bwerg schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 11:59:
Een betere GPU dan een 9400M zal zeker in grafisch zware spellen wel meerwaarde hebben. Echter een (semi-)high-end videokaart lijkt me wat overkill aangezien de CPU toch de bottleneck gaat worden voor zwaardere spellen. Een atom heeft al niet zo'n krachtige architectuur en loopt daarbij meestal ook op kloksnelheden van ~1,5GHz waar de CPU's in game-pc's vaak wel het dubbele doen. De framerates zullen dan ook wel gelimiteerd worden door de CPU.
Focus nou niet op de kloksnelheden- de MHz-myth is echt al jaren ontkracht
Er zijn op 1.6GHz (zelfde kloksnelheid als Atom 230 en 330) zelfs Core i7 mobile CPUs te krijgen, die wel degelijk goed zijn in games. Waarom deze Atoms niet?
In hele grote lijnen is bij het ontwerp van de Atom steeds bij een keuze tussen performance en stroomverbruik gekozen om dat laatste te beperken. Wat dieper inzoomend valt vooral op dat de Atom geen out-of-order execution doet. Dat is iets wat alle Intel CPUs sinds de Pentium (1993...) kunnen. Mede daardoor presteren ze per MHz een stuk slechter dan andere moderne CPUs. Een Atom kan grosso modo ongeveer de helft doen van een gelijk geklokte Pentium M, en misschien een derde van een gelijkgeklokte C2D 7xxx-series. Anders gezegd: per MHz presteren ze vergelijkbaar met een vroege Pentium 4, en dat is niet best naar moderne maatstaven.
Maar als je een HD5770 erin zet o.i.d. zal dat wel een gigantische boost zijn voor je game-prestaties, maar ik vraag me af tot aan welke GPU het zin heeft. Ik denk dat de HD5670 wel een beetje de max is voor een gebalanceerd systeem (ook afhankelijk van de resolutie van je scherm).
Waar de break-even point komt hangt sterk samen met welke software gedraaid wordt en op welke settings idd. Daarbij komt dat de meeste games die een snellere GPU daadwerkelijk kunnen gebruiken de CPU volledig zullen belasten. Ik zou sowieso geen Atom nemen voor games (als je dat zuinig wilt, neem dan een Socket M systeem ofzo), en als je dat al deed, echt niet meer dan EUR 35 voor een minimale losse GPU uitgeven, niet omwille van de GPU power, maar om alle geheugenbandbreedte ten gunste van de CPU te laten komen. Dat kan CPU performance bij grafisch-intensieve zaken met meer dan 25% doen toenemen.
Maar goed, dat betekent dus 5FPS ipv 4FPS in een redelijk recente game. Het is beter, maar je hebt er nog steeds geen drol aan