• SjorsVN
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Beste,

ik heb een heel irritant probleem. De Pc van m'n broertje blijft telkens uitvallen. Als eerste zal ik even de specs opgeven:

Moederbord: Asus P6T SE
Processor: Intel i7 920
Geheugen: 12GB 1600mhz DDR3 van Corsair
Videokaart: Asus GTX275
Voeding: Zalman 600watt

Als je de computer 'niet' gebruikt, dat wil zeggen geen spelletjes speel, dan valt hij niet uit. Zodra je een spelletje gaat spelen, maakt niet uit welke, dan valt hij binnen 20 minuten compleet uit.

Wat heb ik gedaan

Voeding laten testen door cool-prices.nl, voeding is goed gekeurd, niets mee aan de hand.
Videokaart verwisseld voor een 9600GT, de kaarten doen het prima.
Windows opnieuw geinstalleerd, nog steeds hetzelfde probleem.
Geheugen reepjes en slots getest, niets is stuk en de PC blijft uitvallen.
Alle jumpers e.d. op het moederbord ververst.

De computer heeft wel goed gewerkt in het begin, dus het is er later pas ingekomen.
Ik ben ten einde raad, wat kan ik nog meer doen voordat ik de hele PC opstuur om hem na te laten kijken?

Verwijderd

Wat is uitvallen ?

ik bedoel standby of gewoon compleet uit ?

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Zit je koeler goed op je CPU?
Kan zijn dat die te warm wordt.

Money for nothin' and your chicks for free

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:50

SaN

Misschien zit er een koeler verkeerd (bijvoorbeeld van je CPU of GPU) en wordt hij na een tijdje spelen gewoon te warm. Test je temperaturen eens.

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 11:48
Heb je de voeding al eens vervangen? Het lijkt me geen extensieve test die ze daar hebben uitgevoerd maar meer plug-in -> hij doet het -> goedgekeurd
Hoe heb je je geheugenslots getest?

• SjorsVN
Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 11:41:
Wat is uitvallen ?

ik bedoel standby of gewoon compleet uit ?
Compleet uit.
DeeJee schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 11:42:
Zit je koeler goed op je CPU?
Kan zijn dat die te warm wordt.
SaN schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 11:42:
Misschien zit er een koeler verkeerd (bijvoorbeeld van je CPU of GPU) en wordt hij na een tijdje spelen gewoon te warm. Test je temperaturen eens.
Dat ben ik vergeten bij te melden, de temperaturen zijn gewoon goed. De koelers doen het 'perfect'.
Moning2 schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 11:44:
Heb je de voeding al eens vervangen? Het lijkt me geen extensieve test die ze daar hebben uitgevoerd maar meer plug-in -> hij doet het -> goedgekeurd
Hoe heb je je geheugenslots getest?
Nou ze zeiden dat ze hem helemaal hebben gestressed, dus ik denk dat ze het wel aardig getest hebben. Ik heb zelf een Zalman 500W voeding, ik weet niet of die wel sterk genoeg is voor dat systeem?
Ik heb alle zes de geheugen reepjes er 1 voor 1 ingedaan en dat dan ook per slot. Alles doet het gewoon. Ik word er echt helemaal gek van!

Verwijderd

De computer heeft wel goed gewerkt in het begin, dus het is er later pas ingekomen.

verkeerd gegaan met quote srry

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 12:58 ]

Verwijderd

SjorsVN schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 11:39:

Ik ben ten einde raad, wat kan ik nog meer doen voordat ik de hele PC opstuur om hem na te laten kijken?
Heb je recentelijk nieuwe hardware erin gestopt ?

Ps mocht dat zo zijn probeer dan eens zonder de nieuwe hardware te gamen!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 11:48
Bedoel je met 'de kaarten doen het prima' dat met de 9600GT de pc ook uitvalt? (niet de GTX in een andere pc gedaan en dat deze daar wel goed werkt)
Probeer je andere voeding eens, kijken wat het doet. Daarnaast, is 600W wel genoeg voor een dergelijk systeem? Het zal heel wat verstoken bij een spelletje..
Anders is mogelijk je moederbord gewoon naar z'n grootje, heb je daar geen vervanging voor toevallig?

[ Voor 9% gewijzigd door Moning2 op 09-03-2010 13:34 ]

Verwijderd

ik had 2maanden geleden het zelfde probleem, zelfde mobo en proc en geheugen. Op een gegeven moment ging m'n pc niet meer aan. Ik had er een 450 watt voeding in zitten. Nieuwe voeding gekocht(700watt geloof ik) en nu is het probleem opgelost. Ik vermoedt dat het je voeding is. Ik denk dat je met 600watt tekort schiet. Ik had toen ook echt 100x die geheugenreepjes verwisseld.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 13:39 ]

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-02 10:23

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

In principe zou dat systeem niet meer dan zo'n 400W moeten trekken, dus een goede voeding van 500W zou dat nog moeten kunnen, en meer dan 600W is onzin(nig).

Meet de voltages van de verschillende voedingslijnen eens met een multimeter of anders in de BIOS - monitorprogramma's zijn hiermee zeer onbetrouwbaar.
Het kan zijn dat de kwaliteit van de voeding wat te wensen over laat en het voltage van de 12V-lijn te ver omlaag laat gaan bij load, waardoor je systeem zichzelf uitschakelt.

Verder mis ik temperaturen, die kunnen bij een dergelijk probleem vrij cruciaal zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Ghost Dog op 09-03-2010 13:49 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• SjorsVN
Moning2 schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 13:33:
Bedoel je met 'de kaarten doen het prima' dat met de 9600GT de pc ook uitvalt? (niet de GTX in een andere pc gedaan en dat deze daar wel goed werkt)
Probeer je andere voeding eens, kijken wat het doet. Daarnaast, is 600W wel genoeg voor een dergelijk systeem? Het zal heel wat verstoken bij een spelletje..
Anders is mogelijk je moederbord gewoon naar z'n grootje, heb je daar geen vervanging voor toevallig?
Ja klopt de 9600GT valt ook uit in de PC in kwestie, de GTX doet het in mijn PC prima... Ik vermoedde zelf eigenlijk ook gewoon dat het de voeding is, maar ik had niet gedacht dat het tekort zou zijn..
Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 13:36:
ik had 2maanden geleden het zelfde probleem, zelfde mobo en proc en geheugen. Op een gegeven moment ging m'n pc niet meer aan. Ik had er een 450 watt voeding in zitten. Nieuwe voeding gekocht(700watt geloof ik) en nu is het probleem opgelost. Ik vermoedt dat het je voeding is. Ik denk dat je met 600watt tekort schiet. Ik had toen ook echt 100x die geheugenreepjes verwisseld.
'Grappig' dat jij dat ook hebt... misschien dan toch de voeding?
Ghost Dog schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 13:48:

In principe zou dat systeem niet meer dan zo'n 400W moeten trekken, dus een goede voeding van 500W zou dat nog moeten kunnen, en meer dan 600W is onzin(nig).

Meet de voltages van de verschillende voedingslijnen eens met een multimeter of anders in de BIOS - monitorprogramma's zijn hiermee zeer onbetrouwbaar.
Het kan zijn dat de kwaliteit van de voeding wat te wensen over laat en het voltage van de 12V-lijn te ver omlaag laat gaan bij load, waardoor je systeem zichzelf uitschakelt.
Het lijkt mij toch dat Zalman wel goede voedingen maakt? Zou het daar echt aan liggen? Als ik in de BIOS kijk dan moet de 12V lijn toch maximaal 10% afwijking hebben?

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

SjorsVN schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 13:52:
Ja klopt de 9600GT valt ook uit in de PC in kwestie, de GTX doet het in mijn PC prima... Ik vermoedde zelf eigenlijk ook gewoon dat het de voeding is, maar ik had niet gedacht dat het tekort zou zijn..
Dan is het waarschijnlijk toch de voeding, alhoewel het moederbord ook zou kunnen.
Heb je daar al naar gekeken?
SjorsVN schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 13:52:
Het lijkt mij toch dat Zalman wel goede voedingen maakt? Zou het daar echt aan liggen? Als ik in de BIOS kijk dan moet de 12V lijn toch maximaal 10% afwijking hebben?
Wikipedia over voedingen.
Toegestane afwijkingen volgens de ATX specificaties:
Afbeeldingslocatie: http://img535.imageshack.us/img535/2482/naamlooszr.png
De +12V-lijn mag er dus maximaal 5% naast zitten.

Zalman maakt voedingen van redelijke kwaliteit.
Voor echt goede voedingen zou ik toch bij Antec, Corsair, Enermax, Nexus of Seasonic aankloppen.
Be quiet!, Cooler Master, OCZ en Zalman zitten net een niveau lager wat betreft kwaliteit.

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:50

SaN

Als het niet je koelers zijn en niet je geheugen dan zou ik toch als eerst naar je moederbord kijken. Helaas zal je daarvoor alles over moeten zetten naar een ander moederbord. Bij problemen die zomaar uit het niets komen bleek bij mij vaak het moederbord de schuldige te zijn.

Check ook even met Everest of een ander programma de afwijkingen van je voeding. Zo kwam ik er laatst achter dat er iets mis was met mijn voeding. Achteraf bleek dit te komen door een verlengkabeltje aan de voeding. (Die heb je niet neem ik aan?)

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

SaN schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 14:30:
Check ook even met Everest of een ander programma de afwijkingen van je voeding.
Ghost Dog schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 13:48:
Alle monitorprogramma's zeggen bij mij in Windows dat mijn +12V-lijn +9.8V meet, maar met de multimeter (en in de BIOS) blijkt het gewoon 12.3V te zijn.

• Joindry
  • Laatst online: 16:27

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Je broertje heeft een aardige bak staan das duidelijk. Ik vermoed ook de voeding gezien de symptomatiek van je pc. Maar een stomme test, is je voeding modulair? vervang eens je kabeltjes door andere in de doos die je over hebt. Wanneer je je andere GPU hebt aangesloten is het mss mogelijk dat je andere connectoren nodig had. Kan ergens slecht contactje zijn, klein onderbrekinkje, errortje en poef.

Maar eerste gedacht blijft bij de voeding. Kan je nergens een overkillvoeding lenen? zodat je zeker de voeding kan uitsluiten.

• SjorsVN
Het is wat lastig, ik zou graag een ander moederbord willen testen maar ik ken niemand anders met een X58 moederbord of een overkill voeding. Ik ben eigenlijk de enige tweaker in het vriendengezelschap...

Verlengkabeltjes heb ik niet zitten bij de voeding. De voeding is modulair, maar voor de GTX 275 heb je twee PCI stroompjes nodig, en voor de 9600GT maar een. Ik heb beide stekkertjes geprobeerd maar beide geven hetzelfde resultaat. De stekkertjes hebben verschillende draden, waarvan 1 vast zit aan de voeding en 1 modulair is.

Ik denk dus ook aan de voeding, maar wat ik dan raar vind... de 9600GT is passief gekoeld, dus hij verbruikt wat minder stroom zou je zeggen. In ieder geval een heel stuk minder dan de GTX275. En zelfs dan valt ie uit, terwijl het een mindere belasting is voor de voeding. Is dit dan nog wel een probleem van de voeding, of is het moederbord gewoon gaar zoals SaN suggereerd?

[ Voor 5% gewijzigd door SjorsVN op 09-03-2010 15:16 ]

• lutjes
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-02 17:32
kijk 'ns of je specs niet teveel van de voeding vragen dus dat je een zwaardere voeding nodig hebt

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

lutjes schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 15:16:
kijk 'ns of je specs niet teveel van de voeding vragen dus dat je een zwaardere voeding nodig hebt
Als de voeding meerdere +12V-rails heeft, kan het inderdaad zo zijn dat je te veel van een rail trekt, en de voeding uitschakelt, dus ik zou daar even naar kijken.
Het vermogen van die voeding is echt ruim voldoende.

Ik neem aan dat je deze hebt?
Die heeft namelijk inderdaad 4 +12V-rails, die elk 16A kunnen hebben (192W).
Een GTX275 trekt meer dan dat, dus moet die op 2 rails zitten. Een 9600 daarentegen moet aan 1 rail meer dan genoeg hebben.

• SjorsVN
Ghost Dog schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 15:23:
[...]

Als de voeding meerdere +12V-rails heeft, kan het inderdaad zo zijn dat je te veel van een rail trekt, en de voeding uitschakelt, dus ik zou daar even naar kijken.
Het vermogen van die voeding is echt ruim voldoende.

Ik neem aan dat je deze hebt?
Die heeft namelijk inderdaad 4 +12V-rails, die elk 16A kunnen hebben (192W).
Een GTX275 trekt meer dan dat, dus moet die op 2 rails zitten. Een 9600 daarentegen moet aan 1 rail meer dan genoeg hebben.
Hoe moet je dat kijken of de ene rail te zwaar belast word, en kan je dat misschien verdelen over de andere drie?

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Vaak is dit vrij vaag.
Staat er niet iets over de rails in de handleiding?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De stroom meten van een voeding met een multimeter heeft alleen zin onder belasting, dus heb je de voeding gemeten onder belasting ?

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Roel1966 schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 16:33:
De stroom meten van een voeding met een multimeter heeft alleen zin onder belasting, dus heb je de voeding gemeten onder belasting ?
Tegen wie heb je dat, en waar heb je het over? :?

Verwijderd

Het systeem opnieuw opbouwen vanaf het begin kan het probleem boven water brengen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 23:06 ]

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Jij bent dit ook in elk topic aan het plaatsen. :9

Verwijderd

Ghost Dog schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 23:18:
[...]

Jij bent dit ook in elk topic aan het plaatsen. :9
Ja. Ik vind het een prima aanpak en een goed gestructureerde opbouw voor wanhopige en radeloze aspiranttweakers.
SjorsVN schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 11:39:

[ Voor 165% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 23:56 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ghost Dog schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 21:50:
[...]

Tegen wie heb je dat, en waar heb je het over? :?
In zijn algemeenheid is dit een tip voor mede-tweakers die het voltage van hun voeding willen doormeten met behulp van een multimeter. En waarover ik het heb is het volgende namelijk wanneer je onbelast het voltage meet kan dit in eerste instantie goed zijn, echter onder belasting kan een voeding in zakken.

Het is dus niet zo bij een voeding dat ie het doet of niet doet maar het soms vervelend kan zijn dat een voeding het maar min of meer half nog doet. Bekende probleem dat bv een pc opstart en de lampjes branden en misschien nog net fans draaien maar voor de rest niet meer door start.

Verwijderd

Ja maar heeft wel gelijk.

Probeer maars eens te gamen met een minimaal systeem.
1 x geheugen, 1 x HDD, mobo, cpu, gfx, voeding.
check of alles goed in de sloten zit, aangezien je het meeste verwisseld hebt lijkt me dat je dat wel gechecked hebt, gx goed in slot, RAM goed in slot, alle sloten dicht, kabels op elk onderdeel goed controleren of de kabel goed vast zit.

Spontaan uitvallen dus, geen reboot of soms een hangende pc?

Lijkt sterk op voeding, kan ook iets met (stroom)kabels te maken hebben

Van het minimale wat je erin doet, moet je zeker van weten dat het 100% werkt, dus geen manke HDD of oud slecht vastzittend sata stekkertje, etc.
Pagina: 1