Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:03
Goedenavond iedereen, in dit topic heb ik een aantal vragen. Hopelijk kan iemand met ervaring mij informatie geven. Hartelijk dank alvast!

SituatieIk werk momenteel bij een bedrijf. Ik ben daar twee jaar geleden gekomen en ben blijven hangen voor een aantal uur per week. (ik studeer dus dat is heel los, de ene week 4 uur en de volgende weer 40 (vakantie)). Verder heb ik geen contract, ik kom daar.. ga werken.. vul briefje in en dat lever ik bij het uitzendbureau in dat vervolgens mijn uitbetaling regelt.

Nu heb ik steeds meer problemen hierbij, gezeur dat dingen niet kloppen en ik krijg gewoon geen service die ik wel verwacht omdat ik daar veel geld binnenbreng. Mijn idee was dan ook om als ZZP'er te beginnen. Zelf facturen sturen in plaats van dat het uitzendbureau dat voor mij doet. Mijn voordeel is dat ik zelf alles in mijn eigen hand heb, daarnaast verdien ik iets extra's omdat het uitzendbureau niet meesnoept.

Onduidelijkheid: Mag dit ook allemaal zomaar, mag ik vanaf morgen zeggen ik doe niets meer via het uitzendbureau, betaal mijn eigen factuur maar? Enige wat ik vond dat een bedrijf mij over mag nemen na 510 uur arbeid (die heb ik verricht). Verder las ik dat je als ZZP'er niet alleen voor het huidige bedrijf mag werken, dan zou er een tussenperiode van 3 maanden tussen moeten zitten. Omdat ik de facturen niet naar het uitzendbureau stuur maar naar mijn oorspronkelijke werkgever zou dat geen probleem mogen zijn lijkt mij.

Waar rekening mee houden? Ik moet alles zelf gaan regelen dus zal ook alles moeten bijhouden. Eerste opzet is daarbij per maand een factuur te sturen, daarvoor moet ik naar de KvK om zo'n nummer te halen en een BTW nummer te krijgen. Vervolgens uurtarief bepalen in overeenstemming met werkgever en dan kan ik mijn uren rekenen. Vervolgens eens per drie maanden de BTW afdragen aan de belastingdienst. En aan het eind van het jaar mijn belasting afdragen.

Voordelen. Voor mij kan het gunstiger zijn omdat ik meer loon zal krijgen. Hier zal ik wel een deel van opzij moeten zetten omdat ik belasting moet betalen en sociale premies zal moeten afdragen. Maar daarnaast kan ik BTW voor bepaalde producten ook aftrekken van de BTW (zoals een printer of voor een deel een fiets om mee te reizen).

Kan iemand die hier verstand van heeft, of in dezelfde situatie zat mij meer over vertellen. Dan weet ik waar ik aan kan denken. Hartelijk dank!!

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:03

samo

yo/wassup

Misschien is payrolling een oplossing voor jou? Dan heb je alle zorgen netjes uitbesteed voor minimale kosten.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:13
Weet je wat jij moet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
samo schreef op zondag 07 maart 2010 @ 20:24:
Misschien is payrolling een oplossing voor jou? Dan heb je alle zorgen netjes uitbesteed voor minimale kosten.
Dat is het idee waar ik nu achter val, weliswaar via een uitzendbureau maar alsnog via zo'n back-office systeem. Daar wil ik dus vanaf, vooral omdat ik het zelf in de handen wil hebben. En omdat er dusdanig veel fouten worden gemaakt hou ik alles nu zelf ook al bij, dan kan ik net zo goed zelf ook een factuur klussen en opsturen. Daar bespaar ik me die kosten mee.
Dat weet ik, ben ik ook zeker van plan als ik het op mijn manier zal willen doen. Alleen ik bereid het goed voor, als het sowieso niet handig is om een bepaalde reden die ik over het hoofd zie weet ik dat liever nu al :)

[ Voor 23% gewijzigd door Coldcat op 07-03-2010 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Coldcat schreef op zondag 07 maart 2010 @ 20:20:

Onduidelijkheid: Mag dit ook allemaal zomaar, mag ik vanaf morgen zeggen ik doe niets meer via het uitzendbureau, betaal mijn eigen factuur maar?
Dat mag je zeggen. Of je klant daarmee akkoord gaat is iets wat niet vast staat :)
Waar rekening mee houden? Ik moet alles zelf gaan regelen dus zal ook alles moeten bijhouden. Eerste opzet is daarbij per maand een factuur te sturen, daarvoor moet ik naar de KvK om zo'n nummer te halen en een BTW nummer te krijgen.
BTW-nummer krijg je bij de belastingdienst, niet de KvK (of doen ze dat tegenwoordig gecombineerd?). Verder lijkt het mij een uitstekende volgorde :)
Vervolgens eens per drie maanden de BTW afdragen aan de belastingdienst.
Hangt ervan af hoeveel omzet je draait. Bij kleine bedrijfjes willen ze het ook wel eens 1x per jaar doen om het qua administratie iets makkelijker te maken voor de beginnende ondernemer.
Voordelen. Voor mij kan het gunstiger zijn omdat ik meer loon zal krijgen. Hier zal ik wel een deel van opzij moeten zetten omdat ik belasting moet betalen en sociale premies zal moeten afdragen. Maar daarnaast kan ik BTW voor bepaalde producten ook aftrekken van de BTW (zoals een printer of voor een deel een fiets om mee te reizen).
Klopt.
Kan iemand die hier verstand van heeft, of in dezelfde situatie zat mij meer over vertellen. Dan weet ik waar ik aan kan denken. Hartelijk dank!!
Ik ben zelf ZZP'er, al ben ik het wel iets minder dan eerst :)

Fotografie doe ik al jaren als ZZP'er, en bij een vaste klant heb ik de laatste 2 jaar ook als ZZP'er gewerkt (niet fotografie gerelateerd). Deze laatste klant wilde dat liever niet meer, waardoor ik in loondienst bij ze kom te werken (voor zolang ik daar nog zin in heb).

Qua geld is het natuurlijk lekker om ZZP'er te zijn, helemaal als je een gokje wil wagen en geen verzekeringen neemt tegen arbeidsongeschiktheid en dergelijk. Zelf ga ik nu bij die vaste klant terug van €3700 per maand naar €2000, maar als ik allemaal verzekeringen had genomen was het verschil eigenlijk niet eens zo groot.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
Gizz schreef op zondag 07 maart 2010 @ 20:37:
[...]
Dat mag je zeggen. Of je klant daarmee akkoord gaat is iets wat niet vast staat :)
Het is een klein bedrijf (rond de 10 mensen). Ik neem aan dat ze er geen problemen mee maken, of ze nu een handtekening onder factuur A of factuur B zetten, ik verwacht geen moeilijkheden.
[...]

BTW-nummer krijg je bij de belastingdienst, niet de KvK (of doen ze dat tegenwoordig gecombineerd?). Verder lijkt het mij een uitstekende volgorde :)
Hoe dat precies werkt weet ik nog niet, ik weet dat beide handig zijn. Als het zover komt ga ik dat allemaal uitzoeken.
[...]

Ik ben zelf ZZP'er, al ben ik het wel iets minder dan eerst :)

Fotografie doe ik al jaren als ZZP'er, en bij een vaste klant heb ik de laatste 2 jaar ook als ZZP'er gewerkt (niet fotografie gerelateerd). Deze laatste klant wilde dat liever niet meer, waardoor ik in loondienst bij ze kom te werken (voor zolang ik daar nog zin in heb).

Qua geld is het natuurlijk lekker om ZZP'er te zijn, helemaal als je een gokje wil wagen en geen verzekeringen neemt tegen arbeidsongeschiktheid en dergelijk. Zelf ga ik nu bij die vaste klant terug van €3700 per maand naar €2000, maar als ik allemaal verzekeringen had genomen was het verschil eigenlijk niet eens zo groot.
Verzekeringen en zo ben ik niet van plan te nemen. Aangezien ik momenteel toch ook niets van een contract heb en toch nog studeer maak ik me daar geen zorgen over.

Mijn voornaamste vraag die overblijft is of het rechtvast is. Mag ik ipv via een uitzendbureau zelf een factuur sturen. Omdat er namelijk wel iets staat dat je niet uit loondienst naar ZZP'er mag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Coldcat schreef op zondag 07 maart 2010 @ 20:46:
Ik weet dat beide handig zijn.
Beide zijn verplicht. Althans, ze zijn niet los van elkaar te zien tegenwoordig. Als je bij de KvK bent ingeschreven, dan mag je geen facturen sturen zonder BTW-nummer (of je moet iets doen waarover geen BTW geheven wordt). En je mag ook geen facturen sturen met BTW-nummer zonder bij de KvK ingeschreven te zijn :)

Vroeger (tot 2007 of 2008) was dit trouwens anders. Als fotograaf kreeg je wel een BTW-nummer, maar de KvK was niet nodig omdat het een vrij beroep was.
Mijn voornaamste vraag die overblijft is of het rechtvast is. Mag ik ipv via een uitzendbureau zelf een factuur sturen. Omdat er namelijk wel iets staat dat je niet uit loondienst naar ZZP'er mag gaan.
Je werkgever is nu een uitzendbureau, dat je in principe bij verschillende klanten van hen kan plaatsen. De nieuwe situatie is dat je een klant krijgt waarbij jij nog nooit in loondienst bent geweest.

Totaal geen probleem, lijkt me zo :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Ik ben overigens vrolijk als ZZP-er gaan factureren aan een bedrijf waar ik eerst in loondienst zat. Dit was voor mij overigens niet het begin van mijn eenmanszaakje en ik had al andere klanten.
En ik begrijp de insteek qua verzekeringen niet nemen als student, zo deed ik het ook.

BTW nummer en KvK nummer regelen stelt niet heel erg veel voor. Ik doe ook zelf m'n belasting opgave, maar dit zou je ook uit kunnen besteden als het ingewikkeld wordt en je erg veel facturen etc hebt.

Overigens kun je er vanuit gaan dat je maar 1 keer per jaar opgave moet doen van omzetbelasting. Tenzij je flink je best doet :P

Ik weet natuurlijk niet of je uitzendbureau een of ander wurgcontract met je heeft waarin dit soort dingen niet toegestaan worden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 14:50
Let er wel op dat zodra je enkel voor 1 opdrachtgever werkt, waar je bovendien eerder ook in loondienst hebt gewerkt, je waarschijnlijk niet als ondernemer zal worden geklassificeerd door de belastingdienst. Sterker nog, de situatie die je voorstelt is gewoon een verkapt dienstverband. Daarmee loopt je klant het risico dat het alsnog als loondienst wordt gezien en ze met terugwerkende kracht nog de sociale premies moeten afdragen, ik weet niet zo zeker of je opdrachtgever daar zo blij mee zal zijn.

Als ik dit zo hoor klinkt payrolling zoals eerder gesuggereerd werd als een veel beter idee; minder gedoe en overhead dan een uitzendbureau maar niet het extra werk van een eenmanszaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
!null schreef op zondag 07 maart 2010 @ 21:04:
Ik weet natuurlijk niet of je uitzendbureau een of ander wurgcontract met je heeft waarin dit soort dingen niet toegestaan worden.
Boven de 510 uur mag de werkgever mij kosteloos overnemen begreep ik. Daar zit ik boven dus dat moet kunnen. Daarnaast, hoe weet het uitzendbureau dat ik zelf facturen ga sturen.

Wat nog wel een probleem kan zijn, denk ik, dat ik maar 1 opdrachtgever zal hebben (het bedrijf waar ik nu dus ook werk). Dat is ook geen probleem?
Leftblank schreef op zondag 07 maart 2010 @ 21:14:
Let er wel op dat zodra je enkel voor 1 opdrachtgever werkt, waar je bovendien eerder ook in loondienst hebt gewerkt, je waarschijnlijk niet als ondernemer zal worden geklassificeerd door de belastingdienst. Sterker nog, de situatie die je voorstelt is gewoon een verkapt dienstverband. Daarmee loopt je klant het risico dat het alsnog als loondienst wordt gezien en ze met terugwerkende kracht nog de sociale premies moeten afdragen, ik weet niet zo zeker of je opdrachtgever daar zo blij mee zal zijn.

Als ik dit zo hoor klinkt payrolling zoals eerder gesuggereerd werd als een veel beter idee; minder gedoe en overhead dan een uitzendbureau maar niet het extra werk van een eenmanszaak.
Ik heb nog nooit in loondienst gewerkt. Alleen op basis van uitzenddienst, ik heb nooit een contract of wat dan ook getekend. Daarnaast verloopt mijn betaling via het uitzendbureau, dus daarvoor vraag ik mij af hoe sterk de relaties zijn tot mijn huidige werkgever. Zelf zie ik er namelijk op deze manier geen problemen in. Mocht ik door mijn werkgever direct uitbetaald worden dan zou het absoluut onmogelijk zijn. Dus juist omdat ik nu alleen iets met het uitzendbureau heb heb ik het vermoeden dat het mogelijk is.

Payrolling is niets, kost me waarschijnlijk net zoveel als de factor die ik nu aan het uitzendbureau uitstrijk, en daarnaast heb ik juist veel problemen met het back-office van het uitzendbureau. Dus niet echt een oplossing.

[ Voor 57% gewijzigd door Coldcat op 07-03-2010 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 14:50
Coldcat schreef op zondag 07 maart 2010 @ 21:17:
Ik heb nog nooit in loondienst gewerkt. Alleen op basis van uitzenddienst, ik heb nooit een contract of wat dan ook getekend. Daarnaast verloopt mijn betaling via het uitzendbureau, dus daarvoor vraag ik mij af hoe sterk de relaties zijn tot mijn huidige werkgever.
Tja, wat dat betreft sta je inderdaad sterker, zolang er geen vragen gesteld worden in ieder geval.
Wat zelfstandigheid (wel of niet een verkapt dienstverband) betreft is het waarschijnlijk handig om het artikel over zelfstandigheid op Lancelots na te lezen. Het een sluit het ander niet uit, maar er zitten wel gevolgen aan het niet als ondernemer gezien worden.

Overigens adverteren er aardig wat payrollbedrijven met tarieven van zo'n 5%, wat toch best een scherp tarief is. Sociale premies komen al uit op pakweg 3% als ik 't goed heb, pak daarbij de tijd die je administratie kost en het is best een alternatief, mits je kunt leven met een backoffice, zoals je al stelde.

[ Voor 16% gewijzigd door Leftblank op 07-03-2010 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Coldcat schreef op zondag 07 maart 2010 @ 21:17:
[...]
Wat nog wel een probleem kan zijn, denk ik, dat ik maar 1 opdrachtgever zal hebben (het bedrijf waar ik nu dus ook werk). Dat is ook geen probleem?
Als je puur alleen voor 1 bedrijf gaat werken / factureren dan is dat niet de bedoeling. Niemand zal er meteen over vallen, maar het is wel de bedoeling dat je meerdere klaten hebt. Hoeft vast niet meteen de 1e maand goed te gaan, maar waarschijnlijk wil men wel al in je 1e jaar verschillende klanten zien.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
!null schreef op zondag 07 maart 2010 @ 21:47:
[...]

Als je puur alleen voor 1 bedrijf gaat werken / factureren dan is dat niet de bedoeling. Niemand zal er meteen over vallen, maar het is wel de bedoeling dat je meerdere klaten hebt. Hoeft vast niet meteen de 1e maand goed te gaan, maar waarschijnlijk wil men wel al in je 1e jaar verschillende klanten zien.
Inderdaad, nu ik de links doorgelezen heb is het inderdaad vrij lastig. Het gedoe met VAR formulieren en de sociale premies zal dan lastig worden. Bovendien moet ik alles bij gaan houden en inschrijven bij de KvK. Dit is allemaal erg lastig, ik denk dan dat het inderdaad verstandig is een Payroll bureau te zoeken. Dit is vele malen goedkoper dan ik nu betaal denk ik. Ik heb in ieder geval een offerte aangevraagd om te kijken of het veel uitmaakt. In ieder geval zal de professionaliteit wel sterk toenemen.

Stel dat ik voor een payroll oplossing kies, dan werk ik op freelance basis voor dat bureau? Op uitzendbasis zit je namelijk in een weken systeem. Dat je zoveel weken mag werken voordat je een contract moet krijgen. Bij een payroll bureau is dat niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Coldcat schreef op zondag 07 maart 2010 @ 21:57:
[...]
Bovendien moet ik alles bij gaan houden en inschrijven bij de KvK. Dit is allemaal erg lastig,
KvK is 30 minuten werk. En wat is alles bijhouden? Met een freeware programma hou je je uren bij en 1x per maand doe je het aantal uur * uurtarief en je hebt al bijna je factuur af :P

Voor de belastingen tel je die 12 factuurtjes bij elkaar op en je bent klaar.

Maar één klant is wel een probleem op de langere termijn. Ben je van plan om je diensten aan meer klanten aan te bieden binnen één of twee jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
Gizz schreef op zondag 07 maart 2010 @ 22:01:
[...]

KvK is 30 minuten werk. En wat is alles bijhouden? Met een freeware programma hou je je uren bij en 1x per maand doe je het aantal uur * uurtarief en je hebt al bijna je factuur af :P

Voor de belastingen tel je die 12 factuurtjes bij elkaar op en je bent klaar.
Tot zover is het inderdaad geen probleem
Maar één klant is wel een probleem op de langere termijn. Ben je van plan om je diensten aan meer klanten aan te bieden binnen één of twee jaar?
Op lange termijn ben ik niet van plan op zoek te gaan naar nieuwe klanten, dus het zal bij 1 blijven. En dat is een probleem denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Voor wat betreft verkapt inkomen wel/niet uit dienstverband. Vraag bij de belastingdienst je verklaring arbeidsrelatie op (VAR). Je doelstelling is om een relatie aangeduid te krijgen als 'werk uit onderneming'. Je krijgt dan een mooie brief waarop staat VAR2010WUO. Echter zoals eerder aangegeven zijn er een aantal (m.i. schappelijke) voorwaarden waaraan je dient te voldoen. Denk aan aantal verschillende opdrachtgevers (uit mijn hoofd, maar kan ook volstrekte nonsens zijn is dit op jaarbasis minimaal zeven)

Het is als je begint lastig om dit aan te geven, immers je gaat starten met een eventueel onderbouwd plan, maar je klanten moeten zich nog aandienen. Wat te doen.....juist de KvK zijn toch weer je grootste vriend (echt doen, ik heb het half uurtje als zeer plezierig ervaren en werd zelfs door de vriendelijke dame gemotiveerd. Ik twijfelde heel erg toen ik binnenstapte, maar stond zelfverzekerd buiten).

In tegenstelling tot een aantal jaren terug, wordt bij de inschrijving van je onderneming in het handelsregister direct een BTW nummer voor je aangevraagd. Daarnaast kan je bij je inschrijving aangeven hoe en (belangrijker) hoeveel verschillende klanten je denkt te gaan hebben.

Ervaring
Persoonlijk ben ik in augustus 2008 begonnen. In dit gebroken boekjaar heb ik vier verschillende opdrachtgevers gehad. In 2009 zijn dit er tussen de 20 en 30 geweest. Tot medio 2009 heb ik alle administratie zelf gedaan, maar toen de middelen voor handen waren heb ik dit met terugwerkende kracht uitbesteed aan een boekhouder. Ook daar bleek dat 2008 geen probleem is en mijn opdrachtgevers zich geen zorgen hoeven te maken over een naheffingsaanslag, immers de intentie is overduidelijk.

Hoewel je af en toe van de bureaucratie en de belastingdruk gek wordt, is in Nederland de belastingdienst niet heel vervelend en soms/vaak ook heel redelijk.

Twijfel je nog steeds voor wat betreft het varkapt inkomen verhaal en kan je al inschatten dat je meer dan EUR 3500 p/m gaat verdienen (EUR 40.000,- p/j) start dan een BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:08
Cai schreef op maandag 08 maart 2010 @ 09:42:
Twijfel je nog steeds voor wat betreft het varkapt inkomen verhaal en kan je al inschatten dat je meer dan EUR 3500 p/m gaat verdienen (EUR 40.000,- p/j) start dan een BV.
Ook als je een 'gewone' BV opzet en je verhuurt jezelf vanuit deze BV dan heb je te maken met de VAR (VAR-DGA in dit geval) met dezelfde voorwaarden als een VAR-WUO. Hier schiet je dus niets mee op.
Wel is het mogelijk om een zgn 'Declarabele Uren BV' op te zetten (zie www.uniforce.nl of www.it-staffing.nl). Goedgekeurd door belastingdienst/UWV en hiermee kan je wel voor lange tijd voor dezelfde opdrachtgever werken zonder in problemen te komen met naheffingen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:52
Leftblank schreef op zondag 07 maart 2010 @ 21:33:
[...]

Sociale premies komen al uit op pakweg 3% als ik 't goed heb, pak daarbij de tijd die je administratie kost en het is best een alternatief, mits je kunt leven met een backoffice, zoals je al stelde.
Sociale premies (zoals WW, WIA, WGA) kosten ruim 15% van de bruto loonsom. Dat gaat over het salaris en vakantiegeld dus. Indien een 13e maand geen bonus is maar een vaste looncomponent, dan ook daarover.

Als eenmanszaak (meest voorkomende vorm voor ZZP'ers) bespaar je deze kosten. Betekent ook dat je niet vezekerd bent. Geen opdracht = geen geld (dus je moet in je uurtarief een redelijke marge voor leegloop incalculeren). En arbeidsongeschiktheid moet je zelf verzekeren. Als je jong en gezond bent is dat overigens goedkoper dan via UWV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
In mijn ogen zijn de belangrijkste aandachtspunten:

(1) administratie en regeldruk, zelf alles moeten regelen je baas anders doet.
Valt best mee voor een ZZP'er, maar je moet er wel zin in hebben.

(2) VAR problematiek
Is reeds besproken incl de link naar het Lancelots artikel. Als je van plan bent om blijvend voor 1 opdrachtgever te gaan werken, hou dan rekening met een VAR-ROW en de bijbehorende rekening van het UWV. Je kunt overigens ook kiezen om vrijwillig bij het UWV verzekerd te blijven. Dan ben je weliswaar wat duurder uit maar hoef je de naheffing niet te vrezen (?).
Hou ook rekening met het feit dat je je belastingvoordeel uit ondernemersaftrek moet terugbetalen als achteraf blijkt dat je niet in aanmerking kwam voor een VAR-WUO maar een VAR-ROW.

(3) Contractuele zaken.
Meestal heb je als uitzendkracht een relatiebeding en een boeteclausule. Uitzendbureaus willen namelijk niet zo graag als recruitment-kantoren of bemiddelaars worden gebruikt en een maand later ertussenuit gesneden worden. Dus hebben ze vaak met de opdrachtgever en de werknemer clausules in de contracten opgenomen die dat moeten verhinderen.

[ Voor 8% gewijzigd door t_captain op 08-03-2010 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
t_captain schreef op maandag 08 maart 2010 @ 10:38:
In mijn ogen zijn de belangrijkste aandachtspunten:

(1) administratie en regeldruk, zelf alles moeten regelen je baas anders doet.
Valt best mee voor een ZZP'er, maar je moet er wel zin in hebben.
Omdat het in principe om 12 facturen per jaar zou gaan zou dit niet het lastigste zijn. Toch is het altijd makkelijk als het voor je wordt gedaan dan dat je het zelf moet doen.
(2) VAR problematiek
Is reeds besproken incl de link naar het Lancelots artikel. Als je van plan bent om blijvend voor 1 opdrachtgever te gaan werken, hou dan rekening met een VAR-ROW en de bijbehorende rekening van het UWV. Je kunt overigens ook kiezen om vrijwillig bij het UWV verzekerd te blijven. Dan ben je weliswaar wat duurder uit maar hoef je de naheffing niet te vrezen (?).
Hou ook rekening met het feit dat je je belastingvoordeel uit ondernemersaftrek moet terugbetalen als achteraf blijkt dat je niet in aanmerking kwam voor een VAR-WUO maar een VAR-ROW.
Dit is denk ik ook het voornaamste punt, met name omdat ik niet de intentie heb om meer opdrachtgevers te krijgen. Eigenlijk blijft het verkapte loondienst en het lijkt mij dan niet verstandig als ZZP'er facturen te sturen.
(3) Contractuele zaken.
Meestal heb je als uitzendkracht een relatiebeding en een boeteclausule. Uitzendbureaus willen namelijk niet zo graag als recruitment-kantoren of bemiddelaars worden gebruikt en een maand later ertussenuit gesneden worden. Dus hebben ze vaak met de opdrachtgever en de werknemer clausules in de contracten opgenomen die dat moeten verhinderen.
Dit zou gaan om minimaal 500 uur die ik gewerkt moet hebben. Die heb ik wel aangetikt dus dat is geen probleem.

Ik heb bij een Payroll bedrijf een offerte aangevraagd. Er wordt 5% ingehouden, de rest wordt aan mij uitbetaald.

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/33w6zqe.png

Dit ziet er op zich wel netjes uit. Momenteel krijg ik 9,75 netto met loonheffing aan. In dit geval 8.91 zonder loonheffing. Enige wat ik mij afvraag is wat uitkering reserveringen is. Dat moet ik morgen eens navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als ik bovenstaande overzicht lees, dan is het niet zo dat jij alles krijgt uitbetaald op de de 5% marge van de payroller na.

Van ieder declarabel uur a 22.50 krijg jij zo te zien 16.81 incl. de opbouw vakantierechten. Dat komt neer op 75%. De rest gaat op aan sociale lasten en verzekeringen (20%) en aan de payroll organisatie (5%).

Neemt niet weg dat het een prima deal kan zijn. 5% is een nette marge en die sociale lasten kan geen enkele payroller of andere werkgever iets aan doen. Als je via een payroller wilt gaan werken, lijkt deze best in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:08
Als je toch wilt gaan payrollen, kijk ook nog even naar andere payrollers. Jaar geleden een keer een offerte aangevraagd bij Freelancepayroll.nl en die rekenden toen maar 3,5% (al staat op hun site wel 'max 5%'). Misschien was het toen wat lager dan 5% gezien het hogere uurtarief waar ik een offerte voor vroeg, dat durf ik niet te zeggen.
Pagina: 1