Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:47
Ik heb voor mijn schoonouders een pc samengesteld. Alles werkt prima, maar er is 1 ding waar ik niet uitkom. Ze willen via de onboard videokaart met hdmi de pc aansluiten op de tv. Geen enkel probleem, ware het niet dat de tv pas na een reboot herkend wordt. Dan werkt alles zonder problemen, audio en video op 1080p. Als ik probeer via catalyst control center (of gewoon het ding van windows zelf) om de beeldschermen te detecteren blijft de standaard desktop monitor het enige wat verschijnt. Na reboot met de kabel erin werkt alles wel gewoon meteen. Is dit normaal gedrag? Limitatie van HDMI? Limitatie van windows?

Nuttige specs:
Onboard AMD Radeon HD4200 op windows 7 x64.

Ik heb gepoogd te googlen op 'hdmi plug and play' en 'hdmi requires reboot', maar misschien zie ik iets over het hoofd. Volgens mij is het voor iedereen óf dusdanig normaal om te rebooten dat het nergens vermeld wordt, óf niemand heeft er ooit last van gehad. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-06 10:59
TV type vermelden is ook wel handig lijkt me ;). En misschien ligt het aan de HDMI poort van de TV, er zitten op sommige TV's speciale HDMI poorten voor PC's. Laatst kwam er ook een topic langs waarbij het dus aan die HDMI poort lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:24

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

heeft meen ik iets met de "handshake" te maken, die hdmi componenten vaak eerst willen doen.

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:10
Waarschijnlijk moet de TV aan staan voordat de pc wordt aangezet. Ik heb hier hetzelfde probleem met een Samsung TV.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 18:05

psy

Ik heb dit soort problemen ontzttend vaak gehad met mijn oude HTPC. Deze had ook een ATI onboard (3200, 780G chipset). Erg vervelend. Soms wel, soms niet. Zo veel geprobeerd met drivers, ongelofelijk. Heb hem op een gegeven moment vervangen door een nieuw mobo met Nvidia 9400 chipset (zelfde merk, Gigabyte type GA-E7AUM-DS2H). Het is triest voor ATI, maar ik heb sindsdien geen enkel probleem meer...

Op AVS forum las ik ook vaker over dit soort problemen. Je zou een BIOS update kunnen overwegen.

[ Voor 8% gewijzigd door psy op 07-03-2010 10:37 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
AlexV schreef op zondag 07 maart 2010 @ 10:27:
TV type vermelden is ook wel handig lijkt me ;). En misschien ligt het aan de HDMI poort van de TV, er zitten op sommige TV's speciale HDMI poorten voor PC's. Laatst kwam er ook een topic langs waarbij het dus aan die HDMI poort lag.
Er zitten 3 hdmi poorten op, bij alledrie zijn dezelfde symptomen zichtbaar. De tv is een of ander LCD model van sony. Het model is net 1,5 jaar oud denk ik.
sain onez schreef op zondag 07 maart 2010 @ 10:30:
heeft meen ik iets met de "handshake" te maken, die hdmi componenten vaak eerst willen doen.
Hoe handshake ik handmatig?
Juicy schreef op zondag 07 maart 2010 @ 10:31:
Waarschijnlijk moet de TV aan staan voordat de pc wordt aangezet. Ik heb hier hetzelfde probleem met een Samsung TV.
Dat is dus niet wat ik wil. Ik wil als beiden aanstaan, een kabel ertussen kunnen leggen en direct de monitor als extra kunnen enablen.
psy schreef op zondag 07 maart 2010 @ 10:34:
Ik heb dit soort problemen ontzttend vaak gehad met mijn oude HTPC. Deze had ook een ATI onboard (3200, 780G chipset). Erg vervelend. Soms wel, soms niet. Zo veel geprobeerd met drivers, ongelofelijk. Heb hem op een gegeven moment vervangen door een nieuw mobo met Nvidia 9400 chipset (zelfde merk, Gigabyte type GA-E7AUM-DS2H). Het is triest voor ATI, maar ik heb sindsdien geen enkel probleem meer...

Op AVS forum las ik ook vaker over dit soort problemen. Je zou een BIOS update kunnen overwegen.
Bios is up to date.

Ik neem aan dat windows tijdens het booten een soort check doet 'is er nieuwe hardware'. Hij herkent de tv, ook als deze uit staat. Je moet toch ook handmatig deze check kunnen uitvoeren lijkt mij?

edit@hieronder: Nee, die werkt ook niet, vergeten te vermelden. In principe is dat natuurlijk niets anders dan gewoon de bureaubladinstellingen die je altijd al hebt, alleen via een shortcut.

[ Voor 4% gewijzigd door MoiZie op 07-03-2010 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 18:01

job

windowsknop+p helpt ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlegne
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-03 13:01

Overlegne

Calvé Pindabaas

Inderdaad, Windows + P zou ook nog een oplossing kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Nope, dat werkt niet,zoals ik al in mijn edit vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 18:05

psy

MoiZie, ik had in het verleden nog twee aantekeningen gemaakt hierover, kijk er eens naar:
check dit topic eens http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1130840

En je zou het volgende tooltje eens kunnen gebruiken, hdmiOn, deze initialseert de hdmi verbinding opnieuw:
http://thydzik.com/hdmion...eo-epid-signal-on-hd-tvs/

Het schijnt trouwens ook verschil te maken of je de pc echt cold boot, of vanuit sleepmodus ontwaakt (zoals de meeste htpc's zullen doen). Maar dit even terzijde.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:52

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Dit probleem heb ik ook met de Sony tv van m'n ouders, maar niet met mijn eigen Samsung tv. Truucje is inderdaad om de pc even op stand-by te zetten, de kabels aan te sluiten en dan weer uit stand-by te halen. Meestal werkt de HDMI-verbinding dan wel (en stand-by duurt niet zo lang als opnieuw opstarten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108806

Hm, dit probleem heb ik ook gehad. HTPC project ging van de baan- dus ben dr niet verder mee gegaan, maar ik *meen* dat je door een pin hot te maken met +5 altijd detectie had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Waarbij het nadeel is dat zoiets voor mijn schoonouders foolproof moet zijn. Ze zijn van het type 'ik laat de monitor overdag altijd constant aanstaan, dan weet ik of de pc aanstaat'.
Psy, ik ga die linkjes even lezen en wat instructies mogelijk doorgeven.
Pagina: 1