AMD X3 vs Pentium Dual-Core

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-09 18:29

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Hoi,

Ik ben bezig met een mini-ITX systeempje en heb nu 2 bijna gelijke systemen samengesteld met de volgende CPUs:

AMD Phenom X3 (2.5Ghz)
Pentium Dual-Core (2.8Ghz)

I.v.m. het moederbord is de AMD variant is 70 euro duurder dan de Intel variant. Is dit verschil het waard? Het systeem heeft de HD 4850 GPU, en wordt voornamelijk voor low-end games gebruikt.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:23
Als je alleen maar low-end games speelt is zo'n videokaart eigenlijk zonde. Mocht je de kaart nog _niet_ hebben aangeschaft, overweeg dan een goedkopere uit de HD5000 serie (HD 5570 of HD 5650) Of eentje uit de HD 46xx serie.

Is het AMD systeem de meerprijs waard? Dat ligt er maar net aan wat je er mee gaat doen. Als je veel dingen tegelijk gaat doen dan heeft de Phenom een voordeel. Gebruik je weinig programma's tegelijk, dan kun je net zo goed voor de Pentium gaan. Kijk ook eens naar wat je upgrade mogelijkheden zijn.

Volgens mij presteerd de Phenom X3 beter dan de Pentium Dual Core en heeft ie ook een extra core aan boord.

Edit; Ik bedenk me net, als het echt low-end games zijn, kun je dan ook niet uit de voeten met een geïntegreerde videochip van ATi?

[ Voor 9% gewijzigd door NitroX infinity op 07-03-2010 13:16 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Met low-end games bedoel ik dat ik niet ga proberen om op hoge resoluties alles op high te zetten en dan nog 60+ fps verwacht, maar ik zou wel graag willen voldoen aan de mininumsysteemeisen van een beetje moderne games. Dat is dan ook vrijwel het enige wat ik zal doen met dit systeem, dus een relatief goede graka lijkt me wel op zijn plaats (echter moet hij wel koel kunnen blijven omdat ik het in een krap kastje ga bouwen).

Wat ik me eigenlijk afvraag, is de Pentium dual-core (45nm) eigenlijk wel modern? Ik heb al jaren geen nieuwe computer gebouwd dus ik heb me er de laatste tijd ook niet heel erg mee bezig gehouden, maar als ik aan Pentium denk dan zit ik al 5 jaar terug, of heeft Intel het Pentium merk nieuw leven ingeblazen?

Het voordeel van de AMD cpu is dat het een moderner socket is en dus ik het eventueel zou kunnen upgraden, en de TDP van 45W. Ik vraag me alleen af of de prestaties van deze CPU uberhaubt beter zijn dan de Pentium, en hoeveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 17:55
Maar je neemt een AMD Phenom X3? Dat is er 1 uit de vorige generatie, die zou ik sowieso laten zitten... Kijk eens naar de Phenom II X2. Die is in games zeker sneller dan een Pentium Dual Core.

Is de Pentuim Dual Core trouwens de E6300?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
StefanvanGelder schreef op zondag 07 maart 2010 @ 14:02:
Maar je neemt een AMD Phenom X3? Dat is er 1 uit de vorige generatie, die zou ik sowieso laten zitten... Kijk eens naar de Phenom II X2. Die is in games zeker sneller dan een Pentium Dual Core.

Is de Pentuim Dual Core trouwens de E6300?
Sorry, het gaat om de AMD Phenom II X3 705E. De Pentium is inderdaad de E6300. Ik zie net dat ik me vergist heb in de TDP van de AMD, die is ook 65W. Het gaat dus nu echt om het prestatieverschil tussen de CPUs.

[ Voor 13% gewijzigd door Jeroen op 07-03-2010 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op oog van de toekomst zal ik voor die amd x3 gaan .

trouwens welke moederbord heb je gekozen voor de amd?
Dat een amd 70euro duurder is dan heb je wel een erg luxe bord gekozen versus een budget bord voor de intel variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er geen reden is om de modelnummers van de onderdelen geheim te houden is het misschien een idee om wat meer informatie te geven zodat gerichtere adviezen mogelijk zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Het zijn mini-ITX bordjes, waarvan het aanbod waar ook een PCI-e slot op zit beperkt is. Het AM2+ bordje is 30 euro duurder dan het 775 bordje (en is inderdaad wel luxer) en bovendien moeten daar SODIMMs in.

Ik heb besloten de keuze voor AMD te maken, ook omdat het bordje (J&W) een goede review heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ge64 schreef op zondag 07 maart 2010 @ 15:05:
Het zijn mini-ITX bordjes, waarvan het aanbod waar ook een PCI-e slot op zit beperkt is. Het AM2+ bordje is 30 euro duurder dan het 775 bordje (en is inderdaad wel luxer) en bovendien moeten daar SODIMMs in.

Ik heb besloten de keuze voor AMD te maken, ook omdat het bordje (J&W) een goede review heeft.
Ik heb toevallig afgelopen weekend ook een J&W minix boardje in elkaar gezet met een Phenon X3, ik had alleen het probleem dat dat boardje geen 4Gb (2*2Gb Kingstond ddr2 800) slikte, wel 1* 2Gb. Voor de rest loopt het boardje perfect, heb jij nog soortgelijke problemen gehad bij de installatie? Ik heb nog wat aan de voltages voor de SOdimms gesleuteld maar dat hielp niet veel. Ik heb Win7 overigens geinstalleerd op een Intel 40Gb SSD, loopt als een speer zo'n SSD.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2010 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat J&W bordje is wel leuk (als je die 780G bedoelt in elk geval).
Maar voor dat geld zijn er leukere alternatieven. De DFI P55 bijvoorbeeld met een core i5 of core i3 erin. Kost je nagenoeg hetzelfde en is zo'n beetje het nieuwste dat je kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terw_Dan schreef op maandag 08 maart 2010 @ 08:30:
Dat J&W bordje is wel leuk (als je die 780G bedoelt in elk geval).
Maar voor dat geld zijn er leukere alternatieven. De DFI P55 bijvoorbeeld met een core i5 of core i3 erin. Kost je nagenoeg hetzelfde en is zo'n beetje het nieuwste dat je kunt vinden.
Nee dit boardje heeft een 785G chipset, ATI 4200. ook het nieuwste dat je kunt vinden samen met een X3 is het een erg leuke en zuinige en krachtige combinatie. Die X3 is alleen wat overkill voor een HTPC dus die ga ik in naar mijn werkPC verhuizen en ga hierin een X2 5050e stoppen (45max TDP)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2010 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Core i3 is nog zuiniger en nog krachtiger...

Moet ik eerlijk bekennen als AMD fanboy :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiRiVi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-01-2021

PiRiVi

TRX FTW

AMD Phenom X3 (2.5Ghz)

lijkt mij een toekomstvaste keus, je hebt een extra core....
De eisen die internet en games aan de hardware stellen worden toch steeds hoger...
Plus: De meerprijs is niet groot...

Daarnaast is AMD met zijn processoren meer voor games vind ik dan Intel, maar daarover zijn de meningen verdeeld hoor...

:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PiRiVi schreef op maandag 08 maart 2010 @ 09:23:
AMD Phenom X3 (2.5Ghz)

lijkt mij een toekomstvaste keus, je hebt een extra core....
De eisen die internet en games aan de hardware stellen worden toch steeds hoger...
Plus: De meerprijs is niet groot...

Daarnaast is AMD met zijn processoren meer voor games vind ik dan Intel, maar daarover zijn de meningen verdeeld hoor...
Klopt wel maar voor een HTPC heb je die 3e core niet nodig en ik heb een erg kleine behuizing voor dit boardje en wil zo min mogelijk warmte generatie, vandaar liever een 45TDP proc, niet dat hij ooit 100% langduring onder full load zal draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je m kan vinden ergens is dit de laatste incarnatie van mini-ITX power:
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3753

Icm een i3, daarbij zou ik de VGA laten vallen en genoegen nemen met iets minder fps, daar tegenover staat dan meer stilte, minder energieverbruik en mogelijk een kleinere behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 10:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

Niet helemaal vergelijkbaar, maar
Ik heb ook een ati 4850 en had tot vorig jaar een amd x2 5600 (2x2.8 Ghz)
Die is vorige zomer vervangen voor een amd x3 720

En hoewel het verchil niet echt dramatisch is, kon ik het in enkele spellen toch merken.
Nu ben ik voornamelijk SupCcom(2) en Modern Warfare 2 aan het spelen (op 1680*1050) en dat loopt prima, al weet ik natuurlijk niet hoe dat op die X2 zou hebben gelopen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een 45nm pentium is niet oud, dat is gewoon een core 2 met de naam pentium omdat dat beter verkoopt :) (tenminste, als je doelt op de E6300 en zijn vriendjes, pentium D moet je niet meer kopen :+)

Een pentium dualcore is eerder te vergelijken met een athlon II x3 (misschien zelfs x2), is dat geen optie? Qua prijs ook wat beter vergelijkbaar, een CPU van 60,-.

De i3 is zeker goed, maar ik vind hem wel duur hoor... net als de phenom II x3's trouwens, dan doen de x4's het beter.

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 08-03-2010 10:47 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
De Phenom II is inderdaad wel lichtelijk af te raden voor wat je wil. Ik zou zelf ook kijken naar een
AMD Athlon II X2 235e, AMD Athlon II X3 400E of AMD Athlon II X4 600E. Maar dan nog, de Core i3 blijft zuiniger en is ook sneller dan de zuinige varianten van AMD.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefanovic45 op 08-03-2010 10:55 ]

Pagina: 1