Toon posts:

Versterker doet vreemd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een versterker gekocht via marktplaats, het betreft een kenwood KR-4200.
ik weet niet precies uit welk jaar deze is...volgens mij al redelijk oud... :+

Maar het punt is dat ik op het phono-kanaal een lp-speler heb aangesloten, met een aarde.
Nu is er een aantal dingen aan de hand:
1) toen ik de aarde aansloot (en nog steeds als ik de connector in de buurt hou) zijn er vonkjes te zien
2) in de loop van vandaag is er een ruis over mijn boxen ontstaan, die met name aanwezig is op het moment dat er gaan muziek wordt afgespeeld
3) na verloop van tijd 'knalt' de versterker eruit. Het geeft het geluid alsof je het apparaat net aan zet, zo'n bassige dreun, maar het apparaat staat gewoon aan (de lampjes branden), maar er komt geen geluid uit de speakers.
Wat er daarna gebeurt is dat er af en toe gedurende 1 seconde ofzo weer geluid is, wat meteen weer eruit vliegt.

Ik heb dit op zowel het phono-kanaal als AUX-1, met de tuner heb ik (nog) geen problemen ondervonden.

De versterker zelf heeft geen randaarde, de platenspeler wel. Ik heb de aarde van de platenspeler op de versterker aangesloten. Ook m'n tv heb ik op de versterker aangesloten (AUX-1). Verder heeft het apparaat een ingebouwde FM/AM tuner. Output zijn twee boxjes van 60W.

Ik heb al gekeken naar omleggen van de audiokabels, maar dat lijkt niet veel te helpen.
Ik denk dat het echt iets in de versterker is...
Iemand enig idee?

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:14
Vonken op je audio ingangen? Das niet best.. hoe heb je dit geaard?

__/`\__/`\__

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 22:57

Part

Helemaal niets.....

Ik denk dat de spanning vanaf je coax (antenne/kabel) komt en via de reciever naar de aarde van de platenspeler gaat. Deze stroomkring moet je doorbreken.

Verwijderd

Part schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 07:28:
Ik denk dat de spanning vanaf je coax (antenne/kabel) komt en via de reciever naar de aarde van de platenspeler gaat. Deze stroomkring moet je doorbreken.
Daar dacht ik ook al aan ja.

Hoe heb je je radio aangesloten? Geen antennekabel? Is je versterker wel in contact met #iets wat wel op de antennekabel zit aangesloten zoals een TV?

Die klik die je hoord is een relais die op overbeveilging gaat. Je moet inderdaad die verbinding van je kabelsignaal verbreken, dan moet het stoppen namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Mistacal schreef op maandag 08 maart 2010 @ 23:52:
Vonken op je audio ingangen? Das niet best.. hoe heb je dit geaard?
Niet op de ingang van de tulpstekkers, maar op het dingetje van de aarde
er is in ieder geval een ladingsverschil tussen de versterker en de platenspeler
Part schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 07:28:
het apparaat heeft achterop z'n eigen antenne, daar komt geen coaxkabel aan te pas...
kan het dan intern een verbinding zijn?

De aarde zit als volgt: ik heb geen geaarde stopcontacten, wel stekkerdozen.
De versterker heeft geen randaarde, de platenspeler wel.
Op het output-snoertje van de platenspeler zitten twee tulpstekkers, en een dingetje om onder het schroefje van de aarde te draaien (zonder de aarde ruist het echt enorm, dus het doet wel iets)

Ik heb ook de tuner getest: ik heb hem aangezet, een zender opgezocht, en toen het geluid op 0 gedraaid; ook toen kwam er ruis uit de speakers...
maar sinds ik hem vanochtend (8.15) heb aangezet is er niets geks gebeurd, buiten de 'rustruis' :|

Ik kan op de versterker twee sets speakers aansluiten (2 aparte uitgangen), ik heb ze beiden geprobeerd, maar dit maakt echter geen verschil in de ruis
Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 07:33:
[...]
Daar dacht ik ook al aan ja.

Hoe heb je je radio aangesloten? Geen antennekabel? Is je versterker wel in contact met #iets wat wel op de antennekabel zit aangesloten zoals een TV?

Die klik die je hoord is een relais die op overbeveilging gaat. Je moet inderdaad die verbinding van je kabelsignaal verbreken, dan moet het stoppen namelijk.
ik heb op de AUX ingang een kabeltje aangesloten vanuit de koptelefoonuitgang van de tv...
zoals ik hierboven al heb gezegd heeft de radio z'n eigen ontvanger, er komt geen coaxkabel aan te pas

Verwijderd

Maar het punt is is dat je Versterker nu een massa meekrijgt van de antennekabel van je TV.

Onderbreek die eens, en dan zul je zien dat het werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 09:04:
Maar het punt is is dat je Versterker nu een massa meekrijgt van de antennekabel van je TV.

Onderbreek die eens, en dan zul je zien dat het werkt.
helaas verandert er niets... :'(
er blijft een ruis over mijn boxen bestaan..

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:16
Maar vonkt hij nog steeds ?

Het is trouwens normaal dat je een beetje ruis uit de tweeters hoort. Geen versterker is volledig stil en vooral oudere kunnen wel licht ruisen. Ook kan je opnamen natuurlijk ruisen

Vooral die vonken baart mij zorgen.

Verwijderd

Topicstarter
Roderiktweaker schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 16:54:
Maar vonkt hij nog steeds ?

Het is trouwens normaal dat je een beetje ruis uit de tweeters hoort. Geen versterker is volledig stil en vooral oudere kunnen wel licht ruisen. Ook kan je opnamen natuurlijk ruisen

Vooral die vonken baart mij zorgen.
Maar het vreemde is dat dit, de ruis, in het begin niet was, en gister in de loop van de middag (na een tijdje aan te zijn geweest) optrad en langzaam erger werd. Op het moment is het tijdens afspelen niet hoorbaar, maar tussen nummers of aan het eind van de plaat hoor je het, alsof je de zee hoort ruisen...

Ik heb zojuist de proef op de som gedaan: alles aansluiten, incl. de tv.
Met de aarde langs de achterkant van het ding: ja hoor, vonken
tv-aansluiting los: geen vonken, maar wel kraken (knisperingen) in de boxen...

toen ik dit voor een tweede keer deed knalde de beveiliging er ook weer uit
maar betekent dit dat ik de tv er helemaal niet aan kan sluiten?
of moet ik die onderweg ook nog ergens aarden?

--
edit: kan die ruis ook nog aan de boxen liggen? Ik heb iets gelezen over 4 of 8 Ohm...
van de versterker weet ik het niet, maar de impedantie van de boxen is 4 Ohm.
Zou ik mn boxen of versterker ondertussen hebben opgeblazen?
Ik heb em niet heel hard gezet....

--
edit II: ik heb ook vrij lange kabels tussen de versterker en mijn boxen, hierdoor zal ook verlies van kwaliteit optreden zeker? Het zijn van die simpele rood/rood-zwarte kabeltjes, zonder verdere isolatie.
Met mijn vorige receiver (want een versterker was het niet) had ik er niet veel problemen mee, zou het dan toch kunnen dat dat nu parten speelt?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 18:44 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 17:45:
[...]

Maar het vreemde is dat dit, de ruis, in het begin niet was, en gister in de loop van de middag (na een tijdje aan te zijn geweest) optrad en langzaam erger werd. Op het moment is het tijdens afspelen niet hoorbaar, maar tussen nummers of aan het eind van de plaat hoor je het, alsof je de zee hoort ruisen...

Ik heb zojuist de proef op de som gedaan: alles aansluiten, incl. de tv.
Met de aarde langs de achterkant van het ding: ja hoor, vonken
tv-aansluiting los: geen vonken, maar wel kraken (knisperingen) in de boxen...

toen ik dit voor een tweede keer deed knalde de beveiliging er ook weer uit
maar betekent dit dat ik de tv er helemaal niet aan kan sluiten?
of moet ik die onderweg ook nog ergens aarden?
Aardingsproblemen kunnen echt een bitch zijn. Geeft de TV alleen vonken of heeft het ook invloed op het geluid? Zit er een patroon in het geknisper? Ik heb wel eens een PC gehad die begon te storen als de processor hard moest werken. Misschien kun je proefondervindelijk de bron vinden.
--
edit: kan die ruis ook nog aan de boxen liggen? Ik heb iets gelezen over 4 of 8 Ohm...
van de versterker weet ik het niet, maar de impedantie van de boxen is 4 Ohm.
Zou ik mn boxen of versterker ondertussen hebben opgeblazen?
Ik heb em niet heel hard gezet....
Ligt niet aan speakers iig. Als die kapot zijn gaan ze kraken bij belasting.
--
edit II: ik heb ook vrij lange kabels tussen de versterker en mijn boxen, hierdoor zal ook verlies van kwaliteit optreden zeker? Het zijn van die simpele rood/rood-zwarte kabeltjes, zonder verdere isolatie.
Met mijn vorige receiver (want een versterker was het niet) had ik er niet veel problemen mee, zou het dan toch kunnen dat dat nu parten speelt?
ligt ook niet aan kabels van speaker.
Pagina: 1