Hoe Centrale afzuiging draadloos maken met klik-aan-klik-uit

Pagina: 1
Acties:
  • 46.874 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
In mijn huis heb ik een centraal geregelde afzuiging.
In de keuken zit een schakelaar met 3 standen.
Stand 1 is zacht, stand 2 is harder en stand 3 is nog harder.
De afzuiging is dus altijd actief, wat vermoedelijk met de bouw/ventilatie/voorschriften van het huis heeft te maken.

Ook de afzuiging in de badkamer is onderdeel van deze centrale afzuiging.
Nu moet ik, alvorens ik ga douchen, telkens eerst naar de keuken lopen om handmatig de schakelaar op stand 3 te zetten.
(stand 1, die normaliter altijd aan staat is te zacht, stand 2 gebruik ik niet tijdens douchen, dus het gaat enkel om de krachtigste stand, stand 3)

Ik zou dit graag draadloos willen maken, zodat ik met een draadloze afstandbediening (of draadloze wandschakelaar in badkamer) de afzuiging op stand 3 kan zetten vanuit de badkamer.

Ik heb eigenlijk géén mogelijkheid om dit bedraad te doen.

De handmatige schakelaar in de keuken zou eventueel mogen vervallen als ik dit in de toekomst dus ook met een afstandbediening kan regelen (zodat op de plek van de 3standen schakelaar bijvoorbeeld een kaku module kan komen en dan een witte blinde afdekplaat ervoor).

Is dit mogelijk en zo ja, welke Klik-Aan-Klik-Uit (kaku) modules moet ik dan aanschaffen en hoe aan te sluiten?

De 3-standen schakelaar heb ik geopend en bekeken.
Er zitten 3 draden aan: één bruine en twéé zwarte.

Ik kan overigens niet/zeer slecht bij de motor van de afzuiging zelve.
Deze zit in een holle tussenmuur ingebouwd, ik kan dus enkel bij de bedrading van de schakelaar in de keuken om het mogelijk draadloos te maken.

Foto's bijgevoegd:

de schakelaar:
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimage.org/wr6zA.jpg

achterzijde schakelaar:
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimage.org/wrvw0.jpg

bedrading:
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimage.org/wrHZJ.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Dit moet best te doen zijn met gewoon een simpele stekker schakelaar met daaraan een relais die de 2 zwarte draden schakeld. Ik denk dat er niet echt een oplossing is die je in dat inbouw doosje krijgt weggewerkt.

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:14
Yoram, als je wat verder had gekeken had je deze gevonden: http://www.klikaanklikuit.nl/product_detail.asp?id=48

Ik vraag me alleen af hoe je dat met die meerdere standen gaat oplossen, gewoon aan/uit wil nog wel met zo'n inbouwmodule, maar die meerdere standen wordt lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Alvast super bedankt voor de snelle reacties.

Ik heb zelf dus nog geen verstand van welke draad voor welke 'functie' is.
Wel heb ik de drie draden zojuist even alle drie losgehaald van de schakelaar en dan blijft de ventilator gewoon op de langzaamste stand draaien.
Dus of de schakelaar dus compleet losgekoppeld is of op stand 1 staat, maakt geen verschil.
Schakelen naar stand 2 gaat ie dus harder, en naar stand 3 nog harder.

Vervolgens de bruine draad tegen zwarte draad1 gehouden waarbij ik de afzuiging op de middelste stand hoor zuigen.
Hier na de bruine draad tegen zwarte draad2 gehouden waarbij ik de afzuiging op de hoogste stand hoor afzuigen.

Zou ik hier wat mee kunnen?: http://www.klikaanklikuit...uments/AWMR-230_NL_LR.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door Allewijn op 07-03-2010 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:14
Je zou even kunnen hoe je het nu doet, dat hij zonder verbinding op de laagste stand blijft draaien is sowieso wel makkelijk.

Als je zelf alleen hoog gebruikt dan zou je die inbouwmodule van Klikaanklikuit kunnen koppelen aan de bruine draad en de draad voor de hoogste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 17:48

ThaHandy

Discovery Channel

heb je ook info/merk over de afzuiger zelf?
misschien kan er wel een 2e of 3e schakelaar op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:11

BCC

Er zijn gewoon draadloze 3-standen schakelaars op de markt. Ga even langs de bouwmarkt of een installateur. Lijkt mee stuk betrouwbaarder en netter dan zelf iets aan elkaar solderen :)

En ze ondersteunen meerdere schakelaars. Bijvoorbeeld zoiets:
http://www.elektro-thuis....+ontvanger++N_art_37.html

[ Voor 41% gewijzigd door BCC op 07-03-2010 19:10 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Dat is het hem nou juist:

Ik kan NIET bij de ventilatie-unit zelf.
Deze zit ingebouwd in een holle wand en is in nood/reparaties wel te bereiken via een luik dat open te schroeven is. De muur is echter geheel geverfd met structuurverf en als ik dit toegangsluik dus eruit haal beschadig ik de gehele muur en moet hij opnieuw geverfd worden...

Ik weet dus ook het merk van de ventilator zelf niet.

De optie die 'BBC' geeft kan dus in mijn geval niet, daarvoor moet je ook bij de ventilator zelf zijn...

Dus toch 'zelf iets knutselen'.
Ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 20:11

BCC

Volgens mij kun je die control unit gewoon in je inbouw doos zetten en de drie draden aansluiten. Dus waarom zou dat niet werken?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Gewoon zo'n standaard KaKu inbouw schakelaar, 1 van de 2 zwarte er op aansluiten met de bruine (stand 2 gebruik je tenslotte niet). En klaar :) Desnoods de 1-2-3 schakelaar er uit en een normale er voor in de plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
_ferry_ schreef op zondag 07 maart 2010 @ 19:21:
Gewoon zo'n standaard KaKu inbouw schakelaar, 1 van de 2 zwarte er op aansluiten met de bruine (stand 2 gebruik je tenslotte niet). En klaar :) Desnoods de 1-2-3 schakelaar er uit en een normale er voor in de plaats.
Deze bedoel je dus?--> http://www.klikaanklikuit...uments/AWMR-230_NL_LR.pdf

En dan dat zwarte kastje in in de inbouwdoos stoppen en daarvoor een standaard enkele aan/uit schakelaar ervoor plaatsen?
Zodoende zou ik dan dus in de keuken stand 3 aan kunnen zetten met die handmatige schakelaar en weer uitschakelen naar stand 1?
En in de badkamer dan een extra (opbouw) draadloze klik-aan-klik-uit schakelaar plaatsen welke draadloos het zwarte kastje aanstuurt? deze-> http://www.klikaanklikuit...ments/WST-8800_manual.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgensmij moet dat kunnen. Zo ver ik weet werkt het zo'n 3 standen unit als volgt

StandDraad 1Draad 2
UitUitUit
Stand 1AanUit
Stand 2UitAan
Stand 3AanAan

Dus dan moet je draad 1 direct aan de fase koppelen en draad 2 bv met klik aan klik uit zoals hierboven schakelen.

[ Voor 73% gewijzigd door Septillion op 07-03-2010 23:49 . Reden: Te vroeg gepost, verkeerde knop.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-04 21:44
je kan de schakelaar ook even doormeten met een multimeter..
dan weet je zeker hoe die werkt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Killerbert op 08-03-2010 00:02 ]

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 21:40

pieturp

gaffa!

@septilon: dat schema klopt helaas niet: Als de fase losgekoppeld is (lees ik uit TS post), draait de ventilator nog. Stand "uit" bestaat ook niet op dergelijke apparaten... typisch gevalletje vreemde wetgeving IMHO (Ventilatie voorschriften sociale woningbouw, als ik me niet vergis)

Dus:

Stand 1: UIT UIT
Stand 2: UIT AAN (AAN / UIT)
Stand 3: AAN AAN

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
pieturp schreef op maandag 08 maart 2010 @ 00:25:
@septilon: dat schema klopt helaas niet: Als de fase losgekoppeld is (lees ik uit TS post), draait de ventilator nog. Stand "uit" bestaat ook niet op dergelijke apparaten... typisch gevalletje vreemde wetgeving IMHO (Ventilatie voorschriften sociale woningbouw, als ik me niet vergis)

Dus:

Stand 1: UIT UIT
Stand 2: UIT AAN (AAN / UIT)
Stand 3: AAN AAN
Inderdaad: de UIT stand bestaat op mijn ventilatiesysteem niet ivm ventilatievoorschriften.
Zou ik dus genoemde klik-aan-klik-uit schakelaar kunnen kopen en op die schakelaar de bruine draad en zwarte draad2 aansluiten? Vervolgens deze mini klik-aan-klik-uit schakelaar in wandcontactdoos plaatsen en daar overheen een gewone enkele wandschakelaar plaatsen? Deze wanschakelaar dus weer aansluitend op de twee draden die standaard op de mini klik-aan-klik-uit unit zitten?
In mijn beleving zou ik dan als het goed is zowel draadloos (via een afstandbediening van klik-aan-klik-uit) of via de wandschakelaar stand 3 moeten kunnen inschakelen en bij uitschakelen zou de ventilator weer naar zijn laagste stand (de altijd aanwezige stand) moeten gaan?
Stand 2 komt dan natuurlijk in zijn geheel te vervallen.
http://www.klikaanklikuit.nl/product_detail.asp?id=59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:59
Het kan wel. Ik heb het ook gedaan. Niet draadloos, maar ik wilde een dubbele schakelaar inbouwen in hetzelfde gat (ook voor verlichting) en heb dus de 3-standen schakelaar vervangen door een normale schakelaar. Je verliest dan wel de tweede stand.

Wat je doet is dit: je vist even uit welke van de zwarte draden overeenkomt met stand 3. Deze schakel je dan aan de bruine draad m.b.v. de (eventueel draadloze) schakelaar. Schakelaar uit: ventilator draait op laagste stand. Schakelaar aan: ventilator draait op stand 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Okay, ik wist niet dat de schakelaar niet voor het permanent aan staan zorgt. (Ter check, als je de fasedraad uit de schakelaar haalt blijft de boel dus op stand 1?) Ik dacht dat die 3-standen schakelaar gewoon zorgde dat er altijd een schakeldraad geschakeld is. (Gewoon het ontbreken van een uit stand) Ik zou er dus even een multimeter tegen aan zetten. Door het ontbreken van een nuldraad is het even los koppelen en doorpiepen het makkelijkste. Als het "schema" van pieturp klopt moet je beide draden aan en uit schakelen via de kaku waar weer de wandschakelaar aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 08 maart 2010 @ 11:52:
Okay, ik wist niet dat de schakelaar niet voor het permanent aan staan zorgt. (Ter check, als je de fasedraad uit de schakelaar haalt blijft de boel dus op stand 1?) Ik dacht dat die 3-standen schakelaar gewoon zorgde dat er altijd een schakeldraad geschakeld is. (Gewoon het ontbreken van een uit stand) Ik zou er dus even een multimeter tegen aan zetten. Door het ontbreken van een nuldraad is het even los koppelen en doorpiepen het makkelijkste. Als het "schema" van pieturp klopt moet je beide draden aan en uit schakelen via de kaku waar weer de wandschakelaar aan zit.
Met de 'fasedraad' refereer jij in dit geval naar de bruine draad neem ik aan?
Zo ja, dan blijft inderdaad de ventilator gewoon op laagste stand doordraaien als ik deze uit de schakelaar haal (als ik alle drie de draden uit de schakelaar haal blijft de ventilator ook op laagste stand draaien).
Er ontbreekt inderdaad een 'nul'draad (is toch normaliter de blauwe?) in deze schakeling.
Ik begrijp dus daarom dat ik niet een ´gewone´ Kaku draadloze inbouwschakelaar kan gebruiken (de ACM1000, zie http://www.klikaanklikuit...ments/ACM-1000_manual.pdf), omdat deze fase(bruin), schakel(zwart) én nul(blauw) wil gebruiken én ik mis dus de blauwe.
Volgens mij kan ik dus wel de mini Kaku schakelaar gebruiken, daar deze voorzien is van een batterijtje voor voeding draadloze ontvangst en enkel de fasedraad(bruin) en de schakeldraad(zwart2) nodig heeft om te werken: http://www.klikaanklikuit...uments/AWMR-230_NL_LR.pdf
Zit ik nog op de juiste route?
(waarom heeft deze dus geen nul-blauwe draad nodig tov de andere draadloze kaku inbouwschakelaar? Omdat deze ontvanger zijn eigen voedig uit het batterijtje haalt?)

[ Voor 4% gewijzigd door Allewijn op 08-03-2010 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:59
Allewijn schreef op maandag 08 maart 2010 @ 12:39:
[...]

Zit ik nog op de juiste route?
(waarom heeft deze dus geen nul-blauwe draad nodig tov de andere draadloze kaku inbouwschakelaar? Omdat deze ontvanger zijn eigen voedig uit het batterijtje haalt?)
Volgens mij begrijp je het goed. De bruine draad is idd de fasedraad. Ik kan me voorstellen dat zo'n draadloze schakelaar zelf ook iets van een voeding nodig heeft, dus naast de bruine ook de blauwe draad. Ik heb geen verstand van het klikaanklikuit systeem, maar volgens mij is het geheel legaal om een blauwe draad af te takken uit de centraaldoos en die door te trekken naar je schakelaar. Alsof je een stopcontact wilt monteren. Je hebt dan in de schakeldoos zowel bruin, blauw als zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 21:40

pieturp

gaffa!

Oeps inderdaad: Stand 3 is waarschijnlijk niet zoals ik eerder zei allebei AAN, maar gewoon één van beide AAN. Welke dat is zul je inderdaad even moeten proberen of natuurlijk even meten.

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 359761

Vandaag het e.e.a. getest wat hier beschreven staat. Mijn situatie is gelijk aan die van Allewijn.
Drie standen schakelaar los gehaald. Hij blijft standaard op 1 draaien. Een van de zwarte draden verbinden met bruin en hij gaat naar stand drie.
Ik heb een "klik aan klik uit"ontvanger AWMR-230 en een zender WST-8800 gehaald. De ontvangen heb ik aangesloten. Nadat hij was gemonteerd en ingesteld ging de ventilator naar stand 3. Hij kwam er niet meer uit. Niet met de kaku aan/uit zender en ook niet met dehandmatige aan/uit schakelaar.
Hij blijft in stand drie staan en is niet meer terug te zetten naar 1.
Als ik de hele zwik los haal gaat hij weer naar 1. Het kaku setje heb ik ook uitgestest op een lichtschakelaar om te zien of alles in orde is. Het blijkt gewoon naar behoren te werken.
Allewijn heb jij deze ervaring ook? Weet iemand anders hoe dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55212

Ik weet niet precies hoe oud je CVE is maar je mocht hij misschien aan vervanging toe zijn of je wilt energie besparen omdat je nu bijvoorbeeld een Stork oid hebt dan kun je een Itho CVE ecofan 2 kopen met draadloze bediening en je kunt dan tegelijkertijd je huidige Perilex stekker blijven gebruiken. Je moet dan wel eenmalig die wand openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor mij is de unit vervangen geen optie. Ik kan er wel bij maar hij is pas een jaar oud. Het is een Orcon. Heb de fabricant gebeld maar de enige manier om mijn unit draadloos te maken is de motorplaat vervangen a 260 euro bruto.

Iemand nog een idee hoe ik via de met gebruik van twee standen (aan stand 3 - uit stand 1) mijn bediening draadloos kan maken? Zolas hierboven beschreven werkt het in ieder geval niet met de kaku awmr-230

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 12:10
De aansluiting zit als volgt in elkaar:
Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/23jidr8.jpg

Mogelijk trek je te weinig stroom door L1 (of L2), waardoor hij niet meer afvalt.

An 11 is a 10 that swallows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Muttley schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 19:14:
De aansluiting zit als volgt in elkaar:
[afbeelding]

Mogelijk trek je te weinig stroom door L1 (of L2), waardoor hij niet meer afvalt.
Zoiets zal het wel zijn inderdaad. De ontvanger blijkt er niet op ingericht. OP het doosje staat ook dat het niet werkt met tl en led. Het zal dus wel iets met de spanning te maken hebben.
Maargoed, nu de juiste oplossing a.u.b. Wie o Wie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnob
  • Niet online
Anoniem: 359761 schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 19:38:
[...]

Zoiets zal het wel zijn inderdaad. De ontvanger blijkt er niet op ingericht. OP het doosje staat ook dat het niet werkt met tl en led. Het zal dus wel iets met de spanning te maken hebben.
Maargoed, nu de juiste oplossing a.u.b. Wie o Wie
Je kan testen of het te weinig stroom verbruiken de reden is. Je kan het verbruik verhogen. Een 25 watt lampje mee laten schakelen misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 12:10
Die AWMR230 is niet geschikt voor LED-verlichting, waarschijnlijk omdat dat te weinig stroom trekt. Je zit in een soortgelijke situatie. Je kunt proberen een extra belasting te schakelen.
Wat waarschijnlijk wel kan is de ACM1000. Die is wel geschikt voor lage belastingen. Het enige dat je dan moet doen is een blauwe draad trekken (waarvoor wordt niet duidelijk uit de handleiding, maar het zou voor voedingsspanning kunnen zijn).
Om die blauwe draad te kunnen trekken, kun je die ongebruikte zwarte als trekdraad gebruiken (en ik ga hier niet vertellen dat sommige mensen creatief omspringen met draadkleuren :F of plakkers van gekleurd isolatieband, want dat kan levensgevaarlijke situaties opleveren).

An 11 is a 10 that swallows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 11:23

Stoney3K

Flatsehats!

De boel gaat met de AWMR230 niet werken, omdat die via een triac schakelt en er teveel lekstroom loopt, daardoor gaat de ventilator nog altijd op stand 3 draaien.

Goed kans dat er door die draad geen stroom loopt, maar het alleen een stuurspanning is die de boel laat schakelen als er 230V op aansluiting 2 of 3 staat, of het zit zoals Muttley zegt in elkaar (maar een draaistroommotor moet niet harder/zachter gaan draaien als je van fase wisselt, hooguit de andere richting uit.)

Met de SUN-500 kan het wel, die is bedoeld om motoren te schakelen en heeft zelfs 2 uitgangen. De uitgangen worden met een relais hard afgeschakeld.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:51
Ik weet dat dit topic al oud maar ik wil hem toch even omhoog schoppen.
Een sun-500 (inmiddels sun-650) gaat ook niet werken vrees ik aangezien die volgens mij altijd na twee minuten uitschakelt.
Als ik het goed begrijp hebben alle gewone schakelaars een te hoge lekspanning?

Iemand tips om dit probleem op te lossen? Ik hoef ook alleen stand 3 vanuit de badkamer aan te kunnen zetten. Heb overigens toegang tot zowel de schakelaar (beneden) als de motor (zolder). Kan die twee minuten timer uitgezet worden?(vrees van niet)
Iets wat ik zelf nog bedacht had is om met een standaard klik-aan-uit schakelaar een relais aan te sturen en daar de schakeldraad en fase weer op aan te sluiten.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:51
Even een update van mijn kant.
Ik heb het inmiddels werkend!

Gewoon een standaard klik-aan-klik-uit stekker maar daarin gewoon een stekker die een 250Vac relais schakelt.
Dit relais sluit dan de fase draaden van stand 1 en 3 aan elkaar.
Werk prima en is goedkoop (euro of 20 voor een stekkerschakelaar plus los relais(van ebay))

Heb een relais gebruikt omdat de afzuiging op een andere groep zit als de klik-klik-uit-schakelaar.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamonRa
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
wacht je nog voor een oplosing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Denk je echt dat dit na 9 jaar nog relevant is?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.