Shared memory aanpassen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 13:35
Hallo,

Ik heb gisteren een Nvidia 7500 Le in mijn PCI-e sleuf geramd. Het kaartje heeft 64MB en de "TurboCache" technologie. Ik zou in staat moeten zijn het shared geheugen aan te passen, ergens tot een 1000mb (iets meer). Ik heb 3GB ram steken, dus het lijkt me niet oninteressant om dit even te bekijken.

Ik ben eerst op google gaan zoeken of het software-matig kon, maar daar vond ik niet bepaald veel over. Ik stootte echter vaak op het antwoord BIOS. Ik besloot dus maar is om wat te gaan rotzooien in mijn BIOS, na alle menu's te doorlopen, ben ik het niet tegen gekomen.

Dan ben ik maar eens verder gaan zoeken hoe het in de BIOS dan zou moeten, nu ja, dan kom je vanzelf terecht bij de manuel. Ik heb even met Everest gekeken welk mobo ik heb en dat blijkt een Intel Avalon D915GAV te zijn. Daarbij vond ik volgende linkjes:

Product guide
BIOS Settings Dictionary – Alphabetical
BIOS Settings Dictionary – By Menu

In die manuals vond ik: "Aperture Size" en daar staat als uitleg bij: "Allows you to set the amount of system memory available for direct
access by the graphics device. Available aperture sizes may vary
depending on board model.". Dat is dus waar ik op zoek naar ben. Goed ik weer rebooten, F2, BIOS menu's doorlopen, maar alles behalve dat te vinden...

Verder heb ik ook nog eens een kijkje genomen op de site van American Megatrends (fabrikant BIOS) Ami BIOS, maar daar werd ik ook niet bepaald slimmer van.

Mijn vraag luid dus compleet: hoe kan ik het shared memory met desbetreffende hardware instellen?

Mvg,
Lorduh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik was nog niet bekend met deze technologie, maar voor zover ik kan vinden is de hoeveelheid shared memory dynamisch en neemt ie max 128/256 MB van je RAM.

Referenties:
Wikipedia: GeForce 7 Series
Wikipedia: TurboCache
NVIDIA TurboCache Technology

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Het zou kunnen, maar ik heb niet de indruk. Wanneer ik bijvoorbeeld GTA IV speel (ja, ik weet ook wel dat met de kaart die ik heb niet echt superdupe zal zijn, maar op min zou het toch moeten lukken) zie ik duidelijk dat het geheugen niet word uitgebreid.

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b9373c22f43e/4b9373c2230f4-gtaiv.thumb.jpg

*Edit*
Dit vind ik trouwens in Windows (7)
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b9375227b23d/4b93752275099-sharedmem.thumb.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Lorduh op 07-03-2010 10:41 . Reden: Extra info (afbeelding) toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi :) ,als antwoord op je vraag .Niet. .Ik zou op zoeken of je de laatste bios hebt ,en zoja of die Aperture Size ondersteund . .dan weet je het helemaal zker.
Overigens ik zou niet te veel verwachtingen hebben van gedeeld geheugen ,beste lorduh ,want dat werkt veel langzamer.Het gedeelde geheugen ,wat gereserveerd word ,gaat van je werk geheugen af .Meestal is dat gewoon ddr2 geheugen ,terwijl de graka gddr3 of gddr4 (of zelfs gddr5 )gebruikt.Ook de route die het aflegt is anders ,dan via directe aanspreken . We spreken over nano seconden in het beste geval ,maar in het slechtste geval ,heb je gewoon een duidelijke vertraging ,de zgn frame drop`s of stotteren .,
Maar goed dat denk ik ,mischien weet iemand het beter .. :) .. succes lorduh

edit ;Aan de laatste foto te zien klopt het overigens wel ,1007 gedeeld ,64 van de kaart ,en 1071 totaal .
Hij heeft totaal 1071 MB ter beschiking ,waarvan 1007 van je werkgeheugen komt .
En beste lorduh als ik kijk naar de instelingen van de game ,dan staad alles op laag , het is toch veel leuker en mooier om alles op hoog te hebben ? Ik zie hier soms op V&A gddr3 kaarten voor 20 euro voorbij komen ,dan zou een kleine inverstering ,wonderen verrichten tov de kaart die je nu hebt . :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Eerst en vooral, bedankt voor de reacties. Wel vreemd op zich dat GTA IV het geheugen dan anders ziet, maar op zich is het geen ramp. Dan speel ik het binnen een jaartje wel eens :P.

Ik weet ook wel dat een 2de hands kaartje amper wat kost, maar in mijn geval zou het verloren geld zijn. Ik heb namelijk ook maar een P4 die op 3.0Ghz loopt, dus die voldoet eigenlijk ook niet. Ik ga de PC binnen 1 jaar en paar maanden toch afdanken, dan koop ik me direct een nieuw lekker beestje. Het is dus nu een beetje idioot om nog al te veel geld gaan uit te geven. (Ik zou inderdaad die P4 kunnen vervangen en die videokaart, maarja... )