Q schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 19:41:
Als dit voor thuis gebruik is, wil je dan wel met zo'n ding opgescheept zitten? Dit is mogelijk zeer goedkoop, maar wat verbruikt zo'n ding? En de herrie? De features zijn leuk, maar wat wil je?
My thoughts exactly ..
Ik lees hier veel huis-tuin-en-keuken ideëen, maar weten die mensen wel hoe een HP DL380 er uit ziet en welke hardware daarin zit ??
Even voor alle duidelijkheid dus, dit is een HP DL380 G3 ..
Je opties:
HP DL380 G3 houden, SCSI backplane eruit slopen .. SATA schijven in de sledes steken en een low profile PCI (RAID) kaartje kopen met SATA aansluitingen.
- Performance is matig. PCI doet doorgaans 133 MB/s waar een moderne HDD zelfs sustained al aan zit om over de memory bursts maar niet te spreken. Is de performance voldoende voor jouw doel? Ja.
- je bent aan een low profile RAID kaart gebonden.
+ Goedkoop.
HP DL380 G3 houden, SCSI backplane eruit slopen .. SATA schijven in de sledes steken en een low profile PCI-X (RAID) kaart kopen met SAS(SATA) aansluitingen.
+ Performance is perfect!

- helaas wel wat duurder
- je bent aan een low profile RAID kaart gebonden.
Bijvoorbeeld:
... maar eigenlijk ga je het beste voor optie 3.
Gooi de HP DL380 de deur uit, of gebruik hem als aflegplank. Met alle respect, het is een onwijs leuk ding en qua SCSI I/O zijn er prima dingen mee te doen, maar juist dít aspect sloop jij er met je SATA plannen uit. Je houdt dan alleen een verouderde memory (bus) en processor over. Daarbij maakt hij een ongelofelijke bak herrie.
Koop een leuke (tower) behuizing en steek er een Core 2 Duo in. Zat rekenkracht. Vervolgens een goedkoopie RAID 1 adapter (niet langer gebonden aan low profile) en 2x een 1 / 1,5 of 2 GB schijf. Snel en redundant.
.. en als alternatief nog optie 4:
Zelfs een NAS kan inderdaad leuke dingen doen tegenwoordig maar heeft als grootste beperking dat je er niet zomaar je eigen smaak OS op installeren kunt, dus geen Windows Server 2003/2008, SuSE Enterprise Linux, Redhat of Ubuntu Server o.i.d.
Zo'n HP server heeft als charme zijn redundant voeding en een puike I/O als je de SCSI schijven houdt. In RAID 10 perfect voor databases. Daarnaast heeft HP een goede rits geteste en ondersteunde drivers hiervoor uitgebracht, dus rete stabiel te krijgen .. en met de HP System Management Homepage-software kun je de hardware perfect monitoren ........ maar gebruik je dat ??????????
Als ik zou moeten kiezen ... en dat vraag je uiteindelijk ... zou ik de HP DL380 G3 lekker houden, mits de herrie geen obstakel is!! Je hebt de voordelen zoals ik hierboven net schreef maar dan zou ik hem modificeren zoals optie #2 dus SCSI backplane eruit zien te slopen en een net
PCI-X Areca of Highpoint SAS/SATA RAID kaart erin en dan de schijven in RAID1 (2 HDDs) of RAID5 (>4 HDDs) zetten.
Succes met je beslissing
[
Voor 69% gewijzigd door
Alfa Novanta op 10-03-2010 21:10
]