Vraag over Addonics AD5SAPM

Pagina: 1
Acties:

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-02 16:58
Hallo Tweakers,

Ik snap iets niet helemaal van de Addonics AD5SAPM, het is een Sata Port Multiplier.
Nu is er 1 ding wat ik niet snap.

Ik heb 4 identieke Sata harddrives van 160gb.

Wat ik en van begrijp is dat ik alle 4 Harddisks erin plug, en dan via een kabeltje aansluiten 'als een nieuwe drive' op mijn moederbord (RAID0). Dus hij zou het moeten vertalen naar 1x sata van ong. 640gb ipv. 4x sata van 160gb.

Dus:
Afbeeldingslocatie: http://img21.imageshack.us/img21/8283/planlg.png

Mijn moederbord ondersteund geen RAID, en wil gewoon dat ik windows of osx86 gewoon kan installeren op 1 schijf, maar het eigenlijks gewoon 4 schijven in RAID zijn.

Alvast bedankt!

Groeten

Verwijderd

topaj schreef op zondag 07 maart 2010 @ 11:28:
Wat ik en van begrijp is dat ik alle 4 Harddisks erin plug, en dan via een kabeltje aansluiten 'als een nieuwe drive' op mijn moederbord (RAID0).
Dat hoeft niet. Het zou kunnen, dat de portmultiplierkaart 4 harde schijven aan het moederbord presenteert.

De beschrijving is hier niet helemaal duidelijk over. Er staat in de beschrijving van de kaart:

The 5 drives can be set up as individual drive (..)

Dit kan betekenen, dat de harde schijven samen als 1 harde schijf gepresenteerd worden. Het kan ook betekenen, dat 4 harde schijven als 4 harde schijven aan het moederbord aangeboden worden.

In de topicstart staan het model van het moederbord en de fabrikant niet genoemd. Ook is het probleem niet duidelijk. Gekeken en verteld kan worden wat er staat in:
Bios,
Computer,
apparatenbeheer,
Schijfbeheer,
Dos.
Dan kan meer duidelijk worden.

In de beschrijving van de kaart staat, dat de aangesloten harde schijven ook gepresenteerd kunnen worden als 1 harde schijf. Dan is er geen sprake van een raid-opstelling.

Citaat:
The Addonics 5X1 Internal SATA Port Multiplier (PM) enables SATA hard drives to be configured for a wide range of storage applications. Designed to be mounted onto the PCI bracket of any standard desktop, low profile system or rack mounted system, the Internal Port Multiplier can combine up to 5 SATA hard drives into a single SATA port onboard or on an add-in controller. The 5 drives can be set up as individual drive, as RAID set or with JBOD to become one large hard drive depending on the controller.
Einde citaat.
topaj schreef op zondag 07 maart 2010 @ 11:28:
Mijn moederbord ondersteund geen RAID, en wil gewoon dat ik windows of osx86 gewoon kan installeren op 1 schijf, maar het eigenlijks gewoon 4 schijven in RAID zijn.
Als het moederbord geen RAID-mogelijkheid heeft lijkt het lastig om een RAID-opstelling te maken.
Er zijn waarschijnlijk weinig belemmeringen om de portmultiplierkaart te monteren en Windows te installeren.

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 11:48 ]

• topaj
Weet iemand waar ik dat wel mee kan bereiken, zonder de bios of software raid te gebruiken??
Dus het moet 1 bootable apparaat worden, op 1 sata poort.

Groeten

Verwijderd

Wat is de fabrikant van het moederbord? En wat is het modelnummer van het bord?

Aanbevelingen:
1. De informatie op de website bekijken.
2. De handleidingen doornemen.
3. Gewoon proberen.

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 17:07 ]

• topaj
Mijn moederbord is de MSI P965 Neo2 (MS-7235)

Die heeft GEEN raid ondersteuning of iets wat daar in de buurt komt.
Het bordje heeft nog geen € 50 gekost ;)

Omdat ik van software raid naar hardware raid wil overstappen, en gewoon het gemak wil behouden om gewoon zonder extra drivers e.d. gewoon als 1 drive kan 'zien' in de bios, en gewoon Linux, Windows, en OSX zonder problemen op te installeren.

Groeten

• topaj
Verwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 11:50:
Wat is de fabrikant van het moederbord? En wat is het modelnummer van het bord?

Als het kan op dit moederbord schijnt het met dit kaartje te kunnen. Want de multiplierkaart heeft zelf RAID-ondersteuning.

Citaat uit de handleiding:

Port Multipliers are available with built-in Hardware RAID controllers for combining drives.

Hardware RAID Port Multipliers are a great option when considering the creation of a redundant data storage solution. RAID capability is attributed to the built-in RISC chips which assume the load of handling RAID parity calculations, resulting in superior performance over software RAID sets which direct the processing load to the system CPU. At the same time, implementation of Hardware Port Multipliers avoid the cost of expensive Hardware RAID SATA controllers. The Silicon Image 4726 chip is able to create RAID 0, 1, JBOD, SAFE FAST, and SAFE BIG. The Oxford OXUFS936QSE chip is able to create FAST2 (2 drive RAID0 Striping), FAST4 (4 drive RAID0 Striping), SAFE2 (RAID1 Mirroring), SAFE FAST (Mirrored Striped), BIG 2 (2 drive Concatenation), BIG 4(4 drive Concatenation), RAID 3+S, or RAID 5+S using built-in hardware RAID.

Einde citaat.

Volgens de handleiding zit er bij het kaartje een cdtje. Op de cd staat een beheersinstrument. Deze is nodig om een RAID-set op de poortmultiplier in te stellen. Dit beheersinstrument is ook beschikbaar op de website.

In de handleiding staat:

Begin citaat:

Q1: How do you set up a RAID configuration using the drives connected to the AD5SAHPM-EA (5X1 Hardware Port Multiplier)?
Het gaat hier niet om de AD5SAPM, maar om de AD5SAHPM-EA
Dat is een ander geval.
[b][message=33592204,noline]
A: You have to install the SiI 4726 Manager utility on your system included with the AD5SAHPM-EA on the Driver Disc version 9.08 and above, or download the latest version of the utility from the Host Controller Driver Download section. The SiI 4726 Manager communicates with the AD5SAHPM-EA allowing you to set up the type of RAID configuration you want.
You then go to Disk Management in Windows to format and assign a drive letter to the RAID set.

Einde citaat.

Aanbevelingen:
1. De informatie op de website bekijken.
2. De handleidingen doornemen.
3. Gewoon proberen.
Het gaat hier niet om de AD5SAPM, maar om de AD5SAHPM-EA
Dat is een ander geval.

Groeten

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:31
De s-ata controller waar je de port multiplier aanhangt moet dit wel ondersteunen. Volgens dit overzichtje is dat bij Intel pas vanaf de ICH9R.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:23
De multiplier doet alleen wat het woord al zegt, maakt van 1 verbinding meerdere. Of je alle verbindingen weer als '1 device' kan aanbieden aan het OS hangt af van de mogelijkheden van de controller.

• topaj
Dat begrijp ik, maar daar ben ik dus niet naar op zoek.
Dit is een soort 'HUB', net als bij USB.
Maar ik heb dus iets nodig wat er 1 disk van maakt, maar stiekem 4 disks in RAID stopt.
Aan dit ding heb ik dus niets??

Groeten

• vanoers
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-01 12:59
Het instellen gaat via jumpers op het kaartje. Voor single drive ondersteuning moet je opletten met de chipset zie :

* Independent drive configuration and optical drive are supported only when connecting to controllers with Silicon Image Sil3124, Sil3132 chip set or controllers that are PM compatible. Simultaneous DVD writing was tested using the Nero Burning Rom

Om raid te draaien kun/moet je de jumpers instellen. Het systeem ziet dan een drive met de totale opslag.

Heb er zelf 3 draaien in mijn systeem onder raid 5. Via software kan je meerdere kaarten aan alkaar koppelen.
Dan hoef je de jumpers niet in te stellen, deze moet je dan in de standaard laten staan.

Wordt hardware matig gestuurd, OS doet hier verder niets mee..

[ Voor 4% gewijzigd door vanoers op 07-03-2010 17:37 ]

• vanoers
De kaart instellen als raid en dan wordt het gewoon als raid gemaakt. Wordt door je systeem gezien als een drive.
topaj schreef op zondag 07 maart 2010 @ 17:28:
Dat begrijp ik, maar daar ben ik dus niet naar op zoek.
Dit is een soort 'HUB', net als bij USB.
Maar ik heb dus iets nodig wat er 1 disk van maakt, maar stiekem 4 disks in RAID stopt.
Aan dit ding heb ik dus niets??

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:23
vanoers schreef op zondag 07 maart 2010 @ 17:36:
De kaart instellen als raid en dan wordt het gewoon als raid gemaakt.
Het is geen 'kaart' als in controller, het is alleen een multiplier.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 07-03-2010 18:16 ]

• topaj
vanoers schreef op zondag 07 maart 2010 @ 17:33:
* Independent drive configuration and optical drive are supported only when connecting to controllers with Silicon Image Sil3124, Sil3132 chip set or controllers that are PM compatible. Simultaneous DVD writing was tested using the Nero Burning Rom

Om raid te draaien kun/moet je de jumpers instellen. Het systeem ziet dan een drive met de totale opslag.

Heb er zelf 3 draaien in mijn systeem onder raid 5. Via software kan je meerdere kaarten aan alkaar koppelen.
Dan hoef je de jumpers niet in te stellen, deze moet je dan in de standaard laten staan.

Wordt hardware matig gestuurd, OS doet hier verder niets mee..
Dus als ik m gewoon als raid instel, heb ik helemaal geen Sil3124 of Sil3132 chipset nodig??
Is dit precies wat ik nodig heb, of is dat het niet??

Ik wil 'm gewoon in 1 sata poort gaan duwen, en dan daarop Windows / Linux / Mac OS installeren, zonder dat mijn bios of weet-ik-wat ervan af weet dat het stiekem een raid opstelling is met 4 schijven.

Groeten

• vanoers
Inderdaad, zo werk ik er ook mee. Draai er nu 2 jaar mee en nog nooit geen problemen gehad.
topaj schreef op zondag 07 maart 2010 @ 18:28:
[...]

Dus als ik m gewoon als raid instel, heb ik helemaal geen Sil3124 of Sil3132 chipset nodig??
Is dit precies wat ik nodig heb, of is dat het niet??

Ik wil 'm gewoon in 1 sata poort gaan duwen, en dan daarop Windows / Linux / Mac OS installeren, zonder dat mijn bios of weet-ik-wat ervan af weet dat het stiekem een raid opstelling is met 4 schijven.

• topaj
Gebruik jij hetzelfde geval (AD5SAPM)?
Of zijn er (goedkopere) / betere alternatieven?

Dit is eigenlijks precies wat ik zoek, maar de fabrikant doet nogal vaag:
- De handleiding is niet errug lang
- http://www.addonics.com/p...ontroller/tutorial_pm.asp
Heeft ie nou wel of geen RAID0, wat ik nodig heb om die dingen samen te voegen????

Groeten

• vanoers
Zelf gebruik ik de 5-Port HPM-XA System Version. 3 stuks in mijn systeem.

• topaj
Hoe heet zo'n schijf in de BIOS eigenlijks ;)
(Addonics H/W RAID0 volgens handleiding)

Hij moet in iedergeval fatsoenlijk AHCI moeten draaien.

[ Voor 20% gewijzigd door topaj op 08-03-2010 17:27 ]

Groeten

• topaj
Ahh, super ik heb eindelijk op de site een goede handleiding gevonden:
http://www.addonics.com/s..._controller/AD5HPMSXA.pdf

@Vanoers, die heb jij toch??

Groeten

• vanoers
Inderdaad, van dat type draaien er 3 in mijn systeem.

• topaj
Ik twijfel of ik de AD5HPMSXA ga bestellen uit Amerika (ong € 75 incl. verzendkosten).
AD5SAPM gaat volgens mij niet werken, omdat die geen ingebouwde raid controller heeft.
Hij moet uiteindelijk in mijn Mac Pro of mijn P965.

Groeten

Pagina: 1