Constante reboots na bootvolgorde te wijzigen.

Pagina: 1
Acties:

• freekdl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06-2021
Ik wou windows vista installeren op de laptop van een vriend, maar na simpelweg de bootvolgorde in het bios menu te wijzigen blijft de pc constant rebooten. Hij valt steeds uit voor het windows balkje zou verschijnen.

De enige manier om het te stoppen is de batterij er even uit halen, of hem een kwartiertje af te laten staan.
Dan is het nog niet verholpen, dan blijft hij net iets langer werken, tot het menu verschijnt waar je "hervatten van het systeem" kiezen. Als je op dat moment niet op de enter knop aan het rammen bent valt de pc meteen weer uit.

Eens hij volledig opgestart is, is er geen probleem meer. Opstarten en afsluiten gaat dan weer.

Bij de tweede poging heb ik dan vista vanuit windows op een 2de schijf proberen installeren. Op die manier kan je de andere schijf spijtig genoeg niet formatteren en bovendien is het ook niet goed om 2 vista installs te hebben, maar ja, ik zag niet direct andere opties.

Spijtig genoeg werd na een reboot gemeld dat "de installatie niet kon voortgezet worden" waarna ik weer getrakteerd werd op constante reboots, aaaarggh.

Het toestel zelf is een Acer laptop van een tweetal jaar oud, 3gb ram en kwam origineel met vista. De reden waarom ik er een andere vista op wil, is omdat ik alle troep van acer overbodig vind. Als je het eraf smijt installeert het zichzelf weer.

Hoe zouden jullie te werk gaan? Zou de BIOS flashen iets kunnen oplossen? Ik heb wel een goede pc kennis en moet regelmatig problemen oplossen in de vriendenkring, maar van een BIOS flashen heb ik altijd een beetje schrik gehad :) Kan je er echt veel kwaad mee aanrichten? Het is mijn laptop niet en ik neem liever niet teveel risico met een ander zijn spullen..

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik snap niet precies wat je nu wilt doen. Je verhaal is echt heel warrig. Waarom wil je de boot volgorde aanpassen om Windows te installeren? Puur om van DVD te kunnen booten? Heeft de laptop geen F8/F9/F11 om het boot device te kiezen? Check de handleiding even, want dat hebben alle recente pc's/laptops (en twee jaar oud is recent genoeg!).

En waar boot ie van op het moment dat ie reset? Van DVD of HDD? Krijg je geen blauw scherm?

Als het echt zo is dat de laptop alleen maar stil te krijgen is door de accu eruit te halen en dus de aan/uit-knop ingedrukt houden echt niet werkt, kan het een BIOS of hardware defect zijn. Maar check dat wel, want de aan/uit knop ingedrukt houden tot die uit gaat, werkt meestal wel.

Het flashen van een BIOS kan fout gaan als je een verkeerde versie op de laptop flashed. Maar dat wordt tegenwoordig wel redelijk goed gecontroleerd van tevoren. Haal de BIOS update van de site van Acer en niet van een andere site.

Overigens ken ik geen software van acer die zichzelf weer herinstalleert. Zeker dat het van Acer is?

PS: Drie gram bit geheugen?! :?

[ Voor 24% gewijzigd door Room42 op 07-03-2010 04:37 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Altijd je volledige pc specificatie geven, veel mensen hier weten dan vaak meteen wat het probleem is, of kunnen dan beter zoeken op het probleem.

Met opstarten kun je dmv f8 f11 etc(zie scherm) de bootschijf kiezen, dit is eenmalig, dus bij van de win cd booten kun je eenmalig de dvd drive kiezen om van te booten.

Nu kun je dus elk van de 2 harde schijven kiezen tijdens booten of je de goede hebt gekozen.

Tip:
Verwijdere alle hardware aan je usb, soms boot de pc niet hierdoor, usb stick usb harddisk etc.

[ Voor 16% gewijzigd door jan99999 op 07-03-2010 07:50 ]