BIOS Herkend geen Sata Harddisks, wel Sata DVD-ROM speler

Pagina: 1
Acties:

• djelNL
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-01 01:16
Dag Tweakers,

Ik zal eerst beginnen met wat voorgeschiedenis.
Ik had een tijdje terug wat problemen met het geheugen en had deze weer opnieuw in de geheugenbanken geprikt. Tevens zag ik dat mijn harde schijven scheef in de kast hingen en ontdekte dat de Sata connectors waren afgebroken. Deze had ik toen vervangen door een molex-to-sata verloopstekker. Toen achter de rug was startte ik de pc weer op en bleek mijn BIOS corrupt te zijn. Na mijn moederbord te hebben vervangen voor een nieuwe en het geheugen te hebben vervangen startte mijn pc gelukkig op, maar geen Harde schijf te bekennen.

Ik heb drie harde schijven vjan Western Digital. Twee oude van 160 en 500 GB en een nieuwe van 1TB.
De eerste twee waren zoals gezegd aangesloten met een modulaire Sata voedingskabel, totdat de connectoren van de kabel afbraken. Ik heb deze d.m.v. een verloopstekker weer verbonden met de harde schijven. Later heb ik mijn nieuwe schijf op dezelfde manier aangesloten. Maar in de BIOS was niks te zien, wel werd mijn Sata DVD-ROM speler herkend, Deze was direct met een Sata kabel aangesloten. Ik besloot daarom De stekkers eens om te wisselen om te zien of het dan wel werkte, maar weer kreeg ik hetzelfde resultaat. Ook heb ik geprobeerd om met de XP installatie de Sata drivers te installeren, maar dat werkte ook niet.

Ik zag dat er al veel topics waren geopend rondom dit onderwerp, maar voor mij zat er geen duidelijk antwoord bij. Weet iemand waar dit aan kan liggen. Ik heb nu een nieuw moederbord, nieuwe Sata-kabels, maar niks wordt herkend. Hiervoor werden mijn harde schijven wel herkend. :'(

Mijn systeem bestaat verder uit:
Kast: Coolermaster CM690
Moederbord: Asus Striker II Formula
CPU: Intel Core 2 Duo 8500 3,16Ghz
CPU Cooler: Scythe Mugen
Geheugen: OCZ Reaper 4GB 1066Mhz
Zalman ZM600-HP voeding
Videokaart: MSI N9800GTX 512MB

Alvast bedankt.

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:48

DefLite

Why so serious?

De schijven in een andere pc hangen en kijken of het dan wel werkt.

• djelNL
Ik heb geen beschikking over pc's met SATAII ondersteuning. Wel SATAI, maar die is kapot.
Uit deze pc heb ik wel een SATAI schijf eruit gehaald en deze herkend hij wel.

Moet er in de BIOS misschien iets verandert worden?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
Hoor je de HDD's wel opspinnen? of doen ze helemaal niets?

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

beginnen met 1 schijf.
stekker uit het stopcontact halen en de biosinstellingen terugzetten en CMOS schoonmaken.
precies vertellen wat voor sata-stekkers er in de harde schijf zitten.
gewone sata-kabeltjes voor data en voeding gebruiken.
bios updaten.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 00:19 ]

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-02 09:48
In de bios heb je meestal ook een instelling op welke manier de sata schijven moeten worden herkent, ik meen iets van native sata of ide simulatie en nog iets met 4 letters, iets in de trant van hcid of zoiets. Heb jij zon instelling in je bios?

• djelNL
Hartstikke bedankt voor jullie reacties.
Bij alle schijven hoor ik ze niet spinnen, Het HD-ledje zie ik ook niet branden.
Ik had al eerder de BIOS geüpdatet naar versie 2201 (de laatste versie).
De CMOS gereset, maar heeft niet gewerkt.

Ik heb de de nieuwe schijf gewoon aangesloten met een modulaire SATA-voedingskabel van mijn Zalman voeding en de data-kabel heb ik uit de doos van mijn moederbord gepakt.

Dit is wat er in mijn BIOS staat
______
| Main | Extreme Tweaker Advanced Power Boot Tools Exit

System Time.......................................................11 : 16 : 42
System Date....................................................... Sat, Mar 12 2010

Legacy Diskette A:...............................................[1.44M, 3.5 in.]

> Primary IDE Master...........................................[HL-DT-STDVD-RAM]
> Primary IDE Slave.............................................[None]
> SATA 1............................................................[None]
> SATA 2............................................................[None]
> SATA 3............................................................[None]
> SATA 4............................................................[None]
> SATA 5............................................................[None]
> SATA 6............................................................[None]
HDD SMART Monitoring....................................[Disabled]

Als ik naar SATA1 ga, waar mijn HD is aangesloten Krijg je het volgende te zien:
_____
| Main | Extreme Tweaker Advanced Power Boot Tools Exit

SATA 1

Extended IDE Drive...........................................[Auto] of [None]
Acces Mode.....................................................[Auto] of [Large]

Bij Serial-ATA Configuration staat er het volgende:

Serial-ATA Controller............................................[Enabled] of [Disabled]
RAID Enabled......................................................[Disabled] (maar dit is nu niet van toepassing)

Verdere instellingen over (de) SATA (Controller) heb ik in de BIOS niet kunnen ontdekken.
Ik denk dat ik zo langzamerhand toch moet concluderen dat mijn harde schijven weg kunnen. :'(
Pagina: 1