Tomcat + war-file installer maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik vraag mij af hoe ik een installer op poten kan zetten die automatisch Tomcat installeert en direct de juiste war-file op de goede plaats zet. Ook mijn eigen applicatie moet dadelijk mee geïnstalleerd worden. Ik vrees echter dat ik dit niet met een eenvoudige setup-builder ga kunnen doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2010 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik zie niet in wat de moeilijkheid is met het installeren van een tomcat waarbij er al standaard een war in de deploy directory staat? Wat voor problemen loop je precies tegenaan?

Maar waar ik vooral benieuwd naar ben is waarom je denkt een applicatie server nodig te hebben in je installer? Ben je een installer aan het maken die het instaleren op een server moet vergemakkelijken? Of heb je iets gemaakt met server-client technieken terwijl je eigenlijk een client only oplossing nodig had?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er wordt gebruik gemaakt van server-client technieken, en ik heb dus een installer nodig die de Tomcat op de server installeert waarbij al een custom war-file inbegrepen is. De applicatie wordt ook op de Tomcat server geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik snap niet helemaal wat je met die laatste 'ook' bedoelt. Kun je eens proberen de architectuur te omschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het zit zo:

Wij hebben een applicatie die moet draaien op een Tomcat server. Op de server van de klant staat momenteel nog niets, en wat we willen is een installer die zowel Tomcat als onze eigen applicatie op deze server installeert.

De verschillende werknemers van het bedrijf zullen dan het programma kunnen raadplegen via de browser.

Ik hoop dat dit het enigsinds duidelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Goed, dan blijft mijn eerste vraag staan. Wat lukt er niet? Je kunt toch gewoon een tomcat neer laten zetten waarbij de war al in de deploy directory staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan je mij even vertellen hoe ik dit moet doen, of waar ik hier meer informatie over kan vinden?
Je mag wel niet vergeten dat het voor de klant, die hier vaak bijna niets van weten zeer eenvoudig moet zijn om de installatie uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nogmaals, wat lukt er niet. Ik ben niet van plan een compleer stappen plan hier neer te plempen. In principe heb je gewoon een standaard tomcat installatie, maar het enige wat daaraan aangepast moet worden is dat je applicatie er al in is gedeployed. Aangezien het deployen alleen maar het aanpassen van wat configuratie bestanden en het toevoegen van een (eventueel al uitgepakte) war file in de juiste directory is, zie ik niet in waarom dit een probleem zou moeten zijn.

Ik blijf het trouwens een wat vreemde aanpak vinden. Van je klant eisen dat ze een applicatie server moeten installeren, maar aan de andere kant wel de requirement hebben dat het voor die klant zo simpel mogelijk moet zijn. Het installeren van een server applicatie lijkt me niet zo triviaal dat je dat middels een 'next, next, next, finish'-approach zou moeten kunnen.

[ Voor 29% gewijzigd door Janoz op 08-03-2010 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tot nu toe installeerden we alles gewoon manueel. Ik wist niet dat je gewoon een tomcat neer kon laten zetten waarbij de war-file al in de deploy directory staat. Er moet trouwens ook het een-en-ander ingesteld kunnen worden (denk bijvoorbeeld maar aan de grootte van de heap die aangepast moet worden, ...). We zitten er niet mee in om deze instellingen gewoon in een file op te nemen.

Ik zal je meteen duidelijk maken wat mijn situatie is: Ik ben nu laatstejaarsstudent in het middelbaar onderwijs, en moet een stage lopen bij een bedrijfje waar men Java programmeert. Mijn eerste opdracht is om een installer op te zetten waarmee hun software samen met Tomcat op een server kan worden geïnstalleerd. Ik heb nog nooit met Tomcat gewerkt, dus ik zou niet weten hoe het systeem in elkaar zit, of hoe de installatie ervan verloopt. Ik heb al wat onderzoek verricht en kwam daarbij ondermeer dit tegen, maar ik weet niet als ik hiermee op het juiste spoor zit ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:18

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

(jarig!)
Probeer eerst eens met het handje te doen wat je met gaan automatiseren. Dus boots een klantomgeving na, installeer met de hand Tomcat en vervolgens jullie webapplicatie met de juiste instellingen. Pas dan weet je precies welke stappen de installer zal moeten gaan uitvoeren. Tomcat installeren is echt geen rocket-science dus begin daar gewoon eens mee.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

daarmee zit je iig niet op het juiste spoor. Dat is een beschrijving hoe je in een al draaiende tomcat een applicatie kunt deployen.

Als jullie echt een "next, next, finish"-installer willen maken dan zul je gewoon een tomcat in moeten richten. De applicatie daarin deployen en de instellingen aanpassen en dit vervolgens as is ergens anders installeren. Tomcat is zo ingericht dat al zijn configuratie in zijn eigen configuratie bestanden staat. In principe zou je dus gewoon de hele tomcat directory in een zipje kunnen stoppen en op een andere computer uit kunnen pakken en daar draaien. het enige waar je rekening mee moet houden is dat de enviroment variabelen van CATALINA_HOME (de locatie van tomcat) en JAVA_HOME ingesteld staan. Vaak kun je dat gewoon in een bat bestandje doen (extra makkelijk wanneer je een JRE/JDK meelevert).

Punt blijft staan: Wil je dit. Wat nu als er op die server al een tomcat staat? Wat als de poort al in gebruik is? Wat als ze een firewall op die server hebben staan? Wat als de gebruikers niet met de nonstandaard poort weten om te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is dus inderdaad de bedoeling dat er een "next-next-finish installer" op poten wordt gezet. Hoe implementeer ik het programma in de instalatiefiles van Tomcat? Want het programma moet dus nog helemaal geïnstalleerd worden he ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je hebt nog steeds niet gedaan wat Creepy verteld heeft en gelezen wat ik getikt heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik denk dat we het een beetje op het verkeerde pad aan het zoeken zijn. Bestaan er geen setup-creators waarbij ik de bestanden van Tomcat opneem, en mijn eigen bestanden toevoeg?

Ik weet zeker dat er al dergelijke systemen bestaan, aangezien Jira zo'n installer heeft die zowel Tomcat als hun eigen applicatie installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Goed, dan ga ik het nog meer voorkauwen.

1 een tomcat installatie is, los van het registreren als windows service, niks meer dan een map met bestanden
2 je kunt dus een geinstalleerde tomcat met daarin de gedeployde applicatie in een zipje zetten en op een andere computer uitpakken en draaien waarbij je alleen wat enviroment variabelen hoeft te regelen (CATALINA_HOME en JAVA_HOME)

Als je, zoals creepy al aangaf, eens het inrichten met het handje had gedaan dan had je kunnen zien hoe het resultaat er uit zag en wat je voor die installatie allemaal zou moeten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

.. En er zijn ook zat (gratis) Windows installer tools te vinden.. En op linux is het helemaal simpel, dan ben je met een paar .sh scripts klaar. :)

Sundown Circus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik het inderdaad met een Windows Installer tool zal doen. Advanced Installer biedt een perfecte oplossing voor ons probleem.
Pagina: 1