• freekdl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06-2021
6 jaar terug heb ik een 7" touchscreen lcd schermpje gekocht dat nooit in de wagen beland is.
Nu zou ik het willen installeren, maar ben een deel van de kabels kwijt.

Op het scherm zelf zijn 3 aansluitingen: een 9 pin din, een voorziening voor stroom en een female usb connector.

Ik ben voor 90% zeker dat de usb connector gebruikt wordt voor de touchscreen functie, maar als ik op zoek ga naar een usb kabel type A, male aan beide zijden, merk ik toch dat dit geen standaard kabels zijn.

Voor zover mijn kennis gaat geeft een usb kabel ook stroom, daarom vraag ik hier even raad alvorens ik met adapters begin te knutselen..

Hier een foto van de aansluitingen van het scherm:

Afbeeldingslocatie: http://dress4less.be/images/P1010935.jpg

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De USB connector zoals op de foto is te zien, is een Type A (dat wist je al) en dat is Host connector. Die sluit je niet op een andere host connector aan (de computer), maar op een apparaat als een muis of printer.

Wat je in je hand houdt weet ik niet, maar ik kan er weinig van maken. Heb je niet wat meer info over het scherm? Waarschijnlijk niet, want dan had je wel gegoogled ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• freekdl
Het enige wat er op de achterkant staat is 50-60Hz en 8W.
De kabel die ik vasthoud is geen standaard kabel, het is voor beeld en geluid samen. Ik was hem eerst kwijt en de eigenaar van de webshop waar ik dit ooit heb gekocht zei me dat zulke kabels nu niet meer bestaan.
Het is een kabel met aan de ene kant een 9 pins din & usb, en aan de andere kant VGA.
Het beeld is goed bij gebruik van deze kabel, maar de usb connector van diezelfde kabel durf ik niet gebruiken,
ik zie namelijk niet in hoe de VGA poort van mijn laptop zowel beeld geeft als de touchscreen functie bestuurt.

Aangezien de ronde aansluiting voor beeld is, moet de usb connector wel voor het touchscreen laagje (muis) zijn.
Kan ik het dan toch niet gewoon in de pc steken? Wat zou er volgens jou gebeuren?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Misschien dat ik geen goed beeld heb van wat je nu hebt, maar een Type A naar Type A USB-kabel bestaat niet. En dat is logisch want dan zouden allebei de apparaten stroom gaan leveren. Dat komt niet goed.

Ik blijf je vaag vinden over wat je nu hebt. Geef eens een duidelijke inventarisatie desnoods aan de hand van duidelijke foto's.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 10:11

E-Vix

Nu met sneeuw!

Room42 schreef op zondag 07 maart 2010 @ 19:20:
Misschien dat ik geen goed beeld heb van wat je nu hebt, maar een Type A naar Type A USB-kabel bestaat niet.
USB A male naar A male bestaat wel degelijk. Het wordt eigenlijk alleen maar gebruikt door 'foute' apparaten. Dit scherm zou er best wel eens eentje kunnen zijn, maar dat durf ik niet te garanderen, en voor ik zekerheid zou hebben zou ik het niet aandurven om hem ook zo aan te sluiten.
Zelf vermoed ik dat hij alles via de ronde kabel kan krijgen, en dat de SUB aansluiting op het scherm inderdaad alleen een USB host aansluiting is om bijvoorbeeld een USB stick in te steken.
Je hebt 9 pinnen in de stekker zitten (10 als je de mantel ook meerekent). Dit is voldoende voor een VGA signaal + een USB signaal + voeding.
Je zegt dat je contact hebt met de zaak waar je het scherm ooit vandaan gehaald hebt. Wellicht dat ze daar de leverancier nog kunnen achterhalen. De kans is groot dat dit een custom kabel is, en dan zul je echt bij de fabrikant moeten zijn.

Een andere mogelijkheid is om het scherm open te maken. Een enkele keer wil een fabrikant op de printplaat de aansluiting markeren met wat het is (GND, VGA-R VGA-G, VGA-B, etc). Met een beetje meten kan je er zo achter komen welke aansluiting op de printplaat naar welke pin op de kabel gaat, en dan kan je zelf een kabel in elkaar zetten.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• freekdl
Room42 schreef op zondag 07 maart 2010 @ 19:20:
Ik blijf je vaag vinden over wat je nu hebt. Geef eens een duidelijke inventarisatie desnoods aan de hand van duidelijke foto's.
Het scherm is volgens mij een Lilliput, want ze zijn namelijk identiek. Alleen is het ingevoerd door een Duitse webshop onder eigen naam.

Volgens de site van de fabrikant zijn de touchscreen controllers ofwel usb, rs232 of ps/2.

Dan moet ik ook nog even vermelden dat die ronde stekker die ik vasthoud op de foto, een vga aansluiting is.
ik heb de originele kabel met aan het ene eind de ronde stekker, en aan de andere kant een vga stekker.

Wat heb ik intussen geprobeerd:

- De vga kabel aangesloten EN een 'foute' usb verbinding, namelijk type A male naar A male
=> van zodra ik beide kabels aansluit hoor ik een pieptoon en valt het beeld weg.
Enkel de vga kabel, of de usb kabel zijn geen probleem.

- De vga kabel aangesloten, en dan met een verloopkabel van de usb poort van het scherm, naar de ps/2
poort van een pc.
=> geen storing, maar ik krijg met geen enkele driver de touchscreenfunctie in werking. De drivers van
de Duitse site zijn trouwens dezelfde dan de site van Lilliput. Bij de installatie geeft hij nochtans aan om
een ps/2 interface te installeren, waar ik dan ook voor kies, maar tevergeefs, bij de calibratie krijg ik
steeds de melding dat er geen controller geïnstalleerd is..

Ik zal het schermpje even openen en wat foto's nemen, want ik was toch 90% zeker dat het via ps/2 was.
Pagina: 1