• prometheus345479
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-10-2022
Hoi,

ik zou graag mijn pc bedienen met mijn Logitech Harmony One.

Op zich geen probleem, met een Media Center afstandsbediening/IR receiver, zoals deze of deze, en die dan in de Harmony programmeren.

Probleem is echter dat de pc op zo'n 10 meter van mijn tv en andere apparatuur staat, en ik dus mijn afstandsbediening niet tegelijk op mijn pc en tv kan richten... Het signaal van de IR ontvanger moet dus bij mijn pc terecht komen.

Wat ik zelf al bedacht heb:

1. Via USB.
Gewoon de IR receiver met USB uitgang via een verlengkabel aansluiten op de pc. 10m is wel erg ver voor USB, en repeaters ertussen zetten is nogal ingewikkeld omdat alle kabels tussen de pc en tv mooi in kabelgootjes zijn weggewerkt...

2. Via USB->Ethernet->USB
In een ander topic heb ik iets gevonden dat USB in Ethernet omzet, en dan met een ethernet kabel te verbinden is met een Ethernet->USB converter. Zo zou je via een Ethernet kabel het USB signaal over veel grotere afstanden kunnen vervoeren. Probleem is echter dat ik dit niet in een nederlandse webshop heb kunnen vinden. En dat als ik het in het buitenland bestel, de oplossing uiteindelijk ruim boven de 50 euro uitkomt. Wat ik erg veel vind voor de paar keer per maand dat ik deze feature gebruik...

3.IR extender
Een simpel IR extender kastje dat IR signalen of via een kabeltje of via RF van de ene plek naar de andere krijgt. Ik heb alleen geen IR extenders met 10 meter kabel kunnen vinden. En eigenlijk alleen IR->RF of RF->IR extenders gevonden. Maar niet IR->RF->IR

Heeft iemand dit al opgelost, of goede relatief goedkope ideeen om dit probleem op te lossen? Ik heb hier al een aantal topics voorbij zien komen, maar geen waarbij de pc en tv ver uit elkaar verwijderd staan...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:23
Ik gebruik de USB repeater oplossing om de 10m tussen m'n TV en PC te overbruggen. Ik heb de mazzel dat ik een repeater bij de TV kwijt kan en de andere in de kruipruimte.

Als ik die repeaters zo herinner dan is het vooral veel plastic met een printje erin.Misschien dat je er een goedkoop op de koop kunt tikken en kunt kijken of je er zoveel vanaf kunt slopen dat het in je (hopelijk ruime) kabelgoot kunt frutten. (Kan helaas niet even kijken om de kansen iets nauwkeuriger in te schatten.)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:31
Hier staan er wel een aantal. Mocht je het helemaal bedraad willen zou je denk ik met een heel simpel schakelingetje al klaar zijn, misschien zijn hier wel zelfbouw kitjes van te vinden.

Paar voorbeeldjes van schema's:

http://www.electronics-lab.com/projects/sensors/008/
http://english.cxem.net/infrared/ir7.php
http://www.discovercircuits.com/H-Corner/repeater.htm

[ Voor 21% gewijzigd door Nielson op 07-03-2010 11:31 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
prometheus345479 schreef op zondag 07 maart 2010 @ 11:05:
2. Via USB->Ethernet->USB
In een ander topic heb ik iets gevonden dat USB in Ethernet omzet, en dan met een ethernet kabel te verbinden is met een Ethernet->USB converter. Zo zou je via een Ethernet kabel het USB signaal over veel grotere afstanden kunnen vervoeren. Probleem is echter dat ik dit niet in een nederlandse webshop heb kunnen vinden. En dat als ik het in het buitenland bestel, de oplossing uiteindelijk ruim boven de 50 euro uitkomt. Wat ik erg veel vind voor de paar keer per maand dat ik deze feature gebruik...
Beter zoeken? 30 sec googlen geeft me o.a. deze, in Nederland, voor €31,95..

Misschien helpt het bij het zoeken als je weet dat die dingen niets met "Ethernet" te maken hebben, ook al gaan ze over eenzelfde kabel. 't is dus USB>UTP>USB.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 07-03-2010 11:25 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:53

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
In theorie is 10 meter te veel voor USB, maar ik heb er toch tijden een gebruikt op die manier en dat gaf geen problemen.
Er zat geen repeater of iets dergelijks tussen.
Zo kon ik beneden de computer boven met de muis bedienen. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• prometheus345479
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-10-2022
Bedankt voor de snelle reacties!

Hier kan ik wel iets mee... Ik ga even verder met googlen...
Pagina: 1