Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Mijn vraag is het volgende: oa in 2008 heb ik via een uitzendbureau gewerkt op een part-time contract basis, 16 uur per week. Een keer per maand stuurde ik de ondertekende werkbriefjes in en kreeg dan ook uitbetaald. In 2009 heb ik nog maar 4 dagen gewerkt echter, op mijn jaaropgave 2009 staat toch een totaal ontvangen loon van ~3000 euro voor 2009. Na half januari 2009 ben ik full-time ergens gaan werken.
Ik heb navraag gedaan en het blijkt dat het uitzendbureau mijn salaris van december 2008, vakantiedagen, feestdagen en persoonsgebonden budget voor 2009 hebben gerekend. Hierdoor heb ik bijna een kwart van mijn jaarsalaris in 2009 "ontvangen".

Door deze constructie van mijn oude werkgever heb ik veelsteveel geld op papier ontvangen voor 2009, te veel heffingskorting verrekend, etc. etc. en bij mijn loonaangifte 2009 zou ik ~500 euro moeten terugbetalen aan de belastingdienst; en ik weet nog niet hoeveel euro aan "onterecht" ontvangen zorg- en huurtoeslag.
Ik heb contact opgenomen met het uitzendbureau hierover en volgens hun is de zaak afgedaan, ze hebben mijn werkbrief voor december 2008 in januari ontvangen (logisch, ik kan ook niet eerder dan dat ik werkte mijn uren invullen...) en weigert mijn loonaangifte aan te passen.

Heb ik mogelijkheden om hier wat aan te doen?

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:35

CeesKees

I rest my Kees

Volgens mij is er een mogelijkheid om te middelen tussen meerdere jaren bij je belastingopgave.

Ik zou de belastingtelefoon even bellen, de mensen daar zouden het je zo moeten kunnen vertellen.

Post hun antwoord hier als je dit hebt, kan een ander weer helpen!

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee precies hoe dit in elkaar steekt maar zoals bijna elke werkgever doet; je loon(betaling) is vaak een maand terugwerkende kracht. Ik krijg mijn loon over juni ook pas in juli omdat (bijvoorbeeld) er nog een bonusberekening of facturabel deel moest worden verrekend.

/edit: als jouw werkgever op 20 december je loon heeft uitbetaald, kan het inderdaad zijn dat je uitbetaalde vakantiedagen en dergelijke pas 31 december worden berekend en dus op je opgave 2009 terecht komen.

[ Voor 27% gewijzigd door MAX3400 op 08-03-2010 13:58 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:52
De jaaropgave heeft altijd betrekking op het loon dat in dat jaar is uitbetaald. Daar valt dus weinig achteraf mee te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:57:
Geen idee precies hoe dit in elkaar steekt maar zoals bijna elke werkgever doet; je loon(betaling) is vaak een maand terugwerkende kracht. Ik krijg mijn loon over juni ook pas in juli omdat (bijvoorbeeld) er nog een bonusberekening of facturabel deel moest worden verrekend.

/edit: als jouw werkgever op 20 december je loon heeft uitbetaald, kan het inderdaad zijn dat je uitbetaalde vakantiedagen en dergelijke pas 31 december worden berekend en dus op je opgave 2009 terecht komen.
Bij de meeste werkgevers krijg je het salaris van maand X rond de 28ste van die maand uitgekeerd. Tenminste, dat was bij mij altijd zo geweest...behalve hier dan :(

I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Voor uitzendwerk en variabele uren is het inderdaad gebruikelijk dat je je salaris pas in de maand na je werkzaamheden krijgt. En de werkgever moet het salaris inderdaad verekenen op het moment van uitbetalen, dus het uitzendburo heeft niks fout gedaan. Ik kan me echter wel voorstellen dat het vervelend is. Maar je zou inderdaad kunnen kijken of het nuttig is om je inkomen over 3 jaar te middelen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Woy schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 09:12:
Voor uitzendwerk en variabele uren is het inderdaad gebruikelijk dat je je salaris pas in de maand na je werkzaamheden krijgt. En de werkgever moet het salaris inderdaad verekenen op het moment van uitbetalen, dus het uitzendburo heeft niks fout gedaan. Ik kan me echter wel voorstellen dat het vervelend is. Maar je zou inderdaad kunnen kijken of het nuttig is om je inkomen over 3 jaar te middelen.
Hmm, misschien is dat wel wat. Ik ben iig langs het juridisch loket gegaan voor advies. Ik snap wel dat het uitzendbureau dat zo doet, maar ik had zowiezo een contract van 16 uur (moest alleen uren schrijven), maar dat ze ook nog eens vakantiegeld/vakantiedagen/feestdagen/opleidingsbudget bij een volgend jaar rekenen terwijl dat helemaal niks te maken heeft met wanneer ik mijn salarisbriefje inlever.... dat gaat me te ver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:07

SmartDoDo

Woeptiedoe

Voor zover ik weet wordt is er bij ieder bedrijf een boekjaar dat op een zeker moment afgesloten moet worden. Dat is wel nadat het bewuste jaar is afgelopen. Zolang er voor het sluiten van het boekjaar een betaling wordt verricht en dus in de boeken van het vorig jaar komt, zal die betaling ook administratief op het vorig jaar worden weggeschreven. Alles wat daarna komt maar verband houdt met het vorige jaar, zal op papier behoren bij het nieuwe jaar.

Men gaat daar soms behoorlijk mee onderuit omdat je zo in een jaar op papier meer hebt gehad dan je daadwerkelijk hebt ontvangen. Altijd leuk als je huurtoeslag, zorgtoeslag etc. wilt aanvragen.

Je kunt er vziw niets tegen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
SmartDoDo schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 21:04:
Men gaat daar soms behoorlijk mee onderuit omdat je zo in een jaar op papier meer hebt gehad dan je daadwerkelijk hebt ontvangen. Altijd leuk als je huurtoeslag, zorgtoeslag etc. wilt aanvragen.
Ja, precies, ook dat nog. Ik heb contact opgenomen met een fiscaal advocaat en zal wat later laten weten hoe het is afgelopen :)
Want het bedrijf wast zijn handen in onschuld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Darkvater schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 12:20:
[...]
Hmm, misschien is dat wel wat. Ik ben iig langs het juridisch loket gegaan voor advies. Ik snap wel dat het uitzendbureau dat zo doet, maar ik had zowiezo een contract van 16 uur (moest alleen uren schrijven), maar dat ze ook nog eens vakantiegeld/vakantiedagen/feestdagen/opleidingsbudget bij een volgend jaar rekenen terwijl dat helemaal niks te maken heeft met wanneer ik mijn salarisbriefje inlever.... dat gaat me te ver!
Tja normaal gesproken wordt het vakantiegeld uitgekeerd in mei/juni, en openstaande vakantiedagen kunnen op willekeurige moment verekend worden. Alle uren worden bij uitzendwerk worden conform de arbeidsovereekomst/CAO een periode later verekend.

Aangezien je je dienstverband beëindigd hebt, worden deze zaken dan gewoon in de eindafrekening meegenomen, en het is niet verwonderlijk dat dat een periode na het beëindigen gedaan word, en dat valt in dit geval voor jou helaas in het volgende jaar.

De feestagen waar je het over hebt vallen neem ik aan ook gewoon in december, en dus is het ook logisch dat die met de gewerkte uren van december verrekend worden. Als het ook nog over feestdagen van voor december gaat, dan is het inderdaad wel vreemd.

Ik snap alleen niet helemaal wat je opleidingsbudget hier mee te maken heeft, dat is immers meestal niet iets wat je uitgekeerd krijgt als je uit dienst gaat.

Nogmaals, ik snap dat het voor jouw vervelend is, maar het is de normaalste zaak van de wereld. Als je bijvoorbeeld in mei je dienstverband beëindigd had, dan was het ook pas in juni of juli verrekend.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@Woy: zo werkt het inderdaad. Je ziet vaak dat de laatste salarisstrook nog wordt gevolgd door de eindafrekening.
Dat is natuurlijk logisch want je kan bijvoorbeeld de laatste week van je dienstverband vrij nemen nadat je salarisstrook al gefabriceerd is. Dat heeft dus ook gevolgen voor het restant aan uit te betalen vakantiedagen. Een eindafrekening wordt in de regel dus pas gemaakt na je laatste werkdag.

Natuurlijk kan het uitzendbureau een loonaangifte correctie insturen naar de belastingdienst, maar dat doen ze alleen bij zaken die gecorrigeerd moeten worden en niet bij dit soort zaken.

@Darkvater: toen je dat geld in januari 2009 kreeg en fulltime ging werken had je gewoon je zorg/huurtoeslag vooraf kunnen laten stopzetten. Het grensbedrag van 22k Euro heb je zo bereikt en als je dat niet doet kan je het achteraf nog terugbetalen.
Pagina: 1