"Cuppende" banden probleem Ford Focus Cmax

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb dit ook al gevraagd in het Ford-topic maar dat lijkt niet erg actief te zijn...
Situatie:
Ik heb een Ford Focus C-MAx 2.0 TDCi Ghia uit 2004. Er zitten 18'' LM velgen (orgineel Ford) onder met (uit mijn hoofd) 225R1845 Pirelli banden. Ik heb last van het verschijnsel "cuppen", waarbij de (achter)banden een "zaagtand" profiel gaan vertonen en een behoorlijk storend zoemend geluid gaan produceren.
Mij is verteld dat het verschijnsel min of meer "eigen" is aan een bepaald type/model auto en moeilijk is te bestrijden. Bepaalde merken/typen banden zouden hiervoor gevoeliger zijn. Verder schijnt het regelmatig verwisselen van de banden van de vooras naar de achteras het cuppen uit te stellen omdat op de aangedreven wielen (vooras) de zaagtand-slijtage wordt "afgevlakt".

Heeft iemand hiermee ervaring? Tips voor bandenmerk/type die hiervoor minder gevoelig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik ken het probleem. De ene band is er gevoeliger voor dan de andere, maar ik kan je zo geen voorbeeld geven van een band die niet cupt. Michelin Primacy (HP) cupt, Conti Sportcontact 2 cupt, Bridgestone Potenza RE050's cuppen.. Ik weet niet hoe de Conti Sportcontact 3 het doet, daar heb ik eerlijk gezegd nog geen cupverhalen over gehoord. Misschien de betere bandenboer even vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:17

DropjesLover

Dit dus ->

Stomme vraag, maar is de uitlijning van je wagen wel goed?
als je redelijk wat negatief of positief camber hebt dan kan ik me voorstellen dat je banden ook gaan cuppen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:06
Ik heb het zelfde met een seat altea, ik ben er door een bevriende monteur opgewezen dat de garage de banden even tegen de rijrichting moest wisselen.
Dit blijkt tegenwoordig met bepaalde banden te kunnen.

Het is geen oplossing voor je probleem maar je kan er wel weer een poosje oprijden zonder de pokke herrie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
@Dropjeslover: de uitlijning lijkt niet het probleem. Er is geen sprake van een schuine slijtage.

@Tito129: wat bedoel je met "tegen de rijrichting in"? Mijn banden hebben namelijk een voorgeschreven draairichting. Naar wat ik gehoord heb kun je met het regelmatig wisselen tussen voor en achter het cuppen tegegaan/uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Is ie überhaupt wel eens uitgelijnd? Want slechte uitlijning kan weldegelijk cuppen tot gevolg hebben. Speling op wielophanging trouwens ook..

[ Voor 3% gewijzigd door Timmert op 08-03-2010 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 23:41
Ik had er ook last van achterop mijn Celica. Ik heb toen nagenoeg tegelijkertijd complete uitlijning laten doen, 1 achtervelg laten richten (klein slagje) en nieuwe banden laten monteren. Ik weet niet waar het aan lag, maar het is iig niet meer teruggekomen :)
Uitlijning kan het aan liggen, maar in mijn geval reed ik ook met oude Yokohama banden die toen ineens op nieuwe velgen werden overgezet, waar ze vanwege andere breedte iets anders op zaten. Binnen notime gingen ze cuppen. Ik heb ze vervangen door Uniroyal Rainsport 2 die wat minder kan cuppen als je naar het profiel kijkt. Cuppen gebeurt eerder met losse stukjes profiel die vrij zijn om te bewegen/draaien.

Je kunt ook kijken of de velgen nog recht zijn. 1 van mijn achtervelgen had een minimale slag, valt niet echt op als er gewoon wordt gebalanceerd, maar als je kritisch kijkt terwijl hij rond gaat op het balanceer apparaat kan je wel wat zien. Als je de auto laat uitlijnen bij een fatsoenlijke uitlijner, die kunnen vaak ook wel naar je velgen kijken en eventueel wat aan doen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-08 20:00

Arfman

Drome!

Cuppen is een bekend verschijnsel, niet alleen bij deze auto. Oplossing: om de 10K KM de voor- en achterbanden omwisselen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is geen oplossing. Dat is symptoombestrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Kennis met een Volvo V50 heeft het ook, zit niet in de uitlijning en ook geen speling. Dacht dat het V50 onderstel veel weg heeft van het Ford Focus onderstel. Advies is inderdaad af en toe voor met achter omwisselen :/

[ Voor 15% gewijzigd door Bartjeee op 08-03-2010 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het is een veel voorkomend probleem bij multilink achter ophanging op voorwielaandrijvers. Ook omdat er eigenlijk te weinig gewicht / druk achterop zit.
Maar als je het niet echt kan oplossen, ga dan naar je bandenboer en zoek een band uit die er niet zo gevoelig voor is, omdat het profiel uit (bijna) 1 geheel bestaat ipv allemaal losse blokjes. Het is toch armoede als je zo vaak je banden om moet wisselen, als het weer herrie maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 08:16:
Het is een veel voorkomend probleem bij multilink achter ophanging op voorwielaandrijvers. Ook omdat er eigenlijk te weinig gewicht / druk achterop zit.
Maar als je het niet echt kan oplossen, ga dan naar je bandenboer en zoek een band uit die er niet zo gevoelig voor is, omdat het profiel uit (bijna) 1 geheel bestaat ipv allemaal losse blokjes. Het is toch armoede als je zo vaak je banden om moet wisselen, als het weer herrie maakt.
Dat is volgens mij ook de reden. Door de relatief lichte achterkant, gecombineerd met de relatief hoge snelheid (ik rijd 80% snelweg), raken de achterwilen in een soort van (stuiter)trilling. Daardoor komt telkens het loopvlak in contact met de weg en krijg je een ongelijkmatige slijtage over het loopvlak.
Dit effect kan natuurlijk versterkt worden door uitlijnfouten, kromme velgen etc. Bij mijn weten is het niet geheel te voorkomen, alleen te verminderen/uit te stellen.

Iemand tips voor banden met een zeer gelijkmatig profiel, zonder "hoge" blokjes in het profiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb nu Uniroyal Rainsport 2. Op het droog kan je nog meer grip hebben (Toyo T1R ofzo), maar in de regen doen ze het wel leuk. Maar je bandenboer kan je wel helpen, of zelf profieletjes kijken op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
Ah, bedankt voor de tip. Zal die Uniroyals eens bekijken.

Verder tips zijn uiteraard welkom. De winterbanden gaan binnenkort weer de kast in en ik overweeg dan maar meteen 4 nieuwe (zomer)banden. De voorbanden zijn sowieso aan vervanging toe en de achterbanden zijn behoorlijk "gecupped", ondanks dat er nog veel profiel op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-08 08:39
Volgens mij kan je (als je een goede garage hebt) dit probleem op laten lossen. Mijn oom werkt bij een garagebedrijf en ik heb hem er ook weleens over gehoord. Het kan volgens mij aan een heleboel dingen liggen: uitlijning, ophanging, speling, banden. Maar een garagebedrijf heeft hier vaak veel verstand van en zijn met een paar testjes er al achter.

Wij hebben thuis ook een C-max en ik weet wel dat m'n vader voor de vakantie de banden wat harder opgepompt had. (Veel lading dus dan mag er iets meer druk op, zie je boekje). En na thuiskomst heeft hij nog een poosje met die wat hardere banden gereden en toen pas leeg laten lopen. Hierna maakten de banden ook veel meer herrie. Blijkt dus dat je ze gelijk leeg moet laten lopen anders gaan ze vervormen oid, moesten toen nieuwe banden onder de auto.

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:58

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Timmert schreef op maandag 08 maart 2010 @ 09:34:
Ik ken het probleem. De ene band is er gevoeliger voor dan de andere, maar ik kan je zo geen voorbeeld geven van een band die niet cupt. Michelin Primacy (HP) cupt, Conti Sportcontact 2 cupt, Bridgestone Potenza RE050's cuppen.. Ik weet niet hoe de Conti Sportcontact 3 het doet, daar heb ik eerlijk gezegd nog geen cupverhalen over gehoord. Misschien de betere bandenboer even vragen?
Ik was even benieuwd naar het profiel van de banden die jij noemt, en ze hebben allemaal min of meer een blok-vormig profiel, namelijk dit soort:
Afbeeldingslocatie: http://www.allnewtyres.co.uk/product-images/79932.45_0.8073236_Michelin-205-55-R-16-91V-PRIMACY-HP-pnevmatika-guma--1109222.jpg
De reden dat ik me dat even afvroeg was, omdat ik zelf de premacy HP heb gehad (geen last van cuppen overigens).
Zou het in het geval van tollo71 helpen om een band te pakken met een meer lengte profiel, zoals de Toyo T1-R?
Afbeeldingslocatie: http://www.donkervoort.info/Pics/tire_f.jpg
Het lijkt me dat daarmee het risico op cuppen en stuk minder is, aangezien het profiel nauwelijks blokken heeft (alleen langs de rand).

Nadeel van de Toyo is wel dat ze erg zacht zijn en dus hard kunnen slijten (na een ritje autobahn op volle snelheid zijn ze dof en ruw, ipv glad en glimmend :X ), maar aan de andere kant heb ik er inmiddels 10 - 15dkm mee gereden en zijn ze nog in topvorm.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Klinkt bekend. Mij hebben ze bij de garage wijsgemaakt dat het veroorzaakt wordt door de geometrie waarin de wielen geplaatst zijn. Erg exact hebben ze het niet verwoord, maar ik vermoed dat de camber bij een Focus onderstel gewoon vrij kritisch staat vergeleken met andere auto's. Wiellagers zijn in orde, maar ook ik hoor een zoem uit de kofferbak komen. Dit gaat om een Focus Ghia Station '01.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
Het cuppen treedt inderdaad met name op bij de blokjes zoals aan de rand van de Toyo's. Ideaal zou een band zijn waarbij juist aan de rand een "vol" profiel zit.

Uit het onderzoek dat ik tot nu toe heb gedaan blijkt:
- cuppen is "eigen" aan een bepaald type auto (soort auto, soort achterwielophanging etc.)
- bij deze auto's is cuppen niet volledig te voorkomen
- door symptoom bestrijding is cuppen danig uit te stellen
- sommige banden zijn gevoeliger voor cuppen dan andere
- banden met hard rubber en minder "blokvorm" zijn ongevoeliger
- regelmatig wisselen tussen voor en achteras slijt ontstane zaagtand weer af

Ik heb net voor de winter een set winterbanden aangeschaft. Deze komen er elke winter (uiteraard) op. De zomerbanden wissel ik dan vervolgens tussen de voor- en achterkant. Hopelijk kan ik op deze manier dat irritante gezoem buiten de deur houden.

Ik ben nu dus aan het zoeken naar een band die zo ongevoelig mogelijk is voor cuppen. De Toyo's hierboven worden gekenmerkt als "zacht". Dat is helaas ongunstig. Iemand nog ideeen/ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:58

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@tollo71
Ik zou die Toyo's zelfs als extreem zacht willen bestempelen (nog niet zo erg als bepaalde Bridgestones, maar aanzienlijk zachter dan bijv. een Michelin).
Ik zit even op internet te kijken, en cuppen blijkt bij veel auto's toch wel een probleem te zijn. Ik heb er zelf gelukkig geen (of minimaal) last van en mag mijzelf geloof ik wel gelukkig prijzen daarmee...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Toyo T1R een geweldige band, maar niet als je cuppen wil voorkomen. Zoals gezegd, blokjes op de zijkant gaan vervormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
Ik heb inmiddels diverse andere fora afgestruind en kwam vaak de Contintal SportContact 3 tegen als aanbeveling. Iemand hier ervaring mee?
Pagina: 1