Zwart niet meer zwart 's avonds.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heb dus net een nieuwe lcd tv, overdag zeg je echt van: "Wow, zwart is echt net zo zwart als de rand van de tv".

Maar 's avonds is het gewoon niet echt zwart... meer een tintje grijzer.

Hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
Omdat je overdag veel strooilicht hebt, en het kleine beetje licht dat van het zwart afkomt volledig in het niet valt. 's-Avonds is het een stuk donkerder, en valt het kleine beetje licht wel op, en lijkt het een tintje grijzer.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Overdag schijnt er licht op die rand van de tv. Dus overdag is het zwart net zo lichtgrijs als de rand van de tv :)
LCD's zijn nooit perfect mooi zwart. Daarvoor moet je toch een plasma hebben.

En stel je tv even goed in. Als hij net nieuw is, staat hij misschien nog in de schreeuwerige winkelstand. De helderheid van het scherm kan waarschijnlijk een stuk lager en dan wordt je zwart ook wat donkerder.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
dreamscape schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 09:37:
Overdag schijnt er licht op die rand van de tv. Dus overdag is het zwart net zo lichtgrijs als de rand van de tv :)
Euhm, ook een plasma is nooit perfect zwart. Perfect zwart is gewoonweg niet mogelijk. Hoe kun je immers zwart "maken?" Wat wellicht het meeste in de buurt komt van zwart is een CRT.

[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 06-03-2010 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:04
dreamscape schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 09:37:
Overdag zijn de meeste LCD's veel en veel zwarter dan de meeste plasma's. Als het donkerder wordt is een plasma gewoon donkergrijs, en totaal niet zwart, Het paneel blijft gewoon "gloeien". Dat dit afhankelijk van de content op het beeld op zwart lijkt is wat anders. Met nul content zie je gewoon een lichtgloeiend paneel.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem anders gewoon gekalibreerd hoor met digital video essentials... maar ok nou is het mij duidelijk. Dacht even dat alle instellingen verprutst waren ofzo.

Op m'n Sharp tv zit trouwens wel een 'actief contrast' optie die de zwarte delen van het scherm wat zwarter maken. Maar volgens mij verlies je dan weer wat detail in donkere scenes, maar nog niet uitgebreid geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn plasma is ook grijs wanneer het helemaal donker is. Wanneer ik overdag kijk met de lamellen dicht is het pik zwart. Ook wanneer ik 's avonds met het licht aan kijk is het pikzwart.
Ik heb nu van die Ikea Dioders achter mijn tv geplakt voor 's avonds. Dan heb ik totaal geen last van spiegeling in de tv (zoals lampen) en het is nog redelijk donker in de kamer. Ook lijkt het contrast hoger. Het zwart is dan weer echt zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Brad Pitt schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 09:41:
[...]

Overdag zijn de meeste LCD's veel en veel zwarter dan de meeste plasma's. Als het donkerder wordt is een plasma gewoon donkergrijs, en totaal niet zwart, Het paneel blijft gewoon "gloeien". Dat dit afhankelijk van de content op het beeld op zwart lijkt is wat anders. Met nul content zie je gewoon een lichtgloeiend paneel.
De nieuwste Panasonic plasma's hebben een dermate donker filter dat zwart ook overdag gewoon zwart lijkt. De nieuwste lcd's zijn niet zo grijs meer in het donker dan voorheen. Toch zijn plasma's nog altijd niet geweldig overdag en lcd's niet geweldig 's avonds of in een gedimde ruimte. Zolang oled er nog niet is, moet je een keuze maken voor de ene of de andere situatie :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1