Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schade aan bumper, mogelijke dader aanspreken of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Bonkdoos
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-11 17:02
Ik woon in een boort waar aan beide kanten van de straat kan worden (file)geparkeerd. Ik let altijd op dat de auto's voor en achter mij voldoende ruimte hebben om makkelijk uit hun vak te komen. Ik ben zeer zuinig op mijn eigen auto en hij was helemaal gaaf, maar daar kwam vrijdag helaas verandering in: iemand heeft, hoogstwaarschijnlijk tijdens het uitparkeren, mijn linker achterbumper beschadigd. Het resultaat: 2 flinke keassen door de lak (meegespoten bumper) en een wat minder zichtbare 'veeg'. Dit alles omgeven door flink wat 'bumperstof'.
Ik weet bijna zeker dat de schade is veroorzaakt door het busje wat achter mij stond de vorige avond. Die parkeert hier vaker, dus ben ik gisteren eens wezen kijken. En ja hoor, inderdaad wat mooie krassen rechtsvoor. Nu is dit een type 'bouwvakkersbusje', met rondom al wat meer beschadigingen. met niet-meegespoten witgrijze bumpers. Dat verklaart waarschijnlijk ook de 'stof' op mijn bumper. To the point: ik ken de eigenaar van dat busje totaal niet, maar op de zijkantstaat een bedrijfsnaam. Ik vroeg me af wat in deze situatie handig is om te doen:

1) bedrijf bellen en zo eigenaar opsporen -> praatje mee maken, en op vriendelijke manier vragen of hij (zij) per ongeluk mijn auto heeft geraakt tijdens het uitparkeren. Ik weet dat ik niks kan bewijzen en dat het antwoord hoogstwaarschijnlijk 'nee' zal zijn. En misschien piss ik diegene ook nogal off zeg maar waardoor mijn auto nog meer beschadigd zou kunnen worden.
2) De schade claimen bij mijn verzekering. Al heb ik wel flink wat schadevrije jaren opgebouwd. Wel met no-claimbeschermer (mag 1 schade per jaar claimen zonder terug te vallen in no-claim korting), maar dan verlies ik ze alsnog bij beëindiging van de polis. Verder vind ik de schade ook wat te klein om hem te claimen, en misschien krijg ik dit jaar wel nog een schade en dan heb ik mijn ene claim per jaar al 'verspeeld'.
3) Zelf repareren mbv lakstift. Is dit goed te doen? De kras is wel door mijn rode lak heen, ik heb nu 2 witte krassen op de bumper zeg maar.

Graag zou ik van jullie willen weten wat je zou doen, met name of je de confrontatie aan zou gaan of niet, en zoja, hoe. Alvast bedankt.

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Gewoon opletten hoe laat dat busje meestal ongeveer komt en dus die persoon aanspreken? of een briefje onder de ruitenwisser?

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:26

-tom-562

Oliesjeik

Gewoon aanspreken? Lijkt me niet meer dan logisch

Vaak bu'j te bang!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Ik zou gewoon het bedrijf bellen en het verhaal uitleggen. Daarnaast ook even zeggen dat
het busje op het moment van bellen weer op dezelfde plek geparkeerd staat, kan zijn dat
ze dan de bestuurder even bellen en je even 'in person' met diegene kunt spreken.

Voor alle zekerheid echter éérst even een foto maken van jouw schade, en de schade op zijn
bumper. Beste is dan de schade even te fotograferen op ooghoogte, even door de knieën dus.
Als jouw rode lak van je bumper is geschraapt, moet het wel ergens op zijn bumper zitten..

[ Voor 10% gewijzigd door Sinner op 07-03-2010 14:43 ]

• Bonkdoos
-tom-562 schreef op zondag 07 maart 2010 @ 14:38:
Gewoon aanspreken? Lijkt me niet meer dan logisch
Nou, de mensen die anderen laten zitten met schade lijken me over het algemeen nou niet de personen om zomaar achteraf toch nog toe te geven. Hoe het gesprek zo te beginnen / draaien dat de kans hierop toch het grootst is, zonder intimiderend over te komen?

[ Voor 24% gewijzigd door Bonkdoos op 07-03-2010 15:21 ]

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 21:24

JdM

Humbled

Ik denk dat de kans op een goed begin van een gesprek het grootst is (bouwvakkersbusje of niet) door er eerst eens vanuit te gaan dat degene die je aanspreekt niet schuldig is.
Iemand aanspreken met in je zak een zeer redelijke verdenking verandert altijd je manier van aanspreken, want hoe reageer je dan vervolgens als degene zegt dat ie het niet gedaan heeft? Loop je dan rustig weg en zeg je "Oké, sorry dat ik jou ervan verdacht heb" of wordt het meer "Nou, dat is volgens mij wel zo want....." In het tweede geval wordt het een discussie, in het eerste geval is er niets aan de hand en zul je verder moeten zoeken.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:40

DropjesLover

Dit dus ->

Eerst even fotootjes maken van jouw schade en de schade op het busje, die overeen komt met jouw schade.

Dat aan de eigenaar voor leggen, met een schadeformulier bij je.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb ooit ook iets soortgelijks meegemaakt. Om duidelijkheid te krijgen ben ik eventjes met een rolmaat vanaf de grond de schade aan mijn eigen auto gaan meten en toen hetzelfde bij de toen nog vermoedelijke dader die later ook de schade bleek te hebben veroorzaakt.

Overigens kun je bij veel verzekeringen de schade claimen en binnen een bepaalde termijn weer intrekken.

ARME AOW’er

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:11
Is het waarborgfonds misschien een 4e optie? Dan moet je wel getuigen hebben, het liefst mensen die het live hebben zien gebeuren maar twee getuigen die kunnen verklaren dat jij je auto daar onbeschadigd hebt geparkeerd + een schade die duidelijk door een motorvoertuig veroorzaakt is is volgens mij genoeg.

Daar is wel een eigen risico van €250 aan gebonden. Relatief veel gezien de lichte schade.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Bonkdoos
Guardian Angel schreef op zondag 07 maart 2010 @ 15:27:
Ik heb ooit ook iets soortgelijks meegemaakt. Om duidelijkheid te krijgen ben ik eventjes met een rolmaat vanaf de grond de schade aan mijn eigen auto gaan meten en toen hetzelfde bij de toen nog vermoedelijke dader die later ook de schade bleek te hebben veroorzaakt.

Overigens kun je bij veel verzekeringen de schade claimen en binnen een bepaalde termijn weer intrekken.
Ik heb het net even nagemeten, en de afstand komt inderdaad overeen.
Wat bedoel je met je claim weer intrekken? Dat ik dus nu de bumperschade nu zou kunnen claimen en als ik een grote klapper maak dit jaar, de bumperschade weer terugbetaal aan de verzekering en de grote klapper 'met bonusbeschermer' claim?
Xander schreef op zondag 07 maart 2010 @ 20:00:
Is het waarborgfonds misschien een 4e optie? Dan moet je wel getuigen hebben, het liefst mensen die het live hebben zien gebeuren maar twee getuigen die kunnen verklaren dat jij je auto daar onbeschadigd hebt geparkeerd + een schade die duidelijk door een motorvoertuig veroorzaakt is is volgens mij genoeg.

Daar is wel een eigen risico van €250 aan gebonden. Relatief veel gezien de lichte schade.
Oh, ik wist niet dat er een eigen risico aan verbonden was. Die optie valt dan zeker af gezien ik de schade hooguit met een lakstift o.i.d. zou repareren.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Bonkdoos schreef op zondag 07 maart 2010 @ 20:16:
[...]
Ik heb het net even nagemeten, en de afstand komt inderdaad overeen.
Wat bedoel je met je claim weer intrekken? Dat ik dus nu de bumperschade nu zou kunnen claimen en als ik een grote klapper maak dit jaar, de bumperschade weer terugbetaal aan de verzekering en de grote klapper 'met bonusbeschermer' claim?
Ja, inderdaad. Dit staat dan in de voorwaarde.

ARME AOW’er

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Bonkdoos schreef op zondag 07 maart 2010 @ 20:16:
[...]

Oh, ik wist niet dat er een eigen risico aan verbonden was. Die optie valt dan zeker af gezien ik de schade hooguit met een lakstift o.i.d. zou repareren.
Waarom valt die optie af dan? Je krijgt de schade aan je auto min het eigen risico uitgekeerd. Je kunt dan zelf besluiten of je het professioneel laat repareren, of dat je een lakstift pakt. Je hoeft het niet perse te laten repareren, de schade wordt getaxeerd en dat betalen ze uit.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Bonkdoos
Vanmiddag dan eindelijk via het bedrijf in contact gekomen met de bestuurder, ben na het werk even bij hem langs geweest Was een erg vriendelijke en behulpzame kerel en we zijn na een nadere inspectie (krassen op zijn bumper bleken o.a. donkergroen) tot de conclusie gekomen dat hij niet de veroorzaker is van de schade. Hij wist ook verder van niks en zei dat hij een veroorzaakte schade wel zou melden, temeer omdat de bus toch via 'de zaak' is verzekerd, zonder eigen risico.

Al met al wel jammer voor mij, maar het gesprek was een hele opluchting. Ik kijk nu totaal anders tegen de eerst o zo gevreesde bestuurder van 'het busje' aan.

Het waarborgfonds gaat niet werken denk ik, ik heb maar één getuige (vriendin, misschien zou die getuigenis zelfs worden afgewezen) en de schade is denk ik ook wat te klein om hier de hele cyclus (aangifte, geetuigenissen, taxatie, administratieve afhandeling) voor op te starten.

Dus binnenkort maar een lakstift kopen. Ik neem aan dat ik dat het beste bij de dealer kan doen ivm kleurcode? Iemand nog tips? ;)

Alvast bedankt!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:53

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb mijn wagen wel eens uitgeleend aan iemand die in de binnenstad woonde en die had 'm niet zo strategisch geparkeerd. Het gevolg was dat iemand met een sleutel langs het portier is gelopen. Ik zat met die krassen in een soortgelijke situatie. Een reguliere reparatie was veel te duur. En ik had niet de behoefte om mijn no-claim beschermer aan te spreken.

Ik ben ik contact gekomen met een bedrijfje die het een en ander heeft gerepareerd:
http://www.kbkb.nl/

De krassen zijn nagenoeg onzichtbaar weggewerkt en ik was maar 25 euro kwijt. In het verleden heb ik ooit met een lakstift zitten kloten, maar daar wordt het nooit mooier op. De lak ligt er al gauw als een slak bovenop en je krijgt het nooit egaal.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:26

-tom-562

Oliesjeik

Als je de exacte kleurcode weet (staat vaak ergens op het plaatje waar ook je chassisnummer staat etc, op het schutbord meestal), kan je bij Motip (dealer) ook een lakstift (of spuitbus) kopen.

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1