Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Internet wisselvallig door DNS Probleem

Pagina: 1
Acties:

• piertje123
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 02-07-2018
Als eerste, ik ben een beetje een rookie qua netwerk, dus ik hoop dat ik toch een soort van intelligente vraag stel.

Ik woon in een studentenhuis en de laatste tijd hadden we problemen met de provider (interNLnet) die ons van internet afkickte omdat er spam van een van de computers hier in huis verstuurd werd. Niemand kon dan meer op internet omdat het IP dat door de modem/router (linksys WAG200G annex A) werd gebruikt werd geblokkeerd.

Na een aantal pogingen om iedereen aan te zetten tot virusscannen en spy-adware verwijdering werden we nog regelmatig in quarantaine gezet. Aangezien we hier in huis in het bezit zijn van 16 publieke IP adressen bedacht ik om iedereen een eigen-vast-IP adres te geven.

Dit heb ik gedaan door NAT in de router uit te schakelen, dhcp server van de router/modem uitzetten, en alle netwerkkaarten van alle computers te configureren. Hierbij heb ik iedereen dus een uniek IP adres gegeven, het subnetmasker ingesteld zoals dat ook in de modem/router was ingesteld en de default gateway ook in te stellen zoals ik die eerder had ingesteld in de DCHP server van de router.

Vervolgens heb ik daar de DNS servers ingesteld zoals die ook ingesteld waren in de router, dit zijn de standaard DNS servers van internlnet.

Het doel wat ik hier wil mee bereiken is dat voortaan alleen degene die zijn computer niet schoon houdt van internet geschopt wordt door interNLnet en dat niet iedereen daar dus last van heeft.

Alleen is er nu een probleem ontstaan. Internet doet het op zich wel, maar heel regelmatig valt het ineens weg, zo 2 a 3 minuten, als ik dan troubleshooting van windows doe, dan zegt deze dat de DNS server niet te bereiken is. Tevens geeft mijn googlechat constant (dus ook als ik wel gewoon kan surfen) aan dat hij verbindingsproblemen heeft. Dit had ik eerder, dus voordat ik iedereen hier in huis een eigen IP adres heb gegeven nooit. Tevens doet internet het niet als ik mijn computer wakker maak uit de slaapstand na een paar uur. Dit duurt een paar minuten, of ik moet mijn computer opnieuw opstarten voordat het probleem is opgelost.

Dus nu de vraag. Doe ik iets fout?

Ik heb zelf het vermoeden dat de verbinding van de computer met de DNS server wegvalt ofzo, is er een manier waarop ik dit kan voorkomen misschien?

Alvast _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• AlterMann
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18:55
Andere DNS-server aangeven? De servers van opendns bijvoorbeeld :)

• bobsquad
  • Registratie: maart 2008
  • Niet online
Kun je bijvoorbeeld naar google1.local pingen en naar 8.8.8.8 mocht je alleen naar 8.8.8.8 kunnen pingen dan ligt het aan de DNS en 8.8.8.8 of 8.8.4.4 kun je dan instellen als DNS zijn namelijk de DNS Servers van google.

• piertje123
Als eerste, hoe moet ik pingen? :+
Als tweede, ik heb inmiddels ook een DNS server van surfnet gebruikt, daar had ik ook problemen mee. Een paar uur geleden heb ik zelf de DNS servers van Google ingevoerd en tot nu toe loopt dat vrij probleemloos, maar dit is nog niet uitvoerig getest.

Maar wat ik vreemd vind is het feit dat we met de modem nooit problemen had met de DNS van surfsnel/internlnet en de computers, meerdere mensen hier in huis hebben er namelijk last van, die handmatig geconfigureerd zijn voor de DNS problemen hebben. Het liefste zou ik namelijk gewoon de DNS servers van de provider blijven gebruiken.

• piertje123
Nu ben ik een aantal weken verder en het probleem lijkt alleen maar erger geworden te zijn. Heel regelmatig doet internet het niet. Dan moet ik of mijn netwerk verbinding opnieuw uit en inschakelen en zo nu en dan de router/modem rebooten om internet weer functioneel te krijgen.

Er zijn meer huisgenoten die hier last van hebben. Kan dit dan aan de modem/router liggen?

• ChaserBoZ_
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 01-10 18:40
Stel op de helft eens opendns of google dns in, dan moet je na een week eens kijken of uit die groep nog klachten gekomen zijn.

Simpelste en snelste optie denk ik.

Alternatief is verkeer gaan analyseren, maar aangezien je ping nog niet wist ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• piertje123
Bedankt voor de suggesties.

Ik ben inmiddels erachter gekomen hoe pingen moet en heb inmiddels langere tijd de DNS servers van Google gebruikt. Dat maakte echter geen verschil. Als ik dus probleemanalyse van windows 7 gebruik dan zegt deze dat de DNS server niet reageert. Op die momenten kan ik dus websites ook niet pingen. Meestal helpt het als ik de netwerkverbinding uit en inschakel. Maar soms werkt dat niet en dan reboot ik de router/modem en dan werkt het vaak weer een tijdje goed.

Wat me opgevallen is, is dat het internet verkeer er vaak uitklapt als ik iets opzoek via google.

Wat is dat analyseren en hoe kan ik dat doen, beschouw mezelf als snelle leerling, dus moet lukken met een goede uitleg.

• accountabc
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 17-10 12:41
kun je de router en/of andere pc's in het netwerk nog wel pingen als je internet eruit ligt?
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True