[RAID5] Capaciteit vergroten door extra HD bij te plaatsen

Pagina: 1
Acties:

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 14:07
Situatie
HP Proliant ML350 G5
2x36GB SAS (OS)
3x146GB SAS HS (DATA)

Probleem
De data schijf is vrijwel vol en dit willen wij uitbreidden. DE ML350 heeft 8 bays, dus 1 HD bijplaatsen moet geen probleem zijn.

Vragen
Ik wil het volgende doen, is dit de juiste methode?

Dagelijkse serverbackup bij de hand houden en 's ochtends voordat gebruikers data hebben kunnen wijzigen starten.

Server down brengen

4e HD bijplaatsen (146GB is niet meer leverbaar, is het een probleem dat deze HD meer capaciteit heeft?)

Server opstarten

In ACU de HD aan de Array toevoegen (is dit een tijdrovend proces, waarbij gebruikers niet de data kunnen benaderen?)

Met diskpart de partitie uitbreiden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In een RAIDarray kun je grotere disks bijplaatsen, alleen zal de extra ruimte niet worden gebruikt (maar dat lijkt me niet zo'n issue).
Of je nog bij de data kunt hangt een beetje van de controller af. Als ik een RAID array rebuild, dan kan ik die wel gewoon gebruiken op mijn Areca 1220 controller.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welke RAID-controller hangt erin (met BBWC?), da's even belangrijk aangezien niet elke Raid-controller online expansion ondersteund.

Na de expansion is enkel je disk vergroot, binnen windows zul je dan nog wel je partities moeten vergroten om deze extra diskruimte te kunnen benutten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:30
Volgens mij hoeft de server niet eens down om de disk te plaatsen. HP heeft toch alleen maar hot swap disks?
Ook het expanden van je array kan gewoon online. In de Smart Array configuratie tools kun je de prioriteit in 3 stappen instellen zodat je een balans kunt maken tussen expand snelheid en disk doorvoer snelheid.
Daarna kun je idd met diskpart de Windows volume vergroten.
Ik zou voor de zekerheid voor beide stappen (expanden en diskpart) een backup maken (of ze plannen direct na het einde van de normale backup).

En zoals de vorige poster al melde, je controller moet wel een BBWC hebben anders kun je niet online expanden en zul je de raid set eerste moeten afbreken en opnieuw moeten maken met de extra disk.

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:26
De G5s die ik ken kunnen ook zonder BBU een online expansion doen, kortom je kan de uptime van Windows in stand houden.

Persoonlijk zou ik niet 's ochtends de raidset expanden daar dit proces op zn minst enige uren in beslag neemt en het risico bestaat dat gebruikers vrolijk aan het werk gaan en vervolgens mocht de expansion mis gaan alle data sinds de laatste backup kwijt zijn.

Mijn PvA zou er als volgt uit zien:
- Indien mogelijk laat gebruikers vrijdagmiddag eerder stoppen met werken.
- Indien de Exchange stores hier ook staan, zorg ervoor dat er geen mail meer afgeleverd kan worden. Zodat bij een restore je geen mail verliest.
- Maak een full backup en verifieer dat deze goed is of als een full erg lang duurt. Draai de nacht ervoor een full en op vrijdagmiddag een differential. Uiteraard vergewis je er van beide backups goed zijn. Stop de normale backupschema.
- Duw de extra schijf erbij een wacht een minuut, start de Smart array config tool in Windows en expand de raidset naar de 4e schijf.
- Als de server aan het ratelen is naar huis voor een prak eten en daarna niet te lang gamen.
- Zaterdagochtend eerst een goede bak koffie zetten en vervolgens de pc aanslingeren. NIET aan de server zitten! Eerst een grote mok koffie inschenken en breng je je caffeine peil eerst op niveau.
- Vervolgens log je remote op de server in en constateer je dat de server de expansion - als het goed is - heeft voltooid. (zo niet ga verder bij volgende alina),
- Voer de expand in diskpart uit en voer daarna de laatste controle uit.
- Als alles oke is zorg dat de Exchange server weer mail kan ontvangen en log uit met een voldaan gevoel.

- Scheld tenminste een kwartier de server de huid vol.
- Verwijder de raid5 en maakt een nieuwe raidset met alle 4 schijven.
- Initialiseer de nieuwe schijf in Windows en formateer de raidset.
- Start vervolgens met een diepe zucht de restore en schenk je zelf een nieuw bakkie in terwijl je wacht tot de restore klaar is.
- Voer daarna de laatste controle uit.
- Als alles oke is zorg dat de Exchange server weer mail kan ontvangen en log uit.

- Indien je bij het restoren er achterkomt dat de backup niet goed is, is een kleine tirade wel op zijn plaats ivm volgende punt.
- Schenk een nieuwe mok koffie in en bedenk rustig en kalm hoe je zoveel mogelijk data kan herstellen.
- Ploeter het hele weekend door en zo vrijwel alle data weet te herstellen.
- Rapporteer maandag dat de operatie is gelukt.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Cai
Bedankt voor de waardevolle en uitgebreidde info. Vandaag levert Copaco de HDD uit en vrijdag start ik om 4uur met de werkzaamheden. Ik post (na mijn koffie) zaterdag de uitkomst...

Verwijderd

offtopic: Dat zijn nou leuke (en erg behulpzame!) posts om tijdens het genot van een bakkie te lezen ;)

• Cai
Met alle backup maatregelen in acht genomen is alles perfect verlopen.

Voor de archieven
Na het expanden van de RAID in HP's ACU, dien je (wanneer deze voltooid is) de 'unused space' nog handmatig aan de array toe te kennen, alvorens je in het OS het volume gaat 'extenden'.
Pagina: 1