[Privacy] Bezwaren Duitsland, Google past streetview aan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:01

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Een paar dagen geleden stond op de frontpage een interessant artikel:

nieuws: Google biedt opt-out voor Duitse Street View
Google gaat Duitsers de mogelijkheid bieden om zich 'uit te schrijven' van Street View. Het bedrijf werkt aan een tool waarmee internetters hun adres op kunnen geven om alvast te worden verwijderd. Street View is nog niet online in Duitsland.
Google zal in Duitsland, wegens Duitse privacybezwaren tegen Googles Street View-dienst, opt-out bieden voor opname in Google Streetview.

Inwonders van de Bondsrepubliek krijgen de mogelijkheid om zichzelf op voorhand uit te sluiten van opname in Street View. Men kan zijn / haar adres opgeven, waarna eigendommen niet in Streetview zullen verschijnen.

Direct moet ik denken: waarom maakt men dit niet mogelijk in Nederland? Is hier echt eerst bemoeienis van de overheid voor nodig? Is opt-out wel voldoende?

Wat vinden jullie? Wegen de privacy bezwaren tegen Streetview en dergelijke Google diensten dermate zwaar dat ook hier een opt-out optie (minimaal) zou moeten komen?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt bij Google nu ook al bezwaar maken tegen herkenbaar aanwezig zijn. Zo kun je als je bv. je auto voor je huis geparkeerd hebt staan en dat is iets aparts en je wilt niet dat iedereen weet waar je woont dat aangeven en dan worden de foto's waarop je huis + auto te zien zijn verwijderd. Kost wat tijd en soms moet je terugkomen om te herhalen omdat ze te weinig hebben verwijderd, maar het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 09:25:
Je kunt bij Google nu ook al bezwaar maken tegen herkenbaar aanwezig zijn.
Klopt, Google maakt dan de herkenbare dingen slechts iets minder herkenbaar. Nummerborden van auto;s worden vervaagd evenals gezichten. Daarmee blijft een persoon voor de rest absoluut herkenbaar door bv kleding, postuur, plaats en tijd etc. Het verwerken van een aanvraag duurt helaas, weet ik uit ervaring, vrij lang (aantal weken) en gaat niet altijd helemaal goed. Ik moet bv een aanvraag 2x indienen omdat in het eerste geval een nummerbord en gezicht niet waren ge-edit, en na aanpassing slechts een deel was ge-edit.
Zo kun je als je bv. je auto voor je huis geparkeerd hebt staan en dat is iets aparts en je wilt niet dat iedereen weet waar je woont dat aangeven en dan worden de foto's waarop je huis + auto te zien zijn verwijderd.
Voor zover ik weet is compleet verwijderen voor doorsnede burgers nog steeds niet mogelijk en doet men dit alleen bij bv militaire installaties / terroristisch gevoelige objecten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ken iemand die dit heeft gedaan. Was niet meer dan een kwestie van aangeven en een tijd later was het weg. Nu is de straat ineens zwart daar.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2010 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Ik heb het een tijdje terug ook geprobeert: niet gelukt. Je moet je ook afvragen hoe interessant het verwijderen als eenling is gezien een zwarte straat of een zwart huis interessant is voor nieuwschierige mensen. Uit dat oogpunt kan het nog wel eens averechts werken ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:31
Bor de Wollef schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 09:21:
Direct moet ik denken:
waarom maakt men dit niet mogelijk in Nederland?
Is hier echt eerst bemoeienis van de overheid voor nodig?
Is opt-out wel voldoende?
...
Wegen de privacy bezwaren tegen Streetview en dergelijke Google diensten dermate zwaar dat ook hier een opt-out optie (minimaal) zou moeten komen?
-Omdat Nederlanders inbreuk op hun privacy 'wel prima vinden' zolang ze er niet teveel last van hebben.
Hebben/vinden ze dat wel, dan volgt er een (licht-)hysterische overreactie over hoe 'verschrikkelijk het allemaal niet is'.
Heb het idee dat 'wij' redelijk geconditioneerd zijn door de overheid in het denken over burgerrechten aangaande privacy.
Het Gestapo/Stasi/KGB-argument van 'als je niet te verbergen hebt, hoef je ook nergens bang voor te zijn' is het afgelopen decennium zo vaak herhaald (in vele vormen en op een andere toon) door de overheid, dat veel burgers deze gedachte hebben overgenomen.
-Overheidsbemoeienis zal pas plaats vinden na de (licht-)hysterische overreactie.
-Ja, maar alleen als de opt-out een zeer vereenvoudigde standaard reactie vergt.
Een beetje zoals een sticker voor 'geen reclame' op de postbus.

-Ik ben zeker voor een opt-out.
Misschien is voor (veel) Google producten een opt-in een nog veel beter idee.
Google is alleen maar een profit organisatie.
De ultieme rekenschap wordt alleen daar afgelegd zoals dat altijd gaat bij profit organisaties; bij de (groot) aandeelhouders.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:49
De vraag is natuurlijk inhoeverre het uberhaupt een inbreuk op de privacy is (vanuit de wetgeving gezien).

- Zijn die satellietfoto's van google earth/bing maps dat ook?
- Is iemand die prive een foto van je huis maakt ook in overtreding?
- En als die persoon de foto neutraal1 op internet publiceert?

1Op een vergelijkbare manier zoals google dat doet, dus niet als onderdeel van een artikel met smaad/laster over de bewoners van het huis op de foto.

Ik heb zelf geen moeite met google streetview, maar ik vind een opt-out geen probleem voor mensen die daar wel problemen met hebben. Opt-in ben ik niet zo voor eigenlijk, het zijn foto's geschoten van gemeentegrond en hun huidig blur-beleid vind ik goed genoeg. Bij een opt-in krijg je per definitie een onbruikbaar systeem, ik vind zelf de voordelen van het systeem te groot (ja, ik gebruik het wel eens, en niet om doelloos naar personen/auto's te staren :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Een annekdote op Fok! over streetview op dit moment.
Een foto van een naakte kleuter op Google Street View heeft voor veel ophef gezorgd. Privacy-activisten vrezen dat pedofielen nu een nieuwe methode hebben om foto's of slachtoffers te vinden. "Dit is een voorbeeld, maar er zullen ongetwijfeld meer van dit soort foto's te vinden zijn in Street View," aldus Alex Deane van de organisatie Big Brother Watch.

De foto toont een blond jongetje van vier of vijf jaar oud dat met zijn broek omlaag uit een openbaar toilet komt en is gisteren online gegaan bij een update van de service. Hoewel het gezicht van het kind onherkenbaar was gemaakt, kon men op de foto het kenteken van de auto van de ouders gewoon lezen.

Google heeft de gewraakte foto inmiddels verwijderd en excuses aangeboden voor de veroorzaakte ongerustheid. Eerder kwam de dienst in opspraak vanwege foto's van een naakte peuter en mensen die zichtbaar waren terwijl ze een seksshop bezochten. Volgens een woordvoerder van het bedrijf kunnen ongepaste foto's eenvoudig gerapporteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Wederom ligt Google Streetview onder vuur in Duitsland.
Google Street View ligt wederom onder vuur in Duitsland. Nu omdat Google MAC-adressen van WiFi-routers oogst met zijn Street View-auto. Een Duitse privacywaakhond is verafschuwd.

Street View-auto's rijden niet alleen rond om straatbeelden te maken, ze scannen ook WLAN-netwerken en verzamelen daarbij MAC-adressen van de draadloze routers. Ook de mate van encryptie van het WiFi-netwerk wordt door Google gedetecteerd en opgeslagen. Toen de Duitse toezichthouder voor gegevensbescherming Peter Schaar tot die ontdekking kwam was hij naar eigen zeggen "met afschuw vervuld".

"Ik ben geschokt. Ik roep Google op om eerder onrechtmatig verzamelde persoonlijke data van draadloze netwerken te verwijderen, en te stoppen met rondrijden voor Street View", zegt Schaar in een persbericht. De privacywaakhond onthult dat Google WiFi-netwerken in kaart brengt door de encryptiestatus van netwerken, unieke MAC-adressen en de naam van het netwerk (SSID) buit te maken.
Verzamelen

Dat Google data van Wi-Fi access points opslaat, is nauwelijks bekend maar geen geheim. "Het verzamelen van Wi-Fi/draadloze data is niets nieuws, en Google is niet de enige. Dit soort gegevens wordt al jaren door verschillende - ook Duitse - bedrijven verzameld", zegt een Google-woordvoerder tegen Spiegel Online.

De Duitse ophef is in zekere zin vrij willekeurig. Het Amerikaanse bedrijf Skyhook verzamelt al wereldwijd informatie over Wi-Fi-hotspots. Op basis van de signaalsterkte van de access points kan de locatiebepaling verbeterd worden. De iPhone gebruikt Skyhook om het GPS-signaal te verbeteren en om de GPS-loze iPod Touch toch de mogelijkheid van locatiebepaling te geven.
Duitsland versus Google

Duitsland is een van de meest kritische landen als het gaat om eventuele privacyschending door Google. Na forse kritiek op Street View biedt het Amerikaanse bedrijf Duitsers de mogelijkheid hun huisadres op te geven om dan niet zichtbaar te zijn in Street View. Dit kan dan voordat die Duitse foto's live gaan.

Onlangs haalde de Duitse minister van Justitie ongemeen fel uit naar Google. "Ik stoor me aan dat vooruitlopen, die grootheidswaanzin, dat zie ik ook bij het Google Books-project," fulmineerde de minister. Volgens haar ontwikkelt Google zich tot een gigantisch monopolie, "net als Microsoft". Ze dreigt met wettelijke beperkingen.

Bron: webwereld

Google lijkt dus meer op te slaan dan alleen foto's van de straat en verzameld informatie welke voor de huidige Streetview dienst onnodig is. Ik vind het geheel te ver gaan. Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0rDy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:54
dit vind ik een zeer kwalijke zaak. Google heeft NOOIT melding gemaakt dat zij dit zouden doen...feitelijk is het inbreuk op privacy, echter is het je eigen schuld als je netwerk openbaar is? (of at least non SSID hidden)
Pagina: 1