[Router] Site-forwarding (soort van ISA)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:31
Ik wil thuis eigenlijk wat sites gaan hosten, maar het probleem is dat deze niet allemaal op dezelfde poort draaien, in ieder geval niet voor de buitenwereld. De bedoeling is namelijk dat ze allemaal op poort 80 zijn te benaderen, maar met een andere hostheader.

Nu kan ik natuurlijk een ISA server maken en configureren die er voor zorgt dat al het verkeer goed wordt geroute, maar dan moet ik eigenlijk weer licenties voor Windows en ISA aanschaffen en dat is nou net wat ik het liefste wil besparen, ook heb ik niet echt veel resources om nog een VM hier voor te maken.

Aangezien iedere router tegenwoordig wel port-forwarding heeft heb ik daar aan zitten denken, maar dat is toch niet echt wat ik wil denk ik. Verkeer komt namelijk altijd via poort 80 binnen en dan valt niet te herleiden naar welke webserver dit moet worden gestuurd.
Als er nou een router is die port-forwarding en ook nog hostname-forwarding (of hoe je dat ook noemt) kan verwezenlijken, dan zou dat mooi zijn.

Iemand ideeen waar ik naar zou kunnen zoeken, of gelijk al een product kan voorschrijven? Prijs maakt in principe niet zo heel veel uit in eerste instantie. Mocht het te duur voor me zijn, dan is het sowieso handig om te weten dat zoiets uberhaupt bestaat.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

* Equator draait een 2 tal websites op poort 80 met een enkele portforward rule.

Je zal echter op de webserver moeten controleren voor welke website de request is bedoeld. Dat doe je met hostheaders.
BInnen apache kan je dat configureren met VirtualHosts (ServerName optie) en binnen IIS heb je de mogelijkheid om een hostheader op te geven.

Dit kan je niet op een router configureren omdat deze niet in de stream kijkt, maar alleen naart poorten. Een ISA server werkt wel wat intelligenter dan een router :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:31
Dat je binnen IIS een hostheader op kan geven is inderdaad bekend.
Nu ik m'n post terug lees, denk ik dat ik m'n vraag niet echt goed verwoord heb. Ik heb namelijk zometeen 2 webservers draaien. 1 die als productie machine moet gaan draaien en 1 als semi-productie/development machine (voor Sharepoint 2010 en eventuele andere beta producten).
Op beide wil ik sites op hosten die van buitenaf benaderbaar zijn.

Dit is (volgens) mij onmogelijk door simpelweg in IIS een hostheader op te geven. Via de router zal al het poort 80 verkeer naar 1 server verstuurd worden. Misschien dat het via een of andere truc gedaan kan worden door misschien een server share als website om te dompelen, maar dat vind ik niet echt een mooie oplossing, zeker niet voor een productie machine.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li0nHeart
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-07 10:31
Je moet er inderdaad iets tussen hebben om het verkeer naar de juiste webserver te sturen.

Aangezien je het toch over VMs hebt, zou ik een klein linux VMtje installeren, met een loadbalance produkt erop die dit voor je regelt, bv haproxy.

Dat je daarna 'loadbalancet' over 1 server maakt niet uit. Hetzelfde wat ISA doet, maar met minder resources en licenties.