Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga mijn werkgever verlaten en heb een studieschuld daar van zo'n € 7.000. Mijn werkgever vond het een goed idee van me om deze studieschuld te verrekenen door wat support te blijven te geven op een stuk software dat bij een klant op dit moment draait. Dit is op dit moment 'uurtje-factuurtje'-werk wat door mijn werkgever aan de klant in rekening wordt gebracht.
Ik heb voorgesteld in 1e instantie om een jaar lang met een maximum van 300 uur support hierop te blijven geven.
Ik moest van mijn werkgever wel het één en ander nog even verder uitwerken. Ik heb echter geen idee waaraan ik allemaal moet denken om in een (support) contract te verwerken of dat ik als freelancer aan de slag zal gaan of dat ik toch nog in loondienst blijf met bijvoorbeeld een 0-uren contract.
Ik kon via google ook niet 1,2,3 een voorbeeld vinden van soortgelijke gevallen, heeft iemand misschien suggesties hoe hij met deze kwestie om zou gaan?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja welke uurprijs ga je vragen voor je support? Ik zou het gewoon financieel regelen, dan ben je er meteen vanaf.
Dit soort 'ruilhandel' gaat vaak fout, tenzij je dingen keihard dichttimmert en duidelijk definieert.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Neem dus aan dat je ZZP'er bent of iets dergelijks? Zo niet, en je dus bij een nieuwe werkgever in dienst treedt, zou ik daar de 7K eens aanhalen in je nieuwe contract.

Aan de andere kant; je hebt 7K schuld opgebouwd en je wil/gaat/moet weg? Was die schuld dan niet iets eerder bespreekbaar geweest en zijn daar niet bepaalde clausules of whatever waar nog meer geschoven kan worden etc.?

Geheid dat als jij vind "ik heb nu 4 uur support geleverd van 22:30 tot 02:30 dus dat is overwerk dus 8 uur geschreven" dat je ex-werkgever terugkomt dat dat nooit zo is afgesproken etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wat gebeurt er als die klant onmiddelijk hulp nodig hebt terwijl jij met je reguliere werk bezig bent en niet kan supporten ?

Iperf

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inderdaad, en hoe zit dat ook met no cure no pay bij je hulp?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Als je nu de 7000 in een keer betaald als je baas, mag je ze als studieuren opvoeren en kun je ze gewoon aftrekken van de belasting.

Anders moet je het wel heel goed aftimmeren en zorgen dat het een bruto-contructie wordt. Anders betaal je er nog belasting over.

Overigens 300 uur voor 7000 euro? Dat is 23 euro bruto. Even over nadenken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
^^ Geheel mee eens

Waarom verlaat je je werkgever? Een nieuwe werkgever wil vaak die schuld wel overnemen.

Verwijderd

Gewoon je nieuwe werkgever vragen om het te betalen en evt een afbetalings regeling met je nieuwe werkgever treffen.

Ik neem aan dat de kwaliteiten die je hebt opgedaan met deze studie ook van belang zijn voor je nieuwe werkgever? misschien is een optie om de kosten 50/50 te delen. je nieuwe werkgever wil jou immers graag hebben.

Alleen had je dit al in je sollicitatie moeten aankaarten.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 09:10 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Los van alle goede adviezen hierboven: 300 uur is 37 dagen. Nu weet ik niet hoe je je tijd gaat besteden na deze werkgever. Maar ik zou naast een fulltime baan geen 37 dagen extra werk kunnen verstouwen zonder finaal in tijdnood te komen.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik zou inderdaad ook niet voor dat tarief een dienst aan je oude baas leveren. IMHO is het slimmer om die € 7000 euro gewoon te voldoen en met een "commercieel" tarief de support leveren. Die €7000,- kan je dan weer zo terug verdienen, en zoals Cyberpope al aangeeft kun je het bedrag nog aftrekken van de belasting ook.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad verschillende opties overwogen (ook om het geld wel te betalen en later gedeeltelijk terug te vragen via de belasting). Toch wil ik graag de support blijven leveren, ook omdat ik het kan doen in de avonduren en in het weekend. Dit is iets wat ik sowieso contractueel wil vastleggen. Ook dat ik maar een beperkt aantal uren in de week dit kan regelen en dat ik na deze hoeveelheid uren de 7k heb terugbetaald. Ik weet echter niet precies hoe en op welke manier ik een contract precies goed kan dichttimmeren.

Voor jullie informatie, ik ben geen ZZP'er en heb straks weer een 40-urige werkweek bij mijn nieuwe werkgever. Ik kan en wil dit grote bedrag niet in 1 keer betalen. Ik heb gesproken met mijn nieuwe werkgever om dit studiecontract over te nemen, maar die gaf nul op het rekest.

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wat vind je nieuwe werkgever ervan dat je support blijft leveren aan je oude werkgever? Ik denk dat je het behoorlijk onderschat wat voor een energie het kost om die 7000 euro op zo'n manier vergoedt te krijgen.
Kun je niet wat lenen bij familie en dat terugbetalen?
- Je hebt dan je belastingvoordeel.
- Je zit nergens aan vast.
- Je verdient geen 7000 euro die je ook af moet dragen aan de belastingdienst
- Je kunt/moet een hoger uurtarief vragen, zit nergens aan vast als je echt druk wordt (contractbreuk)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:55

Sport_Life

Solvitur ambulando

Volgens mij vergeet je dat een freelance uurtarief makkelijk 2x hoger ligt dan een bruto salaris dat jij van de werkgever ontvangt??

Ik zou je (bruto) uurtarief in dienstverband x2 doen en dat als uurtarief nemen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

KVK binnenstappen en de zaak uitleggen :)
Ik hoorde laatste iets over eenmanszaken en VOF's. Daar schijn je het eerste jaar (of langer) met verlies te mogen draaien). Dan wordt het denk ik heel makkelijk: je laat de studieschuld door je eigen bedrijfje overnemen. Oude baas blij, nieuwe baas blij, en jij schrijft er stukje bij beetje over een aantal jaren over af totdat de zooi op nul staat. Kun je nog altijd zien wat je met je bedrijfje doet. Makropasje aanvragen ofzo :Y)

Edit: ik ga dit even volgens, ben ook benieuwd naar de uitkomst als wat ik hierboven roep idd kan. Ik heb namelijk zelf een aanbod gekregen (en aangenomen :Y) ) om mijn OCA en OCP DBA te gaan halen, maar dan moet ik een x-aantal jaren in dienst blijven. Nou was ik niet van plan op te stappen (ik vind mijn baan echt helemaal geweldig :*) ) maar het is wel interessant om te weten of zoiets kan, en dus indien nodig haalbaar is :)

[ Voor 31% gewijzigd door The Eagle op 09-03-2010 23:14 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nooit meer gereageerd hoe ik dit nu heb geregeld met mijn voormalige werkgever, maar dat loopt nu als volgt:

Max. 250 uur in maximaal één jaar tijd (gerekend vanaf april dit jaar), waarvan ik nu zo'n 80 uur heb gewerkt (dus bijna 2/3 van de supporttijd zit er op dit moment op). Ik werk maximaal 12 uren per week en heb geregeld dat ik alleen maar kan werken in de avonduren en in het weekend.

Ik heb tot op heden nog geen spijt dus van deze schriftelijke overeenkomst.
Pagina: 1