Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTail
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik heb nu al ruim een jaar een MediaCenter in mijn slaapkamer. Momenteel gebruik ik de onboard kaart (GeForce 8200) met HDMI gang om aan te sluiten op mijn LG LCD-TV. Processor is een AMD Athlon 4600+.

Omdat ik steeds meer HD series/films kijk en problemen heb met het afspelen van HD content op 1080p, ben ik een upgrade aan het overwegen. Omdat het puur gaat om het decoderen van video content (voornamelijk H.264) heb ik begrepen dat dit ook kan met de nieuwere videokaarten (volgens mij vanaf nVidia GeForce 8400, ATI weet ik niet).

Ik had in een impulsieve bui van het weekend bij de MediaMarkt een "Point of View GeForce 210" gekocht, maar daarvan werkte de HDMI uitgang niet (goed). Weet niet of het een driver probleem is, maar ik neem aan dat een HDMI uitgang ook moet werken voordat je besturingssysteem is opgestart, zodat je ook netjes de BIOS in kan. Na gerommel werkte het wel, maar alleen als DVI/D-SUB uitgang ook aanstond in een dual-monitor configuratie. Heb deze vanmidag teruggebracht (en geld teruggevraagd) en besloten maar even in te houden en eerst uit te zoeken wat ik nu echt wil en nodig heb.

Wat wil ik?
  • H.264 en andere content zonder vertraging afspelen.
  • Voorlopig doel is geen processor upgrade (omdat wellicht moederbord er dan ook uit moet, lijkt me overkill)
  • Wil HDMI blijven gebruiken, er is reeds een HDMI kabel achter de plint getrokken van mijn MCE naar de (opgehangen) LCD TV.
  • Standaard configuratie van onboard video+audio is zo dat audio probleemloos doorgestuurd wordt over HDMI kabel. In de nieuwe configuratie moet dat ook zijn. Heb hier en daar gelezen/gehoord dat dit nog wel eens een issue kan zijn. Audio naar TV sturen via een aparte kabel is wat mij betreft geen optie.
  • Het draait onder Windows 7 en wordt 100% gebruikt voor MediaCenter. Kijken/opnemen TV, bekijken video, etc. 3D prestaties zijn dus niet van belang.
Wat zoek ik?
  • Een videokaart die hier aan voldoet. Target budget is 50 euro, maar het mag ietsje meer zijn.
  • Een GeForce 210 heb je al voor onder de 40 euro, maar ik twijfel nu of deze aan alle wensen kan voldoen. De reviews zijn niet zo best maar aan de andere kant, 3D prestaties zijn voor dit systeem niet relevant.
  • Ik weet te weinig over de GeForce8 en 9 serie, zijn die kwa video decompressie net zo goed als de GeForce 210?
  • Is een GeForce 210 goed genoeg, zo ja, welke? Ik ben altijd tevreden geweest over Asus, MSI en XFX, mijn voorkeur zou uitgaan naar een Asus GeForce 210 (zie product koppeling)
Systeemspecs
  • Asus Terminator T3 M3N 8200 (nForce chipset met GeForce 8200)
  • AMD X2 Athlon 4600+
  • 1Gb DDR2
  • 500Gb WD Green

[ Voor 3% gewijzigd door MrTail op 09-03-2010 09:43 . Reden: Update systeemspecs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Waarom niet simpel een ATI Radeon HD 4350 ofzo kopen, ondersteund UVD en moet ook die h.264 af kunnen spelen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 09:43
De 8200 heeft al redelijk goede decoding ondersteuning, je schiet er dus niet zoveel mee op. Denk dat je het beter aan de softwarekant moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTail
Dat zou kunnen, zoals ik al zei, ik ben niet zo op de hoogte van ATI. Ik ben die kaart wel tegengekomen en de specificaties lijken me oke. Kan je met zo'n kaart ook gewoon interne audio doorlussen?

Zolang ik maar gewoon de HDMI kabel in de ATI kan prikken en er gewoon zowel beeld als geluid uit mijn TV komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Bij ATI hoef je niet door te lussen, deze heeft audio hardware op de kaart zelf zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:13
Zoals Nielson ook zegt, de 8200 moet je, volgens mij, alles mee kunnen afspelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTail
Die tabel is inderdaad interessant, ik ga de software doorspitten.

Bedankt voor jullie reacties tot dusver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Heel zeker dat je de juiste codecs geïnstalleerd hebt, shark007 of CoreAVC in Windows Vista of Windows 7 zorgen voor de hardware-acceleratie. Windows XP bied daar geen ondersteuning voor, of werkt niet vlekkeloos.

Om helemaal goed te testen zou je een XBMC live cd'tje kunnen downloaden en met VDPAU ingeschakeld kunnen kijken of h.264-video's wel soepel afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wiethoofd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 16:48:
Heel zeker dat je de juiste codecs geïnstalleerd hebt, shark007 of CoreAVC in Windows Vista of Windows 7 zorgen voor de hardware-acceleratie. Windows XP bied daar geen ondersteuning voor, of werkt niet vlekkeloos.
Waar maakt een speler als Media Player Classic Home Cinema dan gebruik van? :) Die heeft voor zover ik begrepen heb, ook hardware matige ondersteuning voor x264. Werkt overigens ook best goed en je hebt geeneens andere codecs nodig, wat wil een mens nog meer? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
'k Zou helemaal niet gaan rommelen met codec packs, de Windows 7 ingebouwde codecs doen ook gewoon dxva met de meeste video's, en als dat niet werkt idd even MPC Home Cinema starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
HD4350 is top!

Heb hem zelf ook in m'n mediacenter PC zitten, en hij werkt echt prima. Heb de 512MB versie nodig (kostte 28,90 bij Gistron dacht ik).

HDMI kabel erin, die naar m'n versterker, die plukt het geluid eruit, en stuurt het beeld weer door via HDMI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nielson schreef op maandag 08 maart 2010 @ 17:06:
'k Zou helemaal niet gaan rommelen met codec packs, de Windows 7 ingebouwde codecs doen ook gewoon dxva met de meeste video's, en als dat niet werkt idd even MPC Home Cinema starten.
Echter is Windows 7 niet aan de orde hier, maar Windows MCE, oftewel Windows XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

CptChaos schreef op maandag 08 maart 2010 @ 17:12:
[...]
Echter is Windows 7 niet aan de orde, maar Windows MCE, oftewel Windows XP.
En laat nou in XP juist de goede hardware-acceleratie niet aanwezig zijn, dan ligt het dus niet aan de hardware, maar aan het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
CptChaos schreef op maandag 08 maart 2010 @ 17:12:
[...]
Echter is Windows 7 niet aan de orde hier, maar Windows MCE, oftewel Windows XP.
In de ts staat Windows 7:
* Het draait onder Windows 7 en wordt 100% gebruikt voor MediaCenter. Kijken/opnemen TV, bekijken video, etc. 3D prestaties zijn dus niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Ik gebruik inderdaad Windows 7, en dan werkt het prima.

Windows XP zou ik niet gebruiken voor een MCE, dual / quadcore ondersteuning is in XP sowieso niet helemaal zoals het moet las ik eens, en je zit inderdaad met de hardware acceleratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nielson schreef op maandag 08 maart 2010 @ 17:23:
[...]
In de ts staat Windows 7:

[...]
Ah, ik was uitgegaan van MCE uit de titel en laat er nou net ook een Windows MCE zijn, vandaar de verwarring denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTail
Inmiddels gisteravond/vannacht gehobbied. Heb CoreAVC geinstalleerd en er lijkt enige vorm van hardwarematige ondersteuning aanwezig te zijn maar de prestaties voor full HD zijn nog verre van optimaal. Ik heb twee configuraties geprobeerd en gemeten, hier onder de resultaten:

Configuratie 1: Softwarematig met K-Lite Codec pack
Als eerste mijn oorspronkelijke configuratie met softwarematige decodering van een 1080p H.264 encoded movie. Ik heb K-Lite Codec Pack geinstalleerd. Bij het afspelen van de movie gaat het processorgebruik van de Athlon 4600+ naar 100% en blijft daar constant tegenaan zitten. De film loopt redelijk, maar stottert hier en daar en het geluid is niet altijd even soepel. Het is dus duidelijk dat de processor het niet trekt.

Configuratie 2: Hardwarematig met CoreAVC en CUDA
Vervolgens K-Lite Codec Pack eraf gegooid (verder is mijn Windows 7 installatie nog geheel clean) en CoreAVC 2.0 geinstalleerd. Bij het afspelen van de movie is nu een ander resultaat de zien. Als eerste loopt de film minder soepel dan bij de 1e configuratie, maar het processorverbruik is ook een stuk lager. Processorverbruik zit nu rond de 50%. Maar het is nog lastig te zien of de GeForce 8200 nu ook echt wordt aangestuurd.

Eerste conclusie
Wat opvallend is: De 4600+ is een dualcore processor, als een proces rond de 50% zit dan ben ik geneigd te concluderen dat de desbetreffende applicatie/proces/driver/codec geen multicore ondersteunt.
Het is voor mij nog niet duidelijk of de GeForce 8200 wordt aangestuurd, misschien zijn er nog tools om de videohardware te monitoren. Het lagere processorverbruik zou een indicatie kunnen zijn dat de videokaart meehelpt, maar de prestaties lijken slechter dan de softwarematige oplossing. Sowieso benut de codec die bij K-Lite Codec Pack zit de dualcore processor volledig.

Dus er zijn een aantal mogelijkheden:
  • De GeForce 8200 (wellicht in combinatie met de X2 4600+) is niet snel genoeg om H.264 full HD te decoderen.
  • CoreAVC / CUDA maakt niet goed gebruik van Athlon X2 4600+ Dual Core processor en/of ondersteunt GeForce 8200 niet geheel.
Vervolgstappen
  • Lezen, lezen, lezen .. moet ik nog meer installeren, verkeerde drivers, etc.
  • Ik haal vanavond de GeForce GTX275 uit mijn systeem en zet deze in de MediaCenter (hopelijk trekt de kleine voeding het :)) en kijk of de prestaties dan verbeteren.
Meer tips/ideeen zijn welkom. In ieder geval bedankt voor de respons tot dusver. Het is in ieder geval wel een interessante gedachte dat hier misschien geen upgrade nodig is, hopelijk krijg ik het aan de praat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wiethoofd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 17:17:
[...]

En laat nou in XP juist de goede hardware-acceleratie niet aanwezig zijn, dan ligt het dus niet aan de hardware, maar aan het OS.
XP doet gewoon DXVA hoor. http://www.codecguide.com/faq_dxva.htm
ThinkPadd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 17:23:
Ik gebruik inderdaad Windows 7, en dan werkt het prima.

Windows XP zou ik niet gebruiken voor een MCE, dual / quadcore ondersteuning is in XP sowieso niet helemaal zoals het moet las ik eens, en je zit inderdaad met de hardware acceleratie.
Ik weet niet waar je dat leest, maar dat is BS. XP ondersteund gewoon meerdere kernen. Het is de draaiende software die er nauwelijks gebruik van maakt.
Je voldoet aan alle eisen voor DXVA? Zie ook linkje boven aan.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTail
DXVA, heb effe opgezocht (bedankt voor de link) en dat ga ik vanavond proberen, zou inderdaad moeten werken.

Ik kom wel in reviews nog tegen dat de GeForce 8200 niet de beste performer is als het om decoderen gaan, maar anderszijds wordt deze wel door nVidia gepositioneerd als een PureVideo HD chip, dus het zou moeten kunnen werken. Nou ja, we gaan het zien.

Wederom bedankt.
Pagina: 1