[DVD] wat te doen bij een dvd diepe krassen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Ik heb sinds een jaar Microsoft Flight Simulator X, deze had ik weinig gebruikt en ik wilde hem laatst weer installeren, maar toen bleek dat sommige bestanden onleesbaar waren door een aantal diepe krassen.

Ik heb al meerdere malen geprobeerd om hem op te poetsen (gewoon met een lensdoek) en ook al met tandpasta (werd op internet eens een keer aangerade) maar het werkte voor meter.

Na wat rondzoeken op internet kwam ik een aantal methodes tegen die misschien zouden helpen: speciale tubus met krassenverwijderaar voor dvd's en cd's, koperpoets en dan zouden er ook nog winkels zijn die ze voor je oppoetsen.

Ik heb geen idee of deze methodes werken, omdat het een aantal diepe krassen zijn en omdat er bestanden niet leesbaar zijn.

Deze discussie is al eens in een aantal andere topics geweest, maar hieruit kon ik niks nuttigs halen.

Dus wat is de bete manier om (onherstelbare?) diepe krassen te verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit de website van de advertentie onder de topicstart:

Begin van de gekopieerde tekst:
Bijna alle krassen zijn te repareren. U kunt zelf een simpele test uitvoeren. Houdt de disc tegen een lichtbron, bijvoorbeeld een lamp. Als licht door de disc heen schijnt op de plaats van de kras, dan is sprake van een bovenkant beschadiging. In dat geval is de reflectieve laag van de disc fysiek beschadigd en kan de disc niet gerepareerd worden. Het heeft dan ook geen zin een reparatieorder door te geven en de disc naar noscratch.nl te sturen.
Einde van de geplakte tekst.

De standaardversie van Microsoft Flight Simulator X kost 27 euro volgens vergelijken.nl. En 25,76 euro volgens de Pricewatch. Dus alleen reparatiekosten tot 15 euro lijken aantrekkelijk. En dan is het nog de vraag of de bestanden helemaal gerepareerd zijn. Een nieuwe dvd geeft waarschijnlijk meer zekerheid dat er een heel programma beschikbaar is.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:49

DOV

Volgens mij mag je nu ook legaal een "kopie" downloaden want je heb het origineel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
DOV schreef op zondag 07 maart 2010 @ 12:30:
Volgens mij mag je nu ook legaal een "kopie" downloaden want je heb het origineel wel.
Ik heb ook al naar online kopies gekeken, maar ik kwam alleen op de demo versie uit en om nou 16GB te downloaden lijkt me een beetje te veel.

@ tew

Als ik hem tegen een lamp in hou zie ik het etiket er toch helemaal doorheen en om hem nou op te sturen. dan ben ik al 15 a 20 euro kwijt aan de reparatie en dan nog porto heen en terug. dan kijk ik liever eerst bij de plaatselijke winkels wat ze zoal voor spul verkopen. En anders kan ik altijd nog een andere kopen, maar dan wordt het waarschijnlijk niet opnieuw de standaard, maar de deluxe. En op de rpicewatch had ik ook al gekeken, voor hoeveel je die dingen op internet + porto kunt kopen anders kan ik hem gewoon bij een winkel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:04

Saven

Administrator

DOV schreef op zondag 07 maart 2010 @ 12:30:
Nope, mag officieel niet ;)

Volgende keer wat zuiniger zijn op je spullen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:43
Microsoft bellen en vragen of je hem mag downlaoden en dan activeren met je eigen code, daar doen ze helemaal niet moeilijk mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

photofreak schreef op zondag 07 maart 2010 @ 12:38:
[...]

Ik heb ook al naar online kopies gekeken, maar ik kwam alleen op de demo versie uit en om nou 16GB te downloaden lijkt me een beetje te veel.
16 gig?

op een dual layer dvd past net de helft 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

photofreak schreef op zondag 07 maart 2010 @ 12:38:
[...]
(...)
Een link?

De demoversie op de website van microsoft is in het Engels 817MB.

16 GB ophalen duurt naar schatting 6 uur.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
de demo versie gebruik ik nu en het vervelende daarvan is dat ie naar 30 min steeds blokkeerd. De 16GB versie kan je trouwens ook niet downladen, omdat iedere uitgave is beschermt met een verschillende product key. Contact opnemen met microsoft heeft ook geen zin omdat het onder zelf veroorzaakte schade valt.

@ darkstone alles staat gecodeerd op de 2 dvd's en alleen tijdens de installatie wordt het verwerkt tot de echte game versie. op iedere dvd staat circa 4 GB.

Hij heeft blijkbaar gewoon eens een keer met een eerdere poging met installeren, krassen staan draaien. Eerst ga ik wanneer ik tijd heb morgen of overmorgen kijken wat er te koop is om krassen te te verhelpen en als dat niet helpt gewoon een nieuwe halen. Waar, nog geen idee, bij de mediamarkt staan ze meestal wel goedkoop. Een internetwinkel wordt het niet, omdat ik met software daar niet zo op ben. Als tijdens het opsturen dan krassen zouden ontstaan heb je geen poot om op te staan, omdat je dan niks kan bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Afhankelijk van de diepte van de krassen kan je bijv. hiernaar toe brengen http://www.disc-repair.nl/prijzen.htm
Als de krassen door het schijfje heen is, dus dezelfde kras aan beide zijdes zichtbaar, dan kan je het vergeten. Zo niet, dan valt het zeker te helpen.

Btw sommige gamesshops of videotheken hebben ook zo'n repairmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
@ 330d

De krassen zijn niet door het schijfje heen, maar ik krijg meestal wel argwaan als er zoiets is. Ik zou eigenlijk niet weten hoe een beschadigd document op een DVD, weer gemaakt zou kunnen worden. Voor de 3e keer alweer, ik kijk eerst wat er te koop is aan krassenverwijderaar en als dat niet helpt koop ik gewoon een andere.

edit: de site van het desbetreffende bedrijf is voor het laatst bijgewerkt in 2002, dus daar kun je ook al iets uit opmaken.

[ Voor 16% gewijzigd door photofreak op 07-03-2010 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

photofreak schreef op zondag 07 maart 2010 @ 14:33:
de demo versie gebruik ik nu en het vervelende daarvan is dat ie naar 30 min steeds blokkeerd. De 16GB versie kan je trouwens ook niet downladen, omdat iedere uitgave is beschermt met een verschillende product key.
dus? die key heb je toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
photofreak schreef op zondag 07 maart 2010 @ 15:05:
@ 330d

De krassen zijn niet door het schijfje heen, maar ik krijg meestal wel argwaan als er zoiets is. Ik zou eigenlijk niet weten hoe een beschadigd document op een DVD, weer gemaakt zou kunnen worden. Voor de 3e keer alweer, ik kijk eerst wat er te koop is aan krassenverwijderaar en als dat niet helpt koop ik gewoon een andere.

edit: de site van het desbetreffende bedrijf is voor het laatst bijgewerkt in 2002, dus daar kun je ook al iets uit opmaken.
Zo'n slijpmachine gaat een laagje van de beschermlaag wegslijpen zodat je laser beter doorheen de info kan uitlezen. Is natuurlijk geen succes gegarandeerd, maar zeker de moeite waard om het te proberen die paar euro's. Ik heb ervaring met zo'n machine en je kan een mailtje sturen naar dat 'bedrijf' om te kijken of ze het nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Ja, die product key heb ik gewoon, want die staat op een sticker aan de binnekant van het doosje. En dat heb ik nooit gezegd dat ik die key niet heb. Misschien dacht je dat je voor de demo een product key nodig hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door photofreak op 07-03-2010 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:50

Quindor

Switching the universe....

Euhm, wat is het probleem dan precies?

Download een legale/illegale versie van het spel en vul tijdens de installatie de key in welke je bezit. Vanaf dat moment heb je weer een perfect werkende en legale versie!

Ik weet niet of voor FSX de CD nodig is om te kunnen spelen. Zo ja, kun je altijd met een crack gaan werken (Je bezit de originele game, ze moeten niet janken).

Vind het topic interessant over het repareren van een CD/DVD, maar de oplossing voor jou is naar mijn mening niet echt moeilijk....

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
FSX is zo beveiligd dat je hem alleen kan gebruiken met het orginele programma, met zijn eigen product key + de orginele eerste DVD. Als een van die 3 niet klopt dan doet ie het ook niet. Gewoon morgen de ultimate versie kopen. En over al die krassenverwijderaars: Volgens de plaatselijke videotheek en de 2 plaatselijke muziekwinkels kan je je CD of DVD net zo goed weggooien als er door een kras geen bestanden meer gelezen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik er van denk te weten is dat op een cd en een dvd meer data staan dan de data van het bestand zelf. Er staan een aantal extra data op om het bestand te kunnen controleren en te repareren bij verlies van gegevens. Wanneer de beschadiging te groot is kunnen de extra data het bestand niet meer aanvullen. Het bestand kan dan niet meer gerepareerd worden.

Ik denk, dat een krassenverwijderaar alleen de beschermlaag van de cd en de dvd herstelt door kleine groefjes in de beschermlaag op te vullen, zodat het laserstraaltje weer ongehinderd door de doorzichtige beschermlaag kan schijnen en zonder ongewenste verstrooiing gereflecteerd kan worden. Een krassenverwijderaar zal waarschijnlijk geen data op de dvd en de cd kunnen terugzetten.

Tandpasta en koperpoets zijn lichte schuurmiddelen. Een ondiep krasje wordt weggewerkt en onzichtbaar gemaakt door de omgeving van de kras weg te schuren tot het oppervlak van de bodem van de kras.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2010 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 19:47:
Wat ik er van denk te weten is dat op een cd en een dvd meer data staan dan de data van het bestand zelf. Er staan een aantal extra data op om het bestand te kunnen controleren en te repareren bij verlies van gegevens. Wanneer de beschadiging te groot is kunnen de extra data het bestand niet meer aanvullen. Het bestand kan dan niet meer gerepareerd worden.
Bij FSX is het juist tegenover gesteld. Er staan een aantal gecodeerde mappen met bestanden, die bij de installatie worden omgezet in het uiteindelijke bestand. Dus als er een beschadiging is, is er juist meer verloren gegaan dan normaal.

En inderdaad krassenverwijderaar doet alleen de toplaag opvullen of wegschuren. Je kan het eigenlijk zien als een LP, als daar een beschadiging op zit waardoor er stukken geluid uitvallen, dan is het niet te reparenen.
Pagina: 1