Toon posts:

Chipset voor Qx9650

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Iedereen,

Ik ga een intel Qx9650 kopen als nieuwe processor en vroeg me af welk moederbord ik best kon nemen.

Ik twijfel tussen deze 2 moederborden:
- Intel DX38BT
- Intel DX48BT2

Hier staan de specificaties naast elkaar (http://ark.intel.com/Compare.aspx?ids=33394,30272,)
Eventueel mag je ook een ander moederbord aanraden.

Waarom ik geen i7 extreme koop? Omdat de benchmarks van een Qx9650 beter zijn als die van een i7 965 extreme voor grafische toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Ik hoop dat je een gewone Q9650 gaat halen en geen extreme versie? Ik heb zelf m'n Q9650 samen met 8GB DDR2 op een Asus P5E VM HDMI zitten met een G35 chipset. Doet z'n werk als een trein op 3,7 GHz ;). De chipset is misschien al wel wat verouderd...

[ Voor 21% gewijzigd door DP Kunst op 06-03-2010 22:04 ]

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar had ik ook nog wat naar zitten googlen wat het verschil nu juist was met die 2 processors omdat ze er op het 1ste gezicht hetzelfde uitzien maar toen las ik dat die extreme versie een brug heeft naar een memory controller hub en dat zorgt ervoor dat je RAM geheugen sneller en beter gebruikt kan worden. (als ik alles goed begrepen had toch) en dat leek me wel de moeite aangezien RAM geheugen belangrijk is bij grafische toepassingen.

PS: Ik ben geen pro in dit soort dingen heb gewoon zoveel mogelijk opgezocht dus het kan zijn dat ik er naast zit als ik iets verkeerd begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ga je het nieuw kopen of heb je al onderdelen?

nieuw, kijk eens naar i5 of i7, dit levert een stuk meer prestaties, weet niet wat voor software je gaat gebruiken, maar misschien heb je iets aan de HT functies van de i7

wil je toch socket 775:
ga voor een q9650 icm. een p45 chipset. goede combi die zelfs nog bijzonder ver te overklokken is.
ik had zelf een q9650 die op standaard voltage op 4 GHz liep. met een QX zit je veel sneller aan de max.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog onderdelen van mijn vorige pc die ik kan gebruiken maar die belangrijkste onderdelen moet ik zowieso vernieuwen. Heb nu een P4 op intel moederbord beide van de extreme versie dus al zou ik een quadcore kopen moet ik zowieso ook een nieuw moederbord moeten kopen omdat op de intel site staat dat bij mijn moederbord enkel die P4 extreme past.

En bij de moederborden voor die qx9650 zit ddr3 geheugenslots dus zou ik dat ook zowieso moeten vervangen aangezien ik nog op ddr2 geheugen draai.

Maar ik heb ondertussen bij iemand iets kunnen regelen die mij beide processors kan regelen voor een "vriendenprijsje" en ik ga waarschijnlijk 2 systemen bouwen. 1tje voor mijn grafische toepassingen met die qx en 1tje om games te spelen en andere dingen op te doen. dan kan ik ze zelf ook eens vergelijken en zien of het verschil tussen die 2 merkbaar is terwijl ik game of met grafische toepassingen bezig ben.

Maar waarom ik dus in het 1ste geval dit topic opende was omdat er bij intel verschillende chipsets verkrijgbaar zijn bij een s775. en ik wilde vooral weten wat het verschil was tussen die chipsets. maar dus het enige verschil tussen een x38 en x48 is de mogelijkheid om 1600Mhz geheugen te gebruiken bij die x48 chipset of waar zorgt een chipset nu echt voor?