Hybride telefooncentrale.....basic vraagje to begin

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Ik overweeg voor een MKB bedrijfje de aanschaf van een Hybride telefoon centrale. Ben aan het kijken naar een (gebruikte) Siemens Hipath (3300).
Ik wil wellicht nog niet eens eens helemaal over op IP telefonie, maar wel op de toekomst voorbereid zijn. Echter "intern" op IP overstappen lijkt me wel handig; UTP moet ik toch trekken. Het grote nadeel van een compleet conventionele telefoon centrale ligt voor mij namelijk in het feit dat alle toestellen een direct lijntje (minimaal 2 aders) naar de fysieke centrale behoeven. Dit verdeelt over 3 etages zijn een boel (extra) kabels met 32+ gewenste telefonie aansluitingen.

Mijn idee is om dus voor nu, met 'gewone' KPN lijnen externe te gaan bellen en dan intern IP infrastructuur te gaan gebruiken. Later kan ik dan (stapsgewijs) over gaan op compleet IP telefonie.

Is mij beeld correct dat een IP/Hybride centrale "gewoon" als onderdeel van een UTP based netwerk binnen een bedrijf opgenomen kan worden, als warevhet een computer bijv.? Je plugt de centrale middels een UTP kabel in een bestaande switch en feitelijk ben je dan klaar? Dus theoretisch, als je geen analoge telefoon toestellen/aansluitingen behoeft, hoef je verder geen (directe) lijntjes naar de telefooncentrale te hebben (behalve dan je uitgaande kpn lijnen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-07 23:40

ralpje

Deugpopje

Dat klopt. Als je geen losse voeding voor je telefoons wilt gebruiken, zul je echter wel PoE moeten doen, en dus ook investeren in een switch die dat kan.
Daarnaast kunnen de 'ouderwetse' toestellen ook gewoon via UTP aangesloten worden, dus het is niet zo dat daar aparte kabels voor getrokken moeten worden.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-07 20:25
-

[ Voor 100% gewijzigd door .NCK op 06-03-2010 22:46 . Reden: overbodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat klopt. En dan koop je natuurlijk in plaats van 'gewone' telefoons natuurlijk IP-telefoons. Ik doe hetzelfde op kantoor maar dan met Asterisk. Daar zit een ISDN-kaart in die tegen KPN lult, en de telefoons melden zich gewoon aan bij Asterisk. PoE is wel aan te raden trouwens, anders moet je ook steeds een voedingsblokje aan de telefoon hangen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Ok thx so far.
No tips over goedkope IP telefoons, om mee te beginnen? Ik zie alleen maar 'dure'....of bestaan die gewoon nog niet?
POE ga ik zeker overwegen.

En natuurlijk kun je analoge telefoons ook via UTP aansluiten; sterker nog; met een 2-draad centrale kun je zelfs 4 toestellen per UTP kabel aansluiten. Feit blijft wel dat al deze lijntjes allemaal fysiek naar een telefoon centrale geleid moeten worden. In een pc/utp infrastructuur is in principe het bijplaatsen van een (geschikte) bijv. 8 poorts switch voldoende om in een kamer 7 (IP) telefoons bij te plaatsen. En theoretisch vanaf die switch weer een switch en je hebt weer 7 toestellen erbij. Is wel wat makkelijker dan allemaal draadjes naar 1 centraal punt trekken.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens naar de Cisco UC500 serie, deze bevat BRI interfaces waar je je KPN ISDN verbinding zo in kunt prikken. Daarnaast zijn er standaard ook 4 FXS poorten aanwezig voor analoge telefonie (bijv. faxen of oude telefoons). Vervolgens wordt er met behulp van een trunk een PoE switch aangekoppeld.

Je hoeft geen nieuwe kabels aan te leggen als er op dit moment al een netwerkverbinding is op elke werkplek. De verbinding wordt namelijk op de Cisco telefoon aangesloten, waar de netwerkkabel van het werkstation ook op wordt ingeprikt. Het telefonieverkeer kan door de telefoon in een ander VLAN geplaatst worden waardoor de telefonie en data nog steeds gescheiden zijn.

Een goedkope oplossing is het zeker niet, een mooie oplossing is het echter wel. Daarnaast zijn functies als voicemail en auto attendant ook mogelijk :).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2010 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

kaajee schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 23:25:
Ok thx so far.
No tips over goedkope IP telefoons, om mee te beginnen? Ik zie alleen maar 'dure'....of bestaan die gewoon nog niet?
Dat is net als telefooncentraletelefoons (hey, geinig woord.) Die zijn duurder dan gewoon een willekeurige telefoon die je aan de KPN-lijn hangt omdat ze opeens allerlei electronica en processoren hebben. Ik gebruik voor de bedrade telefonie op kantoor Cisco 7940 telefoons*. Die zijn te krijgen voor €128. Da's al een redelijk uitgebreid, tweelijns, ding maar IMO een erg goede. Er zijn ook goedkopere. Twee lijnen is nuttig als je alle telefoons laat overgaan op 't moment dat er een inkomend gesprek komt. Je kunt dan een ander gesprek aannemen en doorverbinden terwijl je iemand anders in de wacht hebt omdat degeen die zij willen spreken net naar de wc is gelopen of iets dergelijks.

*)Nou ja, ik heb ook twee 7905's, een 7906 en een 7960, maar ik standaardiseer nu op de 7940 aan de hand van ervaringen met de 7960. Da's hetzelfde als de 7940 maar dan goedkoper en met vier lijn/voorkeursknoppen minder.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 07-03-2010 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
En kijk ook eens naar 2e hands.. Ik heb een boel Cisco 7940G-GE's (met gigabit passthrough, dan hoeft elke werkplek maar 1 patch te gebruiken), en die heb ik van ebay afgeplukt voor 150 euro per stuk. De gebruikers zijn heel erg tevreden met de telefoons.. Nieuw kosten ze rond de 200-300 euro.

Het configureren van die dingen is wel even wat werk als je ze niet met de Cisco CallManager gebruikt maar met je eigen telefoniecentrale (ik gebruik ook asterisk). Ik heb een tftp servertje opgezet zodat de telefoons hun SIP-image downloaden en hun configuratie ophalen, etc..

Ik had eerst ook 2 ISDN kaarten in mijn Asterisk voor de externe verbinding naar KPN, en later is dat vervangen door een sip-trunk naar een SIP-provider.. (voys.nl), dus toen kon ISDN de deur uit. Scheelt een boel geld.

Let wel, voor het opzetten van Asterisk, het configureren van de cisco telefoons, etc, heb je een boel kennis nodig, of een heleboel tijd en google.

Je kunt ook gewoon naar een telecomboer gaan die zich bezig houdt met asterisk, en hen vragen dit allemaal voor je te doen (echt work for pay, meer consultancy dan dat je producten afneemt). Let wel dat er nog steeds een heleboel telecomboeren zijn die zich krampachtig aan de ouderwetse business-modellen vasthouden, en alles uit de kast halen om te zorgen dat jij voor een oplossing gaat waardoor je weer aan hen vastzit, en waarbij je voor iedere wijziging of uitbreiding de hoofdprijs betaalt.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Wij hebben zelf sinds kort voor ons zelf ook een UC500-series aangeschaft (eerst met 1x een BRI/ISDN-2; nu met een PRI/ISDN-15). We gebruiken de SPA508G telefoons (4 lijns, display, 100Mbps passthough) met een extra 32-button pad.

De kosten vielen mij alles mee. Een stuk goedkoper dan waar KPN met z'n centrale en installatie mee aan kwam zetten. Voordeel van de telefoons vindt ik wel dat je hier allerlei soorten headsets op aan kan sluiten. De extra buttons gebruiken wij enkel om te zien wie in gesprek is, maar ik moet zeggen, het ziet er ook wel direct profi uit :)

Voordeel van de centrale vindt ik de auto-attendants (menu's etc); mogelijkheid om naast KPN ook SIP verbindingen op te zetten (gebruiken we nog niet), etc.

De telefoons zie ik online voor iets meer dan 100 eurie; wat ik voor dergelijke toestellen vrij goedkoop vond. Bij KPN heb je een systeemtoestel (duur) en gewone toestellen (normaal); de SPA508G zijn in wezen allemaal systeemtoestellen.

[ Voor 0% gewijzigd door Zoetjuh op 11-03-2010 08:43 . Reden: We hebben de SPA508G; niet de SPA504 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:39
De Linksys SPA941 is een goedkope 4-lijns IP-telefoon. Heeft alleen geen backlight of POE of nummersneltoetsen, maar je hebt praktisch gezien gewoon een Cisco, maar geen gezeik met SIP-firmware. Configureren gaat ook heel makkelijk. Ben er erg blij mee.

Moet je voor Cisco-toestellen nou echt een licentiecode kopen of kun je er ook gewoon een geheel legaal *kuch* verkregen SIP-firmware op tftp'en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Ok, ik ga ook eens naar Cisco kijken. Je zou toch evt. ook nog (hun) "SPA" (ATA) modules kunnen overwegen? (bijv. SPA2102/2100, SPA3102, SPA1001 of SPA3000). Dan kun je weer "gewone" telefoon toestellen op aansluiten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hou er rekening mee dat bij de UC500 Datasheets je eventueel extra PoE switches moet aanschaffen.
(En dan uit de ESW 500 serie. Andere switches kunnen ook, maar deze kan je niet configureren vanuit de meegeleverde management tool.)

Voor de receptioniste kan je een Attandant Console. Je kan hiermee software matig binnenkomende lijnen doorverbinden. Een andere optie is een 7962 met één of twee 7915 Expansion Modules.

Met dat VoIP een applicatie wordt op je netwerk, kan je het ook integreren met andere applicaties.
Cisco heeft bijvoorbeeld de CallConnectors om te integreren met CRM systemen en om click-to-dial functionaliteit te bieden.

Stonevoice / Imagicle maakt applicaties voor Cisco UC omgevingen. (Dus ook de UC500)
Stonevoice. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld een softwarematige faxserver en billing / accounting software, zodat je kan zien wie er veel belt.

De 7900 serie IP Phone zijn bij Cisco de mainline IP telefoons. Maar men heeft ook gunstiger geprijste telefoons in de vorm van de SPA500, de 500 IP Phones en de 6900 IP Phones.
Tweedehands is natuurlijk ook nog een optie.

Als je ook een headset wil hebben, check dan wel of deze compatible is met de IP telefoon.
Zo heeft Plantronics headsets voor de 7900 serie telefoons.
Sommige headsets kan je voorzien van een electronic hookswitch. (EHS)
Je kan dan met je headset, elektronisch, de haak van de telefon opnemen.

Een EHS wordt wel ondersteund op de 7942, maar niet op de 7940 telefoons, omdat dit een ouder type is.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Vinnienerd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 20:36:
Moet je voor Cisco-toestellen nou echt een licentiecode kopen of kun je er ook gewoon een geheel legaal *kuch* verkregen SIP-firmware op tftp'en?
Ja.. je moet licenties kopen, wil je het officieel houden. (Ook voor SIP firmware loaded IP Phones)
Licenties op CallManager worden enforced.
Op CallManager Express wordt dit niet enforced.

Met IOS software release 15M op de nieuwe ISR G2 routers worden wel steeds meer zaken enforced.
Dus wees niet verbaast als je opeens geen extra telefoons aan je installatie kan hangen.

3rd party user licentie voor 7940 telefoons met SIP firmware op Asterisk kan natuurlijk niet enforced worden, maar het moet wel als je het legaal wil houden.

@Onderbuur:
Nortel is uiteen gevallen. Het UC portfolio is volgens mij naar Avaya gegaan.
De vraag is welke producten Avaya blijft voeren.

[ Voor 15% gewijzigd door Bl@ckbird op 07-03-2010 22:33 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-07 18:18
Wj maken gebruik van een Nortel Meridian centrale. Dit is een chassis waar je kaarten in kunt prikken met voicemail, VoIP, etc etc.

We bellen gewoon uit via een ISDN 30 bundel en hebben alle kantoren via SDSL, ADSL en fiber(afhankelijk van grote kantoor) aangesloten op deze centrale. Twee andere kantoren hebben een soortgelijke centrale als backup.

De telefoons die we hebben zijn 1120's en 1140's en firmware wordt via de CS1000 en Element manager geupdate. Daarnaast hebben we Contact centre voor de routering van gesprekken op basis van menu optie.

Werkt allemaal prima. Installatie van nieuwe phones gaat via een internet interface en we hebben ook virtual login voor onze gebruikers. Je kunt dus inloggen op iedere telefoon met je eigen extensie.

Telefoons hebben een 1Gb pass through en settings worden grotendeels via een DHCP server erin gezet(Vlan, S1, S2 etc). Uiteraard hebben we PoE switches van HP.

Installatie is grotendeels door British Telecom gedaan.

Ik meen dat prijstechnisch Nortel interessanter was dan Cisco.

@bovenbuur, ja ik weet dat Nortel enigzins uit elkaar is gevallen maar leveringen en continuiteit is nog steeds gewaarborgd door BT. Het zou idd kunnen dat Avaya de telefoon portfolio heeft overgenomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Saab op 08-03-2010 11:48 ]

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-07 14:49
Het nadeel van Siemens blijft dat het gewoon extreem duur is. Naast de telefoons komen er vaak ook een hele hoop licentie kosten bij.

Als je technisch wat onderlegt bent zou ik je willen aanraden eens naar Asterisk te kijken. En dan in het speciaal is een package zoals Elastix aan te raden. Kwestie van een CDtje met de laaste distro downloaden en die op een server naar wens installeren. Elastix bevat naast Asterisk ook FreePBX, voicemail, fax, email, etc. In feite kun je op een makkelijke manier je omgeving instellen en onderhouden. Het mooie aan een 'standaard' 19inch rack server (waar je Elastix dan op zet) is dat je dan met VLANs kan werken en dus ook QoS kan toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
kaajee schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 23:25:
Ok thx so far.
POE ga ik zeker overwegen.

En natuurlijk kun je analoge telefoons ook via UTP aansluiten; sterker nog; met een 2-draad centrale kun je zelfs 4 toestellen per UTP kabel aansluiten. Feit blijft wel dat al deze lijntjes allemaal fysiek naar een telefoon centrale geleid moeten worden. In een pc/utp infrastructuur is in principe het bijplaatsen van een (geschikte) bijv. 8 poorts switch voldoende om in een kamer 7 (IP) telefoons bij te plaatsen. En theoretisch vanaf die switch weer een switch en je hebt weer 7 toestellen erbij. Is wel wat makkelijker dan allemaal draadjes naar 1 centraal punt trekken.......
De Linksys SPA serie 9xx is vrij basic & goedkoop.
Afhankelijk van de uitvoering kun je 'doorlussen' naar je pc op het toestel (extra ethernetpoort, evt in ander vlan te plaatsen).

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:13
Ik zou ook kijken naar Asterisk oplossing, een HiPath 3300 is een leuk systeem alleen deze kun je nooit volledig IP maken. Het is of ip-phones of sip-trunks. Als je echt voor siemens wilt gaan kies dan minimaal voor het 35xx platform.

Heb je trouwens een budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
Als je het wat simpeler wilt houden met een stukje vendor support mogelijkheid kijk dan eens naar 3cx, werkt op windows en is in mijn ogen wat meer geschikt voor mensen die zelf niet echt willen hobbyen.
het is een kant en klaar pakket wat ondersteunende hardware al redelijk kan provisionen of configgen zonder dat je er veel gekkigheid voor hoeft te doen, ook leveren ze vanuit hun zelf support zodat je minder vast zit aan een specifieke dealer.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petuhr
  • Laatst online: 10:58

Petuhr

FreeBSD

Hier ook ISDN-15 + Asterisk.

Wij gebruiken hier als telefoons de Grandstream GXP2000, niet duur :

http://www.voipango.com/e...64ee38480d3a2a45f68bb5a1&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Doen de Asterix gebruikers dit allemaal in eigen beheer of hebben jullie bedrijfjes ingeschakeld? ( zo ja welke). De extra hardware voor bijv. integratie met isdn (kaarten) zijn best prijzig, valt me op.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-07 11:58
Wij maken zelf gebruik van 3CX (MS Windows gebaseerd) met Linksys SPA-942 toestellen en een Patton SmartNode 4960 ISDN gateway naar een BBeyond ISDN-20. Dus intern IP en naar buiten toe een gebundelde ISDN.
Het leuke met 3CX is dat de SPA's (maar ook andere toestellen) heel goed te provisionen zijn, waardoor de configuratie eenvoudig aan te passen is.

Je kunt inderdaad ook met Asterisk aan de slag, maar ook Swyx is een interessante optie (laatste tijd wel wat radio-reclame over).

PoE hebben wij toen niet voor gekozen, aangezien de PoE switches een behoorlijk stuk prijziger zijn dan gewone managed switches. Maar het lost wel een aardig stekkerprobleem op.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

mbaltus schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 14:44:
PoE hebben wij toen niet voor gekozen, aangezien de PoE switches een behoorlijk stuk prijziger zijn dan gewone managed switches. Maar het lost wel een aardig stekkerprobleem op.
Mwah, met stekkerblokjes a €50 per stuk gaat dat ook hard hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik heb ook gekozen voor 'normale' adapters, iedere werkplek heeft toch een stekkerblok met 6 contacten voor zichzelf, kan nog wel een stekkertje bij.. In mijn serverruimte heb ik een groter stroomgebrek, en ik wilde niet investeren in een PoE switch. En voor die EUR 22,15 ex btw per stuk wilde ik het ook niet laten.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

kaajee schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 11:50:
Doen de Asterix gebruikers dit allemaal in eigen beheer of hebben jullie bedrijfjes ingeschakeld? ( zo ja welke). De extra hardware voor bijv. integratie met isdn (kaarten) zijn best prijzig, valt me op.........
Ik weet dat http://tweakers.net/gallery/barthezz Asterisk consultant is.

De 7940 is trouwens al een aantal jaren EoL. De 7942 is het courante model, aangezien de 7941 deze zomer niet meer verkocht wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door PcDealer op 13-03-2010 20:45 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

PcDealer schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 20:44:
[...]

Ik weet dat http://tweakers.net/gallery/barthezz Asterisk consultant is.

De 7940 is trouwens al een aantal jaren EoL.
Dat geldt voor de 7940 (en 7960, etc.) Die zijn idd al een flinke tijd EoL. Hetzelfde model echter in de Global versie (7940G, 7960G) is dat nog niet, hoewel dat inmiddels wel is aangekondigd. Het enige verschil tussen de twee is dat de labels op de G-versie op een sticker zitten en op de niet-G versie op het toestel gedrukt zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 13-03-2010 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Hmm, ik zie dat mijn naam hier al genoemd is zonder dat ik zelf het topic nog gelezen had :+
kaajee schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 22:38:
Is mij beeld correct dat een IP/Hybride centrale "gewoon" als onderdeel van een UTP based netwerk binnen een bedrijf opgenomen kan worden, als warevhet een computer bijv.? Je plugt de centrale middels een UTP kabel in een bestaande switch en feitelijk ben je dan klaar? Dus theoretisch, als je geen analoge telefoon toestellen/aansluitingen behoeft, hoef je verder geen (directe) lijntjes naar de telefooncentrale te hebben (behalve dan je uitgaande kpn lijnen)?
De term Hybrid centrale kom ik eigenlijk vrijwel nooit tegen, maar ik snap wel wat je bedoelt. Er zijn hiervoor diverse oplossingen en eigenlijk alles wat een SIP-server en FXO(analoog)/BRI(ISDN-2)/T1 poorten heeft voldoet aan je eisen. Zoals al eerder genoemd heeft cisco hier diverse oplossingen voor, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat snel uit naar een Asterisk centrale.

In principe kan je dan een opstelling als bijv. de volgende krijgen:
- Inkomende (kpn/SIP lijnen) in telefoon centrale (Asterisk, Cisco callmanager, etc)
- Asterisk/Callmanager ontvangt de registraties van je interne telefoons, stel je in voor je interne nummers, en stel je in dat gesprekken doorgezet moeten worden.
- Sluit je via ethernet gewoon aan op je interne netwerk (bij voorkeur via een apart voice vlan), dit netwerk kan eigenlijk elke structuur hebben van een standaard data-netwerk (als je netwerkbelasting laag genoeg is kan je dus zelfs switch op switch op switch doorlussen vanzelfspreken is dat niet het netwerk design wat je hebben wilt :+)
- Telefoontjes zet je in hetzelfde VLAN, zorgt dat ze configuratie krijgen om te registeren bij de centrale, en tadaa :)

In elk deel van dit ontwerp zijn natuurlijk enorm veel mogelijke opties. Welke centrale, hoe bouw je je netwerk op, gebruik je wel/niet PoE voor je toestellen, welke toestellen natuurlijk, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Ok om de initiële investering niet te groot te maken, zat ik te denken om eerst (mbv iemand) zelf een Asterisk server/pbx te gaan maken.
Nu wil ik wel de fall back mogelijkheid van óf ISDN óf PSTN hebben. Daarvoor heb ik (extra) kaarten nodig. Ik kwam de kaarten van OpenVox tegen, deze zijn nog betaalbaar in tegenstelling tot vele andere kaarten (bijv. Digium zelf). Een eenvoudige ISDN-2 (BRI) kaart kost $88 en een analoge kaart met bijv. 12! poorten $135.

Heeft iemand ervaring met dit merk (OpenVox) icm Asterisk?

En iets anders: is een aparte ADSL verbinding voor alleen (SIP) telefonie echt noodzakelijk? Ik hoor dit van verschillende kanten. Je moet ong. rekening houden met 100kb per gesprek, toch? Met de huidige ADSL heb je natuurlijk een maximum van 1Mb upload, dat houdt dus maximaal 10 gesprekken in. Als je dit nog moet 'delen' met normaal data verkeer loop je al snel tegen beperkingen op neem ik aan.
Sec gezien zouden 6 gesprekken (voorlopig) ook wel voldoende zijn; dus 600kb aan VoIP verkeer.
En ook al zou je het wel combineren en bijv. QoS (en VLAN) toepassen, je nooit echt kunt voorkomen dat er gebruikers kunnen zijn die dmv bijv. downloads toch de boel dichttrekken en daarmee spraak vrijwel onmogelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Laatst online: 12:39
kaajee schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 15:04:
Ok om de initiële investering niet te groot te maken, zat ik te denken om eerst (mbv iemand) zelf een Asterisk server/pbx te gaan maken.
Nu wil ik wel de fall back mogelijkheid van óf ISDN óf PSTN hebben. Daarvoor heb ik (extra) kaarten nodig. Ik kwam de kaarten van OpenVox tegen, deze zijn nog betaalbaar in tegenstelling tot vele andere kaarten (bijv. Digium zelf). Een eenvoudige ISDN-2 (BRI) kaart kost $88 en een analoge kaart met bijv. 12! poorten $135.

Heeft iemand ervaring met dit merk (OpenVox) icm Asterisk?

En iets anders: is een aparte ADSL verbinding voor alleen (SIP) telefonie echt noodzakelijk? Ik hoor dit van verschillende kanten. Je moet ong. rekening houden met 100kb per gesprek, toch? Met de huidige ADSL heb je natuurlijk een maximum van 1Mb upload, dat houdt dus maximaal 10 gesprekken in. Als je dit nog moet 'delen' met normaal data verkeer loop je al snel tegen beperkingen op neem ik aan.
Sec gezien zouden 6 gesprekken (voorlopig) ook wel voldoende zijn; dus 600kb aan VoIP verkeer.
En ook al zou je het wel combineren en bijv. QoS (en VLAN) toepassen, je nooit echt kunt voorkomen dat er gebruikers kunnen zijn die dmv bijv. downloads toch de boel dichttrekken en daarmee spraak vrijwel onmogelijk maakt.
Mijn Thomson ADSL-modem weet vrijwel perfect dmv. QoS al het verkeer af te knijpen ter faveure van RTP, dus ik neem aan dat een Cisco router dat nog beter kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
kaajee schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 15:04:
VoIP vraagt om een SDSL lijn. Bij VoIP heb je een even grote upload als download van 2 Mbps.

Voor kleinere omgevingen kan je een ADSL link gebruiken. Voor grotere installaties wordt idd. vaak een dedicated SDSL lijn gebruikt voor de SIP trunk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Laatst online: 18-06 12:26
Het ligt compleet aan de situatie en gebruikte codecs, bij G711 kan je over een 1 mbit upload van een DSL 8 gelijktijdige gesprekken voeren, kan je G729 gebruiken dan duw je er een hoop meer over die ene DSL. dus om te roepen dat voip SDSL vereist is nogal 'kort door de bocht'

[ Voor 14% gewijzigd door Powermage op 19-03-2010 23:38 ]

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Laatst online: 13-03 13:38
We hebben hier een Siemens Hipath 3550 met diverse uitbreidingskaarten.

Nu hoor ik dat het mogelijk is hier ook een IP-converter of IP-kanaal aan toe te voegen. Is er hier iemand die daar iets van weet?
Momenteel wordt via ISDN (KPN) gebeld maar er zijn wat beperkingen o.a. de onmogelijkheid van gespecificeerde rekeniningen in een formaat waar wij iets aan hebben en de kosten (die nogal hoog zijn). Mijn gedachte is om eventueel voor het standaard telefonie (ISDN) gedeelte op een andere aanbieder over te stappen (ISDN behouden vanwege betrouwbaarheid) en daarnaast voor het uitbellen voornamelijk gebruik te gaan maken van SIP.

We hebben de beschikking over 2 maal 20/1 Mbit ADSL lijnen (waarvan één met meerdere IP-adressen).

Is zoiets (met relatief geringe investeringen) te realiseren?
Dan nog iets: SIP accounts zijn bij bepaalde aanbieders bijna gratis.
Nu begrijp ik dat bij grote volumes een FUP snel bereikt zal zijn;
Maar hoe dan ook kan IP-telefonie een heel stuk goedkoper zijn.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:13
Nu mag ik voor mijn bedrijf natuurlijk geen reclame maken op tweakers, maar neem via DM anders contact met mij op.

Dan kunnen we eens kijken wat ik voor jou zou kunnen betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

pinockio schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 14:04:
Dat zijn de machines die wij inruilen (met korting) voor Cisco VoIP + SIP trunks + ISDN fallback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-07 23:07
pinockio schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 14:04:

Nu hoor ik dat het mogelijk is hier ook een IP-converter of IP-kanaal aan toe te voegen. Is er hier iemand die daar iets van weet?
Momenteel wordt via ISDN (KPN) gebeld maar er zijn wat beperkingen o.a. de onmogelijkheid van gespecificeerde rekeniningen in een formaat waar wij iets aan hebben en de kosten (die nogal hoog zijn). Mijn gedachte is om eventueel voor het standaard telefonie (ISDN) gedeelte op een andere aanbieder over te stappen (ISDN behouden vanwege betrouwbaarheid) en daarnaast voor het uitbellen voornamelijk gebruik te gaan maken van SIP.

We hebben de beschikking over 2 maal 20/1 Mbit ADSL lijnen (waarvan één met meerdere IP-adressen).

Is zoiets (met relatief geringe investeringen) te realiseren?
Dan nog iets: SIP accounts zijn bij bepaalde aanbieders bijna gratis.
Nu begrijp ik dat bij grote volumes een FUP snel bereikt zal zijn;
Maar hoe dan ook kan IP-telefonie een heel stuk goedkoper zijn.
Je kan hier een Patton Smartnode tussenhangen. Hiermee kun je uitgaande gesprekken over SIP routeren, en je ISDN alleen houden voor inkomend en fallback.Dan hoef je vooralsnog geen investering/upgrade van je centrale te doen en kun je toch via SIP uitbellen. (en besparen, voornamelijk op de internationale gesprekskosten). Wel is het in een dergelijke constructie aan te raden om te informeren bij je SIP-tent of je ook je eigen nummer(blok) kan meezenden.

Ik heb bij een klant een vergelijkbare oplossing (alleen hangt daar een Patton op een eigen ISDN30 board). Kostte eenmalig iets van 4k (ISDN30 board + ISDN30 Patton Smartnode) maar dat was binnen 2 mnd al terugverdiend met de besparing die ze hadden op gesprekskosten (van 3k naar 1k per mnd...)

Over een DSL lijntje kan het wel, alleen zou ik niet teveel doen. Eea is afhankelijk van de gebruikte codecs, maar zelf vind ik 4 al wel meer dan zat (Gelijktijdig dan). Een goede router met QoS is wel essentieel.

Volledig ISDN en PSTN uitfaseren raad ik niet aan. Er zijn teveel zaken die niet kunnen/mogen/werken over SIP, of niet stabiel. Denk aan
- Faxen (T38 kan maar wordt lang niet overal goed ondersteunt)
- Inbellen (maar goed,dat wordt amper gebruikt nog)
- Frankeermachines
- Digiaccess (Pin en Alarm). Beide kunnen ook over IP, maar daar zitten wel wat haken en ogen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
4k Vind ik vrij prijzig...
Voor 3200,- heb je een Cisco 2901 router, die je als IP-PBX / Voice Gateway kan configureren.
C2901-CME-SRST/K9 / 2901 Voice Bundle w/ PVDM3-16,FL-CME-SRST-25 / € 1.902,53
PVDM3-16= / 16-channel high-density voice and video DSP module SPARE / € 512,44
VWIC2-1MFT-T1/E1= / 1-Port 2nd Gen Multiflex Trunk Voice/WAN Int. Card - T1/E1 / € 781,46
De prijzen heb ik uit de Pricewatch Unsorted.
En dan heb ik overal de op één na goedkoopste prijs genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dan heb je spare-prijzen genomen en daar zitten de licentiekosten niet bij. Plus dat we 't over ISDN30 hadden en jij daar een 16-channel DSP in knikkert.

Bovendien: wat is die 800 euro verschil als 't je elke maand 2KEUR bespaart?

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 05-06-2010 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Wel opletten:
C2901-CME-SRST/K9 is een bundeltje met CCME of SRST licentie en hier zitten al 16 PVDM's bij.
Dus daar heb ik dan nog een 16 PVDM's extra bij gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bl@ckbird schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 00:21:
Wel opletten:
C2901-CME-SRST/K9 is een bundeltje met CCME of SRST licentie en hier zitten al 16 PVDM's bij.
Dus daar heb ik dan nog een 16 PVDM's extra bij gedaan.
Fair enough on de kanalen, maar je mist nog altijd de licenties want die krijg je niet bij spare ('=' achteraan) producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Voor het IP-PBX heb je gelijk. Als je het als voice gateway voor
de bestaande Siemens Highpath configureert niet.
CyBeR schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 00:16:
Bovendien: wat is die 800 euro verschil als 't je elke maand 2KEUR bespaart?
Dat is niet boeiend... Maar ik had goedkopere alternatieven verwacht als voice gateway's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:43
Siemens vervangen voor Cisco is natuurlijk geen verbetering ;)
Als je voor de Cisco oplossing zou gaan moeten er ook nog toestellen bij dus het is simpelweg geen goedkopere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

CyBeR schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 00:24:
[...]

Fair enough on de kanalen, maar je mist nog altijd de licenties want die krijg je niet bij spare ('=' achteraan) producten.
De spareproducten in dit geval betreffen modules voor in de Integrated Services Router en daar zijn geen licenties voor. Wat voor licenties bedoel je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

PcDealer schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 08:13:
[...]

De spareproducten in dit geval betreffen modules voor in de Integrated Services Router en daar zijn geen licenties voor. Wat voor licenties bedoel je eigenlijk?
Callmanager meestal. Of dat hier ook zo is, don't care. Maar er zijn bij cisco nooit spare-producten als er niet een licentie voor 't ding nodig is. Tenminste ik heb 't nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

CyBeR schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 12:11:
[...]

Callmanager meestal. Of dat hier ook zo is, don't care. Maar er zijn bij cisco nooit spare-producten als er niet een licentie voor 't ding nodig is. Tenminste ik heb 't nog niet gezien.
Op basis van Device Licenses zijn er voor modules in de routers, of de routers zelf geen licenties nodig. Een Cisco IP telefoon zoals de 7942G is te bestellen met en zonder = en kosten evenveel. Er zijn wel combo's van toestel + CCME, zie hieronder.
quote: Cisco Global Price List mei 2010, Week 2
CP-7942G Cisco Unified IP Phone 7942 $370,00
CP-7942G-CCME Cisco Unified IP Phone 7942 with 1 CCME RTU License $570,00
CP-7942G= Cisco Unified IP Phone 7942, spare $370,00

[ Voor 8% gewijzigd door PcDealer op 05-06-2010 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

PcDealer schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 14:21:
[...]

Op basis van Device Licenses zijn er voor modules in de routers, of de routers zelf geen licenties nodig. Een Cisco IP telefoon zoals de 7942G is te bestellen met en zonder = en kosten evenveel. Er zijn wel combo's van toestel + CCME, zie hieronder.

[...]
Ik weet niet waar je die prijzen vandaan haalt, maar waar ik telefoons koop is een spare 7942G (CP-7942G=) €198, en een niet-spare versie (dus met CM-licentie) meer dan €300 (ex btw): http://www.centralpoint.nl/zoeken/CP-7942G/

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 05-06-2010 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

CyBeR schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 14:32:
[...]

Ik weet niet waar je die prijzen vandaan haalt, maar waar ik telefoons koop is een spare 7942G (CP-7942G=) €198, en een niet-spare versie (dus met CM-licentie) meer dan €300 (ex btw): http://www.centralpoint.nl/zoeken/CP-7942G/
Je ziet het dollarteken over het hoofd + de toevoeging Global Price List (advies verkoop prijzen) :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

PcDealer schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 14:37:
[...]

Je ziet het dollarteken over het hoofd + de toevoeging Global Price List (advies verkoop prijzen) :>
Ah, toegegeven het dollarteken ging even mis :+ Maar goed, er zit iig een groot verschil tussen de spare en niet-spare prijs :P

Niet dat dit hier on-topic is trouwens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

CyBeR schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 14:54:
[...]

Ah, toegegeven het dollarteken ging even mis :+ Maar goed, er zit iig een groot verschil tussen de spare en niet-spare prijs :P
Die is 0, de CCME versie is beduidend duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
CyBeR schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 14:54:
[...]

Waar jij spare bedoelt is geen spare artikel, maar is een bundel van een telefoon en een licentie. (CCME of CCM) De telefoon is ook los verkrijgbaar (als spare of non-spare) en de CCME en CCM licenties ( voor CCM 3 of 4 / Nieuwere CCM versies werken met DLU's of met UCL. ) zijn ook los verkrijgbaar. Het enige waar je aan kan zien of een artikel spare is, is het "="-teken.

Er zijn wat uitzonderingen, bijvoorbeeld bij de 7200 / 7300 routers, waarbij de spare goedkoper is. Maar dan zit er vaak een voeding of IOS image er niet bij.

Maar goed... idd totaal offtopic dit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Laatst online: 08-07 11:23

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Een beetje late reactie in dit topic, maar ik vind het stiekum leuk om dit op tweakers wat meer in de kijker te spelen. Telecom staat echt op het punt van een redelijk grote revolutie, en is juist voor ict'ers een kans hun inkomsten te vergroten. Door hun kennis te vergroten met voice.

Allereerst even een mededeling Voip is niet per definitie goedkoper. Er gaat in configuratie veel tijd zitten, problemen zijn vaak complexer en toestellen/centrales/licenties iets duurder. Wat vaak een voordeel is dat je niet hardware gebonden bent maar sneller licentie gebonden.

Een siemens centrale leent zich prima voor ip telefonie intern, maar voor communicatie naar buiten via ip iets minder vriendelijk.
Let hierbij wel op dat je voor iedere client ( telefoon ) een licentie nodig hebt , voor iedere concurrent vertaling van ip naar traditioneel of andersom een B-kanaal licentie . De ipkaart in een siemens centrale is zeker niet goedkoop. Siemens heeft niet op alle versie's van de centrale het nu zo standaard sip , Volgens mij tot versie 5.0 alleen h323 protocol.
Tevens is het systeem geoptimaliseerd ( mijn ervaring ) voor de siemens clients . Maar op siemens zie ik weinig voordeel om deze voor ip te gebruiken tenzij je het multisite wil gebruiken .

Verder asterix is volgens mij geen systeem maar een project ( niet de nodige kennis van maar veel van horen )

Als je een in mijn ogen een serieuze centrale wil gaan gebruiken zou ik voor swyx gaan , zeker niet de goedkoopste maar in mijn ogen een softpbx welke zeer volwassen is .

Je kan hier redundante oplossingen mee maken , het draait gewoon op een windows machine , heeft een volwassen client voor op de werkplekken die je goed kan integreren met CRM pakketten . Een heel erg sterk punt van swyx is een grafische script editor waar je auto attentant , wachtrijen , meldteksten enz kan maken
iedere telefoon kan via sip op deze oplossing werken , maar je maakt het helemaal af door een siemens ip toestel te gebruiken als CTI en dan kan je direct vanuit je crm / website / outlook bellen .

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jant
  • Niet online
kaajee schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 11:50:
Je kunt eens met oneip.nl bellen die leveren de zogenaamde Astium centrale. Dat is een op asterisk gebaseerde centrale met een webinterface, zodat je alles zelf kunt beheren, maar daarbij ook support kunt krijgen. Wij gebruiken het ding in combinatie met KPN en snom toestellen.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-03 12:59
Siekman schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 23:31:

Verder asterix is volgens mij geen systeem maar een project ( niet de nodige kennis van maar veel van horen )

Als je een in mijn ogen een serieuze centrale wil gaan gebruiken zou ik voor swyx gaan , zeker niet de goedkoopste maar in mijn ogen een softpbx welke zeer volwassen is .

Je kan hier redundante oplossingen mee maken , het draait gewoon op een windows machine , heeft een volwassen client voor op de werkplekken die je goed kan integreren met CRM pakketten . Een heel erg sterk punt van swyx is een grafische script editor waar je auto attentant , wachtrijen , meldteksten enz kan maken
iedere telefoon kan via sip op deze oplossing werken , maar je maakt het helemaal af door een siemens ip toestel te gebruiken als CTI en dan kan je direct vanuit je crm / website / outlook bellen .
Ik neem aan dat jij als werk iets in de telefonie doet. In dat geval vind ik je nogal kortzichtig. asterisk is niet alleen een geweldig en volwassen product, het geniet ook volledige commerciele ondersteuning vanuit het achterliggende bedrijf. Het is dan ook niet voor niets dat er al een aantal grote bedrijven hebben besloten af te stappen van producten van bijv Cisco en in plaats daarvan een asterisk oplossing te kiezen.

Swyx ziet er als product ook interesant uit. maar ik de toegevoegde waarde van zo'n product niet ten opzichte van asterisk of de siemens centrale die TS al heeft.

Wowhead profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster

DutchITMaster

De toegevoegde waarde van dit product vind ik persoonlijk.

Directe integratie in de AD .
Makkelijk te integreren in CRM
Grafische scripts maken voor routering van de telefoontjes , voor autoattendant , wachtrijen of zelfgemaakte scripts . faxen vanuit de windows client , bellen/faxen vanuit word / excel / internet explorer of welk programma je maar gebruikt. Nummer selecteren en F11 en je toestel ( of dit nu een vast toestel , usb toestel , headset is ) belt.

goede dect systemen volledig te integreren met swyx , en zo kan ik nog wel even doorgaan .

Een gebruiker hoeft zich maar in te loggen in telefoon , en als domein gebruiker in te loggen en verder wordt alles geregeld.

En asterisk is geen systeem waar je mee klaar bent , het is een project.
Maar als een niet linux noob , ...... weet je wat ik ga het even inrichten want nu wil ik precies weten waar ik over praat .

Ik zeg in ieder geval niet dat het slecht is , maar dat je er in principe nooit mee klaar ben , en als je eens iets speciaals wil ben je dagen bezig

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-03 12:59
http://www.digium.com/en/

het bedrijf achter asterisk, levert volledig kant-en-klare systemen, ongeveer zo klaar als een cisco omgeving of een swyx omgeving. jij kan mij namelijk niet vertellen dat jij een centrale van de plank kan pakken, em in het netwerk van de klant kan hangen en weer naar huis kan gaan, geen enkel ICT project is zo simpel. Even ter vergelijking bij ons op de zaak is 2 maanden geleden het project gestart ter vervanging van een oude bosch centrale naar een cisco call omgeving. Ze zijn nu nog bezig de problemen eruit te werken en de scripts aan te passen.

Waar je ook heen gaat krijg je een lege doos, maar of je er nou een ton voor neer legt of dat het gratis zegt niets over de kwaliteit van en product, en daar gaat het toch om.

Wowhead profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster

DutchITMaster

Een week en dan draait de hele omgeving op een nieuwe telefooncentrale ik heb het dan over een omgeving tot 50 werkplekken . Porteren van lijnen van isdn naar sip of isdn 30 van derden duurt altijd even en dat kan niet altijd op afroep , maar als je alles goed plant is er geen vuiltje aan de lucht .

Dit systeem kan je gewoon draaiend maken in de bestaande omgeving ( mits genoeg wcd contacten ) eventueel koppelen met het oude systeem om onderbrekingen te voorkomen . wat ik overigens nooit gebruik.

Je kan de software op de pc's netjes via een GPO installeren op de client's , verder is de authenticatie verloopt verder via de AD . Toestellen krijgen nieuwe firmware en instellingen netjes via auto provisioning , het plaatsen van telefoons en patchen van de telefoons op de POe switch is even stagiaire werk . En daar gaat juist de meeste tijd inzitten . Plaatsen van DECT is ook wel een ding waar veel tijd in gaat zitten en het apart aanmelden van alle draadloze telefoons.

Het belangrijkste is dat je goed op de hoogte bent van de gebruikers omgeving , en de juiste kennis over het product hebt.
Ik ben dan misschien een lamme boer , maar ik ben goed in mijn vak . En heb al vele bedrijven in korte tijd succesvol gemigreerd .

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ik haak even in.
Telecom is mijn werk en dan vooral van Avaya.

Dect is niet zomaar "even" werk.
Dect heeft een goede meting nodig, zelfs als er al dect aanwezig is.
Veel merken gebruiken verschillende dect zenders en hebben dan ook een verschillendend bereik.
En inderdaad kun je vaak veel voorbereiden.

Telecom is een vak apart en word vaak niet serieus genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Voor wireless laten we altijd een rf meting uitvoeren. Weet je precies hoeveel access points er moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Ik heb ook een RF meting uitgevoerd: heb een std. (siemens, profoon & philips) aangesloten en toen door het pand gaan lopen. Het basissetje stond op de 2e etage; ik had overal in het pand bereik. De beste test in mijn optiek. Daarna een professionele DECT IP server aangeschaft, ervan uitgaande dat die altijd beter (zouden moeten) zijn dan de huis-tuin-keuken setjes en dat bleek het geval. Andere aanbieders kwamen ook al aan(zeuren) met RF metingen, meerdere access points etc. Geldklopperij vind ik het. Enkele wisten op voorhand al met 100% zekerheid te vertellen dat we er met 1 access point niet zouden zijn.

btw als TS even een korte update: we zijn inmiddels draaiende met een eigen Asterisk server (met ISDN BRI kaartje voor fall back). Een aantal vaste IP toestellen en een Kirk Polycom IP DECT server met daaraan 16 DETC toestellen (en groeiende). Eén en ander in overleg en samenwerking met (alleen) een mede 'tweaker'. Zeer tevreden tot nu toe. Zo'n apart vak is telecom nou ook weer niet........ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster

DutchITMaster

tlpeter schreef op donderdag 04 november 2010 @ 12:25:
Ik haak even in.
Telecom is mijn werk en dan vooral van Avaya.

Dect is niet zomaar "even" werk.
Dect heeft een goede meting nodig, zelfs als er al dect aanwezig is.
Veel merken gebruiken verschillende dect zenders en hebben dan ook een verschillendend bereik.
En inderdaad kun je vaak veel voorbereiden.

Telecom is een vak apart en word vaak niet serieus genomen.
Ben ik helemaal met je eens . Maar een dect meting is vind ik ook nodig maar meer om latere probleempjes uit te sluiten, maar om de kosten te drukken vaak niet gedaan. Mijn globale schattingen hebben mij 2 x in de steek gelaten . 1x door stenen met metaalschilvers erin verwerkt , en 1 x in een industriële omgeving met zeer veel metaal .

kirk zenders zijn onderhuid van ascom , een andere webinterface maar verder hetzelfde als een ipdect 600 en een ipdect 800 welke aanbevolen zijn door swyx.
Maar ik werk er al lang mee zelf nog de analoge variant voor systemen welke geen dect oplossing hebben.

Telecom is inderdaad een vak apart , en ik moet zeggen een zeer leuk vak. Vooral nu het op het punt van revolutie.

Zelf gebruiken we de volgende merken , Siemens , Samsung, Swyx , en dan heeft swyx onze voorkeur .

[ Voor 13% gewijzigd door DutchITMaster op 04-11-2010 17:26 ]

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Avaya heeft zijn eigen dect systeem (ook acom maar dan niet op basis van sip maar op basis van H.323)
Vaak wordt een dect systeem aangeboden bij bijvoorbeeld een nieuwbouw kantoor.
Altijd leuk als er nog geen deuren en muren zijn :)

Ikzelf heb een aantal jaar pbx'en gecombineerd met een zorgsysteem geinstalleerd.
De regels voor dect en bereik zijn een stuk strenger omdat de gestuurde berichten hoe dan ook moeten aankomen.
Daarvoor is een meting een must maar ook dan moet het gebouw wel klaar zijn.

En inderdaad telecom is een leuk vak maar je moet wel bijblijven nu het meer en meer over gaat naar ip.
Vooral sip lijnen kunnen problematisch zijn.
Iedere provider doet het toch weer net effe anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster

DutchITMaster

Als je voor een zorg instelling werkt begrijpen ze dat die kosten gemaakt moeten worden om een feilloze werking te garanderen .

Avaya maakt dus ook gebruik van ascom zenders, en op basis van h323 dat zal dan de ip600 zijn ?

Het probleem met siptrunks is vaak het systeem erachter, soms is het asterisk en broadcom .
En dan moeten ze inderdaad soms een apart profiel maken , maar voor je erachter bent ben je aardig wat tracen verder. Maar vaak is het wel zo dat die providers van bijvoorbeeld een siptrunk mensen op de helpdesk hebben die daarwerkelijk kennis van hebben . Dat is van kpn niet altijd te verwachten . Gelukkig zijn we business partner zijn van kpn en daardoor een ander telefoonnummer kan bellen bij storingen en ik ken de meeste van naam ( en hun mij ) en ze weten dat ze bij mij al geen stappen van testen hoeft te doorlopen en kunnen we straight to the point komen .

Maar juist omdat sip trunks , firwalls , statische routes , 2e pvc op dsl verbindingen ligt er een grote markt voor een icter of netwerkbeheerder .
Maar vaak is het zo dat data mensen geen telefoon kennis/interesse hebben en ook andersom .
Het is dan ook erg leuk om tussen die 2 in te zweven zoals ik doe.
Een telecom man kan van thuis uit vaak niet even een cisco programmeren , dns wijzigingen maken , firewalls configureren voor telefonie en switchen configureren met vlans.

Maar een data man heeft niet altijd de kennis om een kabel vanaf een IS/RA naar bijv. een patchkast maken/ tracen.
Heeft ook niet de kennis van ISDN / Analoog . Natuurlijk zijn er ook altijd wel mensen die het snappen maar over het algemeen niet. En dan hebben we het ook nog over zaken voor een gemengde omgeving

Ik zou bijna een aparte sectie willen op tweakers voor alles op telecom gebied , maar dan voor de hardware erachter . Omdat ik het zoiezo een toevoeging vind voor veel mensen op ict. En langzaam maar zeker is het voor een icter net zo gewoon als een exchangeserver . En ook hier zullen er genoeg zijn die er nog van gaan leren . Want hiervoor moet bijvoorbeeld een firewall echt goed ingesteld worden en niet alleen maar een poortje worden geforward maar ook je inspect maps worden gefinetuned . en als het dan wel werkt maar er onregelmatig wat mis gaat . dan moet je kunnen troubleshooten. en dat gebeurt echt veel met sip. de ene dag werkt alles vlekkeloos , en dan heeft je provider een update uitgevoerd waardoor jij alles weer moet uitzoeken een weer finetunen. maar je moet het in eerste instantie het probleem maar eens vinden want niet iedere provider geeft aan een update te hebben gedaan .En dan moet je het nog kunnen uitleggen aan je klant , want die snapt niet dat gisteren wel en vandaag niet zomaar kan. daardoor is voip per definitie niet goedkoop

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ik zou ook graag een aparte sectie zien voor telecom en dan specifiek voor pbx'en

De zenders die gebruikt worden zijn deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.exloc.com/images2/Pics%20Ascom/base_station_fffff0_ir.jpg

Ik ben nog steeds niet helemaal zover dat ik siplijnen zou gebruiken zonder een backup van tenminste één isdn2 lijntje.

Zie maar eens met BBnet vandaag, in heel het land de boel plat.
Zit je dan met de siplijn die het niet doet.
Dit kan bij KPN ook gebeuren maar in veel mindere mate dan bij sip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-07 23:07
tlpeter schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 13:08:
Ik zou ook graag een aparte sectie zien voor telecom en dan specifiek voor pbx'en

[afbeelding]

Ik ben nog steeds niet helemaal zover dat ik siplijnen zou gebruiken zonder een backup van tenminste één isdn2 lijntje.

Klanten die via ons IP bellen hebben 2 verbindingen, en bij voorkeur zo veel mogelijk gescheiden (dus kpn dsl icm glas, of kpn dsl + kabel, of als er niets anders kan, bbned dsl + kpn dsl)
Uiteraard icm een goeie router, maar dat heb je zoiezo nodig voor voip. (Fatsoenlijk QoS enz)

En in veel gevallen is er toch wel een (ISDN) lijntje als backup, al dan niet voor fax, frankeermachines, alarm enz.

Verder kunnen veel voip providers ook failoveren naar een extern nr, dus dat kan dan die ISDN lijn zijn zodat je iig enigszins (al dan niet beperkt kwa lijnen) bereikbaar blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 05-11-2010 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster

DutchITMaster

tlpeter schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 13:08:

[afbeelding]

Ik ben zelf eens gestart met een website met een vraagbaak forum , maar door tijdgebrek nog niet af. pbxinfo.nl. Maar tweakers lijkt me een geschikte plaats.

Dat is een IP800 zender deze gebruiken wij ook voor swyx, Goede zenders voor handover en een vreselijk goed bereik.

Wij hebben vaak een siptrunk en dan een dedicated lijn voor voip ( bij providers als upc, ziggo ) is dit een vast gegeven en kan je geen BGP toepassen voor een redelijke prijs .

Voor andere siptrunks via een broadcom systeem ( word ook door kpn gebruikt voor internet plus bellen is mij vertelt ) gebruiken we een ipvpn en daarop kunnen we wel BGP toepassen maar daar moet een klant wel de kosten voor willen dragen . En daar komt nog een duurder modem bij natuurlijk , vaak gebruik ik een cisco 1841 of een bintec

En vaak is er nog wel een isdn lijntje aanwezig ( vaak voor alarm ed ) maar het juist de kunst om ook de frankeer apparaten te laten werken , en dat is een punt waar je dus echt in het protocol sip gaat duiken.
vaak zie je dat een frankeer machine erg afhankelijk is van en zuivere lijn en vertaalslagen kunnen veel data verloren laten gaan waardoor het niet meer werkt. En mooi is als je een trace doet zie je dat hij wel eens een nummertje laat vallen via een ATA . en dan moet je zorgen dat er alsnog een juist nummer wordt gekozen .

kijk inderdaad naar BBnet , maar hoevaak een isdn lijn problemen kan geven moet je niet vergeten.
Vooral bij oudere pbxen als de lijnsync is verdwenen . We weten nu hoe we ermee om moeten gaan en nu al gauw adhv problemen de oorzaak kunnen vinden .

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Siekman schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 12:20:
Maar juist omdat sip trunks , firwalls , statische routes , 2e pvc op dsl verbindingen ligt er een grote markt voor een icter of netwerkbeheerder . Maar vaak is het zo dat data mensen geen telefoon kennis/interesse hebben en ook andersom. Het is dan ook erg leuk om tussen die 2 in te zweven zoals ik doe.
Een telecom man kan van thuis uit vaak niet even een cisco programmeren , dns wijzigingen maken , firewalls configureren voor telefonie en switchen configureren met vlans.

Maar een data man heeft niet altijd de kennis om een kabel vanaf een IS/RA naar bijv. een patchkast maken/ tracen. Heeft ook niet de kennis van ISDN / Analoog . Natuurlijk zijn er ook altijd wel mensen die het snappen maar over het algemeen niet. En dan hebben we het ook nog over zaken voor een gemengde omgeving
Ik heb wel het idee dat datacommunicatie partijen makkelijker voice er bij doen, dan dat traditionele telecom partijen datacom er bij doen. Ik ben vrij goed bekent binnen de Cisco wereld. Routing / Switching, Security en Wireless liggen redelijk dicht tegen elkaar aan, maar Voice / UC is toch een apart wereldje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster

DutchITMaster

Het bedrijf waar ik werk heeft inderdaad de ICT de hoofdmoot, maar telecom en mobiele telefonie zit er vanaf het begin al bij . Maar de hoofd telecom , kan goed overweg met isdn , analoog , en traditionele pabx'en . Maar computers is helemaal niet zijn ding.

Hij groeit er wel in omdat we er een winkel bij hebben, en dat hij regelmatig door onderbezetting een klant moet helpen . Dus pci, usb , geheugen , en harddisks kan hij wel onderscheiden . Maar een programma installeren om een telefooncentrale uit te lezen is eigenlijk al een dilemma.

Maar telecom is net zo belangrijk als de data voor een bedrijf, en voor bedrijven is het maar een grijze doos waar ze zelf weinig aan kunnen doen , maar een gebruikertje kopieren in de ad kunnen ze wel . En dat is waar swyx dan erg sterk in is , die repliceert dat netjes met de telefoonsoftware

Maar ik vind inderdaad dat de telecom erg ondergewaardeerd is , niet elke telecommer is van kpn

Netwerk Engineer

Pagina: 1