Welke videokaart onder linux behalve NVidia

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PostbodeSiemen
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08-2024
OK, mijn probleem :

Ik heb de volgende config :
K6-II 500MHz proc
Asus P5A-B moederbord
Creative TNT videoplank

En ik draai hier vrij succesvol Linux op. Het probleem is dat ik nu voor school eigenlijk wel MS Windows moet gaan draaien :(

Door de combinatie van mijn moederbord en videokaart is echter het enige van MS wat bij mij stabiel te krijgen is MS-DOS 6.XX :D . Windows 98SE en Windows ME hangen om de haverklap en zelfs Windows 2000 gaat zwaar over de zeik (start helemaal niet op of reboot spontaan om de paar minuten) Op het moment dat ik mijn oude SIS6326 kaartje erin prop is er geen probleem meer.

Nu zit ik er dus aan te denken om een nieuwe videokaart te kopen die enigzins met mijn oude TNT te vergelijken is. Voorwaarde is wel dat die goed onder Linux ondersteund wordt (openGL) zodat ik onder linux ook nog wel eens een filmpje kan afspelen of UT spelen.

Mijn vraag is dus eigenlijk hebben jullie enige ervaring met andere videokaarten dan NVidia producten onder Linux en wat raden jullie aan?

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

Matrox kaarten doen het ook goed onder Linux.

"This is the noise that keeps me awake."

Verwijderd

Ik ben het met mijn voorganger eens. Matrox heeft kaarten met uitstekende kwaliteit in beeld en support.

De Matrox G400 is een echte aanrader.
- G400
- G400 Dualhead
- G400 Max
- G400 Max Dualhead
- G450

Ik heb zelf de G400 Max, op een 22" Elsa 750. 1600*1200 @ 90Hz

Verwijderd

3dfx kaarten doen het ook goed onder linux(goede 3d support...)

Verwijderd

Als je het nieuwste bios en drivers gebruikt moet het gewoon goedgaan hoor. Ik zou niet gelijk een andere kaart kopen.

3DFx kaartjes doen het ook wel goed lijkt mij (Banshee gebruik ik zelf met mandrake op een k7tpro2)

Ati zou ik niet weten. Maar anders dan een Radeon zou ik je niet aanraden, en die is je d.i. te duur.

• thunderbird2k
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 05:55
Gebruik je wel de nieuwste bios en of drivers? Die verhielpen dacht ik de problemen. Agp op 1x zetten helpt ook.
(heb zelf geen socket7 meer, vroeger wel via mvp3 gehad)

Goede linux ondersteuners zijn 3dfx (nu nvidia), matrox en ati. Als ik jouw was zou ik voor jouw systeem een 3dfx-kaart (voodoo 3/4) kopen. 3dfx heeft namelijk geen echt agp, hierdoor had het nooit problemen. Verder heeft het ook goede linux ondersteuning.
Pagina: 1