Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is het maken van software voor een DDoS aanval illigaal

Pagina: 1
Acties:

• R1cardo01
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Probleemstelling: Jou opdrachtgever is erachter gekomen dat een werknemer, een programmeur, in zijn vrije tijd software maakt waarmee botnetwerken kunnen worden opgezet om een DDoS- aanvallen uit te voeren. Aan jou wordt gevraagd of de productie van dergelijke software verboden is.

Is voor mijn opleiding (vak security), maar ik kom er niet uit. Weet iemand hoe dit zit volgens de wetgeving (liefst met wetsartikel erbij)

Natuurlijk is een DDoS aanval uitvoeren niet legaal, maar de productie van de software weet ik niet. Kan iemand mij helpen hierbij?

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 23:26

rg-mohwa

Phoe Hé

het lijkt me wel legaal. Je zou het namelijk kunnen gebruiken voor testen van het een of ander.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Het maken van die software is niet illegaal, het zou gebruikt kunnen worden om in opdracht de beveiliging van een netwerk of een server te testen. Dit zou mogelijk wel een conflict met het contract tussen collega en werkgever kunnen opleveren (concurrentiebeding, werk voor derden etc.).
Een andere mogelijkheid is een studieopdracht.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
Het is niet gelijk strafbaar, alleen als de "software developer" van te voren al weet dat zijn software voor mindere legale doelen word gebruikt.
Titel V. Deelneming aan strafbare feiten
Artikel 48

Als medeplichtigen van een misdrijf worden gestraft:

1*.
zij die opzettelijk behulpzaam zijn bij het plegen van het misdrijf;
2*.
zij die opzettelijk gelegenheid, middelen of inlichtingen verschaffen tot het plegen van het misdrijf.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Drie links voor je als je 'echt' advies wilt (maar niets ten koste van de anderen die hun mening al gegeven hebben):

juridischevraag@security.nl

http://security.nl/tag/juridische%20vraag

http://security.nl/artike...ens_werk_aangeklaagd.html komt in de buurt van je probleem, maar is net iets anders in de details.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Uit mijn hoofd kan ik zo geen artikel noemen, maar loop even recente (laatste 5 a 10 jaar) rechtzaken rond P2P software eens na en check dan www.wetten.nl voor de precieze teksten waar men naar verwijst. Da's natuurlijk pas 1 kant van de zaak, namelijk in welke mate softwareleveranciers/makers verantwoordelijk zijn voor wat er met de software gebeurt. Maar is zwart/wit gesteld (aub hier geen discussie over) vergelijkbaar: software die als belangrijkste doel heeft 'foute dingen' te doen :)

Heel kort door de bocht over medeplichtigheid: Wetboek van Strafrecht art 47 (art48 is al gequote)
1. Als daders van een strafbaar feit worden gestraft:
* zij die het feit plegen, doen plegen of medeplegen;
* zij die door giften, beloften, misbruik van gezag, geweld, bedreiging, of misleiding of door het verschaffen van gelegenheid, middelen of inlichtingen het feit opzettelijk uitlokken.

2. Ten aanzien van de laatsten komen alleen die handelingen in aanmerking die zij opzettelijk hebben uitgelokt, benevens hun gevolgen.
Maar ik zou er dus wat Europese of Nederlandse jurisprudentie bij zoeken.

Edit: zeg ik erg traag. Al betekent imho niet dat als een ander forum ook het onderwep kan behandelen, we hier niet ook een mening kunnen vormen (o.v.v. de juiste jurisprudentie :P )

[ Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 07-03-2010 15:06 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
djexplo schreef op zondag 07 maart 2010 @ 14:58:
Het is niet gelijk strafbaar, alleen als de "software developer" van te voren al weet dat zijn software voor mindere legale doelen word gebruikt.

[...]
Tjonge jonge, direct een wetsartikel erbij halen... waarom zo zwart/wit? Er spelen hier overduidelijk 2 vragen en dat zijn óf dergelijke software legaal is en of de werkgever überhaupt bevoegd is om de werknemer erop aan te spreken. Dat laatste is zeker niet het geval daar de werknemer dit volledig in vrije tijd en met eigen resources doet, hierbij ga ik er gemakshalve vanuit dat de werknemer niet in overheidsdienst is en dat hij privé ook geen gebruik maakt van bedrijfsresources maar alles in eigen beheer doet.
Blijft de vraag over of de software geproduceerd mag worden en daarvan is geen enkele wet op van toepassing dat dit niet zou mogen gebeuren. De ontwikkelaar zou, indien hij de software bewust schrijft met het doel dat deze software misbruik eenvoudiger maakt, wel aansprakelijk gehouden kunnen worden. Maar daarvoor moet het doel wel duidelijk omschreven zijn. Er is meer software die dezelfde mogelijkheden biedt maar voor een ander doel geschreven is.

• R1cardo01
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wauw hier helpen jullie me echt heel veel verder mee! Bedankt allemaal!

Verwijderd

Het lijkt me lastig om dat direct strafbaar te stellen eigenlijk. Je kunt een ping-commando ook zo formuleren dat het ddos-achtige eigenschappen krijgt. Maakt dat de makers van het OS strafbaar??

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

djexplo schreef op zondag 07 maart 2010 @ 14:58:

[...]
Dan zou nmap, metasploit, nessus, nikto etc ook illegaal zijn?

Nmap is in duitsland illegaal, maar verder afaik nergens.

Vergelijk het eens met keukenmessen, bijlen of kettingzagen: ook prima als wapen te gebruiken maar an sich niet illegaal en voor iedereen verkrijgbaar.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een keukenmes mag best in je keukenla liggen, maar een werpmes of (grote) stiletto is verboden. Zoekmachines zoals Google mogen best in NL actief zijn (ook al zijn er ook warez-hits), zoekmachines die zich heel expliciet alleen richten op warez blijkbaar niet (zie TPB).

nmap is een tool dat nuttig wordt gebruikt, een tool dat expliciet en alleen is bedoeld voor het opzetten van botnetwerken tbv DDoS'en is dat, imho en ianal, niet.

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 07-03-2010 16:00 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uiteraard, maar ook voor botnetwerk-tools weet ik goede doelen.
SURFnet dat daarmee experimenteert om zo hun beveiliging en detectie te verbeteren, waardoor het equivalent wordt aan een reguliere audit-tool zoals nmap.

Waar ligt dan die grens ergens? Met nmap -A kun je aardig wat schade toebrengen, en metasploit zou ik dan ook wel met een stiletto willen vergelijken.

Het probleem is dat een stiletto duidelijk definieerbaar is (x cm max, blad mag zoveel zijn), en software niet.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

F_J_K schreef op zondag 07 maart 2010 @ 15:59:
Een keukenmes mag best in je keukenla liggen, maar een werpmes of (grote) stiletto is verboden.
De wet verbiedt het je een wapen voorhanden te hebben. Dat hele grote broodmes in je la is prima, maar als je gaat stappen met datzelfde broodmes in je binnenzak valt het opeens onder de Wet Wapens en Munitie. Je mag tienduizend kilo ammoniumnitraat in de schuur hebben liggen, maar als het met diesel gemengd in een vat achterin je busje staat heb je een heleboel uit te leggen. (anfo)

Je mag nmap op je harddisk hebben staan, maar je mag het niet gebruiken om in te breken op de mailserver van het koninklijk huis.

Doordat veel dingen meer dan precies één mogelijke toepassing hebben telt je (kennelijke) intentie ook mee voor de rechter.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
F_J_K schreef op zondag 07 maart 2010 @ 15:59:
Een keukenmes mag best in je keukenla liggen, maar een werpmes of (grote) stiletto is verboden.
Het ontwerpen van stiletto's daarentegen (op papier) zal niet verboden zijn... Het lijkt me voor deze casus dan ook relevant of deze software alleen gemaakt wordt, of ook verspreid. In het laatste geval zal medeplichtigheid eerder een probleem zijn.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dit is zeker een grijs gebied, want als je in de Pentest branch zit, kan je eigen software gebruiken, omdat het veliger is.
Immers je beheerd het zelf, dus je kan het ook zo deleten.
Ze doen alleen kwaad, als jij het wilt. Een bot maken lijkt mij probleem. Er is wel is als (poging tot/ op voorbedachte rade) van fraude plegen?
Tevens is een bot plat gezien, het op afstand besturen van de computer. Dus je kan het zien als een RAT maar dat geeft niet weer of dat het goedaardig of kwaadaardig is. En het uitvoeren van een DDOS, is ook breed te zoeken. Want immers als ik 5000 systemen beheer via mijn "bot" dan kan ik die ook allemaal even een ping laten testen of een http get laten testen op een site... dat die site het niet trekt... dat wist ik niet.
Het is denk ik niet strafbaar, en geen rede tot ontslag... maar het kan wel het bedrijf schade aan brengen.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Rare hypothetische vraag die misschien voor rechters in opleiding interessant is.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
Soldaatje schreef op zondag 07 maart 2010 @ 18:01:
Rare hypothetische vraag die misschien voor rechters in opleiding interessant is.
Een rechter in opleiding zal dan ook waarschijnlijk op zoek gaan naar vergelijkbare zaken in het verleden, de oordelen van die rechters geven vaak aan hoe de algemeene wetten op zo iets specefieks toegepast worden.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Pagina: 1