Excel | Automatisch ingesteld bedrag weergeven bij tekst?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Misschien niet het best geformuleerd de topic-titel maar wat is de bedoeling?
Ik wil dus in Excel 2007 een functie inbouwen, dat aan de hand van vooraf ingestelde tekst automatisch een bijbehorend ingestelde bedrag wordt weergeven.
Bijv. tekst: Tweakers.net en bedrag: €64,- automatisch in een cel ernaast wordt weergeven.

Hoop dat mijn vraag duidelijk is.
Dus bijv. cel H2 tekst invoeren en in cel I2 automatisch het vooraf ingestelde bedrag verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Zoek eens op IF and ELSE dan kom je al een heel eind dacht ik zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bobsqaud schreef op zondag 07 maart 2010 @ 01:48:
Zoek eens op IF and ELSE dan kom je al een heel eind dacht ik zo ;)
Het is voor een beste collega van mijn. hier heb ik geen excel tot mijn beschikking dus kan zelf nu ooke ven niet meedenken.
Tips/links zouden zeer welkom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Als je nou ergens anders (of verder op in je sheet, of op de volgende sheet) een tabel maakt met de tekst en de waardes, bijv:

Tweakers.net64
Sjefie120

Dan kan je op de plek waar je de tekst naar waardes wilt converteren een SumIf gebruiken:

Sumif( range_over_je_tabel_met_data_tekst, criteria, sum_range_over_je_tabel_met_data_de_waardes )

Waar je criteria dan is dan het gelijk moet zijn aan de tekst.

Deze oplossing lijkt me handiger dan alle data in te bouwen in een formule met IF en ELSE 's, dan is het onoverzichtelijk en moeilijk te wijzigen.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Semyon schreef op zondag 07 maart 2010 @ 01:55:
Als je nou ergens anders (of verder op in je sheet, of op de volgende sheet) een tabel maakt met de tekst en de waardes, bijv:

Tweakers.net64
Sjefie120

Dan kan je op de plek waar je de tekst naar waardes wilt converteren een SumIf gebruiken:

Sumif( range_over_je_tabel_met_data_tekst, criteria, sum_range_over_je_tabel_met_data_de_waardes )

Waar je criteria dan is dan het gelijk moet zijn aan de tekst.

Deze oplossing lijkt me handiger dan alle data in te bouwen in een formule met IF en ELSE 's, dan is het onoverzichtelijk en moeilijk te wijzigen.
Laten we zeggen de tekst is tweakers.net en het bedrag is 64 euro
volgende tekst is sjefie en bedrag is 120 euro.
Tweakers.net en Sjefie staan in cellen A6 en A7
Bedragen staan in B6 en B7.
In cel H2 voer ik in Sjefie en dan wil ik in I2 120 euro krijgen automatisch.
Heb je misschien een specifiekere code? Zelf ben ik niet thuis met codes en beste collega zit er nogal mee.
Excuus als er iets te weinig input vanuit mijn kant is, maar heb helaas geen excel bij de hand.

EDIT: Dit is eenmalig, bedragen of waardes worden niet gewijzigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Nu online
Kijk eens hier, waar het mooi met een voorbeeld wordt uitgelegd, of laat je collega daar eens naar kijken en mee stoeien. Als hij er dan niet uitkomt kan je laten zien wat hij geprobeert heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Semyon schreef op zondag 07 maart 2010 @ 02:15:
Kijk eens hier, waar het mooi met een voorbeeld wordt uitgelegd, of laat je collega daar eens naar kijken en mee stoeien. Als hij er dan niet uitkomt kan je laten zien wat hij geprobeert heeft.
Dit is toch iets anders.
Hier een screenshot van de bedoeling
Afbeeldingslocatie: http://img38.imageshack.us/img38/1217/naamlooshj.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Nu online
Ik snap wat je wilt, en ja het voorbeeld is een beetje anders. Het zou ons bijzonder verbazen als jouw precieze voorbeeld al ergens online stond, toch?

Maar echt, het kan er mee. Denk zelf eens na. Download Open Office Org als je geen excel hebt, of dump hier eens neer wat je zelf denkt als je weigert wat te instaleren en vertel eens wat het zou moeten worden volgens jou. Ik heb het antwoord bijna al voor je uitgespeld, je hoeft alleen de 3 velden van de Sumif nog maar in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Ben het helemaal eens met Semyon.

Zijn oplossing is hier toch het beste even stoeien met excel of open office en je hebt het zo voor elkaar.
Met if & else hoef je geen extra tabel aan te maken alleen krijg je wel een hele lap code dus toch even met Sumif spelen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Semyon schreef op zondag 07 maart 2010 @ 02:39:
Ik snap wat je wilt, en ja het voorbeeld is een beetje anders. Het zou ons bijzonder verbazen als jouw precieze voorbeeld al ergens online stond, toch?

Maar echt, het kan er mee. Denk zelf eens na. Download Open Office Org als je geen excel hebt, of dump hier eens neer wat je zelf denkt als je weigert wat te instaleren en vertel eens wat het zou moeten worden volgens jou. Ik heb het antwoord bijna al voor je uitgespeld, je hoeft alleen de 3 velden van de Sumif nog maar in te vullen.
Ik kan op de computer (van werk) helaas niks installeren. Ben namelijk zelf op me werk. ZELF ben ik al helemaal niet thuis met de formule mogelijkheden etc.

Sumif( A3:A10, criteria??, sum_rangeB3:B10 )
Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 02:49:
[...]

Ik kan op de computer (van werk) helaas niks installeren. Ben namelijk zelf op me werk. ZELF ben ik al helemaal niet thuis met de formule mogelijkheden etc.

Sumif( A3:A10, criteria??, sum_rangeB3:B10 )
Zoiets?
Ja dat vul je dan in, in het vakje I2, en voor je criteria check je dan op gelijkwaardigheid met H2 en voila, daar heb je het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Semyon schreef op zondag 07 maart 2010 @ 03:03:
[...]

Ja dat vul je dan in, in het vakje I2, en voor je criteria check je dan op gelijkwaardigheid met H2 en voila, daar heb je het.
Voor de duidelijkheid wordt de formule dan toch:
=sumif( A3:A10, criteria H2, sum_rangeB3:B10 )
En dit vul ik in in I2?
Lijkt me sterk, maar met formules ben ik een Noob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom moeilijk doen met sumif? Volgens mij werkt verticaal zoeken hier perfect:
Download
Of begrijp ik het verkeerd?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 03:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 03:09:
Waarom moeilijk doen met sumif? Volgens mij werkt verticaal zoeken hier perfect:

Download
O... er zijn vast legio mogenlijkheden om het te doen. Wat je moeilijk vindt, hangt waarschijnlijk af van wat je gewend bent.
Verwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 03:07:

Voor de duidelijkheid wordt de formule dan toch:
=sumif( A3:A10, criteria H2, sum_rangeB3:B10 )
En dit vul ik in in I2?
Lijkt me sterk, maar met formules ben ik een Noob
is niet zo heel sterk hoor... die sum_range, mag je natuurlijk verwijderen, en verder verwijder je "criteria"

je hebt dan

=SUMIF(A2:A10; H2; B3:B10) (in openoffice, wellicht met komma's in Excel)

offtopic:
een klein beetje inzet mag wel hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 03:09:
Download
Begrijp van mijn collega dat dit inderdaad is wat hij zoekt.
Echter is er 1 bedrag van een miljoen, end aar geeft volgens mijn collega #######aan waar het bedrag zou moeten voortvloeien?
Enig idee?
De formule nu is geworden:
=VERT.ZOEKEN(H2;A3:B10;2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 03:23:
[...]

Begrijp van mijn collega dat dit inderdaad is wat hij zoekt.
Echter is er 1 bedrag van een miljoen, end aar geeft volgens mijn collega #######aan waar het bedrag zou moeten voortvloeien?
Enig idee?
De formule nu is geworden:
=VERT.ZOEKEN(H2;A3:B10;2)
Waarschijnlijk is de cel te klein en moet hij die even vergroten.
Semyon schreef op zondag 07 maart 2010 @ 03:22:
[...]

O... er zijn vast legio mogenlijkheden om het te doen. Wat je moeilijk vindt, hangt waarschijnlijk af van wat je gewend bent.

[...]

is niet zo heel sterk hoor... die sum_range, mag je natuurlijk verwijderen, en verder verwijder je "criteria"

je hebt dan

=SUMIF(A2:A10; H2; B3:B10) (in openoffice, wellicht met komma's in Excel)

offtopic:
een klein beetje inzet mag wel hoor
Het is niet echt moeilijk, misschien beetje verkeerde woordkeuze haha, maar volgens mij is verticaal zoeken de meest logische keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke,
nu heeft hij het volgende begrijp ik:
Maar de lingert adressen werken niet?
Afbeeldingslocatie: http://img148.imageshack.us/img148/9823/naamloosun.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Geef die lieve collega deze site eens, zodat hij/zij de formule ook kan beargumenteren. Dan zie je vanzelf wat er fout is.

Check ook wat er bij dat uitroeptekentje staat. Die staat er vast ook niet voor niets :)

[ Voor 38% gewijzigd door Room42 op 07-03-2010 03:56 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op zondag 07 maart 2010 @ 03:52:
Geef die lieve collega deze site eens, zodat hij/zij de formule ook kan beargumenteren. Dan zie je vanzelf wat er fout is.

Check ook wat er bij dat uitroeptekentje staat. Die staat er vast ook niet voor niets :)
Collega komt er niet uit, hij geeft mij aan van alles te proberen maar helaas.
De voorbeelden van je link zitten wat anders in elkaar dan zijn doel is.
Ik heb zelf geen Excel bij de hand dus kan ook niet meekijken. Vanavond wel.
Iemand nog andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 04:42:
[...]
Collega komt er niet uit, hij geeft mij aan van alles te proberen maar helaas.
De voorbeelden van je link zitten wat anders in elkaar dan zijn doel is.
[...]
Die screenshot is exact hetzelfde als voorbeeld 1 van die pagina. En aan "hij geeft mij aan van alles te proberen" hebben we natuurlijk niks, he! Definieer "van alles" a.u.b. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op zondag 07 maart 2010 @ 04:52:
[...]

Die screenshot is exact hetzelfde als voorbeeld 1 van die pagina. En aan "hij geeft mij aan van alles te proberen" hebben we natuurlijk niks, he! Definieer "van alles" a.u.b. ;)
Formules geprobeerd:
=VERT.ZOEKEN(H2;A14:F21;6)
=SUMIF(A14:A21; H2; F14:F21)
Hij geeft aan dat hij nog wat gestoeid heeft met de formule van je linkje maar die heeft verwijderd en niet had gekopieert voor ons. Helaas.

het lijkt wellicht dat er vanuit mijn kant geen input in zit, maar ik kan even niks. Normaliter ben ik zeker wel behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Goed ik heb nu ook geen Excel bij de hand maar probeer dit eens: "=VERT.ZOEKEN($H$2;$A$14:$F$21;6;ONWAAR)", zoals die site gebruikt.

En wat staat er nou in dat uitroeptekentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op zondag 07 maart 2010 @ 05:11:
Goed ik heb nu ook geen Excel bij de hand maar probeer dit eens: "=VERT.ZOEKEN($H$2;$A$14:$F$21;6;ONWAAR)", zoals die site gebruikt.

En wat staat er nou in dat uitroeptekentje?
En jij bent de redder in nood !
Hartstikke bedankt namens mij en mijn collega !
Het werkt, geen idee wat hij fout deed, aangezien hij die formule mij niet heeft doorgegeven.
Toch bedankt, Finally done!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Laat dat dan in ieder geval nog even weten, dan staat dit topic hier ook niet helemaal nutteloos te staan, in de toekomst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:42

Reptile209

- gers -

Volgens mij was is dit de oplossing. Weliswaar in het Engels, maar daar moet men ook in de toekomst wel uitkomen ;) :
VLOOKUP(lookup_value,table_array,col_index_num,range_lookup)
[...]
* If range_lookup is TRUE, the values in the first column of table_array must be placed in ascending order: ..., -2, -1, 0, 1, 2, ..., A-Z, FALSE, TRUE; otherwise VLOOKUP may not give the correct value. If range_lookup is FALSE, table_array does not need to be sorted.

Zo scherp als een voetbal!

Pagina: 1