Voorbereidingen Media Server set up

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Ik ga 'binnenkort' een upgrade van mijn PC's en media omgeving. Eén van de algemene vragen is welke weg in te slaan. Ik ben al heel lang aan het nadenken om over te stappen naar Apple, maar er zijn ook dingen die me tegen houden. Het idee:

Wat ik wil: Een PC voor alledaags gebruik, een gebruiksvriendelijke mediaserver. Ik wil mijn DVD's op de mediaserver zetten. Muziek haal ik vooral vanaf iTunes. Films is helaas geen optie in iTunes vanwege ontbreken Nederlandse lokalisering.

Ik zat te denken aan:
  • iMac 27"
  • Mac mini met Plex
  • Time Capsule
  • BluRay Home Cinema set
Mijn twijfels: Apple heeft een nogal vreemde houding ten opzichte van HD content. Steve Jobs noemde BluRay ooit "A bag of hurt" en de Mac mini heeft geen HDMI uitgang (niet onoverkomelijk maar toch).

Met een Mac mini zal ik dus nog een goede BluRay speler moeten kopen (misschien ook beter omdat een goede BluRay speler beter gewone DVD's kan upscalen???). Ik heb een hekel aan kabels dus ik wil alles via WiFi doen (komt er dus op neer dat de vrouw het lelijk vindt). Liefst natuurlijk via WiFi N. Daar moet de Time Capsule voor gaan zorgen samen met de draadloze back-up.

Mijn vragen:
  1. Hebben jullie persoonlijk ervaring met de Mac mini als mediaserver. Hoor verschillende dingen van 'super' tot 'matige HD kwaliteit'.
  2. Ik heb UPC. Ik neem aan dat ik mijn huidige modem moet houden en niet rechtstreeks de Time Capsule met de kabel kan verbinden. De modem van UPC is een WiFi 802.11 G modem. Kan ik de Time Capsule verbinden met dit Thompson modem en dan toch een 802.11 N netwerk opzetten? Lijkt me belangrijk voor het eventueel streamen van media naar de Mac mini mediaserver. Ik heb UPC FiberPower 30 dus een ander modem lijkt me niet nodig (deze heb ik gehad van UPC).
  3. Wat is de kwaliteit van de Mac mini ten opzichte van een 'echte' mediaserver zoals bijvoorbeeld de popcorn c200 ?
  4. Leuke tips voor een BluRay Home Cinema set? Moet overweg kunnen met Mac mini (kunnen ze allemaal wel denk ik) en iPod.
  5. Is Apple TV een optie ipv Mac mini? Schijnt te 'kraken" te zijn om meer codecs af te spelen.
Hoop dat jullie me kunnen overtuigen voor de Mac te gaan, qua design ben ik gek op Apple. Anderzijds kan Apple me niet altijd overtuigen met features en het strakke stramien waar ze je proberen in te duwen. Tips?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2010 20:36 . Reden: Typfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:44

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

ik heb zowel een mini als HTPC als ook een apple TV voor in de slaapkamer.
de mini speelt zo goed als alles prima af. ik heb nog nooit grote problemen ondervonden met het afspelen van HD media.
ook de apple TV doet z'n werk prima. die 'gekraakte' versie waar jij het over hebt, is degene die ik ook heb. dat is wel nog een work in progress (de crystal HD kaart ondersteuning dan) die er voor zorgt dat ook 1080p films netjes afgespeeld kunnen worden.
als we het hebben over het verschil met bv. de popcorn hour vind ik persoonlijk de gebruiksinterface van plex (of XBMC) doorslaggevend. nagenoeg alle mediaspelers als popcorn hebben een lelijke look and feel en zijn beperkter dan een mini qua tweakbaarheid en voor ander gebruik dan media afspelen.

w.b. je andere vragen:
ik heb zelf ook UPC en een time capsule. ik verbind de modem via een UTP kabel met de TC (bridge mode) en de TC regelt de wireless verbinding voor alle apparaten in het huis.
waar je op moet letten (als het relevant voor je is uiteraard) is dat wanneer je TC in bridge mode staat, je geen gebruik kunt maken van wake on wireless LAN. d.w.z. je computer uit slaapstand halen via het draadloze netwerk. bij mij werkt het maar sporadisch in ieder geval...

verder moet je je afvragen of wifi wel de beste oplossing voor je is. qua doorvoersnelheid is wifi (N) niet bepaald stabiel genoeg om 1080p films mee af te spelen.
zelf heb ik mijn opslag (drobo) d.m.v. firewire aan de mini aangesloten, dus als je iets soortgelijks van plan bent hoeft dat geen probleem te zijn.
een blu-rayspeler heb ik niet, dus misschien dat iemand anders daar iets over kan vertellen.
succes met je keuzes!

edit:
leesvoer:
apple TV en 1080p
mac mini als media center

[ Voor 5% gewijzigd door Nerpissad op 08-03-2010 21:15 ]

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huppol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 11:10
AppleInsider reports that Apple is preparing to introduce HDMI connectivity into some its new Macs later this year, bringing increased compatibility with home theater systems as well as the ability to deliver both video and audio over a single cable.
Mac mini met HDMI komt er aan (. Even wachten dus. (half jaar?)
Bron 1
Ook heb ik voor u een Mac buyers guide.
Bron 2
Hierin vind je meer informatie over product life cycle en eventuele verwachtingen van nieuwe releases.

Verder kan ik je niet helpen, aangezien ik geen ervaring heb met mac's als media server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt allemaal erg leuk.
Wel een dure optie maar ook 1 die werkt.
Bj mij zit de mini mac in de pen, maar ik speel wel alle films reeds af vanaf mijn Imac.
Geluid loopt via de HTC en dit werkt allemaal perfect.
Voor Ts bestanden word front row gebruikt of de dvd speler.
Voor alle andere media gebruik in VLC player voor mac.
Nog niets gevonden wat niet speelt.

Straks als de mini er is kan deze bedient worden via screen sharing.
kijk even op'
http://www.appletips.nl/s...eling-vanuit-de-menubalk/
Op deze site staan nog veel meer tips erg leuk!

Zo als ik begrijp speel je je muziek al uit Itunes?
Deze is bij mij via airtunes verbonden met de zelfde set.
En hier heb ik ook nog nooit problemen mee gehad.

Ik heb altijd winhoos gedraaid en moest idd even slikken toen ik deze Imac kocht.
Toen destijds de meest uitgebreide, mocht besluiten er een te kopen zou ik kijken naar de I5 of de I7.
Maar als je ondervind dat plug and play ook werkelijk plug and play is dan ben je al 80% op weg.
De andere dingetje is misschien even zoeken, maar google is gewillig.
Ik wil nooit meer terug naar iets anders.

Veel succes met je keuze,
En ik hoop dat je t.z.t. eens laat weten wat het is geworden.

Grtz Hans