UPC Arris modem snelheid en duplex

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-06 22:00
Ik heb bij upc het fiberpower 30 abbo besteld. Gisteren heb ik mijn modem (arris touchstone TM602b) binnengekregen een aangesloten.

De situatie is als volgt,
De kabel komt in de huiskamer binnen, wordt in de splitter verdeeld in radio, tv en internet. Het modem is aangesloten op de splitter, met een bijgeleverde coaxkabel van 1 meter. Vanuit de modem loopt een UTP kabel (25m cat5e) naar de pc die op de tweede verdieping staat.

Het probleem is dat de pc (ubuntu 9.10) geen ip-adres van de modem krijgt. In de syslog krijg ik meldingen van een speed/duplex mismatch. Als ik de netwerkkaart (m.b.v. mii-tool) forceer om 10baseT-FD te gebruiken kan er wel verbinding gemaakt worden met het modem. Echter de verbinding is dan tergend langzaam. ( < 0,5mbps)
Ik heb ook andere modi geprobeerd nl. 10baseT-HD, 100baseTx-FD en 100baseTx-HD, alleen de eerste van deze modi werkt, maar dan weer zeer langzaam.

Ik heb vervolgens de modem rechtstreeks aangesloten op mijn laptop, met de meegeleverde UTP kabel van 15m (cat5e). Dit werk goed, ook op volle snelheid.

Daarna heb ik mijn laptop op de pc aangesloten met die kabel van 25m. Dit werkt ook, ik kan data versturen met 12,5 MB/s via ftp.

Mijn vermoeden is dat het aan de netwerkkabel ligt, deze heb ik zelf aangelegd en ik heb zelf de stekkertjes eraan gezet.

Kan een probleem met de kabel een verklaring zijn voor deze problemen, zoja wat zou er aan de hand kunnen zijn? Zou het helpen als ik stekkerjes opnieuw aan de kabel zet, maar dan in cross-over?

Het liefste zou ik mijn modem in 100baseTx-FD forceren, maar tot zover ik weet kan dat niet.

Alle verbindingen die ik boven beschreven heb zijn rechtstreeks, er zitten dus geen routers/switches tussen.
Specificaties van mijn modem zijn hier te vinden.
http://www.arrisi.com/pro.../listers/index.asp?id=420

[ Voor 12% gewijzigd door Convo op 07-03-2010 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die kabel zou gaar kunnen zijn, maar ik mis even iets anders: als je een ander apparaat op een kabelmodem wilt aansluiten, moet je dat ding altijd tussendoor resetten. Heb je dat wel gedaan? Zo niet, probeer dat eens :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:19

DukeBox

loves wheat smoothies

Hoe heb je de stekkers geknepen ? Wel de juiste volgorde ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-06 22:00
Ja, ik heb het modem gereset :z

Ik heb het probleem gevonden... het was een hele domme fout.

UTP staat nl. voor unshielded TWISTED pair. 3x raden waar het fout ging.
Ik had aan beide kanten van de kabel de groen-witte en de blauw-witte draad verwisseld. Dit kwam doordat ik de kleuren moeilijk kon zien bij de meegeleverde kabel, die ik dus als voorbeeld gebruikte. (had ik dus niet moeten doen)

Toen ik daarachter kwam dacht ik: ach, wat maakt het uit, zolang de volgorde aan beide kanten maar hetzelfde is. Maarja, op die manier help je het hele principe van twisted pair om zeep. Ik denk dat dit de reden is dat de modem zijn snelheid op 10Mb zette. Ik vind het nog wel vreemd dat ik toch de volle snelheid had kunnen halen met de directe verbinding tussen twee pc's.

Maarja, het probleem is nu dus opgelost.