Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

HTML 5 video / x264

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer begint tweakers met het gebruiken van de HTML video tag voor het plaatsen van filmpjes op de frontpage? Youtube is er al mee begonnen en veel browsers zullen het waarschijnlijk binnenkort implementeren (Flash kan natuurlijk altijd worden gebruikt als fallback).

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Voorbeeldje: http://techworld.nl/techn...ml5-video-op-youtube.html

Volgens mij zijn de Devvers van T.net best heel erg cutting-edge bezig maar houden ze wel degelijk compatibility en dergelijke in het oog.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:14

crisp

Devver

Pixelated

Laten de browservendors eerst maar eens kiezen voor een en dezelfde codec...

Intentionally left blank

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Omdat je dan ruim 40% van de bezoekers uitsluit? :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij wordt x264 redelijk de standaard (b.v. youtube). Bijna iedereen gaat video/x264 implementeren, behalve Firefox. Voor de browsers die het niet implementeren blijft er altijd de fallback naar Flash, dus je sluit niemand uit. Een win-win situatie.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 17:13:
Bijna iedereen gaat video/x264 implementeren, behalve Firefox.
En dat is juist een hele grote gebruikersgroep hier op Tweakers :P

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Die kunnen dus gewoon van Flash gebruik blijven maken, net zoals ze nu al doen.

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-11 17:59

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Tja, dan kun je beter luisteren naar de grootste groep HTML 5 ondersteunende gebruikers, en dat zijn toevallig toch de Firefox gebruikers.

Maar crisp heeft helemaal gelijk, laat ze het eerst maar eens uitvechten welke codec er nu gebruikt moet worden, dan kan het in een keer goed geïmplementeerd worden.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Verwijderd

Topicstarter
De uitkomst van het debat is volgens mij dat ze geen overeenstemming hebben bereikt over de te gebruiken codec. De markt zal dus altijd gefragmenteerd blijven aangezien de verschillen principieel zijn (patenten e.d.). De browservendors zullen dus nooit allemaal dezelfde codec gaan gebruiken, betekent dit dat tweakers de video tag niet zal implementeren?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 17:33:
De uitkomst van het debat is volgens mij dat ze geen overeenstemming hebben bereikt over de te gebruiken codec. De markt zal dus altijd gefragmenteerd blijven aangezien de verschillen principieel zijn (patenten e.d.). De browservendors zullen dus nooit allemaal dezelfde codec gaan gebruiken, betekent dit dat tweakers de video tag niet zal implementeren?
Nee, dat betekent het niet. Maar het betekent sowieso wel dat we langer de kat uit de boom blijven kijken dan wanneer er nu al unaniem consensus zou zijn.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 17:13:
Volgens mij wordt x264 redelijk de standaard (b.v. youtube). Bijna iedereen gaat video/x264 implementeren, behalve Firefox. Voor de browsers die het niet implementeren blijft er altijd de fallback naar Flash, dus je sluit niemand uit. Een win-win situatie.
Qua browsersupport is op dit moment juist Theora de meest logische keuze, dan mis je alleen Safari (en IE logischerwijs).

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
De volgende versie van Internet Explorer gaat het ook ondersteunen.
http://blogs.msdn.com/ie/...lable-for-developers.aspx

Daarnaast nemen meerdere websites het voortouw om flash uit te bannen: nieuws: 'The Wall Street Journal dumpt Adobe Flash vanwege iPad'

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

IE9 is nog minstens een jaar weg, en voordat het marktaandeel van IE9 die van IE8 en IE7 overstijgt ben je nog een jaar verder.

Intentionally left blank

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:59

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Hoe zit het eigenlijk met de stats van de bezoekers op dit moment? Hoeveel heeft een Webkit based browser(dus HTML5) en hoeveel Firefox/IE7/IE8

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

http://tweakers.net/stats/?Action=Browserstats - grove indeling van ingelogde bezoekers
Hoeveel heeft een Webkit based browser(dus HTML5)
:? Firefox en IE8 ondersteunen ook delen van HTML5, daarbij is HTML5 nog lang niet af, dus Webkit gelijk stellen aan HTML5-compliant (en Firefox/IE niet - dat lees ik hier uit) is nogal voorbarig en vreemd.

[ Voor 78% gewijzigd door crisp op 17-03-2010 15:58 ]

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel meer aan te geven dat meer en meer partijen zich richten op een bepaalde codec, bijvoorbeeld belangrijke bedrijven als Microsoft, Google en Apple. Volgens onafhankelijke test levert deze codec daarnaast een beter kwaliteit video bij gelijke bitrate, het bespaart dus ook veel bandbreedte. Dit is waarschijnlijk ook waarom sites als Youtube (Google) exclusief voor deze codec kiezen. Daarnaast biedt veel hardware volgens mij hardwarematige versnelling voor deze codec. Deze codec is dus technisch superieur, heeft betere ondersteuning in hardware en wordt door meer partijen gesteund. Firefox zal deze codec vast kunnen ondersteunen door middel van een plugin systeem als adoptie op gang komt.

Tweakers heeft volgens mij vaak een voortrekkers rol bij webstandaarden, zoals het stoppen van support voor IE6. Misschien moeten jullie hier ook het voortouw nemen ...

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 16:07:
[...]
Tweakers heeft volgens mij vaak een voortrekkers rol bij webstandaarden, zoals het stoppen van support voor IE6. Misschien moeten jullie hier ook het voortouw nemen ...
Maar dan zou het dus een voortrekkersrol moeten zijn voor Ogg Theora, want dat is een open standaard en geen patent-omgeven codec met nu nog aantrekkelijke licentievoorwaarden, maar de mogelijkheid om hun (huidige) 'superioriteit' over een paar jaar flink uit te melken op kosten van ons allemaal omdat we dan allemaal gegijzeld zijn... :P

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is het redelijk duidelijk aan het worden dat h264 de defacto standaard wordt. Of ben je het daar niet mee eens? Sites als Youtube hebben een hele grote invloed.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 16:17:
Volgens mij is het redelijk duidelijk aan het worden dat h264 de defacto standaard wordt. Of ben je het daar niet mee eens? Sites als Youtube hebben een hele grote invloed.
Ik vind dat een nogal gewaagde uitspraak, maar ik vrees inderdaad dat we die kant opgaan. Het is afwachten wat Mozilla en Opera gaan doen - Firefox heeft iig op onze site toch het grootste aandeel qua bezoekers...

Intentionally left blank

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik post hem hier ook nog even, een bookmarklet om de flash applets te vervangen met <video> tags: [url=javascript:var%20nodes%20%3D%20document.getElementsByTagName%28%22embed%22%29%3Bvar%20array%20%3D%20%5B%5D%3Bfor%20%28var%20i%20%3D%200%3B%20i%20%3C%20nodes.length%3B%20i%2B%2B%29%20%7B%20array.push%28nodes%5Bi%5D%29%3B%7D%20for%20%28var%20i%20in%20array%29%20%7B%20var%20node%20%3D%20array%5Bi%5D%3B%20if%20%28node.src%20%21%3D%20%22http%3A%2F%2Ftweakimg.net%2Fvideo%2Fflvplayer.swf%22%29%20continue%3B%20flashvars%20%3D%20node.getAttribute%28%22flashvars%22%29%3B%20var%20match%3B%20if%20%28match%20%3D%20flashvars.match%28%2F%26file%3D%28%5B%5E%26%5D%2B%29%2F%29%29%20%7B%20var%20filename%20%3D%20match%5B1%5D%3B%20node.parentNode.innerHTML%20%3D%20%22%3Cvideo%20src%3D%27%22%20%2B%20filename%20%2B%20%22%27%20controls%20width%3D%27100%25%27%3E%3C%2Fvideo%3E%22%20%7D%20%7D]klik[/url]. Zou eventueel ook als greasemonkey ding te maken zijn

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:10
Verwijderd schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 16:17:
Ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk niet zo'n lekkere ontwikkeling vind. Zie wat er gebeurde met GIF: eerst mocht het vrijelijk gebruikt worden en toen trok Unisys ineens aan de bel en eiste licentiegelden van gebruikers voor het LZW- compressiealgoritme. De ontwikkelaars van Theora geven aan dat de codec geen last heeft van patentissues.

Bij H.264 kan dat nú al niet gegarandeerd worden. H.264 is eigendom van MPEG LA en die vragen licentiegelden voor het gebruik van de codec. Voor Firefox zou dat betekenen dat ze de browser wel vrij, maar niet gratis meer kunnen aanbieden en voor Opera geldt hetzelfde.

Hoe dan ook, dit is slecht voor het web en zal de afschaffing van Flash video niet echt versnellen, aangezien dat de (relatief gezien ;)) enige manier is om video in verschillende browsers op verschillende platformen weer te geven.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 17:02:
Wanneer begint tweakers met het gebruiken van de HTML video tag voor het plaatsen van filmpjes op de frontpage?
Waarom zouden ze, werkt het op dit moment niet goed?

Veranderen om het veranderen is bijna altijd een slecht idee.

Professionele website nodig?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Jaap-Jan schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 09:42:
[...]
Ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk niet zo'n lekkere ontwikkeling vind. Zie wat er gebeurde met GIF: eerst mocht het vrijelijk gebruikt worden en toen trok Unisys ineens aan de bel en eiste licentiegelden van gebruikers voor het LZW- compressiealgoritme. De ontwikkelaars van Theora geven aan dat de codec geen last heeft van patentissues.
Dat weten de ontwikkelaars van Theora helemaal niet zeker. Dat is dus een grote onzekerheid, en de reden dat Apple/Microsoft 't niet implementeren.
Bij H.264 kan dat nú al niet gegarandeerd worden. H.264 is eigendom van MPEG LA en die vragen licentiegelden voor het gebruik van de codec. Voor Firefox zou dat betekenen dat ze de browser wel vrij, maar niet gratis meer kunnen aanbieden en voor Opera geldt hetzelfde.
MPEG LA vraagt onder bepaalde omstandigheden licentiegelden, ja. Een ervan is commercieel gebruik (als in, ik bied als dienst aan een video voor jou te encoderen naar h.264). Voor bedrijven als Apple/Microsoft is dat geen probleem. Die betalen liever die royalties dan dat ze met de onzekerheid van Theora zitten.

Maar goed: HTML moet zich ook helemaal niet bezig gaan zitten houden met welke codec er gebruikt moet worden. De browser moet gewoon lekker de system libraries voor video gebruiken (Safari doet dat ook-- als je een Codec voor Theora installeert speelt Safari dat naar mijn weten ook prima af.) Dat Mozilla weer een andere weg moet kiezen is niet het probleem van websitebouwers imo, en nog minder van degenen die HTML5 specificeren.

MPEG-4 (en dan met name MPEG-4 part 10) is al een defacto standaard voor internetvideo met brede ondersteuning. Lekker mee doorgaan dus.
curry684 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 10:17:
[...]

Waarom zouden ze, werkt het op dit moment niet goed?

Veranderen om het veranderen is bijna altijd een slecht idee.
Flash players zijn altijd brak. Ik zou nog liever Silverlight zien. (En nog liever HTML5 natuurlijk). Verder: Flash player werkt niet zonder 3rd party content

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 31-03-2010 21:42 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

CyBeR schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 21:40:
[...]
Dat weten de ontwikkelaars van Theora helemaal niet zeker. Dat is dus een grote onzekerheid, en de reden dat Apple/Microsoft 't niet implementeren.
Ja, de angst voor 'submarine'-patents wordt als officiele reden gegeven, onderhuids zal er waarschijnlijk wel meer spelen (eigen belangen in MPEG LA wellicht?)
[...]
MPEG LA vraagt onder bepaalde omstandigheden licentiegelden, ja. Een ervan is commercieel gebruik (als in, ik bied als dienst aan een video voor jou te encoderen naar h.264). Voor bedrijven als Apple/Microsoft is dat geen probleem. Die betalen liever die royalties dan dat ze met de onzekerheid van Theora zitten.
Je kan dat beter omdraaien: MPEG LA heeft het gebruik van H264 gecodeerde data vrij van licenties gegeven tot 2015 voor non-commercieel gebruik over het internet. Dat is dus redelijk specifiek, en laat een hoop onzekerheid over wat er na 2015 staat te gebeuren. MPEG LA is in ieder geval geen liefdadigheidsinstelling.

Daarbij hebben zowel Microsoft als Apple al licenties op de technologie, dus voor hun kost H264 support in de browser niets extra. Da's anders voor bijvoorbeeld Opera en Mozilla.
Maar goed: HTML moet zich ook helemaal niet bezig gaan zitten houden met welke codec er gebruikt moet worden. De browser moet gewoon lekker de system libraries voor video gebruiken (Safari doet dat ook-- als je een Codec voor Theora installeert speelt Safari dat naar mijn weten ook prima af.) Dat Mozilla weer een andere weg moet kiezen is niet het probleem van websitebouwers imo, en nog minder van degenen die HTML5 specificeren.
Het <video>-element is juist voorgesteld met als doel om het bekijken van video's in de browser mogelijk te maken zonder het gebruik van plugins of andere 3rd party software. Dat daarbij gekeken wordt naar een codec die 'open' is en vrij van patenten ligt helemaal in de lijn van het W3C. Dat laatste is niet gelukt, en door te stellen dat de browser dan maar gebruik moet maken van eventueel aanwezige libraries doet het eerste doel eigenlijk ook al teniet; we zijn dan feitelijk niet veel beter af dan met flash of silverlight...

Intentionally left blank

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

crisp schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 22:54:
[...]

Ja, de angst voor 'submarine'-patents wordt als officiele reden gegeven, onderhuids zal er waarschijnlijk wel meer spelen (eigen belangen in MPEG LA wellicht?)

[...]

Je kan dat beter omdraaien: MPEG LA heeft het gebruik van H264 gecodeerde data vrij van licenties gegeven tot 2015 voor non-commercieel gebruik over het internet. Dat is dus redelijk specifiek, en laat een hoop onzekerheid over wat er na 2015 staat te gebeuren. MPEG LA is in ieder geval geen liefdadigheidsinstelling.

Daarbij hebben zowel Microsoft als Apple al licenties op de technologie, dus voor hun kost H264 support in de browser niets extra. Da's anders voor bijvoorbeeld Opera en Mozilla.
Mwah, gezien hoe snel de internetcommunity overschakelt naar een andere codec verwacht ik daar geen grote problemen mee. 't is niet als de 'oude' (relatief) media waar nog steeds MPEG-2 gebruikt wordt.
Het <video>-element is juist voorgesteld met als doel om het bekijken van video's in de browser mogelijk te maken zonder het gebruik van plugins of andere 3rd party software. Dat daarbij gekeken wordt naar een codec die 'open' is en vrij van patenten ligt helemaal in de lijn van het W3C. Dat laatste is niet gelukt, en door te stellen dat de browser dan maar gebruik moet maken van eventueel aanwezige libraries doet het eerste doel eigenlijk ook al teniet; we zijn dan feitelijk niet veel beter af dan met flash of silverlight...
Dat kan ook? Het probleem nu is dat er inderdaad plugins gebruikt moeten worden. Quicktime, Flash, Windows Media Player, Silverlight, etc. Die zijn niet overal beschikbaar. Wel overal beschikbaar is een library die gebruikt wordt om video mee te decoderen. Op OSX kun je er vanuitgaan dat Quicktime bestaat. In Windows kun je uitgaan van een native systeemlibrary waarvan ik de naam vergeten ben, etc. En als er geen standaard library is kun je als browserbouwer er een uitkiezen en daarop dependen voor media. Firefox zou voor <video>-ondersteuning bijvoorbeeld kunnen dependen op gstreamer of iets dergelijks. Safari op Windows kan ook gewoon dependen op Quicktime, etc.

Er is geen enkele reden waarom een browser zelf een videocodec moet gaan zitten implementeren. Dat zorgt op de lange termijn alleen maar voor inflexibiliteit.

Wat een veel beter idee is, en ik zag dat daar in ieder geval over nagedacht wordt, is content negotiation. Dat is veel flexibeler ook, kun je namelijk behalve de codec ook meteen negotiaten of er een betere bitrate voor de situatie beschikbaar is. Denk aan een telefoon die op WiFi een andere bitrate probeert dan via 3G, en nog weer een andere als alleen EDGE beschikbaar is o.i.d.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 31-03-2010 23:13 ]

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-11 19:49
Om mijn post op de frontpage min of meer te herhalen; Google heeft nog steeds geen uitspraak gedaan omtrent hun overname van On2, waarmee ze een aantal grotere videocodecs in handen hebben gekregen. Onder deze codecs zit onder andere ook VP8, en veel mensen houden deze in het achterhoofd als serieuze kanshebber om dé Internet codec te worden.

Wel heeft VP8 op dit moment nog een aantal tekortkomingen, zo blijft hardware-ondersteuning achter (wat een tegen-argument is vanuit het perspectief van Apple) en is de runtime op dit moment nog niet beschikbaar op andere operating systems dan Windows. Als Google er echter voor kiest om VP8 naar voren te schuiven als standaard en relevante patenten en rechten op te geven, wat in Google's straatje waarschijnlijk betekend dat het een open-source codec wordt, dan vermoed ik nog steeds dat ze dit samen met Mozilla zullen gaan aankondigen.

Vooralsnog zegt het bedrijf echter helemaal niets, ondanks open brieven van o.a. de Open Software Foundation en verschillende belangrijke mensen achter WHATWG en het W3.
Er is geen enkele reden waarom een browser zelf een videocodec moet gaan zitten implementeren. Dat zorgt op de lange termijn alleen maar voor inflexibiliteit.
Als de browservendors géén video-codecs zouden implementeren en inderdaad zouden terugvallen op Quicktime, Windows Media Player en alternatieven, dan kom je juist in een situatie terecht waar brede ondersteuning van de <video> (en overigens ook <audio>) vrijwel onmogelijk wordt gemaakt. Dan komt de third-party software in beeld. Op dit moment houdt Chromium een eigen "fork" van ffmpeg bij voor de meest basis video-weergave operaties, dat zie ik als een goede middenweg.
Mwah, gezien hoe snel de internetcommunity overschakelt naar een andere codec verwacht ik daar geen grote problemen mee. 't is niet als de 'oude' (relatief) media waar nog steeds MPEG-2 gebruikt wordt.
Binnen professionele mediaorganisaties is AVID (MXF D10-30) een beetje de standaard geworden, in ieder geval voor normale SD beelden. Wel is het zo dat er voor HD nog geen algemeen geaccepteerde standaard wordt gebruikt.
quote: crisp
Een ander argument wat Apple graag gebruikt is het gebrek aan ondersteuning voor hardwarematige codecs binnen de collectie van On2, waarbij VP7 en VP8 zelfs nog geen officiële Linux en Mac ondersteuning hebben. Vanuit dat oogpunt vind ik het best een goed argument, mede gezien Apple's aandeel op de mobiele markt (inclusief video-iPods).

Op één van mijn websites hebben we wel besloten om <video> ondersteuning in te bouwen, wel met als consequentie dat voor ieder videobestand preview-versies in Theora en H264 toegevoegd zijn. Gezien het een video-distributie systeem is vormt dat echter geen probleem, omdat we alle bestanden toch al in tig formaten hebben.

Voor alsnog blijft de codec discussie gaande, ik wacht nog steeds op een onthulling van Google (en evt. ook Mozilla) en zeker het WHATWG en W3 omtrent de toekomst van <video>. De mailinglijsten ontvangen in ieder geval nog dagelijks berichten over de codec-issues, dus het blijft een actueel onderwerp.

• curry684

curry684

CyBeR schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 21:40:
[...]

Flash players zijn altijd brak. Ik zou nog liever Silverlight zien. (En nog liever HTML5 natuurlijk). Verder: Flash player werkt niet zonder 3rd party content
Leuk, in extreem exotische configuraties werkt Flash niet. Zijn er problemen met video afspelen op Tweakers.net verder? Acute problemen die de overstap naar een twijfelachtige technologie met twijfelachtige cross-browser support het overwegen waard maken?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

curry684 schreef op donderdag 01 april 2010 @ 12:04:
[...]

Leuk, in extreem exotische configuraties werkt Flash niet.
Hoe is die optie, die gewoon in je flash preferences zit, 'Extreem exotisch'?
Zijn er problemen met video afspelen op Tweakers.net verder? Acute problemen die de overstap naar een twijfelachtige technologie met twijfelachtige cross-browser support het overwegen waard maken?
Oh, ik zie 't al. Jij bent veranderfobisch. Dat geeft niet, dat zijn meer mensen. Maar laten we trachten dat niet toe te passen op een site die technologisch vooruitstrevend wil zijn.

• curry684

curry684

Hoe is die optie, die gewoon in je flash preferences zit, 'Extreem exotisch'?
Een optie waarvan vrijwel niemand weet dat ie bestaat en die door nog minder mensen aangepast wordt is exotisch als ie niet z'n default waarde heeft. Je kunt in Firefox ook instellen dat je default font 72pt Comic Sans is, wil jij nu verdedigen dat dat 'normaal' is omdat je de keuze ertoe hebt?
Oh, ik zie 't al. Jij bent veranderfobisch. Dat geeft niet, dat zijn meer mensen. Maar laten we trachten dat niet toe te passen op een site die technologisch vooruitstrevend wil zijn.
Nee, ik ben IT-manager. Net als de mensen die deze site runnen. IT-managers redeneren volgens technici heel irritant: als vorige situatie wel goed werkt, en nieuwe situatie niet, is de verandering geen goed idee. Ik vraag jou als techneut dus te onderbouwen waarom Tweakers een wijziging zou moeten doorvoeren die ondubbelzinnig een verslechtering van de status quo tot gevolg zal hebben, namelijk dat minder mensen dan voorheen de video's kunnen bekijken.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

curry684 schreef op donderdag 01 april 2010 @ 12:46:

Nee, ik ben IT-manager. Net als de mensen die deze site runnen. IT-managers redeneren volgens technici heel irritant: als vorige situatie wel goed werkt, en nieuwe situatie niet, is de verandering geen goed idee. Ik vraag jou als techneut dus te onderbouwen waarom Tweakers een wijziging zou moeten doorvoeren die ondubbelzinnig een verslechtering van de status quo tot gevolg zal hebben, namelijk dat minder mensen dan voorheen de video's kunnen bekijken.
Waar haal je verslechtering nou weer vandaan? Doe jij überhaupt wel aan webontwikkeling? De browser een flash player voorschotelen als HTML5 video niet kan, is vrij simpel. Zo kunnen juist meer mensen die video spelen, namelijk ook diegenen die om wat voor reden dan ook geen flash hebben maar wel een HTML5 browser.

• curry684

curry684

CyBeR schreef op donderdag 01 april 2010 @ 12:51:
[...]

Doe jij überhaupt wel aan webontwikkeling?
Oeh kek, een ondubbelzinnig ad hominem zwaktebod, dat is meestal een goed teken dat mensen echt geen idee meer hebben waar ze argumenten vandaan moeten halen O+
De browser een flash player voorschotelen als HTML5 video niet kan, is vrij simpel.
Waarom dan niet direct de flashplayer voorschotelen zolang HTML5 geen standaard is en merendeel van de users geen support voor <video> in z'n browser heeft en er nog een codecoorlogje woedt die hoe dan ook niet op .flv gaat uitkomen waar merendeel van Tweakers.net's videobestanden wel in staat?

Oftewel: waarom tientallen tot honderden dure ontwikkeluren en stapels server- en schijfcapaciteit spenderen in iets dat in principe niets gaat toevoegen op korte termijn?
Zo kunnen juist meer mensen die video spelen, namelijk ook diegenen die om wat voor reden dan ook geen flash hebben maar wel een HTML5 browser.
Er zijn nog geen HTML5 browsers. Doe jij überhaupt wel aan... ach laat maar ;)

Youtube doet alleen <video> omdat Google daarmee Chrome extra wil pushen. Normale grote sites hebben nog helemaal geen reden om deze half-gedefinieerde semi-standaard voorbarig te gaan ondersteunen.

[ Voor 17% gewijzigd door curry684 op 01-04-2010 13:09 ]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

CyBeR schreef op donderdag 01 april 2010 @ 12:51:
[...]

Waar haal je verslechtering nou weer vandaan? Doe jij überhaupt wel aan webontwikkeling? De browser een flash player voorschotelen als HTML5 video niet kan, is vrij simpel. Zo kunnen juist meer mensen die video spelen, namelijk ook diegenen die om wat voor reden dan ook geen flash hebben maar wel een HTML5 browser.
Punt is dan dat je dan ineens twee technologieën moet gaan ondersteunen (en als je alle HTML5-browsers wilt ondersteunen ook nog eens meerdere encodings). De vraag is dan of dat afweegt tegenover het extra publiek wat je daarmee bedient en anders (met alleen flash) niet zou kunnen bedienen.

Ik denk dat de flash-penetratie wel dusdanig groot is dat het pragmatisch antwoord daarop al snel 'nee' zal zijn. Je zou het dan alleen doen omdat het g33ky is en omdat je een techsite bent die af en toe niet vies is van een experimentje. Feit is wel dat we ons dergelijke experimenten steeds minder kunnen permitteren...

Intentionally left blank

• jmxd
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik vind inderdaad ook dat grote websites de voorhand moeten nemen en dit soort technologie z.s.m. in gebruik moeten nemen, als je altijd maar rekening blijft houden met de software die niet met zijn tijd mee gaat dan duurt het ook lang ja.

Een browser naar de nieuwste versie updaten zou verplicht moeten worden :)

• curry684

curry684

Twylight schreef op donderdag 01 april 2010 @ 13:09:
Ik vind inderdaad ook dat grote websites de voorhand moeten nemen en dit soort technologie z.s.m. in gebruik moeten nemen
Zodra het een standaard is met wijde draagkracht geef ik je 100% gelijk. Maar HTML5 is nog geen standaard en <video> is nog zo ongeveer het meest discutabele onderdeel van de huidige working draft.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Twylight schreef op donderdag 01 april 2010 @ 13:09:
Ik vind inderdaad ook dat grote websites de voorhand moeten nemen en dit soort technologie z.s.m. in gebruik moeten nemen, als je altijd maar rekening blijft houden met de software die niet met zijn tijd mee gaat dan duurt het ook lang ja.

Een browser naar de nieuwste versie updaten zou verplicht moeten worden :)
Er mag van mij best een open beta komen op http://tweakers.net/html5/, of instelbaar middels preference, maar dring html5 alsjeblieft niet aan alle bezoekers op gezien het huidige stadium waar het momenteel in verkeert.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 01-04-2010 13:19 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:10
curry684 schreef op donderdag 01 april 2010 @ 13:11:
[...]

Zodra het een standaard is met wijde draagkracht geef ik je 100% gelijk. Maar HTML5 is nog geen standaard en <video> is nog zo ongeveer het meest discutabele onderdeel van de huidige working draft.
HTML 5 gaat ook nog geen standaard worden in de komende 10 jaar (aldus Ian Hickson himself), dus als je daarop wil wachten, heb je nog even de tijd. Voordat HTML 5 een volledig bekrachtigde standaard wordt kan hij al geïmplementeerd worden. Er zullen nog kleine wijzigingen plaatsvinden als de test suites aantonen dat er een probleem is met de standaard. Hij stelt zich ook voor dat browsers en gebruikers gewoon aan de slag gaan met HTML 5.

En de syntax van de <video>- tag is al redelijk uitgekristalliseerd, wat ter discussie staat is een videoformaat die elke browser moet ondersteunen, dat is heel wat anders. :)

@CodeCaster, wat is je grootste probleem met de huidige staat van HTML 5? De frontpage (en het forum ook) heeft al een HTML 5 doctype en is op een paar errors (die al warnings waren in HTML 4 strict) na valid. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Jaap-Jan op 01-04-2010 13:47 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• curry684

curry684

Jaap-Jan schreef op donderdag 01 april 2010 @ 13:30:
[...]

HTML 5 gaat ook nog geen standaard worden in de komende 10 jaar (aldus Ian Hickson himself), dus als je daarop wil wachten, heb je nog even de tijd. Voordat HTML 5 een volledig bekrachtigde standaard wordt kan hij al geïmplementeerd worden. Er zullen nog kleine wijzigingen plaatsvinden als de test suites aantonen dat er een probleem is met de standaard. Hij stelt zich ook voor dat browsers en gebruikers gewoon aan de slag gaan met HTML 5.
Sterker nog, ik heb al 'HTML5 sites' opgeleverd en ben er weer aan eentje bezig. Wel allemaal zonder <video>, <canvas> of andere nog veel te twijfelachtige en slecht ondersteunde onderdelen.

Ian stelt overigens in z'n timeline dat ie in 2012 een Candidate Recommendation ziet, dat is in principe het punt dat grootschalige implementatie en toepassing mogelijk moet zijn.
En de syntax van de <video>- tag is al redelijk uitgekristalliseerd, wat ter discussie staat is een videoformaat die elke browser moet ondersteunen, dat is heel wat anders. :)
Maar wel redelijk vitaal voor widespread implementatie natuurlijk ;)

[ Voor 7% gewijzigd door curry684 op 01-04-2010 13:36 ]

Pagina: 1