Veranderd van Internetprovider maar nu geen internet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednax87
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-08 16:43
Hallo allemaal

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende probleem;

Ik loop op het moment stage op een school, wij hebben hier een redelijk oud netwerk dat over een half jaar vervangen word door een compleet nieuw netwerk. Omdat we naast het nieuwe netwerk ook graag sneller internet willen, hebben we een Kabelinternet aansluiting aangeschaft (80Mbit) ter vervanging van de huidige aansluiting (2Mbit)

We draaien een 2000 server, die is aangesloten op een 2tal switches, de server is tevens DNS en DHCP, verder word deze alleen voor interne data opslag gebruikt. De internetverbinding gaat rechtstreeks op de switch, en word op die manier doorgegeven naar alle pc's op het netwerk.
Nu hebben we sinds afgelopen donderdag de nieuwe aansluiting binnen, en deze werkt als ik er rechtstreeks mijn laptop aansluit, ik heb dan internet. Zodra we dan echter de kabelaansluiting op switch aansluiten, en de adsl eruit halen, en dan de server en switches laten rebooten, stopt het internet er mee.

waar kan het probleem zitten, want mijn begeleider en ik komen er niet uit, we hebben nu de verbinding weer terug gestekkerd, dus weer op traag adsl, en dat werkt nog steeds, maar we willen graag naar het snellere internet.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,

Mvg Xander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:54
Is die switch ook echt een switch of is het een breedband router?
Is het het laatste, dan kun je het probleem hebben dat deze alleen geschikt is als ADSL router en niet voor de kabel, maar ik verwacht dat er teveel dicht getimmert wordt.
Kun je inloggen op die "switch"?
Probeer daar dan eens wat instellingen te wijzigen?

Post overigens ook even wat merken van de aangesloten switches en routers.
Dus kabelmodem, switch enzovoorts. Wellicht dat er dan iets geholpen kan worden.

Een switch voert eigenlijk alleen maar data door, dus daar zou als het switch is het probleem niet kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even denken; neem aan dat er een kabelmodem staat? En dat kabelmodem zal ongetwijfeld ook DHCP spelen? En dus krijgt jouw laptop een IP uitgedeeld van het kabelmodem met de correte DNS & gateway en kan je internetten.

Je switchpoort (zeg even poortje 4) is voor zover ik kan bedenken geen DHCP-client van het kabelmodem, dus zal het kabelmodem geen IP uitdelen aan de switch en dus kan je niet internetten.

Maar bovenstaande is even een logische redenatie; geen idee wat je kabelmaatschappij erover te zeggen heeft. Mogelijk kan je inderdaad meer info posten over de ADSL-verbinding (dus ook type modem enzo), de kabelverbinding, de switch, een simpele netwerk-tekening misschien etc?

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 09-03-2010 13:34 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het klinkt alsof je nu een modem rechtstreeks op een switch plaatst. Ik vermoed dat er bij je ADSL-aansluiting echter een router geleverd zat. Deze router zal dan gateway geweest zijn voor je clients.

Aangezien je nu (volgens je eigen beschrijving) geen router meer gebruikt, gaat dit nooit werken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:54
Dat met de DHCP client klinkt ook heel erg aannemelijk. Op het moment dat je van zowel het modem als de server een IP-adres toegewezen krijgt, gaat het gigantisch mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Ipconfig /all van een pc via adsl aangesloten (de oude situatie), en via de nieuwe situatie.

Gokje : DHCP server geeft verkeerde info door aan clients.

[flauw] Maar dit is wel vrij basic hoor. Dit zou je toch wel op school geleerd moeten hebben imho ;) [/flauw]

[ Voor 27% gewijzigd door aZuL2001 op 09-03-2010 13:42 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-09 15:13
Je zult altijd maar van 1 DHCP server een IP adres krijgen.

Wat je moet doen is kijken welke settings je krijgt van je kabel dhcp server, dus je laptop alleen op dat kabelmodem/router aansluiten. Daarna DHCP uitzetten op dat ding, als dat mogelijk is, en dan in je Windows 2000 server de gateway settings in je DHCP server aanpassen aan je nieuwe kabelmodem.

Je zou eventueel het interne IP adres van je kabel modem ook gelijk kunnen maken aan dat van je ADSL router maar dan kujn je ze niet meer tegelijk aansluiten.

Ik zou me geen zorgen maken over je switch, die hebben normaal gesproken niet een IP adres nodig tenzij je met management aan de slag gaat. Overigens heeft je management IP adres op je switch verder geen invloed op de werking van je switch.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Saab schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 13:44:
Wat je moet doen is kijken welke settings je krijgt van je kabel dhcp server, dus je laptop alleen op dat kabelmodem/router aansluiten. Daarna DHCP uitzetten op dat ding, als dat mogelijk is, en dan in je Windows 2000 server de gateway settings in je DHCP server aanpassen aan je nieuwe kabelmodem.
Dat gaat voor de interne clients nog niet helpen. Zonder Layer3/NAT device kan maar één client het internet op. Een kabelmodem is geen router (in tegenstelling tot veel ADSL-"modems").

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednax87
MAX3400 schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 13:33:
Mogelijk kan je inderdaad meer info posten over de ADSL-verbinding (dus ook type modem enzo), de kabelverbinding, de switch, een simpele netwerk-tekening misschien etc?
Afbeeldingslocatie: http://img706.imageshack.us/img706/6814/tekeningnetwerk.jpg
aZuL2001 schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 13:39:
[flauw] Maar dit is wel vrij basic hoor. Dit zou je toch wel op school geleerd moeten hebben imho ;) [/flauw]
Ja ik weet het :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-09 15:13
Question Mark schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 13:47:
[...]
Dat gaat voor de interne clients nog niet helpen. Zonder Layer3/NAT device kan maar één client het internet op. Een kabelmodem is geen router (in tegenstelling tot veel ADSL-"modems").
Hmm, ging ervan uit dat er tegenwoordig wel een router meegeleverd zou worden bij een kabel aansluiting.

Dan zou ik voor een kabel router opteren, is die kabelaansluiting een zakelijke aansluiting?

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednax87
Saab schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 13:55:
[...]

Hmm, ging ervan uit dat er tegenwoordig wel een router meegeleverd zou worden bij een kabel aansluiting.

Dan zou ik voor een kabel router opteren, is die kabelaansluiting een zakelijke aansluiting?
nee, we hebben gekozen voor een particuliere aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gaat niet werken zo; die Cisco een modem en kan dus niet zomaar in de switch worden geprikt. Wil je een nette/automatische oplossing, zal je de modem in de server moeten prikken en alle DHCP-clients voorzien van nieuwe scope-options zodat internet via het modem nodig is.

En anders je kabelaar bellen of ze een mogelijkheid tot router hebben die geschikt is voor dit type aansluiting; vind het trouwens niet echt handig om hier een particuliere aansluiting voor te nemen. Stel dat er 2 dagen geen internet is, heb je geen poot om op te staan om te bellen en het opgelost te krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 09-03-2010 14:01 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednax87
MAX3400 schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 14:00:
Gaat niet werken zo; die Cisco een modem en kan dus niet zomaar in de switch worden geprikt. Wil je een nette/automatische oplossing, zal je de modem in de server moeten prikken en alle DHCP-clients voorzien van nieuwe scope-options zodat internet via het modem nodig is.
welke opties zou ik dan moeten selecteren om dit zo werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:59
Rednax87 schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 14:04:
[...]

welke opties zou ik dan moeten selecteren om dit zo werkend te krijgen?
- Koop een fatsoenlijke router, eventueel met dual wan (dan is je 2mbit lijntje de backup)
- Stel dat ding goed in, bij voorkeur ook wat policy's tbv QoS enz als je niet wilt dat 1 leerling meteen dat ding op zn bek trekt met p2p meuk
- Zet m goed dicht (iig poort 25) als je langer dan een dag je verbinding wilt houden
- Sluit m aan
mistercash schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 14:33:
Je zou de bekabelaar dhcp-lease uit moeten laten zetten.
Daarna zou je ook het ip van hun kabelmodem moeten hebben.
Als je dit hebt, ga je op uw server volgende dingen aanpassen:
In de dhcp-server moet je bij de dhcp-configuratie default gateway aanpassen naar het ip-adres van de kabelmodem.
Op dit moment zou je vanaf een pc al naar buiten moeten kunnen pingen op ip-niveau, nog niet op dns-niveau.
Op de dhcp-server ga je nu naar dns-configuratie (gezien deze ook lokaal dns afhandelt.)
Bij dns properties zul je bij het tabje forwarders de dns-servers van de kabelaar moeten ingeven.

Nu zou je moeten kunnen pingen naar www.google.be
kabelmodem routeert over het algemeen niet. Daarnaast zal TS gok ik gewoon eigen ip adressen gebruiken en geen complete internet-range in zn eigen netwerkje.

TS moet gewoon een router hebben.

[ Voor 62% gewijzigd door DJSmiley op 09-03-2010 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercash
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-10-2024
Je zou de bekabelaar dhcp-lease uit moeten laten zetten.
Daarna zou je ook het ip van hun kabelmodem moeten hebben.
Als je dit hebt, ga je op uw server volgende dingen aanpassen:
In de dhcp-server moet je bij de dhcp-configuratie default gateway aanpassen naar het ip-adres van de kabelmodem.
Op dit moment zou je vanaf een pc al naar buiten moeten kunnen pingen op ip-niveau, nog niet op dns-niveau.
Op de dhcp-server ga je nu naar dns-configuratie (gezien deze ook lokaal dns afhandelt.)
Bij dns properties zul je bij het tabje forwarders de dns-servers van de kabelaar moeten ingeven.

Nu zou je moeten kunnen pingen naar www.google.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJSmiley schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 14:30:
[...]

- Koop een fatsoenlijke router, eventueel met dual wan (dan is je 2mbit lijntje de backup)
- Stel dat ding goed in, bij voorkeur ook wat policy's tbv QoS enz als je niet wilt dat 1 leerling meteen dat ding op zn bek trekt met p2p meuk
- Zet m goed dicht (iig poort 25) als je langer dan een dag je verbinding wilt houden
- Sluit m aan

[...]

kabelmodem routeert over het algemeen niet. Daarnaast zal TS gok ik gewoon eigen ip adressen gebruiken en geen complete internet-range in zn eigen netwerkje.

TS moet gewoon een router hebben.
En een fatsoenlijke firewall en een proxy zouden ook een goed idee zijn. Je internet-lijn onbeveiligd ergens in een switch proppen, samen met de rest van je apparatuur, is niet zo'n fantastisch idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Move naar Netwerken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk eens naar de namen van de apparaten in kwestie :o

Je vervangt een "business gateway" met een "kabelmodem". Die eerste is dus een modem+router, de tweede is een eenvoudige modem. Om hetzelfde plaatje te laten werken zul je dus een router tussen kale modem en de switch moeten plaatsen.

Dat kan met een losse consumentenroutertje, maar dat zou ik niet aanraden (die dingen blijken vaak problemen te krijgen met o.a. DHCP en DNS als je er veel clients achter hangt), veel simpeler is om de bestaande server ook als router te gebruiken zoals Saab al aanraadde.
MAX3400 schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 14:00:
[...]

En anders je kabelaar bellen of ze een mogelijkheid tot router hebben die geschikt is voor dit type aansluiting;
Vergeet dat maar. EuroDOCSIS 3 is vrij nieuw, de eerste ED3 modem+router combo's komen binnenkort op de markt in NL, maar zijn nu nog niet beschikbaar.
vind het trouwens niet echt handig om hier een particuliere aansluiting voor te nemen. Stel dat er 2 dagen geen internet is, heb je geen poot om op te staan om te bellen en het opgelost te krijgen.
Pff, die geweldige SLAs helpen je ook weinig. Ja, je kunt onder sommige omstandigheden een vergoeding krijgen als de SLA niet gehaald wordt. Maar je wilt geen vergoeding, je wilt verbinding...

Je bent - zoals Saab ook al zei - veel beter af met twee consumentenlijnen over verschillende infra en een dual-WAN router in een geval als dit waar het zo te zien alleen om internet access en niet om servers e.d. draait.

Maar goed, TS, wil niet flauw zijn, maar het klinkt niet alsof jouw kennis van zaken afdoende is om een project als dit alleen aan te kunnen. Het is op zich niet ingewikkeld allemaal, maar het gaat hier wel om een school - zij kunnen ernstig in de problemen komen als bijv een van de leerlingen zich ongeoorloofd toegang verschaft tot de administratie. Jouw taak is om dat te verhinderen, en als je een kabelmodem zonder enige vorm van beveiliging aan een switch hangt waar alle interne spullen ook al hangen, dan ben je echt fout bezig.
Een competente netadmin weet niet van tevoren alles, maar leest zich dondersgoed in over z'n apparaten voordat hij ze in z'n netwerk hangt.

Je bent je hopelijk ook bewust van het feit dat MS stopt met security updates voor Win2K in juli...?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1