Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste Tweakers.

Een week geleden heb ik Win7 opnieuw moeten installeren omdat geen één programma meer werkte, de PC mijn hardware niet meer wou vinden, alleen Google Chrome deed het nog op de een of andere manier.

Nouja, Windows 7 Ultimate x64 erop, problemen weg dacht ik.
Dat klopte, maar in ruil daarvoor kreeg ik er nu anderen bij.

De eerste dag dat Win7 er weer op stond krijg ik al een BSOD. Iets met PAGE_IN_NONPAGED_AREA dacht ik.

Aangezien mijn PC wel vaker BSOD's krijgt nam ik het met een korreltje zout en rebootte ik gewoon.
Nouja, eerdergisteren ging ik dus MW2 doen met een paar maten, maar mijne crashde de hele tijd en na 3x opnieuw proberen kreeg ik weer een BSOD. Rebooten werkte niet, krijg ik gewoon weer een ander BSOD.

Ik had zoiets, fuck it, die problemen komen vast door Windows 7, ik zet gewoon lekker WinXP x32 erop, gewoon wat ik eerst ook had.

Heb 2 verschillende versies van XP geprobeerd;

De éérste ging fout bij het installeren, schrijf gedefragmenteerd maar hij kon bepaalde bestanden niet naar de schijf kopieëren. Ik dacht (als pc-noob) dat valt wel mee, gewoon skippen.
Gevolg; PC startte op en meteen BSOD.

De twééde installatie zag er hoopvol uit, totdat hij alle bestanden had gekopieert en in het echte Install-Menu kwam. Hij bleef de hele tijd hangen op 39 minuten resterend, en na 20 minuten or so kreeg ik weer een BSOD.

Nu zit ik dus met een half afgemaakte WinXP installatie, en wanneer ik hem ook opstart, ik krijg een BSOD te zien. Volgens dat scherm was mijn NTFS.sys niet goed.

Ik kan nu nog een half uur doorzaniken over wat we dan allemaal hebben geprobeert, maar ik som het wel even op;

- (We dachten eerst dat het aan de processor lag, die werd idle 53 graden) Nieuwe koelpasta op processor gedaan, heatsink van de koeler helemaal schoongemaakt.
- Extra casefan achterin mijn PC zodat ik eindelijk een redelijke airflow heb.
- Met Bart's PE (is een boot CD volgens mij) CHKDSK /F enzo gedaan, hij was na 10 seconden klaar met controleren (voor een 250GB HDD) en gaf geen fouten.
- Googlen naar NTFS.sys, waarschijnlijk moet ik die vervangen volgens mij, maarja, mijn vader is naar het werk, en ik kan niks branden (volgens die mensen moet je een of andere bootcd branden en dan daarmee je ntfs.sys verwijderen)
- Een andere HD geprobeerd, eentje van 80GB, zelfde verhaal.
- Kabel van HD naar mobo vervangen, gen resultaat.

Ik ben echt chagerijnig nu, we hebben gisteren de hele dag dat ding geprobeert te redden, zonder resultaat.

Ik hoop echt dat iemand ongeveer enig idee heeft wat er gaande is.

SPECS:

AMD Phenom II x4 955 @ 3.2GHz
Sapphire 4830 HD
250 GB (of) 80 GB HD
4GB Dual Channel DDR2-800MHz RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnberk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-08 15:22
probeer eens je geheugen te testen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:05

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Heb je het geheugen al getest met Memtest86+ ? Rot geheugen kan al zoiets veroorzaken en zou altijd het eerste moeten zijn dat wordt getest zodat je het tenminste kan uitsluiten.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Trinsec schreef op zondag 07 maart 2010 @ 09:35:
Heb je het geheugen al getest met Memtest86+ ? Rot geheugen kan al zoiets veroorzaken en zou altijd het eerste moeten zijn dat wordt getest zodat je het tenminste kan uitsluiten.
Zou het graag proberen, ik heb die BartPE CD nog wel liggen, maar, kan je mij vertellen waar ik dat in BartPE kan doen?

Zou echt heel erg balen als mijn geheugen nu al stuk is, heb er lang voor moeten sparen en is maar een maand oud :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnberk
in hiren bootcd zit memtest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Alleen maar 1 maand oud? Dan moet het geen probleem zijn om met het rotte geheugen naar de winkel terug te gaan en te zeggen dat ze fouten bevatten en dat je graag een nieuw exemplaar wilt hebben.

Memtest86+ is op http://www.memtest.org/

Ik ken BartPE CD verder niet. Een snelle Google laat me niet zien of het geheugentestsoftware bevat, misschien heeft het dat niet. Brand gewoon die memtest CD, dat is altijd een nuttige om te hebben.

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09-2024

bratos

Meh.

ander probeer je of heel het spul beter werkt met 1 geheugenreepje minder, als je een kit van 2 hebt.
zo nee; prik dan de andere.
en je hebt iig garantie mocht het stuk zijn.

eerst kijken dan zeiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt alvast voor de reacties, via Hiren's BootCD draai ik nu Memtest86 + v1.70

Ik snap alleen niet veel van het scherm, het is een blauw scherm met allemaal data.
Waar kan ik (na hoeveel tijd eigenlijk) aflezen of er fouten zijn?

EDIT:

Ik zie dat jullie het heben over garantie.
Ik zei gisteren ookal tegen m'n pa, wat nou als het echt stuk is, geldt die garantie nog?

Hij zei dat je de garantie met een korreltje zout kon nemen aangezien we zelf alles hebben op z'n plaats hebben gezet.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Gebruik memtest86 4.0 of hoger. Zelf had ik allemaal fouten met lagere versie.
De hele nacht laten lopen, dan zie ergens op het scherm, aantal keren gedraaid(dus alle testen) en aantal fouten, dit moet dus 0 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Pfft, garantie is garantie, of je het zelf erin hebt gedaan of niet. Als het geheugen rot is, dan ga je gewoon naar de winkel en zegt dat het fouten bevat. Desnoods scannen ze het zelf nog even. Ik heb al wat reepjes omgeruild op die manier terwijl ik al mijn computers echt zelf in elkaar zet.

Het is inderdaad gewoon een blauw scherm met allemaal data. Je doet helemaal niets. :) Het zit je geheugen beetje bij beetje te testen, en waar je op let is of het een mooie PASS krijgt zonder rode fouten. Hoe meer geheugen, hoe langer het duurt. (Meestal test ik het reepje voor reepje zodat je meer preciezer weet welk reepje wel of niet goed is). Persoonlijk ga ik voor minstens 1 volle PASS (dat het reepje tenminste 1x helemaal is gescand), dan vind ik het wel mooi genoeg. Minstens een uurtje of twee over het algemeen. Dat valt wel van het scherm af te lezen.

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09-2024

bratos

Meh.

Als jij de bon nog hebt dan valt er niks met zout te korrelen, je hebt gewoon 1 en waarchijnlijk 2 jaar garantie. (Mits je geen hamer hebt gebruikt om het geheugen erin te krijgen).

eerst kijken dan zeiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op zondag 07 maart 2010 @ 09:52:
Gebruik memtest86 4.0 of hoger. Zelf had ik allemaal fouten met lagere versie.
De hele nacht laten lopen, dan zie ergens op het scherm, aantal keren gedraaid(dus alle testen) en aantal fouten, dit moet dus 0 zijn.
We hebben alleen Bart PE en Hiren's Boot CD, zelf kan ik niet branden dus ik denk dat ik het met deze versie voorlopig moet doen. :S

EDIT:

@ Garantie is garantie mensen;

We hebben geen bon, we hebben het geheugen over internet besteld aangezien de prijs dan veel lager was.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnberk
je hebt dus tweede hands geheugen zonder bon? dan moet je direct claimen bij de fabrikant (kingston e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Geheugen besteld via internet, van een echt internetbedrijf? Dan hoor je een bon te hebben, waarschijnlijk in email of bij het pakketje. Of zelfs bij hun administratie. Als het van een particulier is, dan heb je wellicht een probleem. Ik neem aan dat het gewoon van een internetbedrijf is, dan heb je gewoon garantie. Het zal alleen iets langer duren dan simpelweg naar de winkel gaan en ter plekke te laten omruilen. Maar garantie heb je.

Met Hiren's Boot CD moet het ook wel lukken. De recente versie heeft wel Memtest86+ 4.00.

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
martijnberk schreef op zondag 07 maart 2010 @ 10:00:
je hebt dus tweede hands geheugen zonder bon? dan moet je direct claimen bij de fabrikant (kingston e.d.)
Nee, gewoon bij een site besteld, nieuw. Maar als je online dingen besteld bij webshops ontvang je normaliter geen bon dacht ik zo. Correct me if I'm wrong.

EDIT:

@Trinsec;

We hebben niet de meest recente versie, er stond echt Memtest86+ 1.70

Maar zoals ik het nu begrijp is er totaal geen nut aan om die te draaien aangezien hij sowieso niet klopt.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnberk
online krijg je altijd een bon, gewoon garantie via deze site claimen....

ik gebruik altijd de recente hirens en daar staan een stuk of wat geheugentesters op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Als het een echte webshop is, dan hoor je gewoon garantie te hebben. Maar laten we het geheugen maar eerst testen om er zeker van te zijn.

Mm, geen idee of 1.70 goed zal gaan werken, ik zou gewoon voor de meest recente versie gaan, aangezien de techniek snel ontwikkelt. Niemand in de buurt met een brandertje bij zich?

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:56
Verwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 10:01:
[...]

Nee, gewoon bij een site besteld, nieuw. Maar als je online dingen besteld bij webshops ontvang je normaliter geen bon dacht ik zo. Correct me if I'm wrong.
Niet in de zin van een bonnetje nee, maar wel gewoon een factuur/garantiebewijs als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Trinsec schreef op zondag 07 maart 2010 @ 10:05:
Als het een echte webshop is, dan hoor je gewoon garantie te hebben. Maar laten we het geheugen maar eerst testen om er zeker van te zijn.

Mm, geen idee of 1.70 goed zal gaan werken, ik zou gewoon voor de meest recente versie gaan, aangezien de techniek snel ontwikkelt. Niemand in de buurt met een brandertje bij zich?
Nee. Ik laat die test nu gewoon lopen en ik zie wel of het en beetje klopt. Heb ik tenminste iets gedaan.

Trouwens, kan ik niet gewoon via die boot CD in mijn C schijf komen, dan naar de map Windows gaan, het bestandje ntfs.sys verwijderen, die van mijn vader's PC (die al 8 jaar stabiel draait) kopieëren naar een USB-stick en dan die van mij vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Nee, want je PC heeft een hele geschiedenis aan problemen. Veel meer dan een corrupt ntfs.sys. En al die problemen kunnen door rot geheugen verklaard worden dus wacht eerst die test af. En die test moet foutloos zijn, niet een beetje kloppen :)
In dit geval is dat hetzelfde als een beetje zwanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Poep, dan draaien we die test vanavond wel nog een keer met een recentere Hiren's Boot CD.
Zoals ik al zei; ik heb nu geen mogelijkheid tot branden, dat kan pas om half 6 wanneer mijn vader weer thuis is.

Anyway, hij draait nu drie uur en onder 'Pass' staat '4' en onder 'Error' staat '0'.

Klinkt goed, maar ik heb geen idee wat ik er mee kan.

Edit: Draait nu alweer 5+ uur.

Pass: 7 Error: 0

EDIT:

Ben echt zo pissed, weer een halve dag prutsen voor niks, het domme rotding werkt gewoon nog steeds niet.
Met allemaal tools van BootCD's mijn RAM gecheckt, gaf geen fouten aan. HD gecheckt, gaf geen fouten aan.

De NTFS.sys van mijn vader's PC gekopieert en via BootCD naar mijn PC gekopieert, oude NTFS.sys verwijdert. Windows XP proberen te installeren => Weer hetzelfde liedje, of hij zegt 'kan xxx niet kopieren' (na een hele schijfdefragmentatie van de Windows setup) óf ik krijg een blue screen als de hele install erop zit en hij allemaal dingen aan 't laden is in het Windows startup screen.

Toen een reepje ram losgehaald, opnieuw het hele gebeuren, defragmenteren, Windows XP installeren, hop, kan xxxx niet kopieren.

Ik ben er iniedergeval HELEMAAL klaar mee.
Ik probeer het nog een week, maar dan huur ik echt een professional in want dit vind ik ronduit belachelijk.

We hebben trouwens ook de DVD speler eerst losgekoppelt omdat de PC die op de een of andere manier als master zag en mijn HD als slave.

Zijn er nog enige suggesties?
Ik heb geen idee wat nu nog te doen.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de bump, maar ik ben (volgens mij) een stuk verder gekomen.

Na xx keer proberen Windows XP erop te krijgen, is het EINDELIJK gelukt, gisteren.
Gisteren dus meteen alle drivers, antivirus en tools etc. weer installeren, zodat ik er weer wat mee kon.
Nu kon ik gisteren een tweetal uur gamen, toen ik weer precies hetzelfde blauwe scherm kreeg.

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA oid.

En daaronder staat er dat er een error is gevonden in NTFS.sys

Ik snap er helemaal niks meer van :(

EDIT:

Had op andere plekken gelezen een minidump file dan erg van pas zou komen, ik weet niet of dit jullie enigzins aan suggesties kan helpen, maargoed;

MiniDump

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 14:47:
Sorry voor de bump, maar ik ben (volgens mij) een stuk verder gekomen.

Na xx keer proberen Windows XP erop te krijgen, is het EINDELIJK gelukt, gisteren.
Gisteren dus meteen alle drivers, antivirus en tools etc. weer installeren, zodat ik er weer wat mee kon.
Nu kon ik gisteren een tweetal uur gamen, toen ik weer precies hetzelfde blauwe scherm kreeg.

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA oid.

En daaronder staat er dat er een error is gevonden in NTFS.sys

Ik snap er helemaal niks meer van :(

EDIT:

Had op andere plekken gelezen een minidump file dan erg van pas zou komen, ik weet niet of dit jullie enigzins aan suggesties kan helpen, maargoed;

MiniDump
Naar mijn mening heeft het weinig zin om steeds weer een OS te installeren... Als het met verschillende meda en OS'en fout gaat, dan kan je er vrijwel zeker vanuit gaan dat ergens hardware brak is. Daar zou ik je eerst op richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hebben we al gedaan;

Met Memtest de RAM getest, deze gaf geen fouten aan.
Toen nog gewoon de ram eruitgehaald, ik heb 2x2GB, dus elke keer een reepje eruitgehaald en dan proberen.
Ook met CHKDSK de HD's getest, gaf geen fouten aan.

Ik krijg de indruk dat het aan mijn videokaart ligt die de geest begint te geven;

Gisteren in een spel kreeg ik naar ongeveer anderhalf uur een paar blokjes onderin mijn scherm, en toen het BSOD kwam, zat er een heel groot paars blok in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je deze al helemaal doorlopen:

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Kan dus ook je voeding, videokaart of moederbord zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:08
Is de voeding wel sterk genoeg? Je zou niet de eerst zijn die dit soort problemen krijgt door een voeding die het eigenlijk niet goed trekt... Nieuw geheugen kan dan net de druppel zijn waardoor het systeem niet meer stabiel is.

(De videokaart verbruikt aanzienlijk meer als deze druk is)

[ Voor 12% gewijzigd door Elijan9 op 09-03-2010 15:05 . Reden: aanvulling ]

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zodat ik 3 jaar later nog niet weet wat nou precies het probleem is?
Sorry maar de helft van die begrippen die daarin staan begrijp ik niet eens, en ik heb al genoeg leerwerk voor school.

EDIT:
Daar dacht ik zelf eerlijk gezegd ook al aan.
Ik heb een zeer instabiel systeem gehad toen ik net mijn videokaart had vervangen, nieuwe voeding en alle problemen waren weg.

De voeding is een 530W van het merk Rasurbo volgens mij.

Sehr belangrijke edit:

Toch maar even vlot die troubleshooter doorgenomen;

Aparte gevallen zijn OCZ DDR2 geheugenreepjes in combinatie met een willekeurig DDR2 moederbord. De schuldige is hier OCZ dat in feite overclocked geheugen levert met een te hoge voltage-eis. Normaal DDR2 geheugen heeft genoeg aan 1,8V, echter OCZ DDR2 repen vereisen 2,1V. Het gevolg kan zijn dat de PC na een tijdje spontaan gaat rebooten of zelfs helemaal niet post.

Laat het nou net zo zijn dat ik een DDR2 mobo heb en ik DDR2 RAM heb van het merk OCZ..

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Volgens mij kan een kapotte graka niet echt zorgen voor een compleet instabiel systeem. Het enige wat mijns inziens zou kunnen is dat je door een defect in de graka geen beeld meer krijgt.
Andersom kan wel, als er verkeerde data naar de videokaart wordt verstuurd krijg je natuurlijk fouten te zien in het beeld.
Als je denkt dat het aan de grafische kaart ligt, heb je dan getest met een andere?
Wat voor moederbord heb je? Als deze een IGP heeft kan je ook draaien zonder grafische kaart (en wel beeld krijgen :P), zodat je de graka uit kan sluiten.

Hee allemaal nieuwe posts. :o
Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 15:03:
De voeding is een 530W van het merk Rasurbo volgens mij.
Rasurbo? Nog nooit van gehoord.
Een goede voeding is ESSENTIEEL, dus hier moet je echt niet op bezuinigen. (ik geloof dat ik dat vandaag al 5 keer heb gezegd in verschillende topics, waar mensen dachten beter uit te zijn met el-cheapo troep. |:()
Een brakke voeding kan zorgen voor de ondergang van je hele systeem, dus hier wil je niet op bezuinigen.
Voor echt goede voedingen zou ik toch bij Antec, Corsair, Enermax, Nexus of Seasonic aankloppen.
Be quiet!, Cooler Master, OCZ en Zalman zitten net een niveau lager wat betreft kwaliteit, maar zijn ook prima.

Kijk voor wat schrikbeelden wat betreft el-cheapo voedingen maar eens naar deze post.

[ Voor 47% gewijzigd door Ghost Dog op 09-03-2010 16:05 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mobo is een ASRock K10N78M

EDIT:

Is er trouwens geen mogelijkheid om de voltage op mijn RAM lager te zetten dan?
Ergens in de bios ofzo.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Als je systeem brak is en je denkt dat het aan je RAM ligt, zal verlaging van VRAM het alleen maar erger maken.
In de BIOS kan je dit meestal aanpassen, maar dat is bij jou waarschijnlijk niet nodig, omdat het zeer waarschijnlijk aan je voeding ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 15:11:
Mobo is een ASRock K10N78M

EDIT:

Is er trouwens geen mogelijkheid om de voltage op mijn RAM lager te zetten dan?
Ergens in de bios ofzo.
Aan je eigen post te zien, moet het voltage juist omhoog. Van 1.8 naar 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ghost Dog schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 15:07:
Volgens mij kan een kapotte graka niet echt zorgen voor een compleet instabiel systeem. Het enige wat mijns inziens zou kunnen is dat je door een defect in de graka geen beeld meer krijgt.
Andersom kan wel, als er verkeerde data naar de videokaart wordt verstuurd krijg je natuurlijk fouten te zien in het beeld.
Als je denkt dat het aan de grafische kaart ligt, heb je dan getest met een andere?
Wat voor moederbord heb je? Als deze een IGP heeft kan je ook draaien zonder grafische kaart (en wel beeld krijgen :P), zodat je de graka uit kan sluiten.

Hee allemaal nieuwe posts. :o

[...]

Rasurbo? Nog nooit van gehoord.
Een goede voeding is ESSENTIEEL, dus hier moet je echt niet op bezuinigen. (ik geloof dat ik dat vandaag al 5 keer heb gezegd in verschillende topics, waar mensen dachten beter uit te zijn met el-cheapo troep. |:()
Een brakke voeding kan zorgen voor de ondergang van je hele systeem, dus hier wil je niet op bezuinigen.
Voor echt goede voedingen zou ik toch bij Antec, Corsair, Enermax, Nexus of Seasonic aankloppen.
Be quiet!, Cooler Master, OCZ en Zalman zitten net een niveau lager wat betreft kwaliteit, maar zijn ook prima.

Kijk voor wat schrikbeelden wat betreft el-cheapo voedingen maar eens naar deze post.
Sorry dat ik nog zo laat reageer, maar mijn PC crashte weer met constante BSOD's en ik kreeg hem niet meer aan, meten weer een BSOD.

Zal wel eens kijken voor een goede voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aan de voeding kan het ook niet liggen;
Net de voeding uit mijn vader's goed werkende PC gehaald, eentje van 550W.

In mijn PC gezet, maar krijg nog steeds BSOD's meteen na de opstartmode kiezen (veilige modus, normaal etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Jij hebt een 530W voeding van een cheapo merk, en je gaat er eentje inhangen van 550W, dat verschil is niet zo groot tenzij die van een degelijk merk was.
Dus, welk merk/type voeding was dat, want 'een voeding van 550W' zegt zo goed als niets.

Verder, wat zit er in die pc van je vader?
Want als daar een lichte grafische kaart inzit, en een CPU met een laag verbruik gaat die voeding dat natuurlijk prima trekken, waar die in jouw pc dan een stuk zwaarder belast wordt.
Je kan dus niet zomaar 1 op 1 vergelijken.

[ Voor 36% gewijzigd door Ghost Dog op 09-03-2010 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het wordt tijd voor een schematische aanpak.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ghost Dog schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 22:01:
Jij hebt een 530W voeding van een cheapo merk, en je gaat er eentje inhangen van 550W, dat verschil is niet zo groot tenzij die van een degelijk merk was.
Dus, welk merk/type voeding was dat, want 'een voeding van 550W' zegt zo goed als niets.

Verder, wat zit er in die pc van je vader?
Want als daar een lichte grafische kaart inzit, en een CPU met een laag verbruik gaat die voeding dat natuurlijk prima trekken, waar die in jouw pc dan een stuk zwaarder belast wordt.
Je kan dus niet zomaar 1 op 1 vergelijken.
Het was eentje van Be Quiet dacht ik.
Overigens heeft mijn vader mijn voeding gedemonteert, en er was een onderdeel compleet doorgebrand.
Waar ik nu heel bang voor ben is dat door mijn kapotte voeding andere onderdelen van mijn PC ook kapot zijn. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat soms ook wel eens vreemde fouten kan veroorzaken is een slechte sata kabel van je hdd. Vervang je sata kabel daarom eens? Mijn zus had ook een asrock moederbord waar waarschijnlijk (gebouwd door winkel) een sata kabel bij geleverd was. Ook allemaal vreemde problemen. SATA kabel die bij mijn asus moederbord zat erin gestoken en de pc werkte gewoon. Je zag en voelde eigenlijk gewoon het kwaliteit verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik hoop dat nu in elk geval duidelijk is dat je een goede voeding moet kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 09:10:
Wat soms ook wel eens vreemde fouten kan veroorzaken is een slechte sata kabel van je hdd. Vervang je sata kabel daarom eens? Mijn zus had ook een asrock moederbord waar waarschijnlijk (gebouwd door winkel) een sata kabel bij geleverd was. Ook allemaal vreemde problemen. SATA kabel die bij mijn asus moederbord zat erin gestoken en de pc werkte gewoon. Je zag en voelde eigenlijk gewoon het kwaliteit verschil.
Toevallig dat je dat zegt, want dat hebben we ook gedaan, was het alleen even vergeten.
Heeft niks geholpen.

@ Ghost Dog:

Ja, we hebben die vervangen door een 550W, van een niet-cheapo merk, alleen om uit te kunnen sluiten dat het aan de voeding lag. De piekspanning is dan sowieso hoger, aangezien de piekspanning van goedkope merken meestal 10 à 20% lager ligt dan aangegeven, en deze ook maar enkele seconden kan vasthouden.

Anyhow, je was duidelijk genoeg ja.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2010 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sehr belangrijke edit:

Toch maar even vlot die troubleshooter doorgenomen;

Aparte gevallen zijn OCZ DDR2 geheugenreepjes in combinatie met een willekeurig DDR2 moederbord. De schuldige is hier OCZ dat in feite overclocked geheugen levert met een te hoge voltage-eis. Normaal DDR2 geheugen heeft genoeg aan 1,8V, echter OCZ DDR2 repen vereisen 2,1V. Het gevolg kan zijn dat de PC na een tijdje spontaan gaat rebooten of zelfs helemaal niet post.

Laat het nou net zo zijn dat ik een DDR2 mobo heb en ik DDR2 RAM heb van het merk OCZ..
Heb je hier al nou wat mee gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 16:00:
[...]

Heb je hier al nou wat mee gedaan?
Erm..Niet echt.
De PC staat nu boven bij mijn pa op zolder en hij is er mee bezig nu, dus ik kan ook niet zo even naar boven stormen en dan er andere ram in flikkeren.

Overigens vind ik nieuwe RAM kopen geen optie, ik heb geen tot weinig budget, het enige wat ik zou willen vervangen is de voeding omdat mijn RAM nog geen 2 maand oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de bump, maar het probleem is nog steeds niet verholpen.
Nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:36
Tja, het voltage van je ram voorzichtig iets ophogen, dit kan vanuit je bios, probeer dit echt stapje voor stapje, en op een gegeven moment zou het stabiel moeten zijn, heb namelijk exact hetzelfde probleem gehad.

Mocht de boel stabiel lijken totdat je Quickpar of ander geheugen intensief spul draait, dan nog 0,1 volt erbij en klaar is kees!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Precies hetzelfde probleem? Ook BSOD's met diezelfde melding? :D

Als dat gaat werken ben ik je echt voor eeuwig dankbaar, want mijn vader is er echt helemaal klaar mee, en een prof inhuren gaat me heel veel zakgeld kosten.

EDIT:

Lolwut? In bios stond het voltage op [AUTO] dat hebben we veranderd, naar [1,8V].
De eerste keer dat we hem toen bootten zag het er hoopvol uit; Windows XP was aan 't laden.
Dat zag je op 't scherm, maar er gebeurde niks. Na 5 minuten maar weer rebooten, en toen zaten er opeens allemal rare strepen op 't scherm, wat ik nog nooit eerder heb gehad.

Heb ik nu net met deze actie mijn RAM van €80,- kapotgemaakt? |:(

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2010 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:36
Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 18:07:
Precies hetzelfde probleem? Ook BSOD's met diezelfde melding? :D

Als dat gaat werken ben ik je echt voor eeuwig dankbaar, want mijn vader is er echt helemaal klaar mee, en een prof inhuren gaat me heel veel zakgeld kosten.

EDIT:

Lolwut? In bios stond het voltage op [AUTO] dat hebben we veranderd, naar [1,8V].
De eerste keer dat we hem toen bootten zag het er hoopvol uit; Windows XP was aan 't laden.
Dat zag je op 't scherm, maar er gebeurde niks. Na 5 minuten maar weer rebooten, en toen zaten er opeens allemal rare strepen op 't scherm, wat ik nog nooit eerder heb gehad.

Heb ik nu net met deze actie mijn RAM van €80,- kapotgemaakt? |:(
Ook die BSOD's inderdaad, maar dat hoeft niet per sé aan het geheugen te liggen.

Rare strepen komen meestal uit je video kaart of zijn een gevolg van brak geheugen als je een geintegreerde kaart hebt.

Wat was de auto waarde? Meestal staat dit wel vermeld.

Reset je bios, kijk of de strepen weg zijn, en probeer het nogmaals maar dan op 1,85 volt, test desnoods eerst met Memtest

Heb je op de pagina's van OCZ al opgezocht of je inderdaad geheugen hebt wat meer voltage nodige heeft? 0,3 volt meer is best een sprong....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LiquidSmoke schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 19:15:
[...]

Ook die BSOD's inderdaad, maar dat hoeft niet per sé aan het geheugen te liggen.

Rare strepen komen meestal uit je video kaart of zijn een gevolg van brak geheugen als je een geintegreerde kaart hebt.

Wat was de auto waarde? Meestal staat dit wel vermeld.

Reset je bios, kijk of de strepen weg zijn, en probeer het nogmaals maar dan op 1,85 volt, test desnoods eerst met Memtest

Heb je op de pagina's van OCZ al opgezocht of je inderdaad geheugen hebt wat meer voltage nodige heeft? 0,3 volt meer is best een sprong....
Heb Memtest 1.7 acht uur lang laten draaien, 0 errors.
Heb Memtest 4.0 vier uur laten draaien, 0 errors.

0,3 volt is best een sprong? Sorry maar 1,8V was het laagste waar we hem op konden zetten.
Ga nu even de site van OCZ opzoeken.

EDIT:
Blijkt dat ik van het OCZ type VALUE heb ofzo.

http://www.ocztechnology...._value_series_2gb_edition

Hij zou dus gewoon op 1.8 moeten draaien, doet ie al, en dan nog werkt het niet. Kutcomputers.

Zal dit weekend dan toch maar een prof in moeten huren. Daar gaat mijn geld :(

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2010 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LiquidSmoke schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 17:43:
Tja, het voltage van je ram voorzichtig iets ophogen, dit kan vanuit je bios, probeer dit echt stapje voor stapje, en op een gegeven moment zou het stabiel moeten zijn, heb namelijk exact hetzelfde probleem gehad.

Mocht de boel stabiel lijken totdat je Quickpar of ander geheugen intensief spul draait, dan nog 0,1 volt erbij en klaar is kees!
Dit advies lijkt een beetje te gevaarlijk voor het systeem en te ingewikkeld geweest te zijn.

De link naar de lijst van gol schijnt over het hoofd gezien te zijn. Daarom volgt hier de volledige opsomming.

voorstel voor een aanpak:

1. een antistatische armband gebruiken
2. backup maken
3. stekker uit het stopcontact halen en biosinstellingen terugzetten naar de beginwaarden
4. stekker in het stopcontact steken en een biosupflash uitvoeren
5. stekker uit het stopcontact halen en alle stekkertjes loshalen
6. alle geheugenmodules en de videokaart uit het moederbord halen
7. stekkertjes van de voeding, de processor, de processorkoeler en de computerkast aansluiten
8. stekker in het stopcontact steken, de computer aanzetten en luisteren of het moederbord piept en kijken wat er in het biosscherm staat
9. voor elke handeling de stekker uit het stopcontact halen en na de handeling de stekker weer in het stopcontact steken
10. 1 geheugenmodule in slot A1 steken.
11. luisteren of het moederbord piept bij een start en kijken wat er in het biosscherm staat
12. videokaart plaatsen en aansluiten
13. luisteren naar piepjes bij de start en het biosscherm bekijken
14. 1 harde schijf aansluiten met de voedingskabel en de datakabel
15. luisteren naar piepjes en naar het biosscherm kijken
16.1 dvd-schrijver aansluiten
17. luisteren naar piepjes en naar het biosscherm kijken
18. Windows 7 opnieuw installeren
19. memtest uitvoeren

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2010 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@gol;

Dat is wel heeeeel veel.
Nouja, mijn vader is nu weer naar z'n werk dus we proberen dat morgen wel?

- We hebben geen antistatische armband trouwens.
- Waarom zou je een backup maken terwijl er geen OS is geïnstalleerd?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2010 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Heb je nou al geprobeerd het voltage op 2.1V te zetten?
Dat moet het geheugen prima kunnen hebben, en het zou hier dus best eens aan kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
En hoe warm wordt je CPU onder dit alles? Misschien is die al 20 uur aan het oververhitten als Windows start, maar houdt hij Memtest wel net vol. Of misschien is je CPU gewoon stuk door iets? Als je hem kunt omwisselen, check dat. Als dat niks helpt, BIOS update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gisternacht eindelijk weer aan de praat gekregen, alle drivers er meteen op gezet, antivirus weer etc.

Moet nu wel eerst een nieuwe voeding hebben voor ik er weer verder mee kan, want mijn voeding was dus kapot, de fan draaide niet meer en er was een onderdeel van doorgebrand.

@Ghost Dog
No offense, maar je had kunnen lezen dat er bij een hoger voltage dan 1,8V allemaal strepen op het scherm kwamen, alsof mijn graka kapot was, terwijl we die eruit hebben gehaalt en hij op onboard draait.
Ik wil hem heus wel even op 2,1 zetten, als jij dan nieuwe RAM betaald? 8)7

@BèR
Sinds we de koeling hebben 'verbeterd' is mijn CPU idle ongeveer 35~40 graden celcius.
Bios is al geflasht naar de nieuwste versie, die van november 2009 was dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 14:49:
Gisternacht eindelijk weer aan de praat gekregen,
Hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eindeloos door proberen met de WinXP installatie.
Hij is eerst nog xx keer vastgelopen, deze keer alleen zonder BSOD's, hij bleef gewoon hangen en dan moest je hem rebooten.

Uiteindelijk kregen we de installatie rond, vraag me niet hoe.

EDIT:

Net een paar stresstests gedaan, die mijn hele computer zouden stressen etc. Alles op 50% en hij kwam er vlekkeloos doorheen; bij 75% gaf hij een fout aan in een COM-poort (?) en toen sloot hij af.

Die COM-poort uitgeschakeld en nog een andere die ik toch niet gebruik zei m'n pa, en nu komt hij er op 100% ook gewoon goed doorheen.

Van de week ofzo nog een betere merk voeding bestellen, en dan hopen dat ik er voorlopig weer even mee verder kan.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2010 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi zo.

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2010 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Ja hoor, daar gaan we weer.
PC wil niet meer doorstarten, CPU temp is idle meteen weer 51 graden, veilige modus werkt ook niet.

Volgende week prof inhuren :@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 14:49:
@Ghost Dog
No offense, maar je had kunnen lezen dat er bij een hoger voltage dan 1,8V allemaal strepen op het scherm kwamen, alsof mijn graka kapot was, terwijl we die eruit hebben gehaalt en hij op onboard draait.
Ik wil hem heus wel even op 2,1 zetten, als jij dan nieuwe RAM betaald? 8)7
Ik heb datzelfde probleem gehad, op de IGP.
Heb toen mijn moederbord ge-RMA't, en kreeg een nieuwe die wel goed werkte.
Echter heb ik later nog een keer mooie groene strepen gezien, en dat lag aan mijn geheugen dat niet goed stond ingesteld. De IGP gebruikt nml een deel van het geheugen als zijn videogeheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
An interior gateway protocol (IGP) is a routing protocol that is used within an autonomous system (AS).

Sorry maar ik snap niet precies wat een IGP is.

Overigens hebben we contact opgenomen met een collega van mijn vader's werk, die heeft als bijbaan zegmaar PC's repareren, en hij wil wel mijn PC repareren.

Ik hoop dan wel dat het no-cure no-pay is, want als hij een paar uur wat probeert en hij lost het ook niet op kan ie fluiten naar z'n geld, dan heb ik een paar maanden zakgeld voor niks weggegooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

IGP: Integrated Graphics Processor, dus de on-board videokaart.
Als die dus kapot is, krijg je raar of geen beeld als je geen dedicated grafische kaart in je systeem hebt hangen en het beeld dus door de IGP gerenderd wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Ghost Dog op 15-03-2010 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de uber-late reactie, school school, en nog eens school.

Nouja, we hebben dus weer contact gehad met die PC-prof, volgens hem was mijn mobo nou niet bepaald een van de beste, en is daardoor mijn mobo, RAM, en CPU kapot.

Als dat zo is, ben ik klaar met PC's, dat was mijn verjaardagscadeau waar ik zelf nog 100 euro voor heb ingelegd, en 't is nog geen 3 maanden oud :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is misschien de moeite waard om te proberen om nieuwe onderdelen te krijgen via de garantieregeling.

En kop op. Na al deze acties is ondertussen een prima technische computerkennis opgebouwd.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2010 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik zou eerst proberen of je RAM en CPU echt kapot zijn, of heeft die 'PC-prof' dat al gedaan?
Als hij dat niet gecheckt heeft, kan je daar vrij weinig over zeggen namelijk.
Tenzij je moederbord bruut hoge voltages aan beide heeft gegeven en ze echt niet genoeg gekoeld werden bestaat nog best de kans dat ze werken, maar dat kan je alleen uitvinden door ze in een andere pc te hangen.

Als het echt allemaal wel kapot is is dat inderdaad heel spijtig. :S Een kapot moederbord kan inderdaad de boel slopen, net als een kapotte voeding. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 22:04:
Het is misschien de moeite waard om te proberen om nieuwe onderdelen te krijgen via de garantieregeling.

En kop op. Na al deze acties is ondertussen een prima technische computerkennis opgebouwd.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap niet precies wat je daarmee bedoeld te zeggen.

@Ghost Dog

Nee, de PC gaat pas a.s. vrijdag naar zijn werkplek want dan heeft ie er tijd voor.
Er is nog niks concreets door hem getest.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2010 22:26 ]

Pagina: 1