Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundless
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-07 14:19
Ik hoop niet dat ik een idiote titel heb gekozen maar goed, hier komt mijn verhaal:

Ik ben 22 en woon in west-brabant. Ik heb 1.5 jaar MBO ict-beheer gedaan, wegens bepaalde omstandigheden school verlaten. Daarna een half jaartje HEXBO gevolgd, had hier geen zin meer in.. Het jaar erop ben ik begonnen met een opleiding Digitaal Rechercheur (MBO) en een 3/4 jaar later kwam ik er eindelijk achter dat ik dit echt niet vol zou houden.
Ik wilde namelijk sinds het 1ste jaar van mijn 1ste MBO opleiding al programmeur worden...
Nou ben ik daar (opdezelfde school) overgestapt naar een andere opleiding genaamd 'GameDesign'. Ik liep de laatste 6/7 weken mee met hun en mocht toen meteen overstappen naar jaar 2. Zit nu inmiddels in het 3de jaar en ben nu die school ook een beetje zat aan het worden. Er valt voor mij totaal niks te leren.
Nou ben ik al ongeveer 1.5 maand bezig met een stage waarbij ik maar 3 dagen ofzo heb geprogrammerd terwijl dat niet echt beloofd was.

DUS heb ik vandaag besloten dat ik het allemaal zat ben en dat ik iets 'nuttigs' wil gaan doen.

Ik heb er zelf aan gedacht om gewoon overal mee te stoppen, me aan te melden voor een HBO Informatica of eventueel NHTV gameprogrammeur opleiding en tot het begin van het schooljaar thuis ff uit te rusten.
Daarnaast zat ik ook nog te denken om in plaats daarvan een bedrijf op te zoeken waarbij ik tegelijk een 'opleiding' zou kunnen volgen.

Mijn vraag aan jullie is dan ook: wat zouden jullie doen als jullie doen als jullie je in mijn schoenen zouden bevinden?
Zou je een HBO opleiding doen? Zo, ja welke en waar?
Zou je toch zo'n bedrijf opzoeken om daar dan tegelijk een opleiding te volgen?
Of zou je toch ff doorbijten en het jaartje afmaken?

Ik ben zelf van mening dat ik totaal niks aan mijn MBO diploma heb en dat ik dus eigenlijk mijn tijd zit te verspillen.

Ik hoop dat jullie mij verder willen helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Mijn eerste reactie is: je zit op je 5de opleiding. De vorige 4 heb je niet afgemaakt. Wat jij nodig hebt is een diploma, en het maakt niet eens uit welk. Nu laat je namelijk aan toekomstige werkgevers zien dat jij je werk niet afmaakt. In de huidge arbeidsmarkt is dat fataal.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundless
Dus jij zegt: "maak het gewoon af" ?
Maar mijn toekomstige werkgever hoeft toch niet te weten hoeveel opleidingen ik al heb 'gevolgd'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:03

Haan

dotnetter

Soundless schreef op maandag 08 maart 2010 @ 17:17:
Dus jij zegt: "maak het gewoon af" ?
Maar mijn toekomstige werkgever hoeft toch niet te weten hoeveel opleidingen ik al heb 'gevolgd'?
Maar ze gaan wel willen weten waar het gat dan vandaan komt tussen je middelbareschooldiploma en nu ;)

Uit je verhaal blijkt dat je de neiging hebt om iets anders te doen op het moment dat je iets niet helemaal meer ziet zitten, een werkgever kan dan ook al snel denken dat je er misschien binnen een jaar alweer vandoor bent omdat je het niet meer leuk vindt.

[ Voor 27% gewijzigd door Haan op 08-03-2010 17:21 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 09:58

Wmm

Als je al zo graag programmeur wilde worden, waarom heb je dan zoveel verschillende opleidingen gedaan?

Je moet iig zorgen dat je je huidige opleiding afmaakt, als dit niveau 4 mbo is geeft dit je ook direct een toegangsbewijs tot het hbo. Als je een diploma hebt heb je in ieder geval iets. Een werkgever fronst zijn wenkbrauwen ook als hij ziet dat je zoveel opleidingen gestart bent maar geen enkele afgemaakt hebt, dat geeft niet echt veel vertrouwen in je.

En als je echt programmeur wilt worden kun je het beste na deze opleiding informatica op het hbo gaan doen. Programmeren gaat een stuk verder dan alleen een taal kennen en ik denk dat die andere concepten je niet tot nauwelijks bijgebracht worden op een mbo (hoewel ik daar geen ervaring mee heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Hoe wou je anders het gat op je CV rechtvaardigen? Naar een gat gaat een toekomstig werkgever zeker vragen... daarnaast is het niet de bedoeling dat jij bewust je toekomstig werkgever gaat besodemieteren hierover lijkt mij.

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundless
Jullie hebben inderdaad een punt. Hebben jullie nog tips voor de stage die ik volg?
Op mijn stagegesprek werd mij verteld dat op het moment dat ik daar zou beginnen (eind januari) zij een release zouden hebben en ik dus genoeg te doen zou hebben.
Toen ik daar aankwam was er nog niks gereleased en zeiden ze dat het eind feb zou gebeuren en tot die tijd kreeg ik dus zoals gemeld wel van alles te doen, maar had het totaal niks met programmeren te maken (video's/screenshots etc maken ? :/)
Eind feb bel ik de baas op en vraag wanneer die release nou gaat komen en krijg ik het volgende te horen: ZSM

Nou kan ik deze week wss nog wel een halve dag programmeren maarja daar heb ik ook niet veel aan...

@Wmm, dat is precies de reden waarom ik eraan dacht om meteen hbo te gaan doen. Het leren van een programmeertaal is super-easy het gaat erom dat ik al het andere ook kan. Ik zit nu in het 3de jaar en 3/4 van de klas heeft nog steeds geen idee waar die mee bezig is... (een for loop? dat is toch met die i....)
Dit toont volgens mij wel een beetje hoe 'leerzaam' de opleiding is..

[ Voor 21% gewijzigd door Soundless op 08-03-2010 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 09:58

Wmm

Het is opzich wel begrijpelijk dat jij niet gelijk in de code van een bestaand product daar mag gaan harken, zeker niet als ze niet weten wat jij kunt. Het is dan wel vreemd dat ze je die belofte wel gedaan hebben. Als ik jou was zou ik gewoon eens met je stagebegeleider bij het bedrijf aankloppen en vertellen dat je liever wilt programmeren omdat daar je hart ligt en je daar ook meer mee leert.

Echter, vergeet niet dat (vooral bij kleinere bedrijven) het maken van gebruikers documentatie ook nog al eens onderdeel is van het programmeren. Het klinkt alsof je daarmee bezig bent (video's, screenshots).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundless
Nee het is echt 'promotie-materiaal' wat ik maak.
Ik begrijp dat ik niet zomaar in een stuk code mag gaan duiken maar ze hadden blijkbaar een hoop tools nodig die vanuit scratch geschreven moeten worden. Maarja, ik denk dat ik dat dan maar eens moet gaan doen. Ik ga deze week nog proberen een goed gesprek met hen aan te gaan hierover.
Nu maar hopen dat het goedkomt..

Bedankt voor jullie hulp, ik waardeer het echt enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaro
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-11-2024
Al is het leren van een programmeertaal dan misschien 'super-easy', ook op een HBO opleiding zul je een aantal vakken tegenkomen die je niet leuk vind of waarvan je de inhoud al kent en begrijpt.
Zeker als beginner, of stagiar, zal je een beetje door de zure appel heen moeten bijten en hopen op een kans dat je kunt bewijzen dat je werkelijk wat kunt. Die kans zal ongetwijfeld komen, misschien niet in je stage, maar die kans komt zeker. Als je die met beide handen aanpakt komt het wel goed.

Uiteraard kan het zonder diploma's, maar met diploma's krijg je die kans wel eerder in de meeste gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:29
Een goede raad: probeer steeds af te maken wat je begonnen bent.
Om eerlijk te zijn, ik heb al redelijk wat kandidaten software development moeten screenen voor mijn werkgever, en iemand die op zijn 25e nog steeds zonder diploma zit die valt voor mij automatisch af.
Dat is een persoonlijke mening, maar ik neem aan dat erg veel recruiters eenzelfde visie hanteren.
Als je iemand in dienst neemt wil je dat die zijn opleiding op de juiste manier heeft kunnen afronden. Oké, 1 keertje dubbelen dat kan eventueel wel, maar vaker echt niet hoor, dat wil gewoon zeggen dat je de studierichting niet aankan, ofwel een slechte werkethiek hebt (beiden fataal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 18:29
Life's a bitch. En MBO is wat goedkoper te doen dan HBO en je bent nog niet al te oud. Ik zou gewoon even anderhalf jaar doorbijten.

Je tilt jezelf iig naar een hoger nivo en HBO is gelijk wel een stap. Ik ben blij dat ik destijds mijn MBO ICT heb doorgezet, ondanks dat het papiertje weinig waard is en ik het een rotopleiding vond (weinig uitdaging en wat ik niet snapte boeide me ook niet (Cisco)). Maar ik had wel een papiertje, anders had ik na mijn mislukte HBO avontuur helemaal niets gehad.

Daarbij gaat het grotendeels om inzicht en ervaring in de ICT, de kans dat op te doen krijg je zonder papiertje helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:14
en tot het begin van het schooljaar thuis ff uit te rusten.
uitrusten!? waarvan ? 8)7

Ik zou je opleiding i.i.g. afmaken, het is maar een jaartje. Als je 3 jaar al daar zit, maakt dat laatste jaar ook niet meer uit. Daarna zou ik een HBO gaan doen, misschien als avondopleiding gezien je leeftijd, maar dat vergt wel discipline!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molecom
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09-2022
Op mensen die hun opleiding niet afmaken zitten werkgevers echt niet te wachten. En al helemaal niet als blijkt dat je een hele reeks opleidingen niet hebt voltooid. Iemand met die achtergrond weet niet wat hij wil. Een werkgever vraagt zich dan af, als hij je in dienst zou nemen, hoelang het duurt voor je er weer het bijltje bij neergooit.

Ikzelf heb na een onderbreking van 5 jaar uiteindelijk toch mijn HBO studie afgemaakt :) . Naast het feit dat je er zelf voldoening van hebt dat het hebt afgerond (het bleef onbewust toch steeds aan me knagen) kan je aan je toekomstige werkgever een papiertje laten zien. Ik gebruik het nu in mijn voordeel doordat ik heb laten zien dat ik, door mijn studie alsnog af te ronden, het er niet bij heb laten zitten.

En bovendien een diploma betekent vaak ook een minimaal instapsalaris. Zonder diploma moet je nog maar afwachten wat voor salaris je gaat verdienen.

Ik sluit me aan bij de bovenstaande reacties: door die zure appel heen bijten en afmaken! Je laat dan zien je leven "gebeterd" te hebben en nu de zaken serieus aan te pakken. Ik spreek uit eigen ervaring.

Voordat je na het MBO aan een HBO studie gaat beginnen moet je jezelf afvragen of genoeg gemotiveerd bent om die studie af te ronden. Er zijn altijd minder leuke zaken aan zo'n studie die je ook moet doen. Ga kijken op zo'n school en laat je informeren over de inhoud. Maak daarna pas de beslissing en ga ervoor!

Zie je doorleren bij nader inzien toch niet zitten dan kan je een baan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Is er een reden dat je denkt dat je een andere opleiding wel af gaat maken? In iedere opleiding zitten leukere en minder leuke delen en als ik het rijtje bekijk heb je al vaak het negatieve van een opleiding je acties laten bepalen.

Ik zou dus zeker geen HBO opleiding adviseren maar of volhouden (al was het alleen maar om jezelf te bewijzen dat je dat kan) of proberen een baan ergens te vinden (en kijken of je dat wel volhoudt.)

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 18:29
Oja 2 dingen...

- jezelf omhoog werken duurt lang en is zwaar
- Opleidingen zijn zelden tot nooit de hele periode even interresant.

Gewoon even 'De Kop Ervoor' en doorgaan dus, anders moet je WEER aan een studie beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundless
Ik zie dat iedereen ongeveer dezelfde gedachte heeft hierover. Dan zal het dus zeker wel iets betekenen. Ik ga er dus voor. Ik heb er eerlijk gezegd eerder ook aan gedacht om 'gewoon te blijven' puur zodat ik tenminste nog een diploma heb.
Dus mijn keuze is hierbij gemaakt. Ik ga lekker door.

Als ik zo ff kijk zijn er al bijna 2 maanden van mijn stage voorbij dat betekent dat ik al bijna op de helft ben! Dus ik ben eigenlijk al bijna klaar... en dan hoef ik nog maar 1 jaartje (zonder lessen).

Waarschijnlijk wordt het toch nog leuk :D

Ik heb er inderdaad aan gedacht om, zoals fender89 zei, na mijn MBO een avondopleiding HBO te doen. Ik heb hierbij in ieder geval ook besloten dat ik zeker nog een HBO wil doen. Iets waar ik een paar maanden terug zeker niet voor gekozen zou hebben.

Nogmaals bedankt allemaal voor al jullie reacties. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 13:27

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Kijk ook eens buiten het doosje. Je hebt nu een opdracht bij je stage, maar die komt niet goed uit de verf, doordat je niet dat leert wat je wilde leren. (IMHO schande van het bedrijf, maar dat is een andere discussie).
Dan rijst bij mij de vraag of je er uren achtereen uit je neus loopt te eten of dat je 40 urige werkweek volledig gevuld is met de bezigheidstherapie die ze je geven.
Als je tijd over hebt, probeer dan eens andere dingen naar je toe te trekken die nu blijven liggen. Kijk eens naar het IT beleid, schrijf een migratieadvies over Windows 7, programmeer dat stukje dat al jaren gevraagd wordt door afdeling X, kortom, kijk rond, zoek, pak een knuppel, sla de weerstand de hoek in en trek het werk naar je toe. Wees pro-actief hierin en je zult ook meer waardering krijgen. Let wel op dat je goed aangeeft dat je het al lerende doet en dat je niet aangeeft 'dat je het wel even doet', oftewel wek niet de verkeerde verwachtingen.
Op die manier kom je allicht toch aan je trekken en kom je ook uit de sleur waar je nu in zit.

Wat betreft de opleiding: Ik weet dat er soms kansloze veredelde uitkeringstrekkers docenten tussen zitten, maar probeer eens of je meer mag dan de opdracht vraagt. Moet je een for-loopje bouwen, trek de data dan ook gelijk eens uit een bronbestand en schrijf het daar tevens weer in weg. Uiteraard wel met goedkeuring van de docent, anders krijg je weer een kansloze rukker docent die aangeeft dat je je niet aan de opdracht hebt gehouden en je dus een onvoldoende geeft...

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundless
Het bedrijf is klein qua personeel/omvang. Het zijn wel hele aardige mensen, maar ik krijg wel van alles voor me wat niet met programmeren te maken heeft. Als ik weer eens niks te doen heb (wat niet veel voorkomt) vraag ik meestal of er nog een opdrachtje is voor me en anders breidt ik inderdaad het tooltje wat ik ergens in de eerste week heb gemaakt beetje bij beetje uit.
Maar leuke tips die ik later wss wel toe zou kunnen passen, bedankt!

Also als ik mijn opdracht voor school uit zou kunnen breiden zou ik het alsnog niet doen. Niet voor deze opleiding. Dan werk ik wel liever aan een prive-opdrachtje. Daar heb ik dan tenminste nog wat aan.
Het zou een ander verhaal zijn als de school/opdracht ergens op leken, dan zou het ook een stuk leuker zijn om het te doen en also nuttiger. Maar alsnog bedankt voor de tip (die ik hopelijk wel op mijn volgende school kan uitproberen)
:D

[ Voor 8% gewijzigd door Soundless op 10-03-2010 18:55 ]

Pagina: 1