Bedankt voor de vele reacties hier kan ik wat mee
Het was overigens niet gelijk mn bedoeling om als zelfstandige te beginnen, maar meer het verschil bepalen tussen
- loondienst
- zelfstandige
- franchise nemer
En dat is natuurlijk inderdaad het eeuwenoude verhaal van wat meer inkomsten maar de kopzorgen van een eigen onderneming of in loondienst zonder kopzorgen maar met wat minder geld. Het ging mij ook vooral om het laatste punt aangezien ik daar wat gekke verhalen over las. Waarbij je dus lest met je eigen auto onder de naam en klandizie van een grote rijschool. Hier moet je echter dan weer extra voor betalen waardoor je praktisch helemaal niets overhoudt.
Maargoed ik heb al een wat beter beeld van het een en ander en ik ga geen overhaaste beslissing maken. Ik heb nu een afspraak gemaakt om eens wat meer informatie op te vragen over kosten/ baangarantie en verdere constructies.
Edit/ nog wat quotes/reacties;
Rukapul schreef op maandag 08 maart 2010 @ 15:28:
Ik heb altijd een beetje de indruk gekregen dat het een enigszins krap betaald perspectiefloos beroep is met weinig opwaarts potentieel. Het enige opwaartse potentieel wordt eigenlijk gevormd door het zelfstandig gaan, maar dat lijkt me ook geen garantie voor succes.
* Rukapul heeft in een ver geleden gelest bij een klein zelfstandige autorijschool waarbij de instructeurs op een incidentele invaller na tot hetzelfde gezin hoorden.
[...]
Dat lijkt me een vreemde motivatie. Het lijkt me beter om een motivatie te hebben uit overtuiging of omdat de arbeidsmarkt voor rijinstructeurs aantrekkelijk is (wat ik me nauwelijks voor kan stellen).
Het lijkt me een leuk beroep en ik ben er ook redelijk gemotiveerd voor. Ik had me misschien niet helemaal duidelijk uitgedrukt maar ik ben nu in een goede gelegenheid om deze opleiding te volgen. Maar natuurlijk aan het twijfel om dat te doen.
Los daarvan is er een groot tekort aan rij-instructeurs en wordt het rij-examen en de regels daaromtrent enkel moeilijker dus aan werk geen tekort. Er is natuurlijk wel wat toekomstperspectief zoals instructeur worden bij andere categorieën, werken bij het cbr of aanvullende verkeerscursussen geven, maar het blijft inderdaad enigszins beperkt.
Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 15:46:
Het is een zeer lastige business. Een kennis van mij heeft een rijschool samen met zijn pa.
Hou rekening mee met de volgende zaken.
Afschrijving auto 5000 euro per jaar!
verzekeringen 2000-3000 euro per jaar
loonkosten voor jezelf. 35000 euro.
onderhoudskosten 1500 euro per jaar
brandstoffen/belastingen 5000 euro per jaar.
overige kosten 5-10000 euro per jaar
hou dus rekening mee met ongeveer 50-60.000 euro aan kosten per jaar.
deel dat door 36 euro per les betekend dat je ongeveer 1700 lesuren moet geven per jaar. oftwel 32-33 per week.
Het lijkt mij best chill om een beetje de hele dag rond te rijden, maarja voor dit loontje kan ik ook gewoon bij een baas werken en heb ik totaal geen zorgen over mijn inkomen. Als je zelfstandige bent en de zaken gaan minder dan merk je dat gelijk in je maandinkomen.
Dat zijn inderdaad overzichten en bedragen om rekening mee te houden. Hoewel ik wel van plan was om in eerste instantie in loondienst te gaan om ervaring op te doen.
Ik zou ook niet mn hele leven instructeur willen blijven maar wel willen doorstromen naar een interessantere categorie (A/C/D) eventueel zelfstandig worden of doorstromen naar het CBR met wat meer ervaring.
[
Voor 61% gewijzigd door
Silvos op 08-03-2010 23:13
]