Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Van de week ben ik maar eens in de papieren gedoken om uit te zoeken wat het nou eigenlijk kost om samen te wonen. Buiten het feit dat je natuurlijk met zijn tweeen mogelijk maandelijks meer overhoudt en per persoon minder betaalt aan de woning & vaste lasten, lijkt het erop dat er een paar nadelen aan zitten als ik de fiscale regels 2010 mag geloven.

Waar gaat het om? Op dit moment ben ik eigenaar en enige bewoner van een koophuis. Hierdoor geniet ik dus ook 100% van de fiscale voordelen van iets als hypotheekrente en dergelijke. Mogelijk komt later dit jaar mijn vriendin bij me wonen en willen we gezamenlijk een huishouden gaan voeren waarbij zij zich 100% legaal inschrijft op mijn adres en dan naar rato gaat bijdragen in de vaste lasten met uitzondering van de hypotheek-lasten en bijbehorende persoonlijke verzekeringen.

Van wat ik heb kunnen vinden, heeft de fiscus bedacht dat als je na 1 juli 2009 gaat samenwonen zonder samenlevingscontract of huwelijk, dat dan beide partners volledig apart aangifte moeten doen in/over periode 2010 en dat belastingvrije overdracht/aftrek van bepaalde loonsommen niet meer mogelijk is. Hierdoor kan het zijn dat elke persoon uiteindelijk minder geld terug kan vragen dan als dat mogelijk is als je wel een samenlevingscontract of huwelijk hebt.

Ik kan helaas niet volledig antwoord krijgen op de vraag: wat is nu handig? Is het slim om een partnerschap aan te gaan en zo ja, welke? Of heeft dat weer invloed op wie/wat moet betalen en opgeven omtrent het koophuis? En, wat natuurlijk altijd kan; wat zijn de rechten en plichten omtrent het woonhuis als de relatie toch zou eindigen?

Voor de rekenaars onder ons; even een grove schets van de bedragen waar ik het over heb:
- woonhuis -> 150K hypotheekbedrag
- inkomen 1 -> rond de 45K bruto
- inkomen 2 -> rond de 25K bruto
- geen lease-auto's

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:12

s3n

Deze ga ik even volgen. Ben dit jaar gaan samenwonen. Inkomen 1 is een klein beetje lager, en inkomen 2 studeert nog :p

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-11 12:39
Er ligt inderdaad een belangrijke grens op 1 juli; of beter gezegd, als je tenminste 6 maanden een gezamenlijke huishouding voert, dan kun je ervoor kiezen om aangifte te doen als 'fiscaal partner'. Daarvoor hoef je geen samenlevingscontract af te sluiten, of te trouwen.

Je kunt dan vervolgens bij de aangifte over 2010 (dus ergens maart 2011) gewoon in je belastingaangifte programma spelen met de verschillende opties, en kijken of de keuze voor 'fiscaal partner' voordelig uitvalt. Dat zal helemaal afhangen van je persoonlijk situatie, maar zoals gezegd, je kunt die keuze later maken.

Oftewel - is het een optie dat ze voor 1 juli bij je intrekt?

/disclaimer: bovenstaande tekst uit het hoofd, gebaseerd op de regels van vorig jaar. Als er nou toevallig juist in 2010 hier iets veranderd is, dan klopt het wellicht neit meer.

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Goed punt; zelfs 1 juli 2010 een huishouden voeren wordt nog een vraagteken vanwege verschillende zaken die nu nog spelen in de aparte huishoudens (geen schulden ofzo maar anderszins vertragingen). De term "fiscaal partnerschap 2010" levert op Google nogal wisselende paragrafen en bepalingen op; wel zijn verschillende sites het erover eens dat er een nadeel kan ontstaan in het totale netto bedrag wat men overhoudt.

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Als je samen in 1 huis woont (langer dan 6 maanden in een jaar) dan heb je al fiscaal partner schap. Je vriendin hoeft geen cent betaald te hebben aan de hypotheek om toch (mocht het voordelig zijn) een deel van de rente van haar inkomen af te trekken). Of het echt veel uitmaakt denk ik niet. Jouw belastbaar inkomen ligt dusdanig veel hoger dat alle aftrekposten bij jou komen te liggen, dus alleen als jullie giften, ziektekosten (als dat nog gehaald wordt ivm nieuwe wetgeving) en andere gezamelijke aftrekposten hebben kan dat voordeliger zijn, De enige winst die jullie halen is de niet dubbele woonlasten.

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Bedankt zover; dus de grootste hindernis/drempel is dat haar adreswijziging dus per 1 juli geregeld moet zijn en bekend moet zijn bij de bekende instanties, zeg maar. Daarna zou een fiscaal partnerschap automagisch ingaan en dus geselecteerd kunnen worden in de aangifte 2010.

Heb het weekend even de bedragen ingevuld voor aangifte 2009 met de keuze "fiscaal partnerschap" en door het schuiven van de hypotheek-bedragen, scheelde het ongeveer 150 Euro "netto" op jaarbasis afhankelijk bij wie de volledige aftrek werd ingevuld.

Hopelijk komt de Belastingdienst binnenkort met meer info online; op hun site staat nog weinig in PDF-formaat omtrent de nieuwe regeling.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:34
volgens mij moet je als je dit jaar gaat samenwonen een samenleveingscontract hebben om fiscaal partner te worden.
1 juli 2009 is het nl al lang geweest.

Tijd van werken, tijd van rusten

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03
Aangezien fiscaal partnerschap vrijwillig is kun je er per definitie alleen maar op vooruit gaan.

Om voor fiscaal partnerschap te kunnen kiezen moet je minimaal 6 maanden samenwonen. Administratief is het echter voldoende om per die datum bij het bevolkingsregister op hetzelfde adres ingeschreven te staan. Dat er eventueel met ingang van dit jaar een samenlevingscontract nodig is weet ik niet.

Overigens verwacht ik niet hele spannende dingen fiscaal gezien aangezien de meest voor de hand liggende aftrekpost (HRA) toch van je eigen inkomen afgetrokken zal gaan worden aangezien dat zoveel hoger ligt.

Je kunt de scenarios altijd even doorrekenen in het aangifte programma van 2009 onder de aanname dat er weinig zal veranderen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 08-03-2010 19:58 ]

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
Rukapul schreef op maandag 08 maart 2010 @ 19:57:
Om voor fiscaal partnerschap te kunnen kiezen moet je minimaal 6 maanden samenwonen. Administratief is het echter voldoende om per die datum bij het bevolkingsregister op hetzelfde adres ingeschreven te staan. Dat er eventueel met ingang van dit jaar een samenlevingscontract nodig is weet ik niet.
Dit zijn de regels voor 2009? Ik heb namelijk gelezen dat samenwonen niet voldoende is om in aanmerking te komen voor fiscaal partnerschap voor de aangifte over 2010. Maar nergens is terug te vinden wat nou precies de regels zijn om wel in aanmerking te komen.

• Rukapul
Ik geef aan dat ik het niet weet voor 2010 :)

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

BurningSheep schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 09:29:
[...]
Dit zijn de regels voor 2009? Ik heb namelijk gelezen dat samenwonen niet voldoende is om in aanmerking te komen voor fiscaal partnerschap voor de aangifte over 2010. Maar nergens is terug te vinden wat nou precies de regels zijn om wel in aanmerking te komen.
Voor 2009 is samenwonen iig voldoende: http://www.belastingdiens...caal_partnerschap-03.html

En inderdaad voor 2010 moet je een samenlevingscontract hebben (of een kind... dus dan moet je opschieten :)) (Bron):
"Fiscaal partnerschap
Met de nieuwe successiewet wijzigt het begrip ‘partner’. Het is voor de Belastingdienst vaak moeilijk vast te stellen of twee mensen een gezamenlijke huishouding hebben of niet. Met een samenlevingscontract is dit wel objectief bepaalbaar. Omdat veel samenwoners geen samenlevingscontract hebben, kunnen zij elkaar vanaf 1 januari 2010 niet langer als fiscaal partner voor de inkomstenbelasting aanwijzen.

De keuze voor wel of geen fiscaal partnerschap kan bij het invullen van de aangifte leiden tot een hogere teruggave. Diverse aftrekposten kunnen immers optimaal worden verdeeld tussen beide personen. Ook heeft de niet werkende partner zo recht op een uitbetaling van de heffingskorting. Overigens is er wel sprake van fiscaal partnerschap als de partners samen een kind hebben gekregen. "

[ Voor 49% gewijzigd door Jaspertje op 09-03-2010 09:45 ]

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Rukapul schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 09:31:
Ik geef aan dat ik het niet weet voor 2010 :)
_O- Ken beuren, zeggen ze wel eens elders in NL...

Maar zoals Jaspertje zegt; ik vraag me dan af of een fiscaal partnerschap handiger is in onze situatie of dat de fiscus vanzelf "ziet" dat er 2 mensen op 1 adres wonen zonder fiscaal partnerschap. De berekening die ik dus over 2009 heb gedaan met fiscaal partnerschap scheelde links of rechts maar een 150 Euro op een totale teruggave van 6K.

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
MAX3400 schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 10:12:
Maar zoals Jaspertje zegt; ik vraag me dan af of een fiscaal partnerschap handiger is in onze situatie of dat de fiscus vanzelf "ziet" dat er 2 mensen op 1 adres wonen zonder fiscaal partnerschap. De berekening die ik dus over 2009 heb gedaan met fiscaal partnerschap scheelde links of rechts maar een 150 Euro op een totale teruggave van 6K.
Als je 150 euro meer terugkrijgt door fiscaal partners te worden voor 2009 dan lijkt het me de moeite waard. Ik zie in ieder geval geen reden om het niet te doen.

Realiseer je trouwens wel dat dit dus drie totaal verschillende dingen zijn:
  1. fiscaal partnerschap
  2. geregistreerd partnerschap
  3. toeslagpartner

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Volgens mij ben je automatisch ook toeslagpartner zodra je fiscaal partner bent van elkaar. Het geregistreerd partnerschap heeft er inderdaad niks mee te maken.

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
En voor een fiscaal partnerschap is dus de enige voorwaarde dat beide inwonenden minstens 18 jaar oud zijn en minstens 6 maanden in een fiscaal jaar op 1 adres samen staan ingeschreven.

Nou, dan is de keuze waarschijnlijk "makkelijk" gemaakt; dat zou dus inderdaad betekenen dat we maar eens moeten kijken of de deadline van 1 juli haalbaar gemaakt kan worden en de registratie bij de instanties ook voor die tijd op orde is.

Verwijderd

Sick Nick schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 11:27:
Volgens mij ben je automatisch ook toeslagpartner zodra je fiscaal partner bent van elkaar. Het geregistreerd partnerschap heeft er inderdaad niks mee te maken.
Dit dacht ik ook, is er iemand die dit kan bevestigen?
Als dit namelijk niet zo is, moet ik een en ander ff opnieuw invoeren.

• Driek
MAX3400 schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 11:30:
En voor een fiscaal partnerschap is dus de enige voorwaarde dat beide inwonenden minstens 18 jaar oud zijn en minstens 6 maanden in een fiscaal jaar op 1 adres samen staan ingeschreven.
Niet dus, je dient ook een samenlevingsovereenkomst te hebben

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:54

Tank80

Cyanide&&Happiness

Klopt allemaal, heb zelf een aantal jaren ervaring met 'fiscaal partner' (alleen ik doe de aangifte niet zelf). Het is volledig vrij om te bepalen of jullie dat jaar fiscaal partner zijn, wij waren het de eerste jaren wel en nu weer niet. In ons geval is het het nu zelfs ongunstiger (vriendin is zelfstandige, ik heb vaste baan) om fiscaal partner te zijn. Volgens mij is het vooral interessant als de inkomens wat uit elkaar liggen en wordt het steeds oninteressanter als de inkomens dichter bij elkaar liggen en bij beide een aardig deel in de hogere schalen valt. Gewoon lekker spelen met die schuifjes en ieder jaar voor de voordeligste optie kiezen, ook al is het 'maar' € 150,-, kan je toch weer een leuk happie van eten ;)
/Edit: Wij hebben alleen een samenlevingsovereenkomst (geen geregistreerd partners) en dat is iig voldoende.

[ Voor 6% gewijzigd door Tank80 op 09-03-2010 11:50 ]

Je imiteert me mateloos.

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Driek schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 11:44:
[...]

Niet dus, je dient ook een samenlevingsovereenkomst te hebben
Niet volgens http://www.belastingdiens...nerschap-07.html#P83_6369

Maar het zou zomaar kunnen dat dat voor 2010 dus wel geldt?

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

MAX3400 schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 11:50:
[...]

Niet volgens http://www.belastingdiens...nerschap-07.html#P83_6369

Maar het zou zomaar kunnen dat dat voor 2010 dus wel geldt?
Het is zo voor 2010 (Zie mijn post Hier: Jaspertje in "Preview belastingaangifte 2010 - samenwo...")

[ Voor 12% gewijzigd door Jaspertje op 09-03-2010 12:07 ]

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11 21:27
Ik heb er ook meerdere versies van gehoord. Een notaris wist van niks en zei dat hij nog niets heeft gehoord van wetgeving die een samenlevingscontract noodzakelijk maken voor fiscaal partnerschap. De belastingsdienst zelf zegt het ook van niet. Dus het moet raar lopen dat er nu ineens iets gewijzigd gaat worden.

Wel is het sowieso verstandig om een samenlevingscontract af te sluiten, om gezamelijke aankopen goed te regelen. Als het uit gaat, is nu al duidelijk wie wat krijgt. En het is niet alleen die paar tientjes nu; later kan het veel belangrijker zijn.

Bij een samenlevingscontract heb je een verblijvingsbeding; gezamelijke aankopen gaan bij overlijden, naar degeen die over blijft. Dit kan tricky zijn, als jullie beide bij een auto-ongeluk betrokken zijn, maar zij leeft net een half uur langer dan jij. Dan heeft haar familie dus het recht op al jullie gezamelijke bezittingen. Dit kan je afvangen met een uitsluitingsbeding; hierin kan je opgeven dat er bepaalde (gezamelijke) zaken altijd aan jouw nabestaanden wordt overgedragen.

Voor het huis is wellicht een testament ook verstandig, omdat bij overlijden -by default-, samenlevingscontract of niet, het huis naar de directe nabestaanden gaat en je vriendin dus ineens op straat gezet kan worden.

Dus; prive bezit regel je met een testament, gezamelijke zaken met een samenlevingscontract. (Je krijgt korting bij de notaris als je beide tegelijk afsluit).

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Aaah... Ja, het stond er inderdaad niet als "if -> then" maar na nogmaals doorlezen snap ik de strekking van je post inderdaad.

@Night-Reveller: goed punt om inderdaad ook iets met nabestaanden en dergelijke te regelen. Zal eens in mijn GSM kijken; volgens mij staat daar een bekende/notaris in voor dat soort zaken.

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:42

Trebbors

Failure is no option!

Mag je een samenlevingscontract en/of een testament aftrekken?
(aanschaf woning)

Mag je kiezen voor fiscaal partnerschap bij het hebben van een samenlevingscontract wanneer je korter dan 6maanden samenwoont?

[ Voor 4% gewijzigd door Trebbors op 09-03-2010 13:38 ]

• Rukapul
Trebbors schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 13:37:
Mag je een samenlevingscontract en/of een testament aftrekken?
(aanschaf woning)
nee

• Driek
Trebbors schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 13:37:

Mag je kiezen voor fiscaal partnerschap bij het hebben van een samenlevingscontract wanneer je korter dan 6maanden samenwoont?
nee

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:22
Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 11:37:
[...]

Dit dacht ik ook, is er iemand die dit kan bevestigen?
Als dit namelijk niet zo is, moet ik een en ander ff opnieuw invoeren.
als je fiscaal partners bent ben je automatisch ook toeslagpartner voor de zorgtoeslag/huurtoeslag/kindertoeslag en kinder opvang toeslag.

als je trouwt/geregistreerd partnerschap of een samenlevingscontract neemt ben eigenlijk automatisch fiscaal partner en daar door ook weer toeslag partner.

https://bettyskitchen.nl

Verwijderd

Het is inderdaad raar dat je er weinig over kunt vinden, terwijl het behoorlijk impact heeft wanneer je nu volop profiteert van fiscaal partnerschap. Bij de belastingdienst zelf heb ik ook niks kunnen vinden.

Op deze site http://www.pleinplus.nl/o...ingen_mag_u_nu_nog_kiezen staat trouwens dat het pas 2011 ingaat?

Maar als ik het goed begrijp moet ik dus voor 1 juli minimaal een samenlevingsovereenkomst met mijn vriendin hebben, omdat ik anders het fiscaal partnerschap wel kan vergeten?

• Driek
Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 19:33:
Het is inderdaad raar dat je er weinig over kunt vinden, terwijl het behoorlijk impact heeft wanneer je nu volop profiteert van fiscaal partnerschap. Bij de belastingdienst zelf heb ik ook niks kunnen vinden.

Op deze site http://www.pleinplus.nl/o...ingen_mag_u_nu_nog_kiezen staat trouwens dat het pas 2011 ingaat?

Maar als ik het goed begrijp moet ik dus voor 1 juli minimaal een samenlevingsovereenkomst met mijn vriendin hebben, omdat ik anders het fiscaal partnerschap wel kan vergeten?
nee
volgens mij moet je minstens een half jaar samenwonen
en ergens in 2010 een samenlevingscontract afsluiten

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-11 21:40
In de wet voor 2010(die dus voor de aangifte van volgend jaar geldt) staat over fiscaal partnerschap in de IB:

1. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder partner:
a. de niet duurzaam gescheiden levende echtgenoot;
b. de ongehuwde meerderjarige die:
1º. met de ongehuwde meerderjarige belastingplichtige in het kalenderjaar gedurende meer dan zes maanden onafgebroken een gezamenlijke huishouding voert en gedurende die tijd op hetzelfde woonadres als de belastingplichtige staat ingeschreven in de basisadministratie persoonsgegevens en
2º. samen en uitsluitend voor het kalenderjaar kiest voor kwalificatie als partner.

waar 1º dus de 6 maanden termijn stelt(voor 1 juli samenwonen in ook op hetzelfde adres ingeschreven staan) en 2º stelt dat het een keuze is en niet verplicht.

De uitbreiding van het partner begrip geldt alleen voor de successiewet, maar de telegrafen van Nederland vertellen dan maar weer de helft en is het weer chaos.

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Heb het topic van het weekend even "thuis" besproken en de consequenties zijn duidelijk. Zowel aan verplichtingen ten opzichte van de fiscus maar ook verplichtingen/wensen/eisen aan je eigen gedachten waaronder bijvoorbeeld een testament en dergelijke zaken.

Ben er wel uit dat de deadline van 1 juli voor ons fictief is/wordt en dus per wanneer de 6-maanden-regel ingaat voor de aangifte 2010 (of zelfs pas 2011).

Dank zover!

Pagina: 1