Geheugenprobleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gedev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-06 09:57
Ik heb het volgende probleem: Mijn moederbord (Gigabyte EX58 UD5)detecteert slechts 4 van de 6 Gb geheugen (OCZ Gold XTC 6GB DDR3 1600 CL8 triple kit). In windows echter (W7 64bits) krijg ik de melding dat er 6 Gb is geinstalleerd maar slechts 4B te gebruiken is. Met alleen geheugen in het derde slot wilde het bord ook niet booten. Toen dit zich voor het eerst voordeed heb ik het bord RMA gestuurd naar azerty en een nieuw bord gekregen. Dit gaf echter precies hetzelfde probleem. Weer rma maar toen gaf azerty aan dat het bord wel ok is. Opnieuw geassembleerd maar het probleem blijft. Ik het het dram voltage op 1.645 staan maar voor de rest staat alles op auto. Het eerste bord heeft trouwen maanden goed gewerkt met een overklok naar 3.8 GHz. Zowel of default waarden als met overklok hetzelfde probleem.
Heeft iemand een idee wat er dan wel stuk kan zijn?

Gedev

OCZ Gold XTC 6GB DDR3 1600 CL8 triple kit
Gigabyte EX58 UD5
I7-920.

Mijn systeem: http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cnFxYp1ik2ud/view/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:03
Ik heb hetzelfde gehad met W7 64 bit, alleen was er bij mij 3GB van de 4GB die ik had beschikbaar.
Ik heb de pc opnieuw geinstalleerd en toen was het probleem voorbij (herinstallatie moest ik sowieso al doen, dus dat kwam mooi uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gedev
Ik heb echt de indruk dat het een hardwareprobleem is. De bios geeft 4GB aan. Bovendien heb ik net W7 64 bit opnieuw geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
de memorycontroller zit in de cpu, zijn alle pinnen in de socket goed recht?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Misschien hebbie hier iets aan, is van MSI site, maar oplossing kan jou misschien ook helpen.
http://forum-en.msi.com/i...736.msg1012191#msg1012191

Soms is iets veranderen in de config.sys genoeg.
2de tabblad, geavanceerde opties en vakje max mem uitvinken, als dat aan staat.

[ Voor 15% gewijzigd door DaLoona op 07-03-2010 11:02 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gedev
Het probleem is ooit spontaan ontstaan. Ik weet niet precies wanneer maar op een gegeven moment zag ik het. Omdat het eerste moederbord wel stuk bleek dacht ik dat dit ook wel het geval zou zijn met het tweede. Het vreemde is dat de bios slechts 4Gb aangeeft terwijl windows7 of cpuz drie keer 2Gb ziet, echter niet te gebruiken. Het geheugen is ok, dat kan ik wel testen. Wat overblijft is de cpu. Kan dit probleem zo maar ontstaan? Ik draai wel altijd op 3.8 Ghz, maar zie nooit temps boven de 60. Ik zal nog even kijken naar de pinnentjes op de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:18
als het spontaan is ontstaan, dan zal het spontaan ook wel weer weg gaan.
Maar je weet dus dat alle drie de memory latjes werken? anders even een mem test doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gedev
Ik heb de geheugens in diverse volgordes en aantallen gebruikt. Elke keer als er een in het derde geheugenslot zit wordt hij niet gedetecteerd. In de andere slots doen ze het alle drie. Met alleen een geheugen in het derde slot wil de computer niet meer booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12
Ga een naar Start -> msconfig.exe -> Computer opstarten -> geavanceerde opties -> staat daar iets bij maximaal geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjaakwortel schreef op zondag 07 maart 2010 @ 14:08:
als het spontaan is ontstaan, dan zal het spontaan ook wel weer weg gaan.
Als een probleem schijnbaar spontaan is ontstaan kan het ook spontaan blijven bestaan.

De geheugenmodules staan zo te zien niet in de lijst met gecontroleerde geheugenunits.

In die lijst staat een opmerking over 1 DIMM per geheugenkanaal.

Verder is er een beginnerslijstje voor de aanpak van problemen.

Memtest met elke geheugenmodule afzonderlijk is wel wenselijk.
gedev schreef op zondag 07 maart 2010 @ 14:21:
Met alleen een geheugen in het derde slot wil de computer niet meer booten.
Dat is niet vreemd. Het komt vaker voor dat een moederbord alleen werkt met een geheugenmodule in slot 1. Hierover staat een opmerking in de handleiding.

In de handleiding staat een schema met de geheugenslots die gebruikt moeten worden. Ook schijnt de instelling voor driekanaals gebruik van de geheugenmodules aangepast te moeten worden. Het is niet duidelijk of dit automatisch gebeurt of dat de instelling handmatig op triplechannel ingesteld moet worden.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gedev
Het geheugen staat inderdaad niet in de lijst maar komt in de combinatie met dit bord toch wel in veel usersystemen voor. daarnaast heeft het in eerste instantie een hele tijd goed gewerkt.
Blijft over dat ik in de bios maar 4 Gb zie staan, maar dat windows op een of andere manier er in slaagt alle modules te zien maar niet te gebruiken. Is het een goed idee om zowel moederbord, geheugen en processor voor rma op te sturen. Er zit overal nog garantie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb precies hetzelfde probleem gehad met zelfde merk geheugen en moederbord..
Heb uiteindelijk ander geheugen van kingston erin gezet en toen was probleem opgelost... Zou gewoon met azerty overleggen of je geheugen mag omruilen voor kingston let maar op dat het daar aan ligt..

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gedev
Heb even kingston hyperx geprobeerd. Hetzelfde resultaat.

Met alle 6 modules krijg ik slechts 8 Gb in de bios. Echetr met bijv. cpuz zie ik alle modules. Windows geeft ook 12 Gb, 8 te gebruiken.

[ Voor 55% gewijzigd door gedev op 12-03-2010 07:52 ]

Pagina: 1