Toon posts:

Computer crashed sinds nieuw RAM bijgeprikt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zit hier met een klein probleempje. SInds ik nieuwe reep 128 mb bij gistron heb gehaald heb ik last van spontane vastlopers zowel onder w98 als onder w2k. Het gebeurd van het een op het andere moment. Eerst krijg ik een zwart scherm en springt daarna weer terug naar het scherm waarin ik bezig was, maar alles hangt en moet ik opnieuw opstarten. Weet hier iemand een oplossing voor? Is het geheugen kapoet? Is er mischien iets mis mijn met BIOS instellingen?

Mijn specs zijn:
Abit LX6
Celeron 300a@338
2 x 128 mb PC133
Quantum Fireball 8.4gig
Plextor 1210
Aopen 48x
Viper 550
3con ethernet dinges
Terratec MT88
Gus Pnp

Okay...thanks alvast,

Groeten,

• Roko
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nou, probeer het eens met 1 reep en probeer een aantal apps uit en probeer het dan eens met die andere reep. Zo kun je proef ondervindelijk bepalen of een van de twee repen stuk is
Als de boel vastloopt met beide reepjes, dan heb je een heel ander probleem ;)

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Laat je bij het opstarten een complete geheugentest lopen? Geen foutmeldingen daar? Ik had een vergelijkbaar probleem met een cheapo reepje van SpacePromotion en daarbij gaf de memtest al een probleem aan.

Zoef

Verwijderd

Topicstarter
Na ja...de memtest aan het begin gaat gewoon goed. Geen problemen mee. Ik heb zelfs ook al geprobeerd om gewoon een reepje uit te proberen, zelfs in andere bank geprikt, maar het verschil maakt niet uit. Ik heb wel net even een programma gedownload, CTSPD en de DImms geven wel twee verschillende cas latencies aan..zou het daaraan kunnen liggen?

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 09:29
Ik had hetzelfde. Mijn oude reepjes werkten niet samen met mijn veel snellere nieuwe dimm :'(.

Probeer eens een bank vrij te laten tussen de modules. Dat hielp bij mij goed.

Ik heb uiteindelijk besloten de oude modules te verkopen en een 2e nieuwe te kopen :9, maar met een bank tussenruimte werkte het wel.

Verwijderd

Topicstarter
Euhm...dat andere reepje is net 2 maanden oud en werkte ook wel goed samen met heel oud 32 mb pc66 geheugen...maar die tip van je om een bank er tussen te laten heb ik nog niet geprobeerd. Ik ga dat even proberen. Thanks!!! Nu hopen dat het ook werkt.

Verwijderd

Check ff of de voltages van beide Dimm's hetzelfde zijn (bijvoorbeeld 3.3, 3.4 of 3.5 volt). Zet deze vervolgens voor beide dimms gelijk.
Dit wil ook nog weleens helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan je dit zien? Mijn BIOS is geloof ik nog niet zover dat je ook de Voltages kan zien en veranderen, dus dat gaat denk ik niet voor mij op.

Wat er volgens mij toch speelt is dat wanneer ze er alleen inzitten dat ze goed werken en als ze er beide inzitten dat het fout gaat. Het zou heel goed kunnen dat de verschillende voltages hierbij een grote rol spelen. Dus ja...ik sta dus voor een dilemma. Wat te doen...nog een zelfde reepje bijkopen bij gistron en die andere verkopen, of.... wie zegt het me?

Verwijderd

Bij mij was dat ook het geval, 1 appart ging goed, 2 samen niet.
Nieuwe mamaplankje er in gelegd, en alle problemen zijn verholpen!

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Als je echt je geheugen wil testen, moet je simmtester gebruiken (http://www.simmtester.com/PAGE/products/doc/docinfo.asp)

Je foute ram springt er gelijk uit >:)

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Verwijderd

Op mijn geheugen zat een stickertje met daarop de voltage.

Verwijderd

Topicstarter
Na een dag gerotzooid te hebben met het geheugen ben ik geen stap verder gekomen. Ik heb allerlei memory test progjes er overheen gehaald maar allebei de repen zijn 100% in goede staat. Ik denk dus gewoon dat de combinatie van deze 2 repen op dit moederboard gewoon niet wil. Dus ja. als iemand anders nog suggesties heeft, zijn die hardstikke welkom.

Oh ja...ik ontdekte net een uurtje geleden wanneer mijn proc. gedurende een paar seconden op 100% draait dat 9 van de 10 keer een vastloper krijgt. Dus ja...wie weet geeft dit weer iets anders aan.

Verwijderd

Echt, ik dacht dat het aan mij lag (of aan m'n Comprak).
In m'n oude bakkie met 64mb 66mhz geheugen, 64 mb 100mhz bijgeprikt, (waarschijnlijk te duur) gekocht bij een Comprak dealer.
Memory wordt netjes gevonden bij booten.
Win98se starten en klapt snoeihard op ZWART!
Bootlog mee laten lopen, stopt bij enumarating PCI-BUS.....
In Veilige modus werkt Win98se wel ?????
Sandra laten kijken en zij vindt netjes 128 Mb; 64Mb Single bank (org.geheugen) en 64Mb dual bank (nieuw geheugen). Zou het hieraan liggen???

Overigens. Elke reepje afzonderlijk werkt prima.

Ik zal straks even terug naar verkoper, kijken of ik m'n centjes terugkrijg.

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 13:52

afterburn

No more...

Als de timing verschillend is, dan draait bij sommige mobos het geheugen OF op de timing van mod 1 OF op de timing van mod 2. Zolang dit de traagste is, is het meestal geen probleem, maar andersom crash'd het ongeherroepelijk.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• Skeleton353
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2020

Skeleton353

Ik herken mezelf niet meer ...

Volgens mij heeft die verkoper je een pc100 reepje verkocht in plaats van een 133 Mhz latje.
Als je dan in je bios instelt dat alles aan 133 Mhz moet draaien dan crasht hij waarschijnlijk. Probeer eens alles op 100 Mhz te zetten (bios), en kijk wat hij dan doet.

Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)

Verwijderd

ff heen-en-weer-en tussen kassa en Tech.dienst, maar ik heb m'n centjes terug.
Ik denk dat ik maar eens naar een goedkoop moduletje van 128Mb/100Mhz (ipv de 64Mb/66Mhz) ga zoeken bij PriceWatch.
(Een 64Mb/66Mhz was wel te bestellen, maar voor ong. 350,-, dacht 't niet)

Verwijderd

Topicstarter
Na ja...ik heb inmiddels een koper gevonden voor dit nieuwe reepje geheugen, met dat geld ga ik weer een reepje kopen bij de winkel waar ik mijn eerste reepje vandaan had, dan zijn ze in ieder geval hetzelfde. En in principe zouden ze het gewoon moeten doen. Maar goed...best wel raar, afzonderlijk werken ze perfect en samen crasht de pc. Maar goed...zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat het ene geheugen double-sided is en de andere niet? Ik zie namelijk bij mijn nieuwe geheugen aan beide kanten chips zitten.
Pagina: 1