Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-06 18:10
Beste - tweakers,

Hoewel dit misschien niet het meest logische forum is open ik hier toch een topic gezien de vaak hoogstaande reacties. Door omstandigheden overweeg ik om de opleiding tot rij-instructeur te volgen. Nu heb ik daarover informatie opgezocht en de kosten bedragen vaak rond de 5000 euro met een opleidingsduur van 6-10 maanden waarbij je 1 dag of 2 dagen in week studeert.

Echter ik lees een hoop negatieve verhalen over franchise constructies waarbij instructeurs zeer weinig verdienen en hoge lasten hebben. Ik hoop dat er hier mensen zijn die meer informatie kunnen geven over de verdiensten in loondienst of als zelfstandige omdat google niet echt een eenduidig antwoord geeft, - wellicht zijn er hier niet echt een hoop rij-instructeurs maar misschien mensen die dit ooit hebben besproken met hun eigen instructeur?

Bedankt voor de reacties alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mijn instructeur gaf eind 2008 aan dat het moeilijk is om initieel een klantenkring op te bouwen vanwege het gebrek aan naamsbekendheid, maar als je eenmaal wat klanten hebt gaat het door mond-tot-mondreclame (en het rondrijden met een bord op je dak met je naam en nummer natuurlijk) vanzelf. Wel moet je rekening houden met een grote investering (auto + inbouwen pedalen) die je iedere twee tot vier jaar opnieuw moet doen. Daarnaast heb je alle nadelen die een zelfstandige heeft, zoals onder andere het zelf moeten regelen van je pensioen en verzekering voor bij ziekte.

Bel gewoon eens wat rijscholen om te kijken wat je daar zou gaan verdienen, en of ze wellicht willen meefinancieren in je opleiding en wagen?

Deze post is niet gehinderd door enige kennis van zaken, enkel van horen zeggen dus.

[ Voor 15% gewijzigd door CodeCaster op 08-03-2010 13:05 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Het is of als loonslaag werken met zekerheden, of als zelfstandige aan het werk gaan met risico's en investeringen. Eeuwenoude discussie eigenlijk. Maar kijk inderdaad wat je kan verdienen bij grotere rijscholen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:33
Ik heb altijd een beetje de indruk gekregen dat het een enigszins krap betaald perspectiefloos beroep is met weinig opwaarts potentieel. Het enige opwaartse potentieel wordt eigenlijk gevormd door het zelfstandig gaan, maar dat lijkt me ook geen garantie voor succes.

* Rukapul heeft in een ver geleden gelest bij een klein zelfstandige autorijschool waarbij de instructeurs op een incidentele invaller na tot hetzelfde gezin hoorden.
Silvos schreef op maandag 08 maart 2010 @ 12:54:
Door omstandigheden overweeg ik om de opleiding tot rij-instructeur te volgen.
Dat lijkt me een vreemde motivatie. Het lijkt me beter om een motivatie te hebben uit overtuiging of omdat de arbeidsmarkt voor rijinstructeurs aantrekkelijk is (wat ik me nauwelijks voor kan stellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Het is een zeer lastige business. Een kennis van mij heeft een rijschool samen met zijn pa.

Hou rekening mee met de volgende zaken.

Afschrijving auto 5000 euro per jaar!
verzekeringen 2000-3000 euro per jaar
loonkosten voor jezelf. 35000 euro.
onderhoudskosten 1500 euro per jaar
brandstoffen/belastingen 5000 euro per jaar.
overige kosten 5-10000 euro per jaar

hou dus rekening mee met ongeveer 50-60.000 euro aan kosten per jaar.
deel dat door 36 euro per les betekend dat je ongeveer 1700 lesuren moet geven per jaar. oftwel 32-33 per week.

Het lijkt mij best chill om een beetje de hele dag rond te rijden, maarja voor dit loontje kan ik ook gewoon bij een baas werken en heb ik totaal geen zorgen over mijn inkomen. Als je zelfstandige bent en de zaken gaan minder dan merk je dat gelijk in je maandinkomen.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 08-03-2010 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

@Remko24: dan vergeet je voor het gemak de loonbelasting en btw nog :P

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
35K, daar gaat de loonbelasting af, het is ook bedoelt als bruto jaarsalaris, en dat is een fatsoenlijk jan-modaal salaris. Dus hij heeft er wel aan gedacht.
BTW is geen issue, behalve dan in je prijs naar de klant toe. Wat natuurlijk wel uit maakt voor de berekening.

Al vraag ik me af of de afschrijving echt 5000 is. Je hoeft niet met een auto van 25K of duurder te beginnen.
En wat voor overige kosten heb je, varierend van 5 tot 10K? Ja je zult reclame willen maken, maar 5 tot 10K, en dat op jaarbasis, dat betwijfel ik.

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 08-03-2010 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BTW ben ik vergeten ja. dus dat maakt voor de berekening dat je bijna 2100 uur moet rijden om 60k binnen te harken.

onvoorziene kosten heb ik ook over reserveringen en pensioen voor voor later..

en 5000 euro afschrijving is reeel vind ik. een beetje diesel auto kost je 20.000 euro (een Golf 6 al rond de 28K). na 4 jaar rijden heb je er dik 2 ton op staan en als je inflatie mee rekent kom je er wel aan.

En brandstof heb ik ook laag aangehouden, denk dat het nog wel iets hoger ligt. belasting is al 1000 euro per jaar, dus denk eigenlijk dat het wel rond de 6000-7000 mag liggen

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 08-03-2010 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
!null schreef op maandag 08 maart 2010 @ 16:08:
35K, daar gaat de loonbelasting af, het is ook bedoelt als bruto jaarsalaris, en dat is een fatsoenlijk jan-modaal salaris. Dus hij heeft er wel aan gedacht.
Ik gooi pensioen + arbeidsongeschiktheidsverzekering e.d. ook maar even onder loonkosten. Het zal netto niet riant zijn wat er overblijft, maar toch wel te doen. Maar reken er maar niet op dat je het eerste jaar al meteen 4 dagen per week vol zit

Overigens krijg je als eenmanszaak geen loon maar dat staat hier even los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

smesjz schreef op maandag 08 maart 2010 @ 16:17:
[...]

Ik weet niet precies hoe het zit maar het was meer bedoeld als richtlijn wat je voor jezelf moet rekenen.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 08-03-2010 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Remko, er zijn er ook bij die met een Yaris beginnen om maar wat te noemen.
Er zijn er ook bij die gewoon een jaren 90 bak als les auto hebben omgebouwd, dat zijn er alleen wat minder.
smesjz schreef op maandag 08 maart 2010 @ 16:17:
[...]

Ik gooi pensioen + arbeidsongeschiktheidsverzekering e.d. ook maar even onder loonkosten. Het zal netto niet riant zijn wat er overblijft, maar toch wel te doen. Maar reken er maar niet op dat je het eerste jaar al meteen 4 dagen per week vol zit
Natuurlijk zie je al niet meteen 4 dagen vol. Welke eenmanszaak loopt vanaf dag 1 wel meteen goed?
Ja ok, het heet inkomsten en er gaat inkomstenbelasting overheen, maar het is vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

!null schreef op maandag 08 maart 2010 @ 16:38:
@Remko, er zijn er ook bij die met een Yaris beginnen om maar wat te noemen.
Er zijn er ook bij die gewoon een jaren 90 bak als les auto hebben omgebouwd, dat zijn er alleen wat minder.
als je als afschrijving 3000 euro neemt. dan scheelt het 2000 euro. oftewel 70 uur op de 2100 uur die je zou moeten maken.

En persoonlijk denk ik dat je meer klanten trekt met een Golf dan met een Yaris. Ik zag mezelf 10 jaar geleden niet lessen in een klein gebakje, :) en als je bij de concurent voor 36 euro p/u wel in een Golf zit dan is voor de keus voor de meeste snel gemaakt.

Om goed te kunnen starten zul je veel reclame moeten maken de eerste 2 jaar. en evt met bonus systemen moeten werken. bij mijn oude rijschool kreeg je 100 gulden als je iemand aanmelde en die persoon minimaal 20 lessen volmaakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Het lijkt me anders een ontzettende klote baan. De hele dag in de auto, en steeds moeten opletten.... voor een schamel loontje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bigfoot schreef op maandag 08 maart 2010 @ 16:50:
Het lijkt me anders een ontzettende klote baan. De hele dag in de auto, en steeds moeten opletten.... voor een schamel loontje.
Maar het voordeel is dat je vogelvrij bent, geen baas die in je nek hijgt, je eigen uren bepalen, overal zelf verantwoordelijk voor, alles zelf beslissen..

het is dat het loon zo laag is, maar voor 10k meer had ik het wel overwogen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-06 18:44
Anoniem: 35872 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 16:17:
BTW ben ik vergeten ja. dus dat maakt voor de berekening dat je bijna 2100 uur moet rijden om 60k binnen te harken.

onvoorziene kosten heb ik ook over reserveringen en pensioen voor voor later..

en 5000 euro afschrijving is reeel vind ik. een beetje diesel auto kost je 20.000 euro (een Golf 6 al rond de 28K). na 4 jaar rijden heb je er dik 2 ton op staan en als je inflatie mee rekent kom je er wel aan.

En brandstof heb ik ook laag aangehouden, denk dat het nog wel iets hoger ligt. belasting is al 1000 euro per jaar, dus denk eigenlijk dat het wel rond de 6000-7000 mag liggen
Belastingen van brandstof, onderhoud auto. e.d. kan je aftrekken als je die auto dan ook alleen voor de rijlessen gaat gebruiken. Die kosten mag je dan het jaar daarop terug vragen ;-)

Maar denk dat een gemiddelde rijschool houder wel uurtje of 80 per week mag rekenen. Naast het rijden komt de administratie e.d. nog kijken. Als je rekend dat je ongeveer 30 Euro per uur moet verdienen om beetje te kunnen sparen, ook voor de belasting dienst ;-) kom je toch op een bedrag van ongeveer 1200 week. minimaal!! Dat gaat je in de eerste jaar echt niet redden!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-06 09:58

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Je moet trouwens even goed nagaan in welke regio je gaat rijden....

Doordat ik een rijschool gerelateerde website beheer hoor ik weleens wat verhalen. Zo schijnt het in sommige regio's zo te zijn dat het CWI werkloze sponsort met het opzetten van hun eigen rijschool. Dit houdt in dat die starters door het geld van het CWI onder kostprijs kunnen rijden. Wat er weer voor zorgt dat de hele markt in dat soort regio's omzeep wordt geholpen en dat bekwame vakmensen het werk erg moeilijk wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als ik het zo zie kom je op een modaal loon uit, dus niks mis mee. Alleen tja, je hebt niet echt doorgroeimogelijkheden, en je hebt wat meer risico's en moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03 13:37
Nou als ik de reacties zo lees snap ik niet dat iemand uberhaupt nog dit werk wil doen als zelfstandige...

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:46
Als ik kijk naar de rijschool waar ik zelf leste, en nog steeds les (nu voor motor :P), dan lijkt het toch wel mee te vallen. Da's meneer en mevrouw die samen het bedrijf hebben. Ze maken best lange dagen, maar ze zitten niet constant volgeboekt. Toch hebben ze een behoorlijk groot huis, gloednieuwe Mustang GT cabrio in de garage, enz.
Wellicht een uitzondering, maar het kan dus wel :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06 22:03

JdM

Humbled

Ik heb 10 jaar geleden de opleiding tot rij-instructeur gedaan. Ben meteen voor cat. A en B gegaan.
Verdiensten bij een baas: max 2100 Bruto (en dan heb je een goede)
Werktijden: ergens tussen 8 en 22 uur (als je pech hebt geef je bijna elke avond en zaterdag les)
A categorie; erg leuk, maar lesgeven als het de hele week regent of 30+graden is echt niet grappig op een gegeven moment en geloof me ik HOU van motorrijden.
Ik heb lesgeven altijd erg vermoeiend (maar wel leuk) gevonden. Het vergt veel van je concentratie, ik heb wel wat mooie momenten meegemaakt met enkele leerlingen. 1 Tel niet opletten is bij sommige leerlingen een verzekering voor een bijna dood ervaring, dus spannend is het soms wel.

Ik heb mijn opleiding gevolgd via rijinstructeursopleiding Nieuwegein, ze zijn wat mij betreft aan te raden, (bijna) alles is goed geregeld.
Ik heb mijn opleiding helemaal zelf betaald, je krijgt een flink deel terug van de belastingdienst. Mijn idee als je het zelf kunt bekostigen> doen. Dan zit je niet vast aan een verplicht terugbetaal-contract waarna je kans loopt om de eerste jaren dus te werken op tijden die JIJ niet bepaalt, maar je werkgever.

Ik ben gestopt met lesgeven, na 8 jaar was de uitdaging er voor mij compleet vanaf en ben ik begonnen aan mijn HBO studie (die over een jaar afloopt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-06 18:10
Bedankt voor de vele reacties hier kan ik wat mee :)

Het was overigens niet gelijk mn bedoeling om als zelfstandige te beginnen, maar meer het verschil bepalen tussen

- loondienst
- zelfstandige
- franchise nemer

En dat is natuurlijk inderdaad het eeuwenoude verhaal van wat meer inkomsten maar de kopzorgen van een eigen onderneming of in loondienst zonder kopzorgen maar met wat minder geld. Het ging mij ook vooral om het laatste punt aangezien ik daar wat gekke verhalen over las. Waarbij je dus lest met je eigen auto onder de naam en klandizie van een grote rijschool. Hier moet je echter dan weer extra voor betalen waardoor je praktisch helemaal niets overhoudt.

Maargoed ik heb al een wat beter beeld van het een en ander en ik ga geen overhaaste beslissing maken. Ik heb nu een afspraak gemaakt om eens wat meer informatie op te vragen over kosten/ baangarantie en verdere constructies.

Edit/ nog wat quotes/reacties;
Rukapul schreef op maandag 08 maart 2010 @ 15:28:
Ik heb altijd een beetje de indruk gekregen dat het een enigszins krap betaald perspectiefloos beroep is met weinig opwaarts potentieel. Het enige opwaartse potentieel wordt eigenlijk gevormd door het zelfstandig gaan, maar dat lijkt me ook geen garantie voor succes.

* Rukapul heeft in een ver geleden gelest bij een klein zelfstandige autorijschool waarbij de instructeurs op een incidentele invaller na tot hetzelfde gezin hoorden.

[...]

Dat lijkt me een vreemde motivatie. Het lijkt me beter om een motivatie te hebben uit overtuiging of omdat de arbeidsmarkt voor rijinstructeurs aantrekkelijk is (wat ik me nauwelijks voor kan stellen).
Het lijkt me een leuk beroep en ik ben er ook redelijk gemotiveerd voor. Ik had me misschien niet helemaal duidelijk uitgedrukt maar ik ben nu in een goede gelegenheid om deze opleiding te volgen. Maar natuurlijk aan het twijfel om dat te doen.

Los daarvan is er een groot tekort aan rij-instructeurs en wordt het rij-examen en de regels daaromtrent enkel moeilijker dus aan werk geen tekort. Er is natuurlijk wel wat toekomstperspectief zoals instructeur worden bij andere categorieën, werken bij het cbr of aanvullende verkeerscursussen geven, maar het blijft inderdaad enigszins beperkt.
Anoniem: 35872 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 15:46:
Het is een zeer lastige business. Een kennis van mij heeft een rijschool samen met zijn pa.

Hou rekening mee met de volgende zaken.

Afschrijving auto 5000 euro per jaar!
verzekeringen 2000-3000 euro per jaar
loonkosten voor jezelf. 35000 euro.
onderhoudskosten 1500 euro per jaar
brandstoffen/belastingen 5000 euro per jaar.
overige kosten 5-10000 euro per jaar

hou dus rekening mee met ongeveer 50-60.000 euro aan kosten per jaar.
deel dat door 36 euro per les betekend dat je ongeveer 1700 lesuren moet geven per jaar. oftwel 32-33 per week.

Het lijkt mij best chill om een beetje de hele dag rond te rijden, maarja voor dit loontje kan ik ook gewoon bij een baas werken en heb ik totaal geen zorgen over mijn inkomen. Als je zelfstandige bent en de zaken gaan minder dan merk je dat gelijk in je maandinkomen.
Dat zijn inderdaad overzichten en bedragen om rekening mee te houden. Hoewel ik wel van plan was om in eerste instantie in loondienst te gaan om ervaring op te doen.
Bigfoot schreef op maandag 08 maart 2010 @ 16:50:
Ik zou ook niet mn hele leven instructeur willen blijven maar wel willen doorstromen naar een interessantere categorie (A/C/D) eventueel zelfstandig worden of doorstromen naar het CBR met wat meer ervaring.

[ Voor 61% gewijzigd door Silvos op 08-03-2010 23:13 ]

Pagina: 1