Zelf pc maken: Koelpasta en meer om rekening mee te houden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devhouse
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-12-2021
Hallo Allemaal,

Ik wil graag een systeem zelf in elkaar zetten. Dit is voor het eerst dat ik dat doe, maar eens moet de eerste keer zijn toch:P.

Zoals al gezegd heb ik dus weinig ervaring. Ik heb wel eens de harde schrijf of een ram kaartje verwisselt maar dat is dus de enige ervaring die ik heb.

Nu heb ik een vraag omtrent koelerpasta. Dit moet gewoon dun op de bovenkant van elke processor worden gesmeerd?

Ik heb mijn antwoord niet echt kunnen vinden.

De computer die ik in elkaar wil zetten is als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 139,66€ 139,66
1be quiet! L7 530W€ 49,99€ 49,99
1Cooler Master CM 690 II Advanced Zwart€ 77,94€ 77,94
1Gigabyte GA-770TA-UD3€ 80,96€ 80,96
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 87,50€ 87,50
1Sapphire HD5750 1GB GDDR5 PCIE€ 115,58€ 115,58
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,95€ 31,95
1Sony AD-7240S€ 18,86€ 18,86
1Western Digital Caviar SE16 WD5000AAKS€ 41,90€ 41,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 644,34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 12:50
http://www.youtube.com/watch?v=o7rPqCvCt0g dat zegt wel genoeg denk ik ;P

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WitteKoffieMok
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-06-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:38
Gebruik de rijstkorel methode. Er is veel onenigheid over, maar de rijstkorrel methode is de enige juiste methode. De manual van Arctic Cooling pasta geeft het ook zo aan.

Edit: laatst zag ik filmpjes met een glasplaatje, kon je precies zien hoe het zich verspreidde met verschillende methodes. Vooraf uitsmeren levert alleen maar luchtbelletjes op. Op Youtube te vinden.

[ Voor 39% gewijzigd door pennywiser op 06-03-2010 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 23:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De manier van aanbrengen hangt af van het type koelpasta en de CPU. Stellen dat de rijstkorelmethide 'de enige juiste' is, is te kort door de bocht. Arctic geeft bijvoorbeeld voor AS-5 aan dat je het in een klein lijntje aan moet brengen.

Voor de bij de Mugen2 bijgeleverde pasta geldt dat je er gewoon een klein bolletje van in het midden op de CPU kunt mikken. Zet de koeler op de CPU en wiebel hem zachtjes wat heen en weer. De druk en temps doen de rest.

Verder: zorg dat je de afstandsbusjes op de mobotray monteert voordat je het moederbord in de case plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devhouse
bedankt allemaal. Dit moet gaan lukken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:38
Edmin schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 15:45:
De manier van aanbrengen hangt af van het type koelpasta en de CPU. Stellen dat de rijstkorelmethide 'de enige juiste' is, is te kort door de bocht. Arctic geeft bijvoorbeeld voor AS-5 aan dat je het in een klein lijntje aan moet brengen.

Voor de bij de Mugen2 bijgeleverde pasta geldt dat je er gewoon een klein bolletje van in het midden op de CPU kunt mikken. Zet de koeler op de CPU en wiebel hem zachtjes wat heen en weer. De druk en temps doen de rest.

Verder: zorg dat je de afstandsbusjes op de mobotray monteert voordat je het moederbord in de case plaatst.
Ik versta al jouw methodes onder de rijstkorrel methode. Onjuist, maar ik bedoelde dat je niet moet gaan uitsmeren, knoeien met bankpasjes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Laatst online: 16-09 09:47
Als je het uitsmeert weet je wel zeker dat je er genoeg op gedaan hebt. Als je wat in het midden erop legt en dan de koeler erop drukt wie zegt dan dat het over de hele processor verspreid is? En ik denk ook niet dat je altijd kunt verwachten dat als de processor warm wordt het goed verspreid wordt want als dat zo was zou het er ook zo tussenuit kunnen lopen lijkt mij.

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devhouse
ik zie dat zowat iedereen een andere methode gebruikt voor het uitsmeren van koelpasta.

Ik denk dat ik ga voor de druk methode(1 druppel op de processor, en de druk van de processor koeler zijn werk laten doen).

Maar wat hierboven al is gezegd: is er dan geen kans dat het er tussen uitloopt en kortsluiting veroorzaakt? Ik denk dat het bij deze methode dus zoezo het best is om thermische koelpaste te gebruiken(dat geleide toch geen stroom?=geen kortsluiting?)

[ Voor 6% gewijzigd door devhouse op 07-03-2010 17:53 . Reden: typo:( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat het er niet tussen uitloopt als de koeler erop zit en de processor warm wordt. Als je de koelpasta wil verspreiden door de koeler erop te drukken en er loopt aan de zijkanten wat koelpasta tussenuit zou ik dat er gewoon afhalen met een doekje maar ik denk dat het weing kwaad kan.
Volgens mij is koelpasta altijd thermisch. Koelpasta is thermal paste is thermische pasta dacht ik zo.

[ Voor 14% gewijzigd door Robolokotobo op 07-03-2010 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een antistatische armband is nuttig om het moederbord en sommige andere onderdelen heel te houden. Verder is het veiliger om de stekker voor elke verandering in het computerkabinet uit het stopcontact te halen.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvad
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 09:52
Volg anders dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Ik heb zonet zelf even de proef op de som genomen met wat grijze koelpasta van thermaltake nadat ik wat filmpjes had gezien op youtube waarvan de linkjes in het hierboven genoemde topic staan. Ik heb een x in het midden gemaakt en daarna de koeler erop gedrukt een klein beetje heen en weer bewogen en toen vastgezet. Toen heb ik direct de koeler eraf gehaald om te zien wat het resultaat was. De koelpasta was helemaal verspreid over de processor en er was niks tussenuit gelopen. De vorige keer had ik het uitgesmeerd met een pasje maar zat de zijkant van de processor ook onder de pasta omdat ik zo vaak moest strijken om het uitgespreid te krijgen en ik had zonet gelezen dat het dan in de kieren kan lopen. Dus ik ben om, voor mij geen gesmeer met pasjes meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor optimale warmtegeleiding dient je laag koelpasta zo dun mogelijk te zijn

koelpasta geleid namelijk een factor 50 slechter dan koper, maar nog heel wat beter dan lucht ;)
stilstaande lucht isoleert als de beste, dat moet je niet hebben.
Pagina: 1