Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

ik heb vandaag even flink ingelezen in de wereld van het overclocken van een CPU. Conclusie van het verhaal is volgens mij: verhoog de FSB. Echter, nu lees ik ook dat je, afhankelijk van hoever je wilt gaan natuurlijk, de v-core moet verhogen. Mijn vraag is: hoe kun je de benodigde v-core bepalen??

Wat specs van mijn PC:

CPU:
Intel Core 2 Duo E8200 / 2.66 GHz processor
Bussnelheid
1333 MHz
Fabricageproces
45 nm
Cachegeheugen
L2 6 MB

Mobo:
MSI P35 Neo2-FIR - moederbord - ATX - iP35 (1333 mhz FSB)

RAM (4GB):
Kingston ValueRAM geheugen - 2 GB : 2 x 1 GB - DIMM 240-pins - DDR2
Technologie: DDR2 SDRAM
Model:DIMM 240-pins
Geheugensnelheid:800 MHz ( PC2-6400 )

Ik zit er aan te denken om de CPU eerst eens op 3.2 Ghz te laten draaien, omdat ik gewoon de stock cooling wil behouden. Met een gelijkblijvende multiplier van 8 betekent dit dus dat de FSB van 333 naar 400 moet worden verhoogt.

Nogmaals: wat is dan de benodigde v-core waarde?

Alvast bedankt voor de reacties!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 18:21:
Nogmaals: wat is dan de benodigde v-core waarde?
Wat dacht je van testen?

• Cayenne
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-11-2024
Het is gewoon een kwestie van trial and error. Als systeem niet stabiel loopt, moet je gewoon de vcore verhogen. Veel anders is het niet. Verhogen kan natuurlijk niet oneindig, maar je kunt een eind komen. Gewoon proberen en testen.

Verwijderd

Topicstarter
Ehm, oke! Dus gewoon FSB verhogen en testen of de v-core het trekt. Wat gebeurd er als de v-core te laag is?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
staat je vcore op auto?

stel hem eens handmatig in op waar die standaard op loopt, ik vermoed dat hij op dat voltage ook wel 8 x 400 loopt

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Djmaddox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 20:30

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Vastloper/BSOD meestal. Vergeet niet te stress testen met Prime95 of een ander soort programma.

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

hangt er vanaf hoe "goed" je CPU is.

Waarschijnlijk heb je met een E8200 op 3,2GHz geen vcore verhoging nodig.

Waarschijnlijk, omdat de E8200 een goed overklokbare CPU is en 3.2GHz zou die zonder een vcore verhoging makkelijk kunnen doen. (zoek op overclocking met een E8200).

Over het algemeen geldt: klokfrequentie verhogen in stapjes en bij elke stap stresstesten. Krijg je errors en blijkt het systeem niet stabiel te zijn verhoog dan je vcore. Nu is bekend dat dit type CPU goed overklokbaar is en kan je hem wel gelijk op 3,2GHz proberen.

Uiteraard is er een limiet met het verhogen van je vcore want je CPU kan je nog wel aardig hard slopen als je te lomp bezig gaat. Iets met temperatuur en teveel stroom door de mosfetjes. De relatie is niet lineair.

als je besluit hoger dan 3,2GHz te gaan dan raadt ik je een betere koeler te monteren. Houd ook rekening met de maximale fsb wat je systeem aankan, al zal dat met een P45 chip niet zo'n groot probleem vormen als je niet extrema op gaat zoeken. Dat hangt overigens ook af van de fsb-memory divider. Die zal nu wel 1/1 staan(333/333MHz zonder overklok). Je RAM/geheugen heeft ook een limiet, dus daar moet je ook rekening mee houden.

[ Voor 29% gewijzigd door Tripp op 07-03-2010 18:40 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Oke mensen, bedankt voor de reacties. Ik ga er mee aan de slag.

@Tripp:

deze link verwijst naar een artikel waar ze met stock-cooling op 3,92! Ghz uitkomen met de E8200.

http://www.utheguru.com/o...00-core-2-duo-processor-2

Verwijderd

Topicstarter
Over mijn RAM: DDR2 800 mhz. Dus volgens mij betekent dit dat de FSB hoger dan 400 zetten geen nut heeft omdat dan mijn RAM de bottleneck wordt.

Verwijderd

De FSB en het geheugen zijn gekoppeld, dus als je de CPU overklokt gaat het geheugen mee omhoog.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 19:02:
De FSB en het geheugen zijn gekoppeld, dus als je de CPU overklokt gaat het geheugen mee omhoog.
En boven de 400MHz FSB loopt je geheugen dan buiten de specs. Nou zit daar meestal wel wat rek in maar niet veel. Het ene geheugen houd bij 402MHz al op en het andere doet 500MHz.

Wil je dus veel verder komen dan die 3.2GHz moet je ander geheugen kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 07-03-2010 19:06 ]

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Je kan je geheugen multiplier ook veranderen naar een setting zodat hij op 800MHz (of een beetje meer, vaak wil DDR2 800mhz best op 900-950 lopen met een beetje tweaken) blijft lopen maar je FSB en processor wel overclocked worden.

Je verliest wat prestatie als je niet '1 op 1' loopt zoals dat heet, maar dat is maar tijdelijk.
Zo presteert mijn pc op 800 MHz 1 : 1 (FSB400) ongv. even goed als op 900 MHz 3:4.

Veel succes met overclocken ! :)

Verwijderd

Topicstarter
net even 20 min stress test met Prim95 laten doen. Temp komt niet boven de 60 graden uit. Windows geeft nu ook een 5.7 voor mijn processor ipv een 5.5 :) Binnenkort een HD5770 vapor-x erbij, PC even helemaal opnieuw installeren en hij gaat weer even mee!

• Cayenne
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-11-2024
Zorg er inderdaad voor dat je CPU niet boven de 60 graden uitkomt, hij gaat daarboven niet gelijk stuk, maar zweten doet hij dan wel.

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 16:09
Verwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 21:43:
net even 20 min stress test met Prim95 laten doen. Temp komt niet boven de 60 graden uit. Windows geeft nu ook een 5.7 voor mijn processor ipv een 5.5 :) Binnenkort een HD5770 vapor-x erbij, PC even helemaal opnieuw installeren en hij gaat weer even mee!
Je hebt hopelijk je PCI-e bus wel gelocked op 100MHz?
Zo niet, dan zou je grafische kaart het over een tijdje wel eens kunnen begeven.
Pagina: 1