Cisco 2611XM Fan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een paar weekjes heb ik een Cisco 2611XM router met alle mogelijke modules die je je maar kunt wensen. Alleen, de router maakt een enorme herrie. Niet dat de fan kapot is, maar er zit een 5000rpm 60x60x25 fan in die 40dBA geluid maakt... Nu is mijn vraag of er iemand weet ik of deze fan zonder problemen kan vervangen door een andere fan. De connector op de print van de Cisco is 2-polig dus fanspeed-control doet ie volgens mij niet aan, alhoewel de datasheet van Cisco zegt dat de fans multispeed zijn, maar ik merk er niets van.

Ik zit er zelf aan te denken om de fan dan te vervangen door een Papst 612/NGLE fan, deze draait 2500 rpm (16dBA) en heeft sintec-lagering en ook een 2-pin connector.

Het grootste probleem waar ik alleen mee zit is dan alleen de temperatuur. De router kan functioneren volgens Cisco in ruimtes tot 40 graden C, en ik neem dan dus aan bij full load. Als ik de router thuis gebruik (waar het niet echt warmer wordt dan 25 graden), en hij ook niet de hele dag non-stop staat te stoken op alle poorten, zou hij dan oververhit raken of beschadigen met een tragere fan zoals ik hierboven voorstel?

De fan die er nu in zit verplaatst 45 m3 lucht per uur, de Papst iets van 22 m3.

Als iemand voorstellen heeft voor andere, ook stille maar toch efficientere fans, hoor ik dat ook graag natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 11:45
Persoonlijk zou ik het niet weten, kom ze alleen maar tegen in patch kasten.
Daar maakt het niet zoveel uit hoeveel herrie ze maken.
Denk de enige manier om het te weten, is door het te proberen.
Denk dat weinig mensen dat gedaan hebben met die apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:36
Ik heb hier zelf een Switch van HP die ook een pokke herrie maakt en heb geprobeert daar de fan ook van te vervangen echt..., het error lampje gaat dan branden omdat het apparaat denkt dat er geen fan aangesloten is. dus helaas zit ik met een lawaai makende switch. Heb er wel een Fanmate tussen gehad van Zalman dit scheelde wel iets maar niet noemenswaardig te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41

DukeBox

loves wheat smoothies

LightStar schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 13:03:
Ik heb hier zelf een Switch van HP die ook een pokke herrie maakt en heb geprobeert daar de fan ook van te vervangen echt...
Omdat ie versleten is ? (wat is het model?) HP heeft namelijk levenslang garantie, je kan hem gewoon kosteloos laten vervangen als er iets mis mee is. De meeste procurves kunnen met de laatste firmware ook de fan snelheid aansturen.
Zover ik weet doet Cisco dat alleen wanneer je er een contract op hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 06-03-2010 13:09 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hahah, dat is wel waar natuurlijk. Alleen, ik heb hem als student op mn slaapkamer staan, en die fan is 40dba, dus das niet echt lekker om bij te slapen. Ik moet wel zeggen dat de router zelfs niet klaagt als ik de fan loskoppel en dan de router aanzet, en volgens de handleiding is de fan ook direct gekoppeld aan de voeding dus dan zou ie ook niet mogen klagen als het een 2pins connector is. Als ik het commando show environment aanroep, dan geeft hij ook alleen de board temperature, maargoed. Waar het mij vooral om gaat is niet dat de print veel te heet wordt en doorbrandt...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2010 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:39
Volgens mij kan je die 2611XM zelfs prima zonder fan gebruiken. Die dingen vreten maar 12 watt ofzo. De chips in dat ding worden echt amper warm.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op de chips zit in ieder geval nergens een heatsinkje ofzo. De voeding staat op dat de max. power output 50W is, dus meer dan dat kan de hele print nooit vragen. Ik zal hem zo weleens aan mn UPS hangen om te kijken wat die meldt over het wattage.
Enneuhm, ik ga ook wel eens testen met een lichter koelertje en dan de board temperature goed in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de UPS trekt ie rond de 17 watt, althans, de voeding dan. Dus als je de efficiency van de voeding erin meeneemt (85%?) dan zou de print rond de 14 watt trekken. Dat moet inderaad wel zonder koeling te doen zijn zou je zeggen...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2010 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Vaak zit de fan er alleen in om de airflow op gang te houden. In een 19" rack heb je natuurlijk kans dat deze van beide kanten is ingebouwd door iets dat ook warmte afgeeft.. aangezien je hem al een tijdje hebt draaien zonder fan denk ik dat de marge ruim genoeg is om hem zonder fan te gebruiken mits de omgevings temp een beetje normaal blijft. Eventueel kan je altijd nog wat ventilatie gaten maken in de behuizing.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pablo_p
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 22:14
Voor test en thuissituaties kan je best zonder fan draaien. Ik heb zelf een klein 19" rack volgebouwd met Cisco devices en ik heb 6 2610 routers direct boven alkaar gebouwd, zonder fan. Het eerste wat ik thuis doe bij een 2600 router is de fan uitschakelen vanwege de herrie. Het stroomgebruik van een 2610 en een 2610XM is vergelijkbaar, iets rond de 10 Watt. 10 Watt kan gewoon passief. Als de hele stapel een dag aanstaat, wordt die wel warm, maar ik heb er nog geen problemen mee gehad.

Een paar losse opmerkingen:
  • de fan is zelf ook 1-2 Watt, dus als je die uitzet, ben je ook dat vermogen kwijt
  • indien je individuele chips niet vertrouwt, kan je met een opgeschroefde behuizing kijken welke chips warm worden en daar met een dun laagje metaallijm een oude pentium of een north-bridge koeler oplijmen
  • indien je nog wantrouwender bent, kan je met open behuizing draaien
  • voor mijn 2950 die 24/7 aanstaat gebruik ik bovenstaande twee methodes, dus open behuizing en twee pentiumkoelers. Maar die switch verbruikt 25 Watt. Dit draait nu al 3 jaar stabiel, dus bewezen dat het kan
Pagina: 1