Toon posts:

Wat zou jij doen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een situatie/vraag. Ik heb een HP DL380 G3 server (Windows 2003 Enterprise) met daarin een aantal SCSI U320/10.000RPM schijven. Helaas zijn deze schijven niet zo groot dus heb ik niet voldoende schijfruimte en wil deze gaan uitbreiden. Nu weet ik niet wat het beste is. Ik kan die interne schijven gaan vervangen door grotere maar die zijn nogal duur dus dat is eigenlijk geen optie. Ik moet dan over gaan op externe schijven. Ik zou het liefst 3 1.5TB schijven kopen en deze middels USB aansluiten op die server, maarja, is dat slim of moet ik iets met eSATA of FireWire gaan doen. Die aansluiting zit er natuurlijk niet op dus moet ik daar een kaartje voor kopen. Op die disken komt in principe HD content te staan, welke ik wil streamen naar een Xtreamer, en verder foto's, muziek en wat andere data.

Ik ben beniewd naar jullie ideeën/adviezen hierover.

Alvast bedankt voor de reacties!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Je kan beter eSata schijven kopen als USB.. zeker voor HD content wil je toch wel de maximale bandbreedte benutten.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Dan ben ik ook gebonden aan een PCI kaartje maar haal ik dan de maximale snelheid als ik dus kies voor eSATA ten opzichte van USB (omdat ik daar ook gebonden ben aan een USB kaartje)?

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-02 22:58

Erw

Ik denk dat eSata een betere oplossing voor je is

http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2173844,00.asp

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:17
Heb je voor HD content echt 10000RPM nodig?
Waarom vervang je de interne schijven niet gewoon?
In mijn server zetten 2 Green Powers van 1,5 en 1 TB. HD content doen ze makkelijk.

Maar goed, dat is mijn visie.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lekkere vergelijking; ik vraag me af of FireWire niet net zo snel is als eSATA. Plus dat FW een goedkoper insteekkaartje is dan een dedicated eSATA-kaartje met goede controller.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-02 11:34

LieveNiels

On Fire

Niks mis met USB voor jouw geval, laat die insteekkaartjes lekker links liggen. HD content gaat zelfs bij de zwaarste testbestanden niet over de 100Mbit heen, USB kan in ieder geval twee keer zoveel leveren. Afspelen gaat nooit een probleem worden, dat is trouwens geen visie maar een feit.

Als je ook van plan bent om veel kopieeracties te gaan doen tussen vaste schijven en/of externe schijven, dan is het wel aan te raden om voor eSata te gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Arunia schreef op maandag 08 maart 2010 @ 20:09:
Heb je voor HD content echt 10000RPM nodig?
Waarom vervang je de interne schijven niet gewoon?
In mijn server zetten 2 Green Powers van 1,5 en 1 TB. HD content doen ze makkelijk.

Maar goed, dat is mijn visie.
Die interne schijven zijn SCSI schijven en die zijn nogal duur en wat ik zo weet zijn deze niet leverbaar in dat formaat wat ik graag wil hebben. Het zijn hot swappable disks die erin zitten en die wil ik wel gewoon blijven gebruiken. Daar staat het OS op en gebruik er 1 voor downloads etc.. Ik heb een oude server en ben dus bezig om deze te vervangen voor die HP DL380 (is ook geen nieuwe maar wel een stuk snellere server). Ik kan verder geen (E)IDE disks aan die server hangen. Er zit een IDE CD-ROM in (laptopmodel drive zeg maar) maar daar ga ik geen IDE schijven aan hangen omdat het niet mogelijk is met dat model server (rack model).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2010 20:17 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:11

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Die G3 is met SCSI al oud, kun je beter niet iets nieuws neer zetten? Dan kun je ook gewoon goedkope SATA disks inzetten met de gewenste capaciteit. Ik ken de achtergrond niet, maar zo duur hoeft een nieuwe server niet te zijn en dan ben je van alles af.

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 08-03-2010 22:23 ]

Verwijderd

Als er sata-poorten op het moederbord van de server zitten kan een harde schijf in een esata-behuizing aangesloten worden met een esata-kabel en een esata-bracket. (7 euro) Dit bracket wordt intern aangesloten op een sata-poort. Een harde schijf in een esatabehuizing werkt op dezelfde manier als een interne harde schijf. Esata heeft in principe de snelheid van een interne harde schijf. Hoogstens beïnvloedt de controller van de behuizing de snelheid. Een harde schijf in een esata-behuziing wordt waarschijnlijk als een interne schijf weergegeven in de computer.

USB 3.0 is misschien nog sneller. Hier is wel een aparte kaart voor nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Q schreef op maandag 08 maart 2010 @ 22:22:
Die G3 is met SCSI al oud, kun je beter niet iets nieuws neer zetten? Dan kun je ook gewoon goedkope SATA disks inzetten met de gewenste capaciteit. Ik ken de achtergrond niet, maar zo duur hoeft een nieuwe server niet te zijn en dan ben je van alles af.
Ja dat is ook zo, maar als je deze server zo hebt kunnen krijgen met die dingen die er allemaal al in zitten komt dat mij goed uit op dit moment.

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Hier ook een stem voor E-sata. Zo'n kaartje tik je al voor een paar tientjes op de kop, nieuw....het verplaatsen van bestanden van de interne hdd's naar de externe of tussen externe hdd's onderling gaat véél sneller. USB 2.0 is een ramp wat dat betreft en ik moet er niet aan denken een berg data te moeten verplaatsen over deze antieke bus met al zijn beperkingen.

• Q

Q

Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 08:30:
[...]

Ja dat is ook zo, maar als je deze server zo hebt kunnen krijgen met die dingen die er allemaal al in zitten komt dat mij goed uit op dit moment.
Als dit voor thuis gebruik is, wil je dan wel met zo'n ding opgescheept zitten? Dit is mogelijk zeer goedkoop, maar wat verbruikt zo'n ding? En de herrie? De features zijn leuk, maar wat wil je?

Als je het kunt missen kun je beter iets bijbetalen en gewoon een knap NAS doosje neerzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 09-03-2010 19:42 ]

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 15:28

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Q schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 19:41:
Als dit voor thuis gebruik is, wil je dan wel met zo'n ding opgescheept zitten? Dit is mogelijk zeer goedkoop, maar wat verbruikt zo'n ding? En de herrie? De features zijn leuk, maar wat wil je?
My thoughts exactly ..

Ik lees hier veel huis-tuin-en-keuken ideëen, maar weten die mensen wel hoe een HP DL380 er uit ziet en welke hardware daarin zit ?? :?

Even voor alle duidelijkheid dus, dit is een HP DL380 G3 ..

Afbeeldingslocatie: http://www.shopricom.com/items/www.shopricom.com/photos/Image4HUn486zDW_full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.compaq.com/solutions/enterprise/highavailability/dl380/images/inside-racked.jpg

Je opties:

HP DL380 G3 houden, SCSI backplane eruit slopen .. SATA schijven in de sledes steken en een low profile PCI (RAID) kaartje kopen met SATA aansluitingen.

- Performance is matig. PCI doet doorgaans 133 MB/s waar een moderne HDD zelfs sustained al aan zit om over de memory bursts maar niet te spreken. Is de performance voldoende voor jouw doel? Ja.
- je bent aan een low profile RAID kaart gebonden.
+ Goedkoop.

HP DL380 G3 houden, SCSI backplane eruit slopen .. SATA schijven in de sledes steken en een low profile PCI-X (RAID) kaart kopen met SAS(SATA) aansluitingen.
+ Performance is perfect! d:)b
- helaas wel wat duurder
- je bent aan een low profile RAID kaart gebonden.
Bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://www.megamobile.be/images/big_thumb_104371.jpg

... maar eigenlijk ga je het beste voor optie 3.

Gooi de HP DL380 de deur uit, of gebruik hem als aflegplank. Met alle respect, het is een onwijs leuk ding en qua SCSI I/O zijn er prima dingen mee te doen, maar juist dít aspect sloop jij er met je SATA plannen uit. Je houdt dan alleen een verouderde memory (bus) en processor over. Daarbij maakt hij een ongelofelijke bak herrie.

Koop een leuke (tower) behuizing en steek er een Core 2 Duo in. Zat rekenkracht. Vervolgens een goedkoopie RAID 1 adapter (niet langer gebonden aan low profile) en 2x een 1 / 1,5 of 2 GB schijf. Snel en redundant.

.. en als alternatief nog optie 4:

Zelfs een NAS kan inderdaad leuke dingen doen tegenwoordig maar heeft als grootste beperking dat je er niet zomaar je eigen smaak OS op installeren kunt, dus geen Windows Server 2003/2008, SuSE Enterprise Linux, Redhat of Ubuntu Server o.i.d.

Zo'n HP server heeft als charme zijn redundant voeding en een puike I/O als je de SCSI schijven houdt. In RAID 10 perfect voor databases. Daarnaast heeft HP een goede rits geteste en ondersteunde drivers hiervoor uitgebracht, dus rete stabiel te krijgen .. en met de HP System Management Homepage-software kun je de hardware perfect monitoren ........ maar gebruik je dat ??????????

Als ik zou moeten kiezen ... en dat vraag je uiteindelijk ... zou ik de HP DL380 G3 lekker houden, mits de herrie geen obstakel is!! Je hebt de voordelen zoals ik hierboven net schreef maar dan zou ik hem modificeren zoals optie #2 dus SCSI backplane eruit zien te slopen en een net PCI-X Areca of Highpoint SAS/SATA RAID kaart erin en dan de schijven in RAID1 (2 HDDs) of RAID5 (>4 HDDs) zetten. 8)

Succes met je beslissing :)

[ Voor 69% gewijzigd door Alfa Novanta op 10-03-2010 21:10 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 07:07
Ik zou eerder een simpel nieuw servertje bouwen en hier SATA schijven in hangen, of eventueel naar een NAS station kijken waar meerdere schijven in kunnen.

• Q

Q

Uit ervaring spreek ik dat die G3's een tyfus herrie maken (hoog jankend geluid). Mijn NAS is ook een 19" model met flink wat ventilatoren, maar dat zijn allemaal grote ventilatoren (8cm+). Deze maken wel lawaai, maar het is een laag geluid. Buiten de kamer hoor je het ding niet meer. Die G3 hoor je op de maan. Maar als je hem goed weg kan stoppen en kan modificeren zodat je er goedkope disks in kan stoppen, zou het geen onaardige oplossing zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Q op 10-03-2010 22:13 ]

Pagina: 1