Anoniem: 313896

Topicstarter
Goedenavond allemaal.

Ik heb vorige week besloten dat mijn oude systeem toe was aan vervanging, en ik wou dus zelf een systeem bouwen. Nadat ik alles binnenhad ben ik begonnen met bouwen (kan niet zeggen dat ik het makkelijk vind) maar ik had als cpu cooler dus de coolermaster hyper 212 gekocht, en als case de NZXT Hades.

Nu heb ik de cooler netjes op cpu en mobo geinstalleerd...
Kom ik door even te proberen erachter dat de sidepanel inclusief 20 centimater fan er nu niet meer op past =(
Dus nu is mijn vraag aan jullie: Wat kan ik het beste doen:

1. Sidepanel er gewoon aflaten (lijkt me een slechte en een lelijke keuze)
2. Hyper 212 verwijderen, stock cpu cooler instaleren, en sidepanel erop met 20 centimeter fan.
3. Hyper 212 erop laten, 20 centimeter fan van de sidepanel verwijderen, en dan de side panel erop.
4. Andere cpu cooler kopen.

(overige systeemgegevens die hitte produceren zijn misschien van belang:
Cpu: i5 750
Videokaart: MSI hd 5850)
Voeding: Realpower M620

Hartelijk dank,
Jan Willem

Anoniem: 237905

Hoeveel centimeter kom je tekort?
De beste oplossing is natuurlijk een andere cpu cooler kopen.
Je videokaart, die blaast toch de warme lucht meteen naar buiten, dat scheelt voor je kast. Misschien kun je de fan op de zijpaneel weglaten?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
zit er boven het i/o panel van je moederbord ook een outtake fan? gewoon de hyper TX zo installeren dat de fan vanaf de voorzijde van de kast de lucht door de koeler richting de fan aan de achterzijde stuurt, dan kun je die fan van je sidepanel er gewoon uit halen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Topicstarter
nedernakker schreef op maandag 08 maart 2010 @ 06:46:
zit er boven het i/o panel van je moederbord ook een outtake fan? gewoon de hyper TX zo installeren dat de fan vanaf de voorzijde van de kast de lucht door de koeler richting de fan aan de achterzijde stuurt, dan kun je die fan van je sidepanel er gewoon uit halen.
Naast mn i/o shield zit inderdaad een outtake fan, dus in principe wordt er lucht door de cpucooler geblazen en aan de achterkant weggezogen. Dus voor de cpu maak ik me niet heel druk.

Voor in de kast zit een grote intake fan, en ook boven de cpu cooler zit een fan (weet niet of dit intake of outtake is).
Dus met de cpu zit het sowieso wel ok. Maar mijn zorg is of de graka enzo niet te warm worden wanneer ik de 20 centimeter sidefan eraf haal...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kun je die Hyper anders niet gewoon op maat zagen (zonder dat je natuurlijk door de heatpipe heengaat)?

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 23:08
Ik zou ook gewoon de fan van het sidepanel afhalen
check even of je bovenste fan op outtake staat, en dan zal het met je airflow best prima zijn

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-05 17:36
Mijn advies is; installeer even tijdelijk de stock-cooler en ruil de CM koeler om voor een model met een lager/ander profiel

Overigens zijn de stock-coolers die worden geleverd bij de i5's prima koelers imo... maken relatief weinig geluid en koelen uitstekend, je kan er alleen wat moeilijker een goede airflow mee creeren in je kast.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De stockkoelers van de i5 zijn bagger. Dunne dingen die bij een beetje load echt veel te warm worden. Dat ze die prut meeleveren snap ik eerlijk gezegd niet. Een beetje koeler doet het toch wel een stukje beter.

Topicstarter
ik heb een andere oplossing bedacht. Ik heb de grote fan eraf geschroeft, en hem tegen de buitenkant aan geschroeft. Uiteraard omgedraait zodat hij alsnog de kast in blaast, en het ziet er niet lelijk uit ook.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
denk alleen dat het qua effect niet echt ideaal is, die fan stata nu haaks op je luchtstroom te blazen waardoor de druk op je cpu koeler groter is, hierdoor koelt je cpu koeler denk ik slechter

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Maar dat was sowieso toch al het geval? Het verschil is dat ik hem 2 centimeter meer ruimte geef, maar voor de rest heb ik niks veranderd. Denk je dat ik qua koeling meer voordeel haal uit het volledig verwijderen van de sidefan?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee