Truss led verlichting

Pagina: 1
Acties:
  • 2.250 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 19:58
Beste tweakers,

Voor in de woonkamer wil ik een truss balk van zes meter ophangen.
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/f3citt.png
Zoiets ongeveer.
Deze wordt aan verankerde kettingen opgehangen. In de render zie je blauw plexiglas. Dit is opaal wit en moet in elke kleur kunnen veranderen. In principe had ik gedacht aan een paar ledstrips en een rgb controller.
Echter zijn ledstrips van 6 meter erg duur en weet ik niet of ze voldoende lichtopbrengt geven. Ik dacht er dus aan om in het midden een rij van 3watt rgb leds te plaatsen. Is dit een verstandig idee of kun je beter andere leds gebruiken?

Tevens heb ik nog een vraag over de truss balk. Deze is 29cm breed en kost voor zes meter 570 euro. Nu is er ook decotruss voor decoratie.(duh) Dit is van ander materiaal gemaakt en is slecht 19cm breedt,maar zes meter kost dan maar 120 euro. :o Weet iemand over er breeder decotruss is en/of er goedkopere truss is?

Alvast vriendelijk bedankt,
Niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je niet veel goedkopere truss-en gaat vinden. Truss is degelijk, maar inderdaad zeer duur. Wat je misschien kan doen is een tweedehands truss zoeken. Dat zal wel goedkoper zijn.

Wat je misschien ook kan doen is twee kleinere stukken zoeken. Samen zijn ze misschien goedkoper, en dan kan je ze eenvoudig aan elkaar verbinden ( ik heb wel geen idee hoeveel zo'n verbindingskit kost ).

Ik heb iets opgezocht. ( Ik weet niet van waar je bent ) Maar hier ( http://www.bekafun.be/index.php?action=tweedehands ) verkoopt er iemand een set van licht. Hij bied daarbij ook een truss van 10 meter aan voor 350 euro, bij de set van '8 robocolor 2 martin' ( btw Ik ben niet de verkoper :p ). Het is wel in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
Bedankt voor de link,
Helaas geeft ook deze verkoper weer niet de maten erbij. Dit is voor mij best belangrijk.
Deze twee sites heb ik ook gevonden:
http://www.aluminiumtruss.nl/contents/nl/d8.html
http://www.discoparadijs....nl/N_grp_16_87_435-1.html

Helaas snap ik de maten niet helemaal. Bij de 2de site staan geen maten bij en bij de 1ste site staat dat de elke zijde 29cm is. Bedoelen ze dan de zijde met buizen of zonder buizen?

Verder nog iemand informatie over de led verlichting? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teuling
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-05 19:19
Deco truss is (zoals je zelf al aangeeft) voor decoratie en dus niet bedoelt om een bak licht in te hangen voor feesten etc. Voor jouw doeleinde zal het volgens mij meer dan voldoende zijn om decotruss te kopen, plexiglas plaat erin en een ledstrip erboven. Ik heb zelf 2x 5 meter besteld op dealextreme (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14963) en ben zeer te spreken over de leds. Er is ook een set met controller erbij (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14852). Tevens kun je ook los per meter kopen, dus dan kom je gemakkelijk aan de lengte die je wilt hebben (6m). Als je die ledstrips daar bestelt, vergeet dan niet om ook een adapter te kopen (heb zelf deze: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15995, maar die is 5A/60W, jij kan ook een lichtere nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 14:09
op het schoolfeest bouwen wij ook regelmatig stellages met truss.
die is niet van de school zelf, maar die huren we, en ik weet wel dat truss erg duur is.
om LEDjes in te hangen voor jouw doeleinde lijkt me de goekopere decotruss goed genoeg.
je gaat er geen scanners e.d van rond de 502 KG aanhangen neem ik aan, net als op het schoolfeest ;)

edit: ik vind het wel een leuk idee voor in je woonkamer d:)b
je kunt er ook vast een beamer aanhangen O-)

[ Voor 13% gewijzigd door yannickie111 op 07-03-2010 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
haha,

Nee er komen geen hele zware dingen aan te hagen dus is decotruss goed genoeg. Helaas is de decotruss die ik kan vinden slechts 15cm breed...Ik zoek de toch wat bredere varianten decotruss.(als die er überhaupt zijn)

@teuling,
Ik zat inderdaad ook al te kijken naar die strips op dealextreme, maar geven die een beetje licht?
Ongeveer genoeg om een opaal plaat plexiglas mooi te laten oplichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 14:09
ik denk wel dat het met LEDstrips die door het plexiglas schijnen vet eruit gaat zien.
misschien heb je hier iets aan?
http://www.trussmateriaal.nl/contents/nl/d218.html
of hier: http://www.trussmateriaal.nl/contents/nl/d218.html die lijken er wat breder uit te zien, maar weet het niet zeker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:15

Stoney3K

Flatsehats!

yannickie111 schreef op zondag 07 maart 2010 @ 17:19:
op het schoolfeest bouwen wij ook regelmatig stellages met truss.
die is niet van de school zelf, maar die huren we, en ik weet wel dat truss erg duur is.
Voor een woonkamerverlichting is een simpele deco-truss MEER dan genoeg. 570 euro voor 6 meter, dan heb je dus Prolyte X30D of Eurotruss FD34 te pakken, die bedoeld zijn om een paar honderd kg te kunnen tillen in professionele lichtinstallaties en drive-in shows.

Zolang je geen speakers of Martin moving-heads aan je plafond wil hangen, maar gewoon een paar lampjes, kun je met die decotruss meer dan genoeg. Als je dat wél zou willen denk ik toch dat de verankering in je plafond eerder de zwakke schakel wordt ;)

Tip voor een mooi effect: Als je de truss van de kopse kanten aanlicht met RGB-LEDs, zie je de truss zelf ook nog goed hangen, sinds het aluminium aardig wat licht weerkaatst. Bekend trucje op dure congressen. :p

EDIT: Je wil trouwens graag een bredere variant dan 15-20cm. Vergeet je dan niet dat de truss dan ook die afstand uit het plafond naar beneden komt? En dan hangt er nog niks aan. Bij een standaard plafond-hoogte van 240cm en 30 cm aan truss, heb je nog 210cm aan hoofdspeling over. Ik weet niet hoe lang je bent, maar stoot vooral niet je hoofd. :Y)

[ Voor 14% gewijzigd door Stoney3K op 07-03-2010 22:44 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:42
TRUSS MOVING!

Wel de helmen op doen jongens!

[ Voor 38% gewijzigd door Vinnienerd op 08-03-2010 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Vinnienerd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 00:41:
TRUSS MOVING!

Wel de helmen op doen jongens!
Trekkenwand-operator POWERRR!

* Stoney3K legt alvast de bediening van die kraan neer, voordat er ongelukken gebeuren.

Ik ben immers maar een nederige lichtnicht. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-08 14:18

pieturp

gaffa!

HOOFDJES!!

Leuk idee. Maar, goedkoper als je zelf iets laat lassen bij de lokale ijzerboer lijkt me. Het hoeft allemaal niet zo degelijk en gekeurd als echte truss. Ook heb je trouwens 'platte truss' dus i.p.v. 3 of 4 buizen heb je er dan 2. Scheelt ook weer, maar ik weet niet of dat je plan in duigen schopt :)

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
ja het moet een driehoek vorm zijn en het in elkaar laten zetten bij de lokale ijzerboer lukt ook niet. Ik heb hier al naar geinformeerd, maar dan krijg ik de kosten van het metaal + uurloon en ze waren blijkbaar best lang bezig met het op maat zagen en lassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:06
Je kan proberen om er een tweedehands op de kop te tikken, probeer eens bij een verhuurbedrijf! Je kan het J&H licht & geluid forum is doorspitten. Verder heb ik geen ervaring met decotruss.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

vdbeke schreef op maandag 08 maart 2010 @ 21:38:
Je kan proberen om er een tweedehands op de kop te tikken, probeer eens bij een verhuurbedrijf! Je kan het J&H licht & geluid forum is doorspitten. Verder heb ik geen ervaring met decotruss.
Ik zou in dit geval juist voor deco-truss gaan.

Normale truss is leuk als je een podium van 10 bij 6 bij 4 wil bouwen, maar vergeet even niet dat dat spul 30cm breed is. Exclusief ophang-hardware, dus dan heb je waarschijnlijk net 2 meter aan plafond over. Het spul weegt ook nog eens de nodige kilo's. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 12:50
Nog een Niels!! :)
ik heb bij de ikea mooie led-strips gezien voor volgens mij €50,- per 4 en ik weet niet PRECIES hoelang ze zijn je zou even moeten kijken ze zijn oorspronkelijk bedoeld om bijv. onder kasten te hangen enz. maar ik denk dat je het hier ook prima voor kan gebruiken ;)

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
djthase schreef op maandag 08 maart 2010 @ 21:53:
Nog een Niels!! :)
ik heb bij de ikea mooie led-strips gezien voor volgens mij €50,- per 4 en ik weet niet PRECIES hoelang ze zijn je zou even moeten kijken ze zijn oorspronkelijk bedoeld om bijv. onder kasten te hangen enz. maar ik denk dat je het hier ook prima voor kan gebruiken ;)
plusminus 27cm per strip, ik heb ze hier onder de boekenplank hangen :)

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
Jah. Bedankt voor de tip, maar die strips zijn idd iets te klein ;p heb hier nog de oude blauwe variant(niet rgb) onder mijnt v kastje hangen.

Het gewicht/ruimte is niet zo'n probleem. 30cm zou een mooie maat zijn, omdat het wel een eyecatcher moet zijn en anders ziet het er zo uit van ik wil wel, maar kon niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

vraagjez schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 15:14:
Het gewicht/ruimte is niet zo'n probleem. 30cm zou een mooie maat zijn, omdat het wel een eyecatcher moet zijn en anders ziet het er zo uit van ik wil wel, maar kon niet :p
Zoals ik net al opmerkte: Met een standaard-plafond (2,40m) en de truss koud tegen het plafond aan, hou je nog 210cm boven je hoofd over. En dan moet je er niks aan hangen, de platte kant tegen het plafond schroeven, en zo compact mogelijke montage-hardware gebruiken.

Ga je de boel omlaag brengen, bijvoorbeeld door de truss apex-up (met de punt omhoog) te hangen, dan kom je al gauw op een punt dat je als lang Nederlands eind je hoofd gaat stoten ;)...

Bovendien moet je met zware constructies als trussen echt op veiligheid letten. De meeste plafonds zijn er niet op gemaakt om een stuk aluminium van ~15-20kg op te hangen. Als je dat echt wil, is inklemmen tussen twee muren, en met muurplaten bevestigen, een veiliger optie.

Ga eens kijken naar compacte truss of groot uitgevallen deco-truss van een cm of 20 in doorsnee. Dat komt echt niet 'wannabe' over, vergeet ook even niet dat de meeste woonkamers maar een paar meter lang/breed zijn, en dan hangt zo'n truss wel heel erg in het zicht. Ik heb zelf een huiskamer van 10 bij 4 en 2,60 hoog, en zelfs dan zou ik geen 'echte' truss willen hangen.

• S. Berd
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 26-09-2024
Cool idee! Als decotruss stevig genoeg is, kun je misschien ook truss huren. Scheelt in kosten en gedoe. Kijk anders even hier. Wat betreft de LED-strips: met genoeg strips krijg je een mooi diffuus licht door het plexiglas, zeker doen!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik denk niet dat hij daar na 14,5(!!!) jaar nog naar op zoek is.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.