HP Proliant ML150 G3 reboot loop (blijft herstarten)

Pagina: 1
Acties:

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Deze HP Proliant ML150 G3 blijft herstarten. Ook vanuit rust. Even flitst het BIOS scherm voorbij (HP logo, en dan Press F10 / F7 etc., daarna zie je de lampjes op het moederbord flikkeren en herstart de zaak).

Na allerlei pogingen kreeg ik de server weer even aan de praat, en kon ik in de logs kijken in de BIOS:

ML150 BIOS error

Voltage, VCore, Lower Critical going low.

Doet denken aan een voedings- of VRM-probleem.
Gek genoeg heeft hij het even gedaan --- een paar uur, toen ik alles weer ingebouwd had ging het weer mis.

Het volgende heb ik al gedaan:

Alle apparaten en kabels ontkoppelen, minimaal opstarten, geheugen en processor opnieuw plaatsen, processor in tweede slot plaatsen, BIOS reset, op een andere wandcontactdoos aangesloten, voeding vervangen.

De tweede processorsocket heeft voor zover ik kan zien een eigen VRM chip, maar het helpt niet. Misschien is het een ander probleem.

Inmiddels verdenk ik vooral het moederbord. Maar... waar krijg ik dat voor een redelijke prijs? Deze ML150 G3 is uit december 2006, drie jaar en ca. 3 maanden oud dus. Iemand een idee? Valt niet onder garantie ook. (Destijds geen garantie-uitbreiding besteld; had ook weinig nut gehad want dat doe je meestal voor 3 jaar.)

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heb je al een quote van HP voor een vervangend moederbord? Lijkt me de meest zinnige optie, is dat dan relatief duur dan lijkt een nieuwe instapserver een betere optie?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
De eigenaar van de server denkt niet dat hij de kosten van een vervangend moederbord de moeite waard vindt. Daarbij is het nog niet zeker dat het het moederbord is.

(Ik heb nog geen tijd gehad HP te bellen.) Ik twijfel er ook aan of er iets kan worden geregeld anders dan tegen buitengewone kosten want er is geen extra garantie aangeschaft destijds.

Wat ik nog geprobeerd heb is de server uit te blazen met een elektrische bladblazer; er kwam veel stof uit! Daarna bleek het rebooten nog niet over maar op een gegeven moment startte hij wel door. Ik heb vervolgens de BIOS kunnen updaten (om te voorkomen dat het daar deels aan ligt).
Momenteel draait de server weer (offline; er is al een vervangende server geplaatst).
De eigenaar durft het verder toch niet aan en heeft me gevraagd om de server te vervangen door een nieuw model.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.