Samba, gebruiker mag geen bestanden overschrijven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zanco1964
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-04 13:47
Hai,

ik heb een Bifferboard met Debian distro als rootfs en o.a. Samba 3.2.5 draaien. Ik heb een gebruiker aangemaakt met de naam ben en een wachtwoord ingesteld.

Ik kan probleemloos vanuit Windows of Ubuntu de share benaderen met de opgegeven gebruikersnaam en het wachtwoord. Ik kan bestanden maken, bestanden (ook de niet zelfgemaakte) verwijderen, hernoemen e.d.

Wat ik niet voor elkaar krijg is het overschrijven van bestaande bestanden die ik niet als gebruiker zelf heb gemaakt. Als ik in de map /var/www de index.html aanpas en hem op wil slaan krijg ik de vraag of ik het bestaande bestand wil overschrijven. Het antwoord "ja" wordt dan gestraft met een foutmelding dat ik het bestaande bestand niet mag overschrijven. Ik kan dan bijvoorbeeld wel index1.html opslaan, index.html verwijderen en dan index1.html hernoemen. Omdat ik met bestaande pagina's werk zou ik voor het aanpassen van deze pagina's ook gewoon willen kunnen overschrijven. Helaas heb ik geen idee hoe ik dat voor elkaar moet krijgen. Ik heb met Google gezocht, wel wat tips kunnen vinden maar dit heeft niet tot een oplossing geleid.

Mocht iemand nog tips hebben dan hou ik me aanbevolen.

Hieronder het stukje van de smb.conf waarin ik de share aanmaak:

[homes]
comment = Home Directories
path=/
public = yes
writeable = yes
browseable = yes
read only = no
admin users = ben
create mask = 0777
directory mask = 0777
force user = nobody
force group = nogroup

TnX,

Ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe is het gesteld met de linux permissions bij de map die je wilt sharen?
Wie is de eigenaar enz.
De samba gebruiker moet ook lees- en schrijfrechten hebben in de map die je wilt sharen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2010 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zanco1964
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-04 13:47
Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 21:16:
Hoe is het gesteld met de linux permissions bij de map die je wilt sharen?
Wie is de eigenaar enz.
De samba gebruiker moet ook lees- en schrijfrechten hebben in de map die je wilt sharen.
Ik begrijp niet precies wat je nog wilt weten. De folders hebben 775 of 777. De samba gebruiker heeft lees en schrijfrechten want hij (ik) kan ook gewoon bestanden maken, aanpassen en weer opslaan.

de mappen hebben root : root als eigenaar en groep.

Helpt het om de hele smb.conf te plakken ?

TnX,
Ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 23:46
Als je bestanden maakt onder een andere user, moet je ze:
1) met chown jezelf als owner maken met 'owner' bit op read/write ( 6xx ) OF
2) met chown naar de group zetten waar jouw user inzit, met 'group' bit op read/write ( x6x ), OF
3) de 'other' bit op r/w zetten ( xx6 ) zodat iedereen mag writen.

Dit laatste kan standaard door je umask op 000 te zetten (wat ik niet aanraad) of je kunt de umask op 002 zetten en met een cronjob alle files chmodden.

Samba wil altijd +x hebben op mappen (dus 7 ipv 6), anders mag je niet in Windows op je servershare kijken.

Ik neem iig aan dat je geen ACL hebt.

Wikipedia: File system permissions
Wikipedia: umask

[ Voor 6% gewijzigd door _eXistenZ_ op 08-03-2010 22:41 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

probeer het eens met de opties:
create mask = 0770
force create mode = 0770
directory mode = 0770
force directory mode = 0770

Op http://cri.ch/linux/docs/sk0002.html staat ook een redelijk simpele uitleg als van de verschillende opties en beschrijft ook keurig exact wat jij wilt volgens mij

/(bb|[^b]{2})/