• sparda
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-08-2019
Zo, weer eens iets voorgeschoteld gekregen... Ik kan eventueel een nieuwe(!)pioneer 5080XA kopen voor 1500 EUR... Enkele nadelen, geen full HD wat bij dit formaat en zeker mijn gebruik (ps3 + bluray + gewoon tv :p) en nadeel is, ook geen kuro 9 waarden.

anderzijds kan ik mijn budget niet verder rekken, wat betekent dat een 50" V20 zowat het maximum is dat ik haal. als ik dan de gemeten zwartwaarde *3 moet doen om de uiteindelijke te bekomen zal ie waarschijnlijk wel op min of meer gelijke voet uitkomen met de 8?

Bah, ik ga er bijna terug door naar LCD kijken, al hebben die wat input lag :( (LG heeft een LCD, edge led weliswaar, de 42SL8500 die 3D heeft voor 1200, vind ik nog een leuk prijsje, maar LG + LCD + input lag...) Hoewel de infinia PK950 ook vrij aardig bleek te zijn... Weliswaar niet veel over te lezen -_-

Mja stilaan begin ik door de bomen het bos neit meer te zien :( Te veel lezen op een forum is niet goed :p

Verwijderd

Ik zou even wachten. Er komt namelijk een hele rits nieuwe modellen aan van fabrikanten. Zowel Samsung, Panasonic, LG en Sony zijn hun assortiment behoorlijk aan het vernieuwen en ik denk dat het leuker is (zeker met dat budget) om gewoon een nieuw model te pakken. Zo heb je sowieso de nieuwste snufjes aan boord :)

• sparda
Met de black-level issues van pana heb ik toch besloten om een segmentje hoger te gaan... Mijn bankrekening is er dan wel aan maar bon...

Ik heb 2 opties:
1) LX5090, +-1450 speeluren, zeer goed ingespeeld, geen krassen etc, 1750 EUR
2) LX5090, +-150 speeluren, geen idee over de break-in, nieuwstaat, 2100 EUR

Wat zouden jullie doen? :)

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:08
Die eerste is toch al een jaar elke dag goed gebruikt en die tweede kan je vergelijken met een tv die minder dan 2 maand wat zitten spelen heeft elke avond. Het verschil van 350€ moet je zelf maar rechtvaardigen. De kans is niet echt groot dat je nog een 9G Kuro zal vinden die (bijna) nieuw is of je zal een stuk meer mogen betalen... vergeet niet dat zelf die Pioneer niet perfect is en zelf moet afwegen ofdat je het geld er aan wil geven.

• QwaftZefoni
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-01 09:54
Pioneer is altijd perfect, alleen dat logo op je TV is al goud waard

als ik moest kiezen dan meteen de 2100 euro. Over een jaar herinner je je daar niets meer van.

• Kruiwagen
  • Laatst online: 19-01 11:56
QwaftZefoni schreef op maandag 08 maart 2010 @ 16:20:
Pioneer is altijd perfect, alleen dat logo op je TV is al goud waard

als ik moest kiezen dan meteen de 2100 euro. Over een jaar herinner je je daar niets meer van.
want ?

pioneer maakt inderdaad schitterend spul, ik ben zelf in bezit van een pioneer kuro en ze zijn inderdaad geweldig. Maar om dan klakkeloos voor een aanbieding te gaan zonder eerst alternatieven te bekijken vind ik een beetje kort door de bocht. Zeker omdat het een iets ouder model pioneer betreft, zou ik ook eens naar andere merken kijken. Nieuwe panasonic modellen dit jaar zijn ook veelbelovend. (op het niveau van de pioneer kuro 9G zullen ze echter nog niet zitten).

• sparda
Ik heb de andere opties dan ook deftig bekeken, maar wat voor mij nog steeds het belangrijkste is, is de pure PQ. al de rest van widgets en tralala kan ik men HTPC/ PS3 voor gebruiken en dus heb ik dat niet echt nodig.

Als het op PQ aankomt is er nog steeds, bij mijn weten, niets dat de pioneer overtreft. :)

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
ik wil geen discussie starten hier,

maar ik heb hier al een jaartje ruim een 5080 staan

en ik heb geen enkel scherm gezien ook niet in het 1080 segment
buiten de pioneers zelf om - die beter beeld kan toveren.

BTW in het service menu staan de juiste aantallen vermeld van de branduren
wel even checken.

En maak je niet druk over de break in periode....is een goeie zet
om op juiste manier te doen, maar is bij die schermen geen noodzaak.

PS: hoe langer pioneers branden, des te mooier wordt het beeld...
(ik zeg daar niet mee, neem de gene met de meeste branduren ahhaha)

[ Voor 49% gewijzigd door ppeterr op 09-03-2010 17:12 ]

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-02 12:06
sparda schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 17:01:
Ik heb de andere opties dan ook deftig bekeken, maar wat voor mij nog steeds het belangrijkste is, is de pure PQ. al de rest van widgets en tralala kan ik men HTPC/ PS3 voor gebruiken en dus heb ik dat niet echt nodig.

Als het op PQ aankomt is er nog steeds, bij mijn weten, niets dat de pioneer overtreft. :)
[naieve modus] wat is PQ? [/naieve modus]

• QwaftZefoni
  • Laatst online: 30-01 09:54
picture quality?
fanboy me :D

• sparda
PQ = picture quality ;-)

• sparda
Kruiwagen, even een vraagje, jij hebt je Kuro laten binnenkomen via de states, heb je geen last van het verschil in Hz met hier in europa? En inzake de netstroom?

[ Voor 8% gewijzigd door sparda op 10-03-2010 00:58 ]

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

sparda schreef op maandag 08 maart 2010 @ 11:46:
Met de black-level issues van pana heb ik toch besloten om een segmentje hoger te gaan... Mijn bankrekening is er dan wel aan maar bon...

Ik heb 2 opties:
1) LX5090, +-1450 speeluren, zeer goed ingespeeld, geen krassen etc, 1750 EUR
2) LX5090, +-150 speeluren, geen idee over de break-in, nieuwstaat, 2100 EUR

Wat zouden jullie doen? :)
Niet doen, gewoon omdat het belachelijke prijzen zijn. Ik heb een jaar (een eeuwigheid in TV-land) een nieuwe LX5090 gekocht voor EUR 2200,- maar dan werd ie ook nog eens gratis thuisbezorgd (vanuit Groningen naar Amsterdam).

Samsung heeft op dit moment trouwens ook erg fraaie plasma's. Bizar dun (1") mooi ontwerp, goede zwartwaardes en erg betaalbaar. Zou die optie ook eens onderzoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 10-03-2010 08:55 ]

• Kruiwagen
sparda schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 00:58:
Kruiwagen, even een vraagje, jij hebt je Kuro laten binnenkomen via de states, heb je geen last van het verschil in Hz met hier in europa? En inzake de netstroom?
neen, ik heb een omvormer gekocht (230V naar 110V), deze heeft een vermogen van 500W, de TV verbruikt 389W dus er zit enige marge op. Het verschil in het aantal Herz maakt niet uit, er zit een geschakelde voeding in die dat accepteerd. Klik

Videosignalen zijn tegenwoordig overal hetzelfde dus hier hoef je je ook geen zorgen om te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Kruiwagen op 10-03-2010 09:51 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:51
2+ mille voor een gebruikte tv vind ik erg veel. Onlangs heb ik zelf ook een gebruikte Pioneer 50" Kuro gekocht (508XD) maar wel voor héél wat minder. Geen moment spijt van want het beeld is werkelijk subliem :) Ik had daarvoor ook al een Pioneer en wou niks anders, elke andere tv zou een stap terug zijn. Plus dat Pioneers imo de mooiste vormgeving hebben, dat telt ook wel mee.

Ergo: ik zou je zeker een 50" Kuro aanraden (8 of 9 serie Kuro) maar dan voor max 1.100-1.200 Euro. Als het veel duurder wordt zou ik toch voor een nieuwe Panansonic of Samsung gaan kijken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• sparda
zeg jongens, mochten jullie een plasma via een bepaald transportbedrijf moeten laten vervoeren omdat je er zelf niet om geraakt, door welk bedrijf en onder welke formule zouden jullie dat doen? Als ik 'm zelf moet gaan halen ben ik zo maar even 700 km op de baan, dus dat is niet echt een optie I guess ^^

Zouden jullie fedex of dhl zo een transport toevertrouwen? Misschien als je op de doos plakt dat ze niet mag platgelegd worden?

Verwijderd

UPS valt af. Meerdere malen is dit fout gegaan met het transport van LCD TV's. De scanpoortjes in Brussel zijn te klein voor dergelijke transporten waardoor dergelijke zendingen hard tegen de poortjes op botsen.

Met FeDex heb ik betere ervaring tot 32 inch. Bij een 50 inch zou ik kiezen voor een transporteur die ook echt grote zendingen dagelijks vervoert. Ik heb erg goede ervaring met Dachser, maar ik weet niet of een eenmalige zending bij hun kan. Je zou ook eens bij de DPD kunnen informeren. Volgens mij gaat dat bij hun ook gewoon goed.

• sparda
Vriend van me heeft eens een toestel via de franse versie van DPD laten overkomen (chondropost of zoiets) Tegen Lyon was het glas al gemold blijkbaar :p Het kan een eenmalige gebeurtenis geweest zijn, maar een plasma vervoeren is toch altijd wat delicaat?

DHL ook een optie of buiten beschouwing te laten?

Verwijderd

Ik moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk weinig problemen heb gehad met de DPD (eerlijk gezegd wel altijd tot 32 inch vervoerd via hun). Misschien is DHL dan een betere optie, maar je moet denk ik wel even bellen. Met het formaat van de doos en het gewicht kunnen ze de kosten berekenen en dan kun je eventueel ook jou wens van staand vervoeren aangeven. Toch blijven het logge organisaties waar het gewoon makkelijk fout kan gaan.

Wat is eigenlijk de reden dat je zelf voor een koerier aan het kijken bent? Vervoert de verkoper niks per koerier ofzo?

• Kruiwagen
Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 00:19:
UPS valt af. Meerdere malen is dit fout gegaan met het transport van LCD TV's. De scanpoortjes in Brussel zijn te klein voor dergelijke transporten waardoor dergelijke zendingen hard tegen de poortjes op botsen.

Met FeDex heb ik betere ervaring tot 32 inch. Bij een 50 inch zou ik kiezen voor een transporteur die ook echt grote zendingen dagelijks vervoert. Ik heb erg goede ervaring met Dachser, maar ik weet niet of een eenmalige zending bij hun kan. Je zou ook eens bij de DPD kunnen informeren. Volgens mij gaat dat bij hun ook gewoon goed.
Ik heb geen problemen met UPS tot dusver. Mijn tv kwam uit de VS en is onbeschadigd hier aangekomen. Hij is alleen niet via Brussel gekomen maar via Keulen

• sparda
afhalen kent indd de voorkeur :) maar ik zoek toch liefst even op wat de mogelijkheden zijn. 700 km rijden, niet echt mijn bedoeling ^^

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Apart, voor een review stuurde Pioneer een Kuro plasmatelevisie naar me met UPS en dat ging prima. UPS vind ik samen met DHL de beste vervoerders die hier in Nederland zaken doen. TNT is matig en DPD is een ramp. DPD heeft het gepresteerd 3 van de 4 pakketjes die ik via hun had moeten ontvangen kwijt te raken of veeeeeel (lees: weken) te laat te leveren, waardoor ik dermate weinig vertrouwen in ze heb dat ik graag bijbetaal om een betrouwbare vervoerder te gebruiken. Op m'n werk komt bijna alles met UPS en DHL binnen en daar ben ik op honderden pakketten nog nooit iets kwijtgeraakt. Bovendien komt het onbeschadigd en volgens afspraak op tijd aan.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• sparda
Zeg grrrrene, vraagje. Hoe slecht is het om een nieuw plasmascherm uit de doos te halen en gewoon op de out-of-the-box-settings te laten spelen zonder een break-in of de contrastwaarde te verlagen? (sprekende over een pioneer btw :) )

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Zonder grrrrrene de pas te willen afsnijden, even mijn visie: geen enkel probleem. Sowieso heeft Pioneer de contrastwaarde en helderheid etc. out of the box vrij laag staan. Maar ik heb het niet gedaan en het beeld is gewoon perfect. Al die break-in meuk is vrij grote onzin. Enige dat je niet moet doen is de eerste 200 uur alleen maa r4:3 met zwarte balken kijken, dat zou misschien wel eens kunnen inbranden. Vraag me allee af wie dat zou doen.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:12
Die balken branden sowieso in, ook als je ervoor honderden uren een break-in hebt uitgevoerd ;)

Nickname does not reflect reality

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Het duurt alleen wel langer en langer en langer ;)

Maar je hebt gelijk, dat is inherent aan de techniek dat je dat voor elkaar kan krijgen. Ik heb er na 1 jaar gelukkig nog geen last van.

• sparda
allicht ^^ Wat ik me gewoon afvraag, ik heb iemand gevonden die me zijn 5090H van de hand wil doen. Vraagt 1750, het toestel heeft een 400uur of minder, 8 maand oud en 4 maanden gewoon in een stockopslag gestaan in de doos. Alleen kent ie noppes van plasma's, dus break in etc zal er sowieso niet zijn, maar ik vrees dat ie het contrast e.d. Lekker heeft opgedraaid om een helder beeld te krijgen...

Dan neig ik meer naar de andere aanbieding van 1jaar oud, 1500 max uren en zeer goede staat, met goede inloopperiode etc, voor dezelfde som.

• JvS
  • Laatst online: 12-02 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kan met 1 blik op een donker scherm in een donkere kamer al zien of dat scherm is ingebrand hoor. Als ik mijn PC wat al te lang gebruik, dan zie ik in het donker ook de knoppen en labels van firefox vrij goed in het scherm nagloeien (retentie).

Als je gewoon een strak scherm ziet, issie gewoon goed.

Ow enne, ik wil graag ook even het bericht van Oscar bevestigen. Dat hele break in gedoe is allemaal maar gehypte napraat toestand. Een plasma TV kan nu eenmaal inbranden. Dat kan als-ie nieuw is, maar ook als-ie heel voorzichtig is ingespeeld (dat is namelijk onzin :P). Om een plasma te laten inbranden,
moet je wel flink je best doen trouwens. Ga er maar vanuit dat dat bij dat scherm echt niet gebeurd is.

Je zou eens moeten proberen te zoeken op internet hoeveel berichten je kunt vinden van mensen met ingebrande plasma's. Geeft je wellicht een idee hoe een enorme non-issue dat is :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• sparda
Ja wat ik van brek in gehoord had, was dat het nodig was om je fosfor allemaal mooi gelijk te laten ontwikkelen. Waarom is ht dan dat je sowieso je contrast in het begin niet te hoog mag zetten? Dat heb ik precies nooit begrepen dan :p

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Fosfor slijt en het slijt verreweg het hardst in het begin. Op dat moment zou je dus kunnen krijgen dat een deel van je fosfor veel sneller slijt dan een ander deel en dat het verschil zo groot is dat het een permanent verschil blijft: maw dat het ingebrand is. Met een hoog contrast krijg je dat effect sneller, daarom is het advies om in het begin het contrast niet te hoog te zetten.

Maar ook als het fosfor minder hard slijt, is het nog steeds zo dat het gewoon slijt. Dus als je regelmatig een film kijkt met een verhouding van 2.35:1 zul je hoe dan ook na verloop van tijd ook een verschil gaan zien tussen het fosfor in het midden en aan de randen( die bij zo'n film zwart zijn). Dan maakt het geen reet uit wat je tussendoor doet, het is dan simpelweg dat het fosfor aan de randen gewoon zoveel uur nieuwer is, dus feller bij dezelfde spanning, en er dus een kleurverschil is bij een egaal beeld. Enige is dat hoe ouder je tv is, hoe langer het duurt voordat er verschil is, omdat je fosfor minder snel achteruit gaat.

Ik kijk zelf met enige regelmaat niet beeldvullend materiaal (lees 2.35:1) maar zie er na 1 jaar iig nog niks noppes nada van. Aan inspelen heb ik niet gedaan, wel in de allereerste periode zoveel mogelijk het beeld op beeldvullend gezet (dus 4:3 uitzending ff op breedbeeld stand).

[ Voor 5% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 14-03-2010 23:55 ]

• sparda
zo, even gebeld, paar goede antwoorden gekregen en eentje dat ik helemaal niet moest horen. Het scherm wordt dus gebruikt voor een audiobedrijf om in een donkere kamer de boxen te testen tijdens audiobeurzen. Betekent dus dat er geen upping in contrast gedaan wordt enzo. Nadeel, alleen films... Dus voor 't zelfde geval staan er 2 mooie balken boven en onderaan het scherm ingebrand :o

De mens is toch zo braaf om het allemaal eens na te kijken na de volgende beurs, dat is ook al iets I guess? :p

[ Voor 15% gewijzigd door sparda op 15-03-2010 11:12 ]

• sparda
zo, nog net even een mail gestuurd dat ie de aspect ratio de komende beurs zo moet aanpassen dat het beeld volledig gevuld wordt en er geen balken meer zijn.

Had pioneer vroeger niet basis ingesteld dat de balken bij letterboxed kijken grijs waren ipv zwart om de fosfor wat te activeren?

Anyway, rond begin april eens gaan kijken hoe het eruit ziet, net als hoe erg de situatie is... Veel vertrouwen heb ik er iig niet echt in :p

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

sparda schreef op maandag 15 maart 2010 @ 21:28:
Had pioneer vroeger niet basis ingesteld dat de balken bij letterboxed kijken grijs waren ipv zwart om de fosfor wat te activeren?
Dat werkt alleen als je er een 4:3 signaal op zet en de TV zelf beslist wat-ie ermee gaat doen. Bij films geeft de dvd of BR speler (of de htpc) altijd een volledig 16:9 signaal en maakt de speler de balken aan (en in godsnaam maakt die ze zwart).

• sparda
dus afhankelijk van het aantal uren spreken we hier over genaaid tot klaar voor de vuilnisbelt? :p Zo een omgekeerd 16:9 beeld helpen dan? Witte randen en zwart centrum dus

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ja, maar lees even op internet hoeveel mensen dit fenomeen al ervaren. Til er dus vooral niet te zwaar aan.

• Kruiwagen
JvS schreef op maandag 15 maart 2010 @ 21:31:
[...]

Dat werkt alleen als je er een 4:3 signaal op zet en de TV zelf beslist wat-ie ermee gaat doen. Bij films geeft de dvd of BR speler (of de htpc) altijd een volledig 16:9 signaal en maakt de speler de balken aan (en in godsnaam maakt die ze zwart).
De meeste DVD's en Blu-Ray zijn géén 16:9 formaat, maar 21:9.

Vandaar dat je dus zwarte balken krijgt. IMAX versies zijn wel meestal in 16:9

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik snap niet zo goed wat je me wilt vertellen... Dat zeg ik toch ook? De speler geeft een 16:9 signaal en als de film een andere aspect heeft, maakt de speler de rest van het beeld zwart.

De TV 'ziet' dus een 16:9 signaal en maakt geen grijze balken aan. Overigens zijn er meer dan genoeg films en BR's die gewoon volledig 16:9 zijn hoor (zonder balken).

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 14:43
Is het dan voor iemand die misschien 10uur per week tv kijkt nodig om zijn Plasma wat langer te laten draaien de eerste weken? Of maakt het niet uit hoe lang en hoe frequent het scherm aan staat?

there's no tweak without the tweaker

• Kruiwagen
@JvS Nee, een 16:9 beeld is altijd zonder balken. Bij een 21:9 beeld op een 16:9 tv worden er balken gemaakt.
Een dvd is dus een 2.35:1 (21:9) en dat geeft balken op een 16:9 tv. De tv ziet dus ook geen 16:9 signaal, maar 21:9 signaal.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja we kunnen lang gaan wellis-nietussen. Ik snap ook dat er bij een 2.35:1 film balken op een 16:9 TV komen (hell, ik heb er ooit zelfs een FAQ over geschreven hier :P). Het punt is alleen dat de televisie dat niet doet, die krijgt vanuit een BR speler gewoon een 16:9 signaal. Altijd. Dat is mijn punt en daar lijk je volledig aan voorbij te gaan.

Er is een verschil tussen het signaal (wat bij een HD apparaat gewoon altijd volledig 1920x1080 of 1280x720 is) en het gedeelte van het beeld dat de film gebruikt.

Als je mijn bewering tegenspreekt, dan zeg je dus dat een BR speler bij een 720p 2.35:1 film een signaal uitstuurt dat niet 1280x720 is, maar 1280x534 (dat is 2.35:1 in 720p) en dat de tv er dan zwarte balken bij verzint (die worden dan grijs meestal).

Wat ik zeg is dat de BR speler van de 1280x534 film die op de disc staat er een 1280x720 signaal maakt door zwarte balken boven en onder toe te voegen. Dat (16:9!) signaal zet de speler dan integraal door naar de TV, waarbij de TV dus een volledig 16:9 breedbeeldsignaal ziet. Terwijl de film wel 2.35:1 is.

Daarom heb je nooit grijze balken boven en onder, maar alleen bij 4:3 uitzendingen waarbij de TV echt een 4:3 signaal ziet en er echt helemaal zelf balken links en rechts bij gaat verzinnen (en dat doet-ie dus niet bij een 2.35:1 film, ik denk ik herhaal het nog maar even een keer :P).

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 16-03-2010 12:35 ]

Pagina: 1