Hoe elk toestel in hetzelfde LAN krijgen (Telenet related)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fretzie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 23:16
Ik zit met een vraag mbt telenet en het thuisnetwerk. Graag zou ik alle toestellen in het zelfde netwerk krijgen, zodat TV en Blu-ray speler gebruik kunnen maken van de bestanden die op de PC's en de externe schijf opgeslagen zijn. Aangezien dit momenteel niet lukt, is mijn vraag wat doe ik verkeerd?

De huidige situatie is als volgt:
Modem - Switch - TV/Blu-ray speler/Digicorder (deze moet rechtstreeks aan de switch gehangen worden om aldus een IP te krijgen van Telenet zelf) - Router (waar ook een externe schijf aanhangt via usb) - PC's (via wireless)

Elk toestel heeft toegang tot internet ed, maar de TV/Blu-ray speler zitten in deze opstelling niet in het LAN uiteraard. Ik dacht door DHCP op de router uit te schakelen dat elk toestel een ip toegewezen zou krijgen van Telenet
Nu blijkt dat te kloppen (denk ik), maar dan kunnen de PC's niet meer op internet. Om dat te verhelpen moet ik de kabel die in de WAN poort van de router loopt versteken naar bv LAN1. Op die manier hebben de PC's terug toegang tot internet.
Dit begrijp ik eerlijk gezegd niet zo goed. Dus mocht iemand mij het waarom hier achter uitleggen zou mij dat alvast plezieren. :)

Maar het eigenlijke probleem is: als ik bovenstaande oplossing gebruik dan kan ik de router niet meer aanspreken. Ik kan met andere woorden niet meer inloggen en instellingen wijzigen, hoewel ik nog steeds gebruik maak van de draadloze verbinding. De TV en de Blu-ray speler zien de PC's dan wel, maar geen enkel toestel kan nog de externe harde schijf aanspreken, daar die aangesloten zit op de router en deze dus onbereikbaar geworden is.

Wat doe ik hier verkeerd? Hoe kan ik ervoor zorgen dat alles in hetzelfde LAN zit en toch toegang heeft tot internet, rekening houdende met het feit dat de digicorder rechtstreeks aan de switch moet hangen en de switch voor de router moet komen?
De TV en Blu-ray aan de router hangen lijkt trouwens voor de hand liggend, maar kan niet aangezien de router in een andere kamer staat. Ik zou natuurlijk een extra kabel kunnen trekken van de router naar een andere switch en daar dan de TV en de Blu-ray speler op aansluiten, wat vermoedelijk de boel zou doen werke,, maar ik neem aan dat er elegantere oplossingen bestaan. :)

En nog even ter info: op elke pc staat Windows 7 Ultimate en de router is een Netgear WNDR3700.

Alvast bedankt voor de (hopelijk verhelderende) antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 16:58
Je kan inderdaad alles op het Internet krijgen door de router als switch te laten optreden. Dat betekent oa dat je inderdaad de switches op LAN poorten met elkaar verbindt. Echter, bij mijn weten doet geen enkele router dat vanzelf. Je moet dus echt wel in de configuratie aanduiden dat hij als switch+AP moet werken ipv als router. Ik vermoed dat je onbewust dat gedaan hebt toen je ook de DHCP wou afzetten. Louter DHCP afzetten zal immers zeker dat effect niet hebben want dan is hij nog steeds router en verwacht dan gewoon dat alle clients al hun eigen statisch IP adres hebben.

Dat je hierbij niet meer aan je router geraakt is ook normaal. Je router heeft wellicht nog altijd 192.168.1.1. o.i.d. als IP adres. Doordat het toestel als pure switch fungeert heeft geen enkele client (die nu eigenlijk rechtstreeks aan het Internet hangt) nog weet van een lokaal 192.168.1.x netwerk.
Wat ongetwijfeld moet werken is als je even op je PC of laptop in Windows een statisch IP configureert. Kies bvb 192.168.1.111, netmask 255.255.255.0 en als gateway 192.168.1.1. Dan zou je zeker en vast terug aan de router moeten kunnen (maar ga je uiteraard niet meer op het internet geraken). Configureer de router zoals je wil, en erna zet je de PC terug op automatisch IP adres verkrijgen zodat hij weer een Telenet IP krijgt.

Je zal echter potentieel wel een ander probleem krijgen. In deze setup hebben al je toestellen een publiek IP adres van Telenet. Omdat Telenet (of elke ISP) een beperkt aantal IP adressen ter beschikking heeft, ga je maar een beperkt aantal IPs krijgen, afhankelijk van je abonnement. Als al je toestellen een publiek IP krijgen, heb je geen probleem. Is dat niet het geval ga je dus inderdaad naar een NAT oplossing moeten gaan waarbij je router de enige client is van de modem, en al je toestellen een intern IP adres van de router krijgen. Zoals je zelf al besefte moet dan ook TV en BluRay speler aan de WAN kant hangen.

Nu, het probleem met de harddisk ga je hiermee niet opgelost krijgen, vrees ik. Want je router zelf is in bovenstaande config zelf geen client meer in het netwerk. Misschien dat er een mogelijkheid is om die zelf ook een IP van Telenet te laten krijgen, maar dan zit je met een bijkomend probleem dat je harddisk gewoon accessible is vanop het Internet (idem trouwens voor je TV e.d.). Dus al bij al lijkt een NAT oplossing toch de gemakkelijkste en veiligste. Alles zit dan veilig achter de router met een intern IP adres en de router houdt alle mogelijke rommel tegen.

BTW, in je beschrijving lijkt het dat geen enkele client bedraad aan je router hangt... Dan zou je die toch gewoon kunnen verplaatsen en ter hoogte van de Telenet switch kunnen zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:56

Harrie

NederVlaming

Misschien kan je je router bij je tv/switch/modem zetten, en een extra switch plaatsen op de plek waar nu je router staat? Dan hoef je geen extra kabel te leggen.

Maar welke router heb je? Ik heb mijn router bijvoorbeeld zo geconfigureerd dat 1 poort erop wel een IP van telenet krijgt (voor digicorder), en de rest op LAN zit, maar dit kan niet met alle routers. Dan kan je de switch voor je router weghalen, en die dan dus in de andere kamer zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Harrie op 06-03-2010 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Twixie schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 13:44:
Je kan inderdaad alles op het Internet krijgen door de router als switch te laten optreden. Dat betekent oa dat je inderdaad de switches op LAN poorten met elkaar verbindt. Echter, bij mijn weten doet geen enkele router dat vanzelf. Je moet dus echt wel in de configuratie aanduiden dat hij als switch+AP moet werken ipv als router. Ik vermoed dat je onbewust dat gedaan hebt toen je ook de DHCP wou afzetten. Louter DHCP afzetten zal immers zeker dat effect niet hebben want dan is hij nog steeds router en verwacht dan gewoon dat alle clients al hun eigen statisch IP adres hebben.
Bij veel routers is het voldoende dhcp uit te zetten en de wan-interface niet te gebruiken. Sommige routers kun je inderdaad ook instellen als switch/ap maar dat is niet altijd zo.

Verder is het een vrij simpele vraag. Als je gewoon kijkt of alle clients een ip krijgen in dezelfde range (eerste drie cijfers hetzelfde meestal), hetzelfde subnet hebben en dezelfde gateway dan zitten ze in hetzelfde netwerk. Telenet heeft er verder niks mee te maken en zal waarschijnlijk ook niet werken met de oplossing van Fretzie, je moet ook niet willen dat je een Lan hebt met telenetadressen want dan kan elke telenetklant bij je TV/Blu-ray speler/Digicorder/netwerkshares en wat ever je nog meer wilt delen. Maar waarschijnlijk kan het niet eens omdat je maar een ip krijgt en ze er wel voor zorgen dat klanten elkaars shares niet zien.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fretzie
[b][message=33588446,noline]Maar welke router heb je? Ik heb mijn router bijvoorbeeld zo geconfigureerd dat 1 poort erop wel een IP van telenet krijgt (voor digicorder), en de rest op LAN zit, maar dit kan niet met alle routers. Dan kan je de switch voor je router weghalen, en die dan dus in de andere kamer zetten.
Ik heb een Netgear WNDR3700N, zie ook topicstart, maar jij spreekt over VLAN waarschijnlijk. Deze router ondersteunt dat niet, dus dit gaat niet werken.

Ivm de gesuggereerde oplossing om de router dichter bij de switch te plaatsen en een switch ipv de router te zetten gaat helaas ook niet werken. Het klopt dat alle PC's draadloos zijn aangesloten, maar het zijn hier dikke betonnen muren, waar het 5GHz n-signaal niet doorgeraakt. Die band heeft echt een bedroevend bereik, enorm gevoelig voor hindernissen ed. De router is dus een dualband router, waarbij de PC's het 5GHz signaal gebruiken. Dit zou ik uiteraard graag zo laten. :)

@ Twixie: DHCP uitzetten en de kabel in LAN ipv WAN poort te plaatsen gaf de router wel degelijk automatisch een switch functie zoals Marzman zei. Ik kan namelijk niet in de configuratie instellen dat hij zich als switch/ap gedraagt. Enige dat ik kan doen is hem als base/repeater instellen dewelke geen beide hier van toepassing zijn denk ik.
Het klopt inderdaad dat telenet abonnementen slechts een bepaald aantal clients toelaten. Had echter niet gedacht dat TV en Blu-ray ook onder die noemer zouden vallen. Maar sowieso hebben we meer PC's dan de abonnementsformule toelaat dus dat vormt op zich al een probleem, bedankt om daarop te wijzen.

@Marzman: De PC's hebben momenteel allemaal een 192.* ip adres, simpelweg omdat ze zich achter de router bevinden. Zet ik DHCP uit ed dan krijgen ze allemaal een 85.*, rechtstreeks van Telenet neem ik dus aan. Maar zoals ik zei, dan kan ik niet meer aan de harde schijf of de router instellingen.

Ik heb nog een D-Link wireless AP liggen. Zou ik dat kunnen configureren in die zin dat deze AP het draadloze signaal (op de 2,4GHz band dan) opvangt en dan via zijn lan poort doorstuurt naar een andere switch waarop ik de TV en Blu-Ray aansluit?
Zo komen die achter de router te liggen en moet ik niet een tweede fysieke kabel trekken terug van de router naar de living waar TV ed staan. Of werkt dit niet omdat de AP alleen een bedraad signaal naar wireless kan omzetten?

In ieder geval hartstikke bedankt al. Heeft al heel wat zaken opgeklaard. :)

EDIT: Ik zie net dat ik dat AP niet eens kan aanspreken? Ik typ het ip-adres in, maar krijg een 'unable to connect'. Als ik dan kijk bij ipconfig zie ik dat er niet eens een default gateway is. Hoe kan dit?

[ Voor 4% gewijzigd door Fretzie op 06-03-2010 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 16:58
Ik heb nog een D-Link wireless AP liggen. Zou ik dat kunnen configureren in die zin dat deze AP het draadloze signaal (op de 2,4GHz band dan) opvangt en dan via zijn lan poort doorstuurt naar een andere switch waarop ik de TV en Blu-Ray aansluit?
Zo komen die achter de router te liggen en moet ik niet een tweede fysieke kabel trekken terug van de router naar de living waar TV ed staan. Of werkt dit niet omdat de AP alleen een bedraad signaal naar wireless kan omzetten?
Dat gaat niet werken, tenzij je de AP ook als wireless bridge kunt instellen (wat wellicht niet mogelijk zal zijn anders zou DLink hun eigen wireless bridge DWL-G810 niet meer verkocht krijgen). Een AP is immers bedoeld om zelf connecties te accepteren en te bridgen naar een LAN. Jij hebt net het omgekeerde nodig, namelijk de LAN kant bridgen naar een remote wireless netwerk, dus je D-Link wordt dan een wireless client van je router.
Zoiets werkt overigens vrij probleemloos. Heb hier een gelijkaardige setup met 2 WRT54GL's met Tomato firmware. Beneden de hoofdrouter die aan de Telenet modem hangt en zelf AP is voor mijn wireless devices en enkele wired PCs. Boven dan in de games room een tweede WRT die echter als wireless bridge geconfigureerd is en dus client is van de router beneden. Aan die tweede router hangen dan o.a. een PS3 en XBox360 op de LAN poorten.

BTW, die WRT54GL's kosten bijna geen geld meer en de mogelijkheden zijn schier oneindig adhv 3rd party firmware. Bvb zo een WRT in wireless bridge mode is eigenlijk hetzelfde als die D-Link DWL-G810 + 5-poorts switch. In dat laatste geval ben je echter 3x zoveel geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fretzie
Dit klinkt interessant. Liever dat dan een kabel trekken en er een switch aanhangen in ieder geval.
Zijn er zo nog modellen die de bridge functie ondersteunen (al dan niet via custom firmware) en binnen een interessante prijsklasse vallen? Even googlen geeft alvast de indruk dat dat niet echt het geval is, maar vragen kan nooit kwaad. :)

EDIT: Ik zie dat via DD-WRT en D-Link DIR-300 ook zou moeten werken. Die kan ik hier vinden voor 30€. Klinkt interessant. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Fretzie op 06-03-2010 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Ik zag ook een wrt54 op V&A voor 3 tientjes... Maar die zijn wel slechts 54mbit natuurlijk, wat je misschien niet wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fretzie
Thanks voor de tip. Maar dan nog komt het mij duurder uit, wegens verzending naar België enzo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Ik zag ze net voorbij komen: Misschien kan je ook wel een powerline setje gebruiken? Maar die zijn natuurlijk al weer wat prijziger...

[ Voor 22% gewijzigd door Harrie op 07-03-2010 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fretzie
Even ter update, heb mij een D-Link Dir 600 toestel aangeschaft, daar dd-wrt opgezet en die als repeater bridge ingesteld. Alles werkt perfect en dat zonder problemen bij het instellen.

Allemaal heel erg bedankt voor de hulp.

En @ Harrie, powerline heb ik even bekeken, maar vond het te duur. De D-Link router die ik heb geflashed heeft me minder dan 40€ gekost. Mooie deal vind ik toch. :)
Pagina: 1